Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (5) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (83) autók (71) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (149) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (740) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (363) énzene (18) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (24) haditechnika (12) hajó (40) hampage (293) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (753) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (332) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (296) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (210) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (65) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (78) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (12) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (68) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (50) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (336) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (58) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (156) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (380) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (695) villamos (617) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (252) zene (182) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Lanovkák 2: a Kőpataki-tótól a Lomnici csúcsra

2018.10.19. 07:00 :: Hamster

Előzmény: Tátralomnicról a Kőpataki-tóhoz és vissza

A Tátralomnicról a Kőpataki-tóhoz vezető lanovka kiemelkedő műszaki teljesítménynek számított a megépültekor, az utóbbitól a Lomnici-csúcsra vivő drótkötélpálya pedig még ma is hihetetlennek tűnik, hogy létezik.

fortepan_59903.jpgA Kőpataki-tótól a csúcs felé nézve. Forrás: Fortepan

A csúcsra vezető szakasz építése gyakorlatilag egyszerre kezdődött a Tátramlomnic - Štart - Kőpataki-tó szakaszéval, de annál komolyabb feladatot jelentett, hiszen sokkal nehezebb terepen, sokkal rosszabb időjárási körülmények közt kellett az építőanyagot (több száz tonnát) a leendő felső végállomásra juttatni - mindezt kezdetben kizárólag emberi erővel. Állítólag a teherhordó munkások egy nap több kört is megtettek 25-40 kilós terheket felcipelve! A felső bázis kiépítése után aztán teherfelvonót létesítettek a további szállításokhoz, így az 1936 júliusában kezdett munkálatok 1940-re lezárultak.

dsc_0088.JPG

Építkezés közben egyébként változtatni kellett a terveken, ugyanis a csúcs közelében a fülke túl közel került volna a sziklákhoz - a megoldás egy tartóoszlop beépítése volt, az egyetlené az 1872 méter hosszú, 864 métert áthidaló pályán (összehasonlításképp: a Tátralomnic - Štart - Kőpataki-tó szakaszon kilenc is volt). Ez az oszlop az 1988/89-es felújításkor tűnt el, azóta csak a két végállomáson vannak felfüggesztve a lanovka kötelei.

dsc_0227.JPG

Ugyan most nem sikerült jegyet szereznünk a csúcsra (elővételben sem volt), még meglehetősen élénken él bennem a nyolcvanas évek közepi emlék, amikor feljutottunk. Az első pár száz méter nem volt vészes, aztán a kötél emelkedni kezdett, gyorsabban, mint a környező sziklák, és hirtelen néhány száz méter magasan imbolyogtunk. Ebből a szakaszból annyi maradt meg bennem, hogy mereven a köteleket kezdtem bámulni, mintegy "szuggerálva" őket, hogy ne szakadjanak le :)

fortepan_59847.jpgForrás: Fortepan

A csúcs közelében aztán ismét közelebb kerültek a kövek, az út végén gyakorlatilag egy sziklabevágásban haladtunk. Sok mindent elmond, hogy a cseh(szlovák) ipar a harmincas években egy ilyen létesítményt meg tudott építeni - a kivitelező ugyanis a chrudimi Wiesner volt, nem valami osztrák vagy svájci cég.

fortepan_32632.jpgA felső végállomás belülről. Forrás: Fortepan

A régi képeken egyébként a lanovkát tartó, illetve mozgató három drótkötél mellett látszik két másik is: úgy sejtem, ezek a vontatáshoz kellettek, valószínűleg végtelenítve voltak. Manapság csak egy plusz kötelet sikerült megfigyelnem, ezek szerint a '88/89-es átépítéskor változott a húzó- és tartó kötelek aránya (egy tartó és két vontató helyett két tartó és egy vontató).

Saját belső videó híján a youtube népét kellett segítségül hívnom, hogy bemutathassam az utazás élményét: a fenti lejátszó az út közepétől a felső végállomásra érkezésig mutatja, amit mutatnia kell. Manapság biztosan van ennél magasabban haladó lanovka a világban, de azért ez se semmi!

dsc_0123.JPG

Ottjártunkkor az időjárás folyamatosan változott: hol sütött a nap, hol teljesen eltűnt a csúcs. Megkapó látvány volt, ahogy a látszólag a semmibe vezető kötelek végén hirtelen megjelent a hihetetlenül aprócskának tűnő (egyébként 15 személyes) fülke, és egyre nagyobb lett...

 

Források: szlovák Wikipedia
Kötélpálya blog
https://www.railpage.net/visuta-lanova-draha-tatranska-lomnica-lomnicky-stit/
gyerekkori emlékek :)

21 komment

Címkék: youtube videó szlovákia képek technika magas tátra lanovka

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5414265841

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A csúcsról lemaradt turisták egyikeként köszönöm a bejegyzést! :) Klassz volt!
Nekem csak az Aiguille d'Midi-re vezető lanovka volt meg. Mondjuk annak az alsó része olyan, hogy lefelé elindul nagyjából vízszintesen a kocsi, aztán van egy letörés és jóval függőlegesebben kezd mozogni, viszont ugyanazzal a sebességgel - úgyhogy egy-két sikoly a szériaélményhez tartozik :-)
@kávé23: Szintén! Bár a Lomnici-nyereg is baromi jó, onnan lehet kirándulni legalább.

