Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (5) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (83) autók (71) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (148) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (740) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (362) énzene (18) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (24) haditechnika (12) hajó (40) hampage (293) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (752) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (332) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (295) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (210) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (65) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (78) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (12) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (68) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (50) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (336) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (58) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (156) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (380) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (694) villamos (616) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (252) zene (182) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

I like to MUV it, MUV it

2018.12.04. 07:00 :: Hamster

A címért elnézést kérek, remélhetőleg innentől kezdve már csak jobb lesz a bejegyzés :) Nemrég írtam a BKV nosztalgiaflottájának "új" szerzeményeiről, de eközben nem igazán érintettem az egyik nagy visszatérőt, a 3430-as pályaszámú motorkocsit:

dsc_0232.JPG

Bár ránézésre ez csak egy UV, valójában kicsit több annál: hivatalosan modernizált UV-nak, azaz MUV-nak nevezték azt a húsz kocsit, amit 1993-94-ben feltuningoltak. Az eredeti tervek szerint a hajtásrendszerhez is hozzá akartak nyúlni, végül csak egyfajta teszkógazdaságos felújítást kaptak.

dsc_0350.JPG

A leglátványosabb változás, hogy visszaépítették a kocsik "B"-nek nevezett végére a vezetőfülkét. "Vissza", mert a 3400-as sorozat példányainak eredetileg mindkét végén volt ilyenje, míg a hetvenes években el nem távolították az egyiket (csak az "A" végi maradt).

3432nagykorosidelta52.jpg

A módosításnak köszönhetően a MUV-ok önmagukban is tudtak közlekedni, ellentétben a sima UV-kkal, amelyek kettesével vagy hármasával (közbezárt pótkocsival) jártak.

dsc_0514.JPG

A modernizálás még látványosabb volt a utastérben: a műbőr ülések helyett buszosakat szereltek be, a régitől eltérő elrendezésben. Akkoriban újdonságnak számított a fénycsöves világítás (az izzós helyett), a buszos kapaszkodók, és a vezetők is tágasabb, jobban felszerelt fülkét kaptak. Egyes változtatások (például a csúszásmentes padló, vagy a fénycsövek) később sima UV-kba is bekerültek a főműhelyi nagyjavítások során, mások csak a MUV-okra voltak jellemzők. És ami nem látszik, de hideg időben nagyon is számított: ezeknek a kocsiknak végre lett fűtése! 

dsc_0398-2.JPG

Az ebben a bejegyzésben látható képek - a harmadik, 2000-ben még filmre készültön kívül - egy fizetős BKV-s fotótúrán készültek novemberben. Dél-Pest vonalait jártuk be, ahonnét ezek a kocsik 2002-2003-ban nyugdíjba vonultak - a "nyugdíjba vonulás" itt természetesen a selejtezést és szétvágást jelenti. Ez a kocsi is csak civil kezdeményezésre lett megtartva: konkrétan a bontóból hozták vissza!

dsc_0466.JPG

A túra egyik legérdekesebb fotóhelye a 42-es és 50-es villamosvonalak közti összeköttetés, azaz a Hofherr Albert utcai vágány volt, a háttérben Kispest vasútállomással. Kár, hogy már nem járnak erre mozdonyvontatású vonatok - meg hogy az állomás össze volt graffitizve...

dsc_0533-2.JPG

A négy óra gyorsan eltelt, a kocsit végül egészen Zugló kocsiszínig kísértük. Közben volt, aki még fényképezett, de én már túl fáradt voltam, úgyhogy ez a Határ úti deltában készült fotó volt az aznapi utolsó a memóriakártyán. Piszok jó túra volt, remélhetőleg lesznek még ilyenek a jövőben. Akár télen is, hiszen ezen a kocsin az ember nem fagy meg, ellentétben az összes többi budapesti nosztalgiavillamossal!

Szokásomtól eltérően ezúttal nincs videó a járműről, vagy a vele való utazásról. Remélem, ez néhányakban hiányérzetet kelt ;)

