Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (87) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (155) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) budai vár (25) budaörs (39) budapest (743) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (5) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (373) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (31) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (13) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (24) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (298) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (768) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (335) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (303) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (66) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (80) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (71) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (13) semmering (9) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (70) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (52) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (417) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (704) villamos (626) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Ha már nem lehet fehér a karácsony, legyen villamossárga!

2018.12.24. 07:00 :: Hamster

Néha már felbukkant Balt Korthals Altes neve régi képek kapcsán itt a blogban, most viszont csak az ő felvételeiből válogattam össze néhányat. Balt néhány társával - többek közt Tim Borickal - együtt egyfajta "felfedezője" volt a városnak '76 nyarán, Ab van Donselaar már az ő instrukciói és jegyzetei alapján tudta, hova érdemes menni, mit érdemes fotózni.

3316-4049.jpg

A Flórián tér alaposan megváltozott 1976 nyara óta, de a magyar királyi dohánygyár egykori épülete ma is ugyanott áll. Az előtérben látható villamos különlegesnek számít, mert 1958-ban - a Stukákkal és az UV-kkal ellentétben - alumínium kocsiszekrénnyel gyártotta le a Ganz-MÁVAG. Két ilyen kocsi készült; az egyiket elbontották, de ez, a 3710-es pályaszámú ma is megvan, felújításra vár.

3316-4018.jpg

A Pestújhely és Rákospalota közt egyetlen vágányon közlekedő 65-ös villamost minden külföldi villamosbarát körbefotózta akkoriban, igen nagy örömömre, hiszen ma már alig hihető, hogy ilyen vonal létezhetett egyátalán. Csendesnek, rohanástól-kapkodástól mentesnek tűnő világot láthatunk ezen a képen, és a Dugonics utcai megállóban a villamosról csomagot leemelő lány öltözéke is egyfajta kordokumentum.

3316-4067.jpg

Erről a Váci út és Árpád út torkolatában készült képről semmit se tudok - talán egy lerobbant szerelvény Újpest kocsiszínbe való visszavontatását látjuk? De hogy miért UV-val álltak neki ráncigálni..?

3316-4052.jpg

A 17-es villamos a Fonódó megépülte előtt nem volt egy kiemelkedően frekventált vonal, de még rosszabb sorsa volt 1958 és '81 közt, amikor a járat nem ment fel a Vörösvári útig, hanem a Margit kórház előtt visszafordult. Szinte falusias látványt nyújtott a környék, és ahogy az előtérben láthatjuk, már akkor is képesek voltak a kiszedett kockakövek helyét aszfalttal feltölteni. Valamiért azt hittem, hogy ez a fajta trehányság csak a rendszerváltás előtt jött divatba...

3316-4012.jpg

A hetvenes években elég komoly teherforgalom zajlott a budapesti villamoshálózaton, amihez nagy mozdonyok (is) dukáltak, például az itt elöl látható "BÚR-bivaly", mely eredeti üzembeállítójáról, a Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Közúti Vasútról ("BÚR-vasút") kapta nevét. A kép Budafok kocsiszín mellett készült.

3316-4033.jpg

Első látásra akár a kétezres évek elején is készülhetett volna ez az Örs vezér terei kép, hiszen a 62-es villamos addig végződött így, egyetlen vágányon, azonban a jobb szélre tekintve láthatjuk, hogy troliknak még nyoma sincs, csupa dízel busz áll a végállomáson. Ebből sejthető, hogy '79-80 előtt járunk, akkoriban szökkentek szárba  ugyanis a Füredi utcai lakótelep trolijáratai.

3316-4072.jpg

A 29-es és a 37-es villamos '83-ig egy ilyen látványos hídon kelt át a Keleti pályaudvarra menő vasúti vágányok felett az Asztalos Sándor utcánál. A felüljáró után '97-ben a villamost is modernizálták, azóta is velünk van.

3316-4080.jpg

Ezen a képen javában zajlik a felüljáró- és metróépítés a Népligetnél, az Üllői úti villamosok ekkor egy nagy kurflival járták körbe a munkagödröt. Furcsa, hogy míg az UV motorkocsik csillognak-villognak, addig a közéjük csatolt pótkocsi meglehetősen kopottnak, elhanyagoltnak néz ki. Talán érdekes még, hogy a hátsó motorkocsinak jól láthatóan megvan a "B" végi vezetőfülkéje, viszonylatjelzővel, fényszóróval együtt. Erről meséltem nemrég, emlékszünk még rá? :)

3316-4037.jpg

Szintén a metróépítés miatt vágták ketté a 13-as villamost: egy időben az Üllői úttól északra a 13A, délre pedig a 13B járt. A képen egyébként rögtön háromfajta ikerkocsit is láthatunk: balra egy 2000-est, jobbra egy "lőrincit", amögött pedig egy 2900-ast vagy 3000-est.

3316-4046.jpg

És így nézett ki akkoriban a 13B másik végállomása, a pacsirtatelepi: az egyik vágányon a 13B-k, a másikon a 31-esek várakoztak indulásra. Manapság töredék ekkora forgalom sincs itt...

3316-4114.jpg

Végezetül egy később készült kép, melyen a 13-ast nem zavarta holmi metróépítés, és teljes (akkori) vonalán közlekedett. A háttérben a ferencvárosi pályaudvar gurítóvágányának töltését építik, melynek tövében ma az 52-es villamos kanyarodik a Török Flóris utcába

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges.

