Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (83) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (18) berlin (147) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (739) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (361) énzene (18) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (24) haditechnika (12) hajó (40) hampage (293) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (751) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (332) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (294) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (210) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (64) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (77) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (12) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (68) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (50) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (336) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (156) uv (34) vár (11) várnegyed (8) város (380) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (693) villamos (615) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (252) zene (182) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A "házi csuklós" újra morgott!

2018.12.07. 07:00 :: Hamster

Mivel nincs kedvem másról írni, folyatódik a nosztalgiatujázás :) Bár november 25-én délután egyig elvileg mindenki kivillamosozhatta és -buszfotózhatta magát, ezzel még nem volt vége a programnak, ugyanis az eredeti fényét nemrég visszakapó 1233-as csinált egy extra kurflit a városban:

dsc_0513.jpg

A Bengálival kapcsolatos érzéseim sokáig erősen ambivalensek voltak. Egyrészt a fotókon jól néztek ki ezek a jószágok, meg a hangjuk is jópofa volt, másrészt viszont utasszállító eszközként elég gyalázatos színvonalat képviseltek: a nem mindig záródó ajtók, a rázkódás, a menetzaj, és a gyorsulásnak alig nevezhető gyorsulás már új korukban is gáz volt, a XXI. században pedig egyenesen kínzásnak tűnt. Nem véletlenül selejtezték ki Budapestről az összeset a nyolcvanas évek első felében! És vidéken se azért maradtak meg a közelmúltig, mert olyan megbízhatóak voltak, hanem mert nem volt pénz jobbra - amint lett, szépen sorban el is tűntek. Most viszont, hogy már csak nosztalgiaként találkozhatok velük, újból megszerettem őket, hisz tényleg csinosak, és élmény minden közelükben töltött perc :)

dsc_0593.jpg

Az 1233-as ráadásul különösen szép gyártáskori állapotában, a díszcsíkjaival és egyéb apró részleteivel együtt! A szóban forgó különmenet Kelenföld kocsiszínnél kezdődött, majd a 17-esen, az 1-esen és a 14-esen át jutott el Újpestig. Ekkor még lehetett állvány nélkül fotózni, ...

dsc_0620.jpg

... aztán a rákospalotai Kajár utcától kezdve már csak egy röpke videó és némi párhuzamosan haladás erejéig próbáltunk meg lépést tartani vele. Micsoda hangja volt, ahogy a Görgey Artúr utca végén, a kanyar előtt fékezni kezdett! Egyébként fontosnak tartom megjegyezni, hogy a "Bengáli" nevet - sokak lelkes elképzelésével ellentétben - vélhetően nem a bengáli tigris után kapta a villamos, hanem mert a korábbi kocsiknál nagyobb, "bengább" volt, és ez a szó torzult el. Mások szerint persze az utazás színvonala volt bengáliai... Mindenesetre  a tigrisnek szerintem teljesen más hangja van :)

A múltkor a MUV-nál nem volt videó, most viszont, mivel autóval követtük a különjáratot, több helyen is meg tudtam örökíteni a kétségkívül látványos jelenségnek számító villamost. Remélhetőleg tavasszal jó időben is lesz valami hasonló menet!

22 komment

Címkék: énblog budapest videó képek nosztalgia villamos bengáli nosztalgiavillamos 1233

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9914443926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Egyik végén "N", másikon "B"...?
Én is így vagyok ezekkel a szornyekkel. Gyerekként annyira utáltam őket, hogy Szegeden csak a buszokat meg trolikat szerettem. Csak Pesten meg külföldön kezdtem el szeretni a tujákat. A bengáli még gyerekszemmel is vállalhatatlan volt :)
Ma nosztalgiaként szeretek velük utazni.
@nyelv-ész: Ráadásul az A végére van B írva, összekeveredett itt minden :)
A Bengáli kapcsán (is) mindig megállapítom, hogy ahhoz képest, hogy milyen korban, milyen lehetőségek mellett és pláne miből épült, a magyar ipari formatervezés(!) csodálatos és világszínvonalú képviselője. Tényleg remekül néz ki így felújítva - óriási a kontraszt az utolsó időszak forgalmi példányaihoz képest.
Nagyon jó dolog, hogy vannak olyanok, akik feltámasztják ezeket a régi közlekedési eszközöket haló poraikból. Én a Bengálival ha jól emlékszem a 63-es vonalán találkoztam. Tényleg nagyon lassú volt, de mi volt gyors akkoriban? Az IFA Framo vagy később a Nysa mentő vagy a "csőrös" Skoda teherautó ? Nem sietett ennyire senki. Mert nem volt rá szükség.
@mauzi: Perszepersze, szép, de már az építés korában is igen "retró". V.ö. az alig pár évvel újabb ICS abszolút korszerű formatervét - ugyanattól a Lengyel Istvántól.
Ja, és a Benga kinézete nem kicsit merített ihletet bizonyos német villamosokból,
www.flickr.com/photos/frederikb/27756187454/
Kár, műszaki színvonal terén ég és föld...

