Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Trabant-történelem a berlin Trabimúzeumban (és itt a blogban)

2018.09.19. 07:00 :: Hamster

Ha már (megint) Berlinben jártam, megnéztem pár retró jellegű turistalátványosságot is, például a Trabi Múzeumot:

dsc_0661.JPG

A gyűjtemény egy ház földszinti üzlethelyiségében működik, és ezt a teret annyira betölti a Trabik jellegzetes illata (szaga?), hogy egyből visszarepültem 35 évvel ezelőttre, amikor nekünk is 601-esünk volt.

dsc_0630.JPG

A háromdimenziós történelmi tablót egy DKW F8-as nyitja, orrán az Auto Union - ma már az Audit jelző - négy karikájával. Ezt a kéthengeres kétüteműt eredetileg a második világháború első éveiben gyártották a szintén a cégcsoporthoz tartozó Audi zwickaui gyárában. Az üzem Németország legyőzése után a szovjet megszállási zónába került, és 1948-ban újra gyártani kezdte a modellt, immár IFA F8 néven.

Trabant P50Von Stahlkocher - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link

Az NDK politikai vezetése az ötvenes évek közepétől kezdve többek közt az egyéni közlekedés mákonyával igyekezett élhetőbbé tenni a rendszert, felszólítva az ország autógyártóit egy műanyag karosszériás kisautó létrehozására. Az 1955-től Automobilwerk Zwickau (AWZ) néven futó üzem egy P50 jelzésű, ötszáz köbcentis csodával nevezett, ami ugyan elég cukin nézett ki (itt fentebb a kombi változat látható), de túl kicsi és kiforratlan volt.

AWZ P70 LimousineVon Torsten Maue - DSC_0898 Uploaded by High Contrast, CC BY 2.0, Link

A következő lépés az volt, hogy a karosszériát átmeneti megoldásként ráerőltették az F8-as vázára, és elnevezték P70-esnek. A "kicsit Trabant-hangú, de igazából mégse" autót 1955 és 59 közt gyártották, néhány tízezer példányban.

dsc_0629.JPG

Sajnos limuzin kivitelű P70-es nem volt a múzeumban, ott állt viszont a modell kupé változata, ami szerintem a legszebb NDK gyártású gépjármű. Még a gömbölyű Wartburgnál is jobban tetszik, pedig az se csúnya, pláne a roadster verzió!

dsc_0646.JPG

Az AWZ közben elkezdte az ős-P50-es motorjára épülő nagyobb, és immár fémvázra rögzített karosszériájú P50-es tervezését. 1958-ra többé-kevésbé elkészültek vele, és fantázianevet is találtak neki: Trabant, azaz "Útitárs", az azonos jelentésű szovjet Szputnyik műholdak után. Az első sorozat még AWZ logóval gördült ki a gyárból, majd '58-ban az AWZ-t összevonták a Horch egykori zwickaui gyárával, ezután jelent meg a Sachsenring "S" betűje által dominált embléma. Az ismertebb nevén "500-as" Trabantból 130 ezret építettek.

dsc_0631.JPG

A P50-est, avagy az 500-as Trabantot 1962-ig finomítgatták, majd megjelent a Trabant 600 (P60-as modell), 595 köbcentis motorral. Kívülről csak a díszlécek kivitele, no meg a farán található "600" felirat különböztette meg elődjétől, és tulajdonképpen még mindig nem számított elavult autónak.

dsc_0634.JPG

A 600-as nem tartott sokáig, mert már 1964-ben megérkezett az utódja, a 601-es (P601). Ez itt a képen egy relatív kései példány lehet, de az évjáratok közti különbségek nem voltak szörnyen nagyok. Ez egyben a Trabant tragédiája is volt: 1964-ben még elment egy akkor 6-7 éves autó ráncfelvarrása, de hogy egészen 1990-ig építették közel azonos formában, az már több volt mint zsenánt. Igaz, a 3 millió legyártott kocsi jól hangzik, de tudjuk, hogy akkoriban az emberek nem azért vettek Trabantot, mert azt akartak, hanem mert más nem jutott nekik...

dsc_0656.JPG

A múzeumban természetesen néhány különlegesebb 601 változat is helyet kapott, például ez a "Kübel". Mi annak idején az ajtó nélküli verzióval találkoztunk az Északi-tengernél - ez annál előkelőbbnek tűnik a négy ajtóval, már ha az "előkelő" jelző értelmezhető egyátalán ebben az esetben :)

dsc_0664.JPG

A Trabant-sztori vége a Volkswagen Polo motorral épített 1.1-es volt, melynek gyártását éveken át készítették elő, de csak 1990-ben indították be. Értelemszerűen az ekkor hirtelen kinyíló világban kevesen örültek a típusnak, nem is gyártották, csak egy évig.

dsc_0640.JPG

A kiállítás egyik legfurcsább exponátuma ez a műtárgy volt. És igen, a rendszámtáblára írt szám tényleg az ára volt - egy jótékonysági árverésen adott valaki ennyit érte.

Mit is írhatnék a végére? Nekem tetszett a kiállítás - ha valaki a Checkpoint Charlie közelében jár, kanyarodjon be ide! Nyilván nem olyan, mint a zwickaui "gyári" múzeum, de már csak a Trabant-illat miatt is megéri :)

Források: Prokop Gábor: Fogadjunk nem tudod, hogyan született a Trabant!
ugyanő: Fél évszázad az Útitárssal
német Wikipedia

15 komment

Címkék: énblog autók berlin autó németország trabant ndk technikatörténet

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4914211071

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csak ajánlani tudom, amióta itt élek, én minden évben legalább egyszer megnézem egy kis nosztalgiázás végett.
Az se Polo-motoros volt, max egy darabig, lóbaszó betűkkel a motorra volt írva, hogy IFA!
@registerz: Mert a motorokat nem nyugatról hozták, hanem a VEB Barkas-Werke gyártotta őket licensz alapján Karl-Marx-Stadtban. Az üzlet valahogy úgy nézett ki, hogy a keletiek olcsón gyártottak a nyugatiaknak, cserébe felhasználhatták a motorokat a saját cuccaikban.
@registerz: Márpedig az a VW Polo 1050-es motorja volt. A gyártás persze a keleti blokkban folyt, így nyilvánvaló, hogy rárakták a saját logo-jukat.
Honecker elvtárs nem engedte volna a gaz imperialisták stigmájával (VW embléma) kigördülni a dolgozó nép nagy vívmányát.
Remek irás, már megint...
Nekünk egy a képen látható kék 600-as volt az első autónk (a szomszédnak lett Skoda 1000 MB-je, így megvettük a Trabiját). CE-39-05 volt a rendszáma...
Emlékszem, apám az akkor szinte üres Szentendrei úton az ölébe vett és hazáig kormányzohattam a forgalomban...
Én aztán ezt tettem az én fiammal, pár évesen az ölemben "állva" kormányzohatta a terepjárónkat, igaz nem a forgalomban.
Ennyit a Trabikról.
A végén a Trabant ezres Polo motoros volt, a Wartburg meg Passat 1.3-as...
Minek vitatkoztok?
Fehér 601-es kombink volt, ZK-66-13, még a 6 Voltos. Két gyerekkel, anyóssal, csomagokkal, gyerekággyal pöfögtünk vele minden nyáron oda-vissza Budapest és Bükfürdő között. Országúton az első néhány kilométeren füstölt, mint egy vulkán, de fölmászott a falra is, és sose hagyott cserben. Trabanton szállni tényleg élvezet volt.... :-))
Nekünk sosem volt, de az egyik havernak igen és azt mondta, ez az az autó, amit egy csavarhúzóval is meg lehetett szerelni.
Nekem a Trabanttal kapcsolatban örök kedvencem az a történet, amelyben szüleim egy ismerőse Olaszországban járt a Trabantjával. Megállt egy benzinkúton tankolni, ahol a Trabant-jelenséget nem ismerő közönség elámult, hogy milyen pofás autót épített magának házilag.
Haha, jó kis téma, szinte mindenki hozzá tud szólni.És igen, a témában Proki megkerülhetetlen...
:D
Jó kis gép szerintem a kategóriájában, én most is vennék Trabcsákot egyszerű elugrom-valahová célokra, városba, mondjuk egy négyütemű ezres motorral, automata váltóval, olyan max fél milláért, újonnan.
Csak hát a sok b@rom joxabály sem engedné.
Holott egy biciklinél, robogónál, de még a mopedautókénál is biztosan jobb a töréstesztje.Vagy valami olcsó villanyhajtással, volt is ilyen felvetés, de aztán elhalt.
@SomiTomi: Hát ja, ilyesmit nekünk is modtak, talán épp szintén a digóknál a Wartungra...
:-))

---

Cimborának volt a 90-es években négyüteműsített Trabcsákja, egy zöld kombi; ezres Suzuki motor került bele valami kisipari cég által.Ment mint az állat, lehetett vagy 45-50 lóerős (majdnem duplája a gyárinak!), nagyon jól fogyasztott, jó kis mormogós hangja volt, sokat jártuk az országot vele a baráti társasággal.Kurvajó kis gép volt, de aztán eladta, már nem tudom miért.
Volt akkoriban pár ilyen cég, akik a szoci maradványautókkal akartak kezdeni valamit, meg a használtakat is átalakították.De aztán elsöpörte őket a nyugati kocsik iránti vágy...
:D
@SomiTomi: Hasonló sztori Angliában, főnököm kombiját nézték kit car-nak valamikor a 70-es évek végén.
ZA-59-80
PU-69-21
KU-46-64 (a benzinátfolyás mérőt megbabonázva néztem minden egyes alkalommal)
Hol marad a harci trabant terepfestéssel, amit az NDK-s határőrök használtak? :)
@Ches Desmond: "Az még hagyján, hogy támadni vele, de menekülni!"
:-)))))))