Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (83) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (18) berlin (147) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (739) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (361) énzene (18) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (24) haditechnika (12) hajó (40) hampage (293) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (751) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (332) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (294) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (210) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (64) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (77) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (12) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (68) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (50) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (336) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (156) uv (34) vár (11) várnegyed (8) város (380) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (693) villamos (615) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (252) zene (182) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Kék-szürke parádé a novemberi esőben

2018.11.29. 01:53 :: Hamster

Múlt vasárnap nem csak villamosok vonultak körbe a városban, a Rudas fürdőnél ugyanis egy sor veterán busz csatlakozott hozzájuk:

dsc_0225.JPG

Hihetetlen látványt nyújtottak, ahogy az indulásra vártak! Sajnos a forgalmat nem állították le, így nehéz volt fotózni őket: amikor épp nem jött autó, akkor mindig hozzám hasonló érdeklődők gyalogoltak bele a képbe :)

dsc_0250.JPG

A villamosok közé beálló buszok sorát egy Mávag Tr5-ös vezette, melyet néhány éve egy ház belsejéből (!) szabadítottak ki. A típust 1947 és 50 közt gyártották, Láng motorral - utóbbi helyett ma egy Csepel kerreg benne. Hm, a mondat vége eszperentére sikerült :)

dsc_0207.JPG

Rögtön mögötte ez az Ikarus 60-as jött, melynek létezéséről csak néhány nappal korábban értesültem. Hihetetlen, hogy évről-évre egyre több régi busz bukkan fel! Tudomásom szerint a kocsi még nincs teljesen kész, ráadásul a közeljövőben egy hozzá illő pótkocsit is fog kapni.

dsc_0203.JPG

Az ezt követő szerelvény nem a BKV tulajdona, hanem a Lanta Kft-é. És igen, "szerelvényt" írtam, mert a gyönyörűséges Ikarus 620-as mögött...

dsc_0201.JPG

... egy ÁMG 406-os pótkocsi díszelgett. Valami ilyesmit fog kapni az imént látott Ikarus 60-as, a BKV-nál ugyanis azok vontattak ilyet, nem a 620-asok. Persze így is szép összeállítás volt, szívesen utaztam volna vele!

dsc_0291.JPG

Nem irigyeltem ennek a kabrió 630-asnak a sofőrjét a tipikus november végi időben! Egyszer utaztam ezen a kocsin hasonló körülmények közt, és mit mondjak, a végére kicsit elkékültem a menetszéltől :) Egyébként érdekes, hogy gyakran Ikarus 620 kabrióként hivatkoznak erre a példányra, pedig legjobb tudomásom szerint egy NDK-ból visszahozott 630-asból alakították át.

dsc_0311.JPG

Az Ikarus 180-as gyerekkorom egyik maradandó emléke, és bár mostanában viszonylag rendszeresen látható a főváros utcáin, mindig úgy megörülök neki, mintha először találkoznék vele.

dsc_0336.JPG

Na, és erre a szögletes lélekvesztőre emlékszünk még? 1989-től néhány évig ilyen Ikarus 521-esek közlekedtek a Várbuszon. Emlékeim szerint azért volt rájuk szükség, mert néhány pinceomlás után kitiltották a komolyabb buszokat a Várnegyedből (kivéve a turistabuszokat, azok biztos "pincebiztosak" voltak). A Volkswagen kisteherautó alvázára épített bódék nem voltak nagy eresztések, a kilencvenes évek közepén le is cserélték őket Ikarus 405-ösökre, igazi cseberből-vederbe helyzetet teremtve.

dsc_0362.JPG

Bár ez a példány nem igazán régi kivitelű, az Ikarus 260-as sorozat se hiányozhatott a parádéról. Ő is régi ismerős, emlékszem, felnőttkori közlekedésmániásságomnak viszonylag az elején, 2001-ben ünnepelte huszadik születésnapját.

dsc_0396.JPG

1973-ban, egy évvel a 260-osoké után megkezdődött a csuklós verzió sorozatpéldányainak üzeme is a BKV-nál. Az Ikarus 280-as típust ez az 1986-os gyártású példány képviselte. A két "200-as" kicsit furcsán nézett ki a sok öreg közt, hiszen társaikból szolgál még pár a városban, igaz, már ráncajtó nélkül. Igazából még mindig nehéz elhinni, hogy egyszer teljesen el fognak tűnni...

Bár nem igazán sikerült jó pozíciót felvenni a videózáshoz és fotózáshoz (inkább a Bertalan Lajos utcához kellett volna kiállni, ahol egymás mellett mentek a buszok és villamosok), azért szorgalmasan nyomkodtam a felvétel gombot. Bár a buszok nem tartoznak elsődleges érdeklődési körömbe, azért jó látni, hogy végre az ő megőrzésükkel is foglalkoznak a megfelelő helyen!