@NAR: Az Aiguille d'Midi felvonóból nekem az maradt meg, hogy valaki bef*ngott rögtön az elején, és hát nem szellőzik olyan jól a kabin...:/
@Comandante en Jefe: Így, hogy kiderült, milyen sokan nem jutottak oda fel, már nem is idegesít annyira, hogy most nem sikerült jegyet kapni. A jelek szerint ez a normális. Pedig gyönyörű fentről a kilátás. Már ha nincs felhőben az egész :)
Azidő tájt a cseh ipar semmivel sem volt gyengébb, mint a német ipar. Jellemző, hogy a németek hadiipari fejlesztéseinek igen nagy hányada a plzeni Škoda művekből származott. Főtt is a feje az amcsiknak, mikor valami agyatlan főkatona 45-ben egy az egyben átadta az egész üzemet a ruszkiknak, a négyhatalmi megállapodásra hivatkozva. A ruszkik így hozzájutottak vagy egy évtizednyi hadi fejlesztéshez, tervekhez, prototípusokhoz.
@Hamster: Biztosan az. Sok helyen jártam a Tátrában, a Lomnici-csúcs nem tartozik közéjük :/ . Amikor tavaly nem jutottunk fel, kicsit morcos voltam, de azért amikor verőfényben elsétáltunk a Lomnici-toronyhoz, amíg a csúcs gyak. végig felhőben volt, éreztem némi elégtételt :) . Oké, párszáz méterrel lejjebb van, de iszonyat jól belátni mindent, kivéve a csúcs mögé, nyilván... pl. elég alaposan végig lehet nézni a Tarpataki-völgyeket.
Amúgy: miért nem lehet jegyet kapni? Én tegnap próbáltam - de sikertekenül.
@Optitwins Sailing Team: gondolom ha nem egy fülke járna, több esély lenne rá...
@Optitwins Sailing Team: Mert egy fülkében 15 ember fér el max, és egy óra alatt hármat tud fordulni, ergo 45 ember mehet fel, 45 ember jöhet le.
@Hamster: A több fülkéhez nulláról kellene újraépíteni nem csak a lanovkát, de a csúcson levő épületet is. És akkor is ott lenne a probléma, hogy sokkal több ember nem fér el a csúcson. A belinkelt videón ha továbbugratunk, lehet látni, hogy mekkora az a hely.
Nekem sem sikerült feljutni. A szél miatt éppen nem járt. De ezek szerint jegyet szerezni sem egyszerű.
@Izo: Kezdem szerencsésnek érezni magam, hogy már jártam ott fent :)
Az egészhez azért annyit hozzátennék, hogy a Kőpataki-tónál épített betonalap úgy sikerült, hogy azóta sajnos folyamatosan apad a tó, mert sikerült valamilyen vízzáró réteget átütni.
Egyébként youtube-on jó archív anyagokat lehet találni, pl ezt: www.youtube.com/watch?v=fOwZUfuF_nw
de van egy hosszabb dokumentumfilm is valahol.
@Doppel: Ezt a lanovka építésekor szúrták el? Gyerekkoromban még egész tószerűen nézett ki a tó, most csak egy pocsolya volt szinte...
Igen, a tátrai források szerint átvágtak ott valamilyen vízzáró réteget, vagy megbolygatták, és emiatt szépen apad a szint, a csapadékszint nem változott számottevően.
@Doppel: A libegőről láttam mini vízeséseket, csobogókat, gondolom azok tápláják a tavat. Mondjuk az érdekelne, honnan jön az a víz, létezik, hogy szeptenberben még mindig hóolvadék?
@Izo: Ez a szél érdekes, vajon mi van akkor, ha akkor támad fel, ha épp van már fent csoport? Ott éjszakáznak? Amúgy valamelyik szlovák forrásban olvastam, hogy a régi lanovkának eredetileg nem volt semmilyen értelmes mentési terve, csak reménykedtek, hogy soha nem akad meg a nagy semmi fölött a fülke. Gondolom a mainál lehet valami, hiszen csak egyetlen vontatókötél maradt a régi kettő helyett. Brr, jobb nem belegondolni, én olyan magasságban akkor se mernék átszállni semmibe, ha lenne :)
Q szép az a belinkelt tecsős videó, szuperül van stabilizálva, meg a 60 fps is segít sokat.Valszeg a csávónak a feje lehetett a gimball...
:D
@NAR: Haha, szintén zenész.Mi is jártunk ott, igaz nem most, 1984-ben, még gyerekként.Ide a tirpákokhoz a Lomnicra meg sose sikerült, általában oda kellett volna feküdni előző este a pénztár elé.Mint mikor a sok gyökött az új szifonokért állnak sorban...
:-)))
@Hamster: És hogy van a foglalás, ha pl 12.00-kor felmegyek, akkor kötelező 12.20-kor lejönnöm, vagy maradhatok fent négyig is?Gondolom, az előbbi...
Mikor mi arra járogattunk, még nem létezett internet, max az usák katonaságban.
:D
@geegee: Gondolom van valami rendszer, de bevallom, nem emlékszem, hogy '85-ben hogy működött ez.