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

24 komment

Címkék: budapest képek villamos utcakép kulfoldi szemmel Balt Korthals Altes

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr414509602

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Érdekes képek, köszi.
Az a furcsa, hogy a panelek az építésük idején valahogy jól néztek ki, ma meg totál lepukkantak. Csúnyán öregszenek. (Már ha egyáltalán 30-40 év öreg egy épület esetében :))
A 3. képhez: talán azért UV-vel, mert a 15-ös hurokvégállomásáról az volt elérhető közelségben.
(Persze ez csak egy tipp.)
A legutolsón kanyarodó 13-as képe az idősebb, nézd meg a felszállásjelzőt.

A lyuggatott fémhengerest cserélték a hetvenes években az oldalfalba süllyesztett nagy műanyagburkolatosra.
@P806: A 70-es években egy csomó járgányra nem tették fel az újfajta felszállásjelzőt. Még 80-81-ben is láttam régit. Gyanítom, hogy amelyik jármű a metróépítés miatt már selejtre jelölt volt, azzal nem foglalkoztak.

Magánvéleményem, hogy akkoriban ez volt az általános hozzáállása a BKV-nak a villamosokhoz: elavult vackok, amikre nem érdemes költeni. Az 5. képen a két BURV mozdony például úgy néz ki, mintha épp most húzták volna ki a pöcegödörből.
Igazi Karácsonyi meglepetés! Szép! Köszönjük!
@P806: Nem minden kocsin csinálták meg, ismerek képet 2900-asról, 3000-esről, de még 2800-asról is, aminek megmaradt a régi. Sokkal érdekesebb az 13B viszonylatjelölés, mert a hivatalos írások 13 és 13A-ról szólnak. És mégis itt vannak a képek. A 13B a papírokban '80-ban fordul elő először, de akkor már az itt 13B-ként látható járművek régen ki voltak selejtezve. Mindebből arra következtetek, hogy elég kaotikus bírt lenni néha a BKV :)
@nyelv-ész: Én is erre tippelek. Hogy nem költöttek túl sokat ezekre a járművekre, az elég logikusnak tűnik, de az átlag utasszállító csotrogány azért rendben volt, a teherszállítás gépei viszont tényleg kilógtak a sorból.
Kérdés, hogy ebben mennyire vannak benne a metrós változások, vagy mennnyire lehetett egyáltalán követni: villamosok.hu/villtort/villtort7079.html

Mint ahogy az is, hogy miért külföldiek — köszönetteljes — jóvoltából tudunk a saját dolgainkról meg ilyeneket…
@Albu: A forgalmi szolgálati utasítások (FSZU-k) nagyon szépen fent vannak, és abban nem írnak 13B-ről:
villamosok.hu/villtort/fszu/1976fszu.html
Mondjuk az A és B szerintem is logikusabb, lehet, hogy a táblafestő is így gondolta :) Amúgy a 2000-es iker táblája is lódít, mert jól láthatóan nem tudna elmenni a Nagyvárad térig, egyetlen vágányon fordul, a szomszéd vágány halott, nincs kapcsolat az Üllőire. Van is egy másik kép egy másik 51A-ról ugyanekkor ugyaninnen, azon jó a tábla.
Kellemes ünnepeket, kiváló ajándék volt!
A kockakő - minden hátránya ellenére - adott egyfajta igényes, szép megjelenést az azzal fedett utaknak, utcáknak. A kádárista korszellem finoman szólva nem kedvezett a jó értelemben vett polgári értékeknek, az értékmegőrzésnek.
Az egyetlen oka, hogy sok helyen megmaradtak még a 80-as évek elejére is a szép régi utcabútorok, kandeláberek, oszlopok, a nagy szegénység volt.
Ahol persze, volt némi útfeltúrás, ott már jött a gyors, "korszerű" aszalt, az ostornyél lámpa, a szocreál...
Az elveszett sínek még adnak valami ízelítőt a "boldog" háború előtti évekből, utcaképekből...
@Albu: Hogy miért a külföldiek? Nekik a magyar tömegközlekedés egy kicsit archaikus, ódon, lepukkantságában is érdekes valami volt. A hanyatló nyugaton a villamosközlekedés azidő tájt épp a nemszeretem kategória volt, sok nagyváros fel is számolta. Igaz, ott nem negyven évenként fúrtak egy metró alagutat :-) Úgyhogy lehetett jönni keletre romantikázni...

Nálunk viszont a villamosfotózás nem volt jellemző hobbi, esetleg néhány fotoriporter vagy tömköz dolgozó kattintott hébe-hóba villamosos képeket a 70-es években. Nem volt minden háztartásban fényképezőgép, és a színes film (meg az előhívása) is drága volt a jövedelmünkhöz képest. Aki kattintgatott, az nem feltétlen a csikorgó, rozsdás villamosokra pazarolta a filmet.
@nyelv-ész: "ott nem negyven évenként fúrtak egy metró alagutat :-)"
Mondjuk pont az osztrák és holland fotósoknál ez nem játszott, mert egyik országra se voltak jellemzőek a berlini jellegű metróhálózatok. Sőt, Bécsben ugye '78-ban indult az első vonal (persze a Stadtbahn ment kicsit föld alatt, de az meg akkor már nyolcvan éves volt).

De amúgy valóban egyfajta nosztalgia volt az ok, hozzátéve a régimódi nagyváros hátterét, amiből nyugaton nem volt sok. Többen mondták, hogy a csúcspont az UV-któl hemzsegő Nagykörút volt, amit mesésnek találtak.
@nyelv-ész: Akikről itt beszélünk, azok túlnyomórészt hollandok. A holland villamoshálózatokra sosem volt jellemző egy olyan nagy leépítési hullám, mint amit Nyugat-Németországban több helyen láttunk, metróalagutak ellenben tényleg kb. ebben tempóban épültek: Hágában máig nincs, Amszterdamban 1977-ben nyílt meg az első vonal (a legutolsó meg tavaly, lényