Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

október 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (81) autók (69) bach (5) balaton (28) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (13) berlin (141) berlini fal (20) bkv (42) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (732) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (72) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (5) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (351) énzene (17) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (16) erfurt (7) esti városkép (8) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (10) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (58) gibson (9) gitár (34) gmap (12) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (23) haditechnika (12) hajó (40) hampage (288) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (25) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (26) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kép (6) képek (738) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (10) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (329) kritika (71) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (5) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (287) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (42) nosztalgia (206) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (60) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (74) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (107) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (13) popkultúra (115) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (25) púpos (13) queen (11) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (69) repülőnap (34) repülőtér (16) retró (31) rock (68) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (11) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (11) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (65) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (44) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (334) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (55) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (290) utcakép (154) uv (32) vár (11) várnegyed (8) város (377) városkép (85) városliget (8) vasút (405) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (684) villamos (607) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (248) zene (179) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Egy újabb "Hauptbahnhofos" bejegyzés: Praha hlavní nádraží

2018.10.11. 07:00 :: Hamster

Bár igyekszem ezt a bejegyzést nem a közlekedésbarát körökben szerintem indokolatlanul túlburjánzó "bezzeg Prága!" attitűddel megírni, a végkicsengése mégiscsak az lesz, hogy augusztusi utunk során a cseh főváros főpályaudvarán egyértelműen jobb volt utasnak lenni, mint itthon...

Prague - train station 2.jpgVon Tiia Monto, CC BY-SA 4.0, Link

És gyorsan leszögezem, nem azért, mert a prágai épület szebb, mint a Keleti vagy a Nyugati. Ízlésről eleve nehéz (és felesleges) vitatkozni, de nekem ez a szecessziós stílusú homlokzat (épült 1901 és 1909 közt az 1871-ből származó eredeti épület átalakításával) pont nem jön be annyira. Hogy akkor szerintem miért jobb ez a pályaudvar, mint a "mieink"? Nos, a magyarázatért mélyre kell ásni. Illetve igazából nem nagyon mélyre, és tulajdonképpen ásni se kell, mert vannak lépcsők és liftek: a lényeg az épület előtti gyorsforgalmi út és parkoló alatt rejlik (ez egy régebbi kép, a rákövetkezők újabbak lesznek, csak be szerettem volna mutatni, mekkora térrel gazdálkodnak):

Hlavni nadrazi pan.jpgCC BY 2.5, Link

Emlékszem, '87-ben kíváncsiságból feljöttünk a metróból itt, és nem értettem, mitől pályaudvar ez, hiszen sehol nem látok vágányokat. Évekkel később az NSZK-ban találkoztam hasonló megoldással, hogy odafent megvan a régi épület a vágányokkal, alul pedig megvan a lehetősége annak, hogy ne a beázó tetőről csöpögő víz és a helyi rosszarcok közt ácsorogva várakozz a vonatodra.

Podzemní vestibul Hlavního nádraží.jpgVon Lynx1211 - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, Link

Mert mit is akar az ember egy pályaudvaron? Jegyet venni (nem húgyszagban, és lehetőleg fejre omló vakolat nélkül), valamit harapni (lehetőleg nem kemény zsömlét szikkadt rántotthússal), vagy kisebb bevásárlással (szendvics, ásványvíz, csoki) felkészülni az útra. Elmenni vécére, ahol szorító szükség esetén akár a nagydolgot is el lehet végezni mindenféle vicces baktériumok beszerzése nélkül. Vásárolni egy könyvet, hogy ne legyen olyan unalmas a vonatozás, esetleg beszerezni valami ajándékot annak, akihez utazunk. Nem baj, ha van gyógyszertár, és az se, ha valahol le lehet ülni - de nem egy levegőtlen helyiségben hajléktalanok társaságában. Mivel a budapesti pályaudvarok forgalma egyenként kisebb, mint a prágaié, nem kell akkorának lenni az egésznek, mint ott, de erre a színvonalra azért törekedni kellene.

14-06-04-praha-hlavní nádraží-12.jpgVon Ralf Roletschek - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link

Persze hozzá kell tenni, itthon is vannak pozitív változások e téren, különösen szendvicsileg, de például a mellékhelyiségeket illetően még nem nagyon látom az elmozdulást. De sebaj, most nem Budapestre érkeztünk meg, hanem Prágába! Fontos megemlíteni, hogy a csehek hamar nekiláttak a modernizálásnak: a fentebb mutogatott modern előcsarnokot a hetvenes években építették, és nem álltak meg ott, hogy elkészült: a 2000-es években kívülről rendbe hozták a régi épületrészt, 2004 és 2009 közt bővítették/modernizálták a pályaudvarra vezető vonalakat,  2006 és 2011 közt pedig az új részt is felpolírozták. Mert olyan nincs, hogy valamit egyszer megépítenek, és az onnantól örökké jó lesz.

Historická hala Hlavního nádraží.jpgVon Lynx1211 - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, Link

Ja, és persze felújították a vágányok egy része fölé boruló kéthajós csarnokot is, mely egyidős a szecessziós főépülettel. Ahogy fentebb látható, azért, mert egy csarnok 110 éves, még vihet mozgólépcső a peronjára, és persze az oda vezető aluljárók se atomtámadást épp túlélt zsibvásárként üzemelnek, mint a Nyugatiban.

Prag Jugendstil Hauptbahnhof 2.jpgVon Thomas Ledl - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, Link

Persze azért a régi épületnek vannak sarkai, melyek még őrzik a rendszerváltás előtti idők diszkrét báját és kopottságát, de nincs kétségem afelől, hogy rövidesen ezeket is kipofozzák. Hisz állítólag a 2000-es évek második feléig ez a pályaudvar se volt túlságosan bizalomgerjesztő hely, de a jelek szerint tudtak ezen változtatni.

De félre a morgást, nézzük meg azt a tulajdonságot, mely terén ez a hlavní nádraží a leginkább különbözik a budapesti pályaudvaroktól: átmenő állomásról van szó, azaz a sínek nem érnek véget a csarnokban. Hogy még lenyűgözőbb legyen az egész, a vasútvonalak alagutakon át érik el a belváros keleti szélén, sűrűn lakott terület közepén fekvő létesítményt.

dsc_0312.jpg

Az átmenőséget persze nehéz lenne képekkel érzékeltetni, úgyhogy meg se próbálom :) Mindenesetre elég nagy forgatag volt ahhoz, hogy szurikátaként hol ezen, hol azon a peronon dugjam ki a fejem az aluljárókból, attól függően, hogy éppen hol láttam valami érdekesebb mozdonyt.

dsc_0254.jpg

A külföldi cégek és a cseh magántársaságok (RegioJet, LEO Express) vonatain kívül a České dráhy is igen széles spektrumát felvonultatta gördülőállományának, többek közt Búvárt is láttam, régi vágású emeletes kocsikkal. Mindig meglep, hogy Prága környékén milyen sok dízeles vonal található!

dsc_0331.jpg

Persze aki korszerűbb vasra vágyik, az láthat Pendolinót, RailCsehet (én kérek elnézést) és Vectront is. A nosztalgia felhozatalról pedig már meséltem.

Az ehhez hasonló bejegyzések végén videónak kell állnia, úgyhogy most is itt van egy. Ahogy az indexképen látható, a filmecske nem csak modern járműveket tartalmaz :)

17 komment

Címkék: vélemény kritika prága közlekedés utazás videó csehország város képek búvár vasút épület pályaudvar trainspotting vectron

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr114179273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Azért a 90-es évek közepén még az a prágai előcsarnok tele volt csövesekkel, nem nagyon volt biztonságérzete az embernek este 10 körül. Alig vártuk, hogy betolják a szerelvényt a vágányra.
Akarod mondani Kaiser-Franz-Josef-Bahnhof ;-)

Amúgy napi kb. 80 ezres forgalma van, ami nagyjából megegyezik a három budapesti fejpályaudvar forgalmának összegével. Igaz, Prágában ott van még a Masarykovo kb. 40 ezer utassal munkanapokon. De ezek így is viszonylag mérsékelt számok.
@Zsivany2: Na, ezek szerint ebben is lehetséges előrelépés, nem kell mindennek ugyanúgy maradnia...
@Fradista Utazó: Ez csak azt mutatja, hogy nem csak hamburgi mennyiségű utasra lehet kulturált szolgáltatásokat alapozni. Amúgy nyilván a Keleti vagy a Nyugati alá nem feltétlenül kell ruhabolt meg ekkora könyves, de azért valami normál hőmérsékletű várakozóhely, meg egy rendes vécé nem ártana. Meg némi tisztaság. Nem csillivilli svájci, csak olyan, hogy az ember ne nézegesse állandóan, hova állítja a táskáját :)
@Fradista Utazó: Amúgy ami dühít, az az, hogy egy jóval kisebb pályaudvar, mint a kassai nagyállomás is normálisabb szendvicsessel, vécével és közérttel rendelkezik, mint bármelyik pesti fejállomás. Persze ezek mögött mindig valami bérbeadós-üzemeltetős szerződés húzódik, de ez meg utasként nem érdekel, oldják meg valahogy.

Egyébként milyen adataid vannak, pontosan mekkora a pesti pályaudvarok forgalma?
@Hamster: Sajnos pontos adataim nincsenek. Emlékeim szerint Déli 10, Keleti 25, Nyugati 55 ezer.
@Fradista Utazó: Érzésre ezek szerint a Batthyány téri HÉV-állomás forgalomban veri a Délit, a Margit híd megálló meg a Keleti forgalmától sem lehet messze...
Jó kis összefoglaló. Tényleg sokkal jobb oda megérkezni, bár a parkolás meg nehézkes az út túloldalán, kicsi és drága.
Szépen befejezték a Nagydrazsé régi épületének a felújítását. (Mg 3-4 éve is nagyon másképp nézett ki.)
Tényleg sokkal életképesebb megoldás ez a XXI. században, mint mondjuk nálunk a Keleti. De mint volt rendszeres utas, azért kicsit árnyalnám a képet.

"a beázó tetőről csöpögő víz és a helyi rosszarcok közt ácsorogva várakozz a vonatodra." Beázás talán nincs, helyi rosszarcok bőven akadnak. Itt is, és előtte a parkban is. A WC szintén vállalhatóbb a Keletinél, de csak annál. A metróra nagyon jó az átszállás, a villamosok azért ...izé, a sokat szidott 24-eshez ahhoz képest nem kell gyalogolni szinte semmit, talán a 78-as trolihoz lehet hasonlítani.
MHD-bérletet még tavaly is csak egy nevetséges nyitvatartású pénztárban koronáért tudtál venni, azon kívül csak apróval jegyet.

Az biztos, hogy sokkal inkább rendben van, mintha lenne gazdája, hozza az átlagos cseh színvonalat, míg a budapesti fejpályaudvarok (meg az épp működő motorvonatokon kívül úgy kb. bármi, amihez a mávnak köze van) szvsz. mélyen alulmúlják a magyart...
@Comandante en Jefe: A WC emlékeim szerint ugyanaz az automatás típus volt, amit 50 centért Austria- és Németországszerte látni. (Már ha nem keverem, kicsit sok pályaudvaron jártam mostanában). Napijegyet is tudtunk venni elsőre (pár éve metróállomáson ez nem ment így), bérletet nem próbáltunk. A park valóban elég zord volt, főleg reggel, amikor épp ébredeztek, de nem volt ijesztőbb, mint a Blahán az aluljáró bármikor (tudom, nem ahhoz kellene viszonyítani). Az összképet én olyanokban mérem, hogy merek-e előzetes körülnézés nélkül a fényképezőgéppel a nyakamban rohangászni (biztonságérzet), van-e normális szendvicses (higiénia), tudok-e az útra bevásárolni indulás előtt, húgyszag van-e, van-e hol várakozni nem hidegben-melegben, a fejemre esik-e a plafon, a nem járt területeken mekkora a kosz/guanó/döglött galamb per négyzetméter, a vécére el mernék-e menni nagydologra, milyen az utastájékoztatás, tehát sok faktora van.
@Comandante en Jefe: "az átlagos cseh színvonalat"
Nekem Brno hl.n. nem jött be annyira, akkor az alatta van az átlagos cseh színvonalnak?
Kifejzetten érdekes volt olvasni az írást Pár hónapja jártam vonattal Prágában, és mérhetetlenül meglepett mennyire le van pattanva az egész belváros, még a leghíresebb utcák is. A 2000-es évek közepén Bp-hez képest csodának tűnt. De nem: retek, kopottság, elavultság mindenhol.