20 komment

Címkék: énblog budapest bkv képek villamos uv nosztalgiavillamos muv

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1014380192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mindig az UV volt a favoritom, Zuglóban szinte mindig azt hajtottam, szereltem. Nagy ritkán sikerült szólóban mennem vele, ha egyik-másik kocsiszínnek kellett kölcsönbe adni. Az fantasztikus száguldás volt mindig.
Köszönöm a képeket, megy a "mentettem" mappába.
Nem bírtál volna szólni annak a kretén fejű sapkásnak ott az ülésen, hogy húzza már ki a képből azt az elbaszott hülye fejét????? :-))))
Igen, hiányérzetem van a videó hiinya miatt. :) anno nagyon sokat utaztam MUV-val a 42-esen.
Talán a két legszürreálisabb villamosos élmény számomra az első utam Bengálival és amikor "dehisz' ez csak egy UV" felkiáltással gyanútlanul felszálltam egy MUV-ra. Ahogy elnézem, a forgóvázat takaró gumiköpeny már nincs meg, pedig azzal volt ám igazán szekszi!
(szerk.: utólag belegondolva, még a Csufival való első találkozás volt hasonlóképp meglepő.)
@mauzi: A MUV nekem is ilyen élmény volt '95-ben az 52-esen. A gumiszoknyát viszont nem baj, hogy nem tették vissza, iszonyat igénytelenül nézett ki SZVSZ.
A 4-es képen hirtelen azt hittem hogy fehér műanyag ablakokat raktak be!
Nekem is emlékezetes az első MUV találkozásom, tiszta sci-fi élmény volt, repedés a tér-idő kontinuumban :-)))
Azért ez a cím ez nagyon erős! Mindazonáltal a MUV-okat nagyon hiányoltuk eltűnésük után, amikor a gagyi ICS-k jöttek helyettük. Attól kezdve csak buszoztam a Fonódó beindulásáig.
@Hamster: Nekem nagyon hiányzik. Mondjuk Óbudán sosem járt anélkül és egész sci-fi volt vele.
@Benbe: A 17-esre került ICS-k szörnyen bírtak kinézni. Valamikor '96-ban elvetődtem arra párszor, és mindig néztem, hogy mintha nem is ugyanaz a típus lenne: össze-vissza pótolt dekoritlemezek, hiányzó villanykörték, és még a 4/6-os átlagánál is zajosabb futás.
Ezzel a típussal rengeteg baj van:

1. Továbbra is kötéllel kell lehúzni az áramszedőt.
2. Az áramszedő továbbra sem rendelkezik törésvédelemmel.
3. A szélvédő le van hegesztve. Akit nyáron a menetszél megcsapott, sosem feledi.
4. Az elcseszett fülke. A széria UV-k fülkéje kevesebb helyet foglal, nem szűkíti
az első ajtót.
5. Nincs erősáramú csatlás.
6. Nincs szolenoid csatlás.
7. A jármű nem az én tulajdonom.

Utóbbi a legnagyobb hiba.
@Hamster: Nuku fűtés és akkoriban lett (változatlan pályaállapot mellett) a Kolosy-Komjády 40 helyett 5 km/h-s.
Emléxem, talán 2002-ben kint csavarogtunk a Wekerlén, amikor a Határ úton egyszer csak jött egy UV - a B végével előre! Néztem, hogy mi van? És akkor nézem, hogy jééé, ezek mind szólóban jönnek, és mindkét végükön van fülke meg lámpa. De akkor sajna úgy adódott, hogy nem villamosoztunk - és végül sosem utaztam vele. Mire megtudtam (Hamster oldaláról persze), hogy ez a villamos belülről is érdekesség, addigra már csak azt hallottam, hogy kivonták őket a forgalomból. Úgyhogy nekem ez volt az első utazásom MUV-val (Hamster legnagyobb bánatára, lásd előző hozzászólásom, és persze a 4. kép :-))
@sako: Ezekből a meglepődős sztorikból elég jól látszik, hogy a budapesti villamoshálózat akkora, hogy évekig el lehet élni anélkül, hogy tudnánk, mi van az átellenes végében. És ez valahol tök jó.
@Benbe: Hát a fűtés speciel átmeneti affér volt csak arra. A régi képeken egyébként elég jól látszik, hogy ezek a kocsik is mennyire leépültek tíz év alatt (se): hampage.hu/kozlekedes/muvnudi/muvfutes.jpg
Határozottan úgy érzem, jó irányba mozdult el a budapesti villamos azóta.
@Hamster: Sok a változás, de típustól függetlenül óriási hibának tartom a plüss ülések használatát bármilyen műanyag vagy műbőr üléssel szemben.

Egy műbőrös belsőt kis túlzással kocsimosó kefével és slaggal lehet(-ne) pucolni.
@haromegesztizennegy: A falemez szerintem még jobb, ahhoz nem izzad oda az ember.
@Hamster: Falemez?????? Nemá, tönkreb.ssza a tűt :-)))))
Én is "I like to MUV it, MUV it", még menekülni is lehetett vele ha úgy adódott: www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=oIiVh8rNJno
@mauzi: Nekem is voltak ilyen élményeim. A Bengálival Miskolcon, mert akkor már Pesten nem jártak. Mondjuk, hogy jól néz ki, de borzasztó hangos, borzasztóan ráz, miközben csigalassúsággal megy.
A MUV-val meg - emlékeim szerint - a 17-esen szembesültem, de akkor nem tulajdonítottam neki különösebb jelentőséget, gondoltam ez a normális, hogy néha felújítják.