@ötköb: " mi volt gyors akkoriban?"
Például az UV és elődei, akkor már jópár évtizede. A Benga egy melléfogás volt persze kényszerből, nem csoda, hogy pillanatok alatt elkerült Budapestről. Hogy aztán a vidéki városok pár évvel ezelőttig szívjanak vele.
@Comandante en Jefe: Lehetett volna ezeket modernizálni, korszerű forgóvázzal, motorral. Csak épp senki nem akart rájuk költeni, mert átmeneti, ideiglenes megoldásnak tekintették. Más kérdés, hogy nálunk ami ideiglenes, az 40 év...
Debrecenben is maradt még egy, nosztalgiacélra felújított Bengáli. Szégyen szemre a Budapestről kiselejtezettek egyike, és nem a Debrecenben gyártott.
Mindazonáltak a Bengálik már születésükkor is elavultak voltak. Szükségmegoldásnak, átmenetileg szánták, míg a Ganz-Mávag kifejleszti az újat. Műszakilag alulról karcolgatták a kelet-indiai járművek színvonalát. "Hála" a merev váznak, a villamospályákat 2-3 évente kellett felújítani. Debrecenben ennek ellenére 2014-ig kitartottak. Sajnos.
@Kopasz Szuzukis: A legenda szerint a Bengáli alapját a 20. század elején gyártott, leselejtezett kéttengelyesek adták. Az ezekből összefércelt "grossraum" jármű nyilván sem erősebb, sem komfortosabb nem tudott lenni az alapjául szolgáló masináknak. Cserébe a középen befüggesztett rész olyan szitáló mozgást eredményezett, ami még a 40 km/h-s "csúcs"sebesség ellenére is mindent lerombolt.
Marha jó ez az NDK-s formaterv. :)
Az eredeti elefántcsont színnel amúgy nagyon szép.
@Ashes & Frost: Nem, ez nem NDK-s formaterv. Az NDK-s formaterv a Reko volt, Barkas és Wartburg lámpákkal: www.youtube.com/watch?v=JrngLaaQZdw
@nyelv-ész: A ReKo a keletnémetek Füzesi acélvázasítása volt, amikoris a schöneweidei Birodalmivasútikijavítóműben (:)) új villamosokat építettek régi kocsik minimális vagy nulla számú darabjának felhasználásával. A kocsik dizájnja viszont a gothai tujákra alapult:
de.wikipedia.org/wiki/Gothawagen_T57#/media/File:Strassenbahn-nmb-tw37.jpg
amik viszont sok ihletet vettek a LOWA-tól:
de.wikipedia.org/wiki/LOWA_ET50#/media/File:Stra%C3%9Fenbahn_Naumburg_TW_29_nach_Umbau_2010.jpg

A különbség azért lényeges, mert amíg a gothai egy piszok jól futó kéttengelyes volt, ami menetkomfort terén igencsak rávert a mieinkre, a Reko a legmegkockásodottabb, lelakott hordművű Füzesis szintjét hozta.
@Comandante en Jefe: A müncheni Rathgeber GT4-esek későbbiek, a típus kezdete viszont az 1959-es Hansa GT4, aminek még a festése is hasonlít:
villamosok.hu/nza/kurz/bremen401.jpg
@nyelv-ész: Dehogy lehetett volna, hiszen akkor von Grund aus (magyarosabban from scratch:) kellett volna felépíteni őket. Gyakorlatilag semmi se volt jó benne.
@nyelv-ész: Nem legenda, az első kocsi hivatalosan a 3132+3133 pályaszámú Bukfenc iker felújításaként készült (volna), de amikor azt lebontották, úgy le volt rohadva, hogy onnantól inkább újonnan gyártatták az alvázakat. Sajnos nem ismerem, hogy a méretezésében az új alváz különbözött-e a Bukfencekétől, de van egy olyan álom sokunkban, hogy nem-e lehetne-e egy Bengáli alvázára felépíteni-e egy Bukfencet. E :)
@Hamster: A kolléga a formatervet említette, erre reagáltam, hogy a Bengáli nem az NDK ipar sajátos formáit utánozza. Mellesleg a Gothawageneket nem is sorolnám még az NDK-s borzalmakhoz, hiszen akkoriban még a keleti oldal műszakilag simán tudta hozni a régi jó német minőséget. A 60-as évektől kezdődött az igazi mélyrepülés, amikor az NDK már teljesen zárt, elszigetelt állammá vált.
@nyelv-ész:
"Lehetett volna ezeket modernizálni, korszerű forgóvázzal, motorral."
Ezeket? Minden porcikájuk elavult, ócska volt, kisipari módszerekkel készült az egész, nem véletlen a házi csuklós megnevezés. Új forgóvázat alá? Nem is forgóvázas a kocsi... Hasonló kinézetű jó villamost lehetett volna építeni, új villamos árában, valóban.