13 komment

Címkék: énblog budapest bkv videó busz képek nosztalgia ikarus oldtimer

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8814397306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

De klassz menet volt, de szép lett volna ott állni és nézni, sajnos nekem kimaradt :-( Izé...miért is maradt ki? Ja igen, mert épp fönt ültem (na jó, álltam) a Bengálin :-) Na jó, üsse kavics az se volt rossz :-))
De a buszokat így sajnos nem láttam (a 260-as Ikarust kivéve) :-(
Gyönyörű ez a régi színterv! Nem értem minek kellett lecserélni erre a világoskékre...
@haromegesztizennegy: Az "oldschool" kékek sem mind ugyanazok az árnyalatok, de az is közrejátszott, hogy a "bilikéket" könyebb tisztán tartani, illetve -sajnos, köszönhetően a globális felmelegedésnek- a már full trópusi nyári hónapokban, mely időszak már kibővült a szeptemberrel, októberrel, szóval ezen időszka alatt a sötétkék fényezés szinte mágnesként vonzza a hőt, márpedig a 7700-as Volvo kocsik utólagos beépítésű klímái így is vért húgyoznak, mire aránylag elfogadható belső hőmérsékletűre hűtik az egész utasteret, már amennyire a motor környékén egyáltalán képes a klíma ellensúlyozni a fos szigetelés miatti hő beszivárgást.
Az idei, de akár a 2013-as nyáron nekem is volt szerencsém összehasonlítani egy még sötétkék és egy, már világoskék Volvo belső hőérzetét, biza volt különbség... Nem véletlen, hogy az MVK is -igencsak radikálisat- váltott, bár ők kissé túltolták ezzel az új fehér alapon zöld virágmintával, igaz ők nem pingálták át a régebbi, mélykék kocsikat talán csak 1-2 Neoplan Centroliner kapott új fényezést.
Ideje lenne a vilingereknél is nekifogni egy ilyen szintű bővítésnek. A Szent János kórházi hurokvágány mellett egy másikat is vissza kellene építeni valahol, ahol ez lehetséges, mert pótkocsis szerelvényeket is kellene járatni. A miskolciaktól huszon-harminc éve visszavett és Szentendrére eljuttatott két kis lanternás pótkocsi adott, Dongás négyablakos Schlick ma is van, a lanternás meg utojára a Közlekedési Múzeumban volt. De nem ördögtől való replikákat készíteni, legalább a három ablakos skatulya-pótkocsikból és visszaalakítani UV-pótot. És így tovább.
@Európai téridő: "Ideje lenne a vilingereknél is nekifogni egy ilyen szintű bővítésnek."
Idén négy és fél új tuja lett (3430, 1820, 2806, 3720 és a DKV 492-esből FVV 1233), szerintem ennél a tempónál csak lassabban lehetne haladni :)

A hurok visszaépítés csak nosztalgiamenetek miatt szerintem utópia, a legtöbb kocsiszínben amúgy is meg lehet fordulni, ahol meg nem, ott ki kell találni, hol lehet körüljárni. Sok éve tervezgettünk ilyen útvonalakat magunkban, a Mukisok szerintem ma is fejből tudnának ilyeneket kitalálni. Vagy adott esetben mehet két motorkocsi, egy pótokkal, egy szólóban, aztán a fordulásnál cserélnek. Majdnem mindenre van megoldás.
Kicsit disszonáns a pótos szerelvényen a húszas járatszám.
Azon a viszonylaton soha nem járt szerelvény, nem fért volna el a régi Újpest szűk utcáiban
Annak az 521-esnek van valahol egy NEU-521 rendszáma, amire direkt vártak valamennyit, hogy a megfelelő pillanatban elvihessenek egy 521-es végűt az okmányirodából. Egyszer láttam rajta még az elején, azóta végig próbarendszámmal járatták...
Haha, öregecskedő síndöcögények!
:D
Jó vót, köszönjük.
Bengálit még sosem láttam mozgásban, még a neten sem, most már ez is ki van pipálva...
:-)
Respect, hogy vannak olyan emberek, akik ezeket az öreg, hatalmas vasakat is vállalják üzemben tartani.
Ez meg hogy egy házban volt befalazva az öreg vas, hát besz@rok komolyan, kaffkai szürrealizmus...
A magyar valóságban bármi előfordulhat, bróhaha.
:-)))))))))))
Köszi, Hams! Heveny nyavalyák miatt nekünk ez kimaradt.
Gyönyörűek... Döbbenetes, mennyi nosztalgiabusza van a BKV-nak, marhajó így egy rakáson látni őket. A Tr5 történet külön nem semmi...

Az Ik521-es szerintem nem azért kopott ki gyorsan, mert rossz busz volt, hanem mert arra a feladatra teljesen alkalmatlan volt. Gondold el, egy elvileg 13 fő szállítására alkalmas "furgon" gyakorlatilag mindig ennél több utassal pörög folyamatosan, kemény kaptatón, nem csoda, ha hat év alatt elfárad. De a legnagyobb gáz az utasáramlás volt, ti. nem lehetett leszállni róla a tömegben. Költeni nyilván nem lett volna érdemes ezekre komolyabban, mert már világos volt, hogy arra a vonalra ennél busz-szerűbb jármű kell.
(Persze, tudom, vannak országok, ahol nagy tapasztalatú cégek ilyen kocsikat hasonló igénybevételre évtizedek óta gyártanak. Azért nem baj, hogy a várbuszon nem ekkora kocsik járnak.)
A legdurvább fless az volt, amikor évekkel a selejtezésük után Ausztriában egy autópálya-pihenőben találkoztam egy ilyen -láthatóan ex-BKV- minibusszal. Hát nem irigylem azokat, akik ezzel világkörüli útra mentek...
...vagyis talán 13 ülőhely volt, és 20 fő befogadóképesség?
@KissGecihuszár: -nem kérdés, hogy a sötét szín sokkal több meleget nyel el de élek a gyanúval hogy a világos Volvo-n esetleg pár dekával több klímagáz volt a rendszerben...!
Az utastér melegedése túlnyomó részt a rengeteg és nagy ablakfelületnek köszönhető, a kasztni és az utastér között van némi szigetelés.

***
Mindig jókat nevetek a kánikulában fekete vagy sötétkék pólót hordó embereken - hiszen ez a önszopatás minősített esete - de hát nagy az Isten állatkertje. :)