A pályaudvarról: hát én nem ájultam el tőle. Még anno nekem is mondták a cseh ismerőseim, hogy érkezés után érdemes minél gyorsabban eltűnni, most nem volt annyira vészes, de nem sokban különbözött Kőbánya-Kispesttől, vagy a Nyugati aluljárótól. Ja, és a WC-k egyik irányban sem működtek az EC-ben, csak 1-2 kocsiban, szörnyű volt.
@Hamster: na jó, a blaha ne legyen viszonyítási alap... az nagyon brutál. Ahhoz hasonlót Prága belvárosában nem találsz, kijjebb azért előfordul, mondjuk a Palmovka környékén. Általánosságban Prágában azért nem olyan rossz a hajléktalan-helyzet, mint Bp-n.

"Átlagos cseh színvonal": Brnót nem ismerem, nem vasútra gondolok, hanem az adott helyen megszokott civilizáltsági szintre, mint mércére. A cseh vasúton is vannak érdekességek, de spec. a Praha hl.n. miatt nem kell szégyenkezniük, mondjuk velünk ellentétben, ahol szinte mindenért, ami a MÁV kezelésében van.
@cradbox: "nem sokban különbözött Kőbánya-Kispesttől, vagy a Nyugati aluljárótól."
Nem tudom, milyen szempontrendszer alapján lehet ilyet állítani. Vagy lehet, hogy véletlenül a Holesovice zastávkára keveredtél?
A hl.n. alapvetően tiszta (nem mindig, de ha van kosz, az nem a sokéves...), karbantartott burkolatok fedik a padlót, falakat, peronokat, a perontetőkből nem nő kétméteres gaz, az ablakokat nem furnérlapok pótolják, az épület jellemzően nem ázik be és nem nő a plafonról cseppkő, a peronok lifttel/mozgólépcsővel megközelíthetőek, akárcsak az állomás különböző szintjei; az kiskereskedelmi tevékenység rendezett körülmények közt folyik; az aluljárók nem szolgálnak lakás-, mellékhelység- , sem kirakodóvásár-célokat; a jegyvásárlás olyan ezredfordulós színvonalú pénztáraknál folyik, nem a múlt századból ottmaradt jellegűeknél...
Na most, akkor melyik a jobb pu? A pesti (pl. Keleti) vagy a prágai hlávní?
De még az egyébként -köszönhetően a már SCI-FI magasságokba (vagy inkább mélységekbe) eljutó Stuttgart 21 prozsénak, mely már önmaga paródiája és már nincs értelmes ember Stuttgartban, aki támogatná- nettó harctér benyomást keltő Stutti Hauptbahnhof is egy olyan központ, ahol tényleg mindent el lehet intézni, meg lehet vásárolni, még késő este is lehet banki szolgáltatásokat -pl. WU-n érkezett dellát felvenni- igénybevenni, miközben otthon még 2018-ra sem jutottunk el odáig, hogy 1-1 nagyváros -különösen a vízfej 2 frekventált- P.U-ja eggyfajta olyan centrum legyen, ahol minden kéznél van, amire akár egy érkező/távozó/átszálló utasnak, vagy épp az arra járó városlakóknak szüksége lehet. Valahogy nem megy ez (se) nekünk, valahogy nem értjük, vagy de, csak épp nem érdekli a döntéshozókat, milyen trendek érvényesülnek ezen a téren a világ civilizáltabb részein...
@Gevlekte Salamander: A Keleti szebb, a hlavni nyúldrazsé jobb.