@Hamster: "a típus kezdete viszont az 1959-es Hansa GT4,"
Jogos, köszi.
@Comandante en Jefe: 1963-1983 között jár a fővárosban, kérlek hogy a kinyilatkoztat személyes kamuzásaidat ne ezen a remek blogon tedd!
20 év az nem egy pillanat kisfiam!
@szepipiktor: nem én vagyok a blog gazdája, de azért csak megkérdezem: nem lehetne, hogy esetleg ezzel a stílussal visszahúzol a polidilibe, vagy a sarki kocsmába, vagy ahonnan előmásztál?

"a Budapestre gyártott egyirányú kocsik felét eladták vidékre egy éven belül (!). "
(villamosok.hu , a kedvedért).
A maradékot meg azért selejtezték 79-83 között, mert akkor sikerült. Előbb került rájuk sor, mint a vénséges vén, többször átépített kéttengelyesek jópár típusára.
Emlékszem Miskolcon folyamatosan a Vasgyári hurokban köröztem a bengálikkal... Valamiért úgy éreztem, nagyon odaillenek ezek a villamosok. Már a bécsi tuják sem adták vissza ezt az életérzést, a mostaniakat meg nem tudom, azóta nem jártam a városban.

Amúgy először Miskolcon láttam bengálit, mikor 1994-ben odaköltöztem. annyira furcsa volt, annyira a pesti típusokhoz szoktam, hogy úgy meredtem a KT8D5-re és a bengálira, mintha földönkívülit látnék. Aztán amikor először megadatott, hogy villamoson utazzak, onnan kezdve nem tudtam betelni vele. Érdekes, hogy nekem a bengáli jobban bejött, mint a Tátra járművek, azóta sem tudom miért. De tény és való, hogy a bengálik, az a morgó hang és a vasgyári hurok nekem szorosan összefonódott.
@Abu Yahya:
"Valamiért úgy éreztem, nagyon odaillenek ezek a villamosok."
Az tuti :)

Én kisgyerekként találkoztam velük a Népszínház utcában. Tisztán megmaradt a gumicsukló, a hajtűkapaszkodó az emlékeimben. Aztán sokáig azt hittem, hogy csak rosszul emlékeztem, míg egyszer már jóval idősebben szintén Miskolcon megláttam ezeket. Az se tegnap volt, a busz és az autók még ott jártak a Széchenyi utcán.

Jut eszembe, Népszínház utca: Apám mesélte, hogy régen a villamos átjött a Corvin áruházhoz, és megkerülte a tömböt. Mutatta a burkolatban a macskakövet, amivel a sín helye volt kirakva. Gyerekként ezt nagyon nehéz volt elképzelnem. Hamsternek meg biztosan van róla egy oldala...:)
@Comandante en Jefe: A Népszínház utcai villamosok valóban átjöttek a körút másik oldalára, erre közlekedett a régi 2-es villamos is, csak az nem a hurokban fordult meg, hanem továbbment a szűk belvárosi utcákon a Klauzál tér felé. Ha jól emlékszem 1941-ben szűnhetett meg a járat ezen szakasza. Én 10 éve, mikor Magyarországon voltam, bejártam a környéket, a házakban akkor megvoltak, talán a mai napig is megvannak a felsővezetéktartó kampók. Egyébként valamikor az 50-es években szüntették meg ezt a szakaszt, hogy ne lassítsa a körúti villamosok forgalmát.