Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (83) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (18) berlin (147) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (739) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (361) énzene (18) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (24) haditechnika (12) hajó (40) hampage (293) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (751) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (332) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (294) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (210) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (64) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (77) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (12) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (68) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (50) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (336) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (156) uv (34) vár (11) várnegyed (8) város (380) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (693) villamos (615) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (252) zene (182) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Előzetes: budapesti tuják feltámadás közben

2018.11.20. 18:00 :: Hamster

Nemrég írtam arról, hogy felújítása végéhez közeledve éjszakai próbameneteket teljesített a BKV Debrecenből visszavásárolt kétirányú Bengálija.

dsc_0736-2.JPG

Nos, azóta befejezték a munkálatokat a kocsin, és olyan szépen néz ki, mint gyártása (1964) óta valószínűleg soha. De nem ez az egyetlen villamos, ami a BKV létrehozásának 50. évfordulója alkalmából új életet kezdhet!

dsc_0723.JPG

A közelmúltban szintén nekiláttak talpra állítani a Bengálik prototípusát, az eredetileg 3720/3721-es pályaszámot viselő, később 1100-ra átszámozott egyirányú "házi csuklóst".

Ezt a kocsit 1980-ban 19 évesen selejtezték; 1989-ig Újpest kocsiszínben, utána Szentendrén tárolták, majd Miskolcra vitték felújítani, ott láthatjuk a fentebbi fotón. Ez a felújítás aztán elakadt, így a jármű 2004-ben visszakerült Pestre. Most nem csak működőképessé tették, hanem elefántcsont-bordóvörös fényezését is visszakapta, eredetileg ugyanis ilyen színűre festették szülőhelyén, a Füzesi főműhelyben.

dsc_0860.JPG

Ugyancsak most fejeződött be az 1911-ben a Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) számára gyártott 2806-os pályaszámú kéttengelyes felújítása. Ez a jármű a 436-os nosztalgiakocsi rokona (de annál két évvel idősebb); érdekessége, hogy mivel sok eredeti alkatrésze megmaradt, utolsó forgalmi állapotában állították helyre, a hetvenes éveket megidézve.

Így nézett ki a kocsi, amikor 2012-ben a szentendrei szabadtéri tárolóvágányról átvontatták védettebb helyre. Le a kalappal a felújítást végzők előtt!

dsc_0876.JPG

Jelentősen rosszabb állapotban volt a sokáig szintén Szentendrén tárolt 1714-es, melyet 1907-ben építettek a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) számára. Később a Beszkártnál 1820-ra számozták át, végül 1714-esként a ma 611-esként ismert 1715-össel járt együtt ikerkocsiként.

Így nézett ki akkor, amikor Szentendréről visszahozták Budapestre. A befejezéséhez közelítő felújítás a Beszkárt korabeli állapotot tűzte ki maga elé célként, azaz körülbelül így fog kinézni (a régi kép háttérben látható Vár sajnos nem része a projektnek).

dsc_0883.JPG

Egy közelebbi pillantás: így néz ki az az általam elég gyakran emlegetett favázasság. Ezzel az ívvel úgy néz ki a szerkezet, mintha valami hintót építenének, nem?

dsc_0829.JPG

És végül: újra üzemképes a 3430-as pályaszámú MUV motorkocsi is. Ez ugyan első pillantásra sima UV-nak tűnik, de a kilencvenes években kicsit tuningoltak rajta: fűtést, illetve új üléseket kapott, és újra mindkét végén van vezetőfülke. Utóbbi azt jelenti, hogy a Fényvillamos és az 1956-os járat kocsijaival ellentétben szólóban is tud közlekedni, előbbi pedig azt, hogy végre van egy olyan nosztalgia villamosa a városnak, amivel télen is merevre fagyás nélkül lehet kirándulni :) Külön érdekesség, hogy ez a kocsi civil kezdeményezésnek köszönhetően maradt meg.

És akkor a bejegyzés végén itt a magyarázata annak, hogy miért írtam ezekről a járművekről:

"Zárul a BKV 50 programsorozat - nosztalgiázzunk együtt vasárnap!

Az 50 éves BKV egész éves rendezvénysorozatának záró eseményeként november 25-én, vasárnap megmutatjuk a főváros hajdani járműveit! Ezen a napon útra bocsátjuk a gondosan felújított Ikarusokat, pályára állítjuk gyönyörű nosztalgiavillamosainkat.

Több felújított villamost és egy autóbuszt éppen most, 50 éves születésnapunk záróakkordjaként mutatunk meg először az érdeklődőknek, másokat – mint a favázas 611-est, a 436-ost, a Ganz UV-t vagy az Ikarus 180-ast – már jól ismerhetik a tavasztól őszig tartó hétvégi nosztalgiajáratokról. A műfaj szerelmesei ezúttal tíz villamosra számíthatnak, amelyeknek többségén utazhatnak is, ha délelőtt 9.45-re kimennek az új Budafok kocsiszínhez. A járművekre ugyanis csak ott lehet majd felszállni, nosztalgiajegy megvásárlása után. A villamosok a Budafok kocsiszín – Fehérvári út – Nagykörút – Széll Kálmán tér – Szent János Kórház – Széll Kálmán tér – Krisztina körút – Bartók Béla út – Kelenföld kocsiszín útvonalon, kettesével közlekednek majd, a megállókban nem állnak meg. A nézelődők kedvéért elmondhatjuk: a járműcsodák mintegy fél óra alatt haladnak el egy helyszínen, mert – hogy a menetrendszerinti villamosforgalom zavartalan maradjon – 5 perces időközökkel követik egymást, párban. Az érintett járműveken utazóknak pedig mintegy másfél órás nosztalgikus időutazásban lesz részük a Kelenföldi kocsiszínig.


A nosztalgia konvoj megtekintéséhez elsősorban a Rudas Gyógyfürdő és a Szent Gellért tér közötti szakaszt, illetve a Bartók Béla út belvárosi részét ajánljuk, a menethez ugyanis nyolc autóbusz is csatlakozik a Rudas Gyógyfürdőnél. Az autóbuszok között – amelyek ezúttal utasokat nem szállítanak – olyan régi legendák is találhatóak majd, mint a MÁVAG TR5, vagy a ráncajtós Ikarus 280, de jelen lesz a retró életérzést megtestesítő, közkedvelt Ikarus 630 Kabrió, és a többi ikonikus, hazai gyártású jármű is! A menet végén a nosztalgia villamosok Kelenföld kocsiszínbe, a nosztalgia autóbuszok pedig Kelenföld autóbuszgarázsba állnak be. Ezen a két, egymáshoz közel fekvő telephelyünkön biztosítunk majd lehetőséget az ágazatonként felsorakozott nosztalgia járművek fotózására körülbelül 1 óra időtartamban, amelyhez előzetes internetes regisztráció szükséges.

Regisztrálni az alábbi linkeken lehet:
Kelenföld kocsiszín
Kelenföld autóbuszgarázs

BKV Zrt."


A várható villamosok facebook-os információk alapján, nem indulási sorrendben:
1. 2624 (BVVV G típus)
2. 611 (BKVT S típus)
3. 2806 (BVVV K típus)
4. 1820 (BKVT S típus - utasokat nem szállít)
5. 1074 (BKVT V típus - utasokat nem szállít)
6. 436 (BVVV L típus)
7. 3885-6010-3888 (UV szerelvény)
8. Muki* (utasokat nem szállít)
9. 1233 (Bengáli)
10. 3430 (MUV)
*elképzelhető, hogy tehermozdony helyett itt még egy további meglepetést láthatnak az érdeklődők.

A várható autóbuszok facebook-os információk alapján, nem indulási sorrendben:
1. BKV MÁVAG TR5
2. BKV Ikarus 60
3. Ikarus 630 pótos szerelvény
4. Ikarus 630 Kabrio
5. Ikarus 180
6. Ikarus 521
7. Ikarus 260 (BPO-671)
8. Ikarus 280 (BPO-477)
Az autóbuszok utasokat nem szállítanak.

Szerintem elég jól hangzik, nem? :)

10 komment

Címkék: budapest bkv programajánló képek technika nosztalgia villamos uv bengáli 2806 muv 1820 1233

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8814381050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csodás poszt! Elnézve a régi vasakat, nagyon sajnálom hogy a CAF-ok meg a Combino-k nem 3 színű fényezéssel készültek.
Állati jól néznének ki fehér/sárgában barna csíkkal középen!
Az első képen az a Benga... ha nem tudnám, miféle, asszondanám, valami német remízben készült a fotó a 60-as évek elején :-)
@haromegesztizennegy: _Szerintem_ nem állna jól nekik. Mielőtt a Combinók jöttek, valaki fotsopolt hozzá régi festést, de ezeknek a kocsiknak más az aránya, mint régen: a régi tujákhoz képest kevés az ablak alatti rész, és sok az ablak feletti. Már az ICS-knél és a Tátráknál is "trükközni" kellett: előbbinél nincs csak a szélvédő alatt, utóbbinál van egy vastagabb fehér rész a barna csík és a szélvédő közt. Nekem ráadásul a fekete csík is tetszik, hogy egy sávvá vonja össze az ablakokat.
Hű, az első kép az olyan, hogy kiakasztanám a falra, szépen, vászonra nyomtatva!
@haromegesztizennegy: Szerintem is! Lehetett volna modernizálni a sávok kiosztását, de a három színnek és az alapvető egymáshoz viszonyított helyzetüknek maradni kellett volna. Egyébként eleve modernebb hatást keltene egy nagy ablaküveges villamoson, ha a sárga és a barna csík az ablak vonala alatt marad a kocsiszekrény nagy részén, majd esetleg valami "trükköt" bemutat a vezetőállásnál.
@Hamster: Nem vagyok benne biztos, hogy egy ügyesebb ipari dizájner nem találta volna meg a szép megoldást a hagyományos sínek megtartására. Itt egy francia példa, ami ugyan nem használ barnát, de a két másik színt hasonlóan használja mint egy budapesti kocsi. www.railwaygazette.com/news/single-view/view/saint-etienne-unveils-new-tram-fleet.html
@stone pit(er): De az ablakok sávja - sőt, még fölötte is - itt is végig fekete, a fehér nem az ablak alatt kezdődik. A túl nagy fehér felület szerintem mindenképp furán nézne ki.
@Hamster: OK! Lehet, hogy nem hasonlítana annyira a régi festésre, de a három hagyományos színt bele lehetett volna csempészni egy szép megoldásba.
Van némi hiányérzetem: hol van a lőrinci iker? Valamikor a '90-es évek vége felé még a Demszky is vezette az Üllői úton!
Eszméletlen, hogy végre a régi értékeink megmentésével is foglalkozunk! Az ipari, műszaki műemlékek ugyanolyan értékesek, mint a festmények vagy más régiségek.
És ezek nem csak a idősebbeknek jók a nosztalgiához, hanem a picik is csillogó szemmel nézik a furcsa csögő, zörgő járműveket!
Néhány éve az Angyalföldi kocsiszínben (mert ugye az az angyalföldi, ami Újpesten ven, az újpesti krva régen nem létezik már, az meg Angyalföldön volt...) volt nyilt nap, elvittem az akkor talán 17 éves fiamat ism, hogy lássa mindazt, amit meséltem eddig neki (hogy milyen volt a Váci úti tujázás, az éjszakai 55-ös hogy remegtette meg éjjel a házat, amikor elcammogott, hogy benéztűn a Váci útra éjjel és ha nem láttunk pislákoló fényecskét, akkor egyszerűbb volt 4-5 megállót legyallogolni stb.) és megdöbbentő volt, ahogy a néhány éves picik csillogó szemmel püfölték a csengő gombáját, ahogy lesték a vezetőbácsit, és mindenki arcán mosoly volt, nem a napi bkv-s utazások fásult és undorral kísért keserűsége.
Kellenek ezek, nem csak ipartörténeti okokból, hanem a generációk tanítására is!
Köszönöm a sokadik remek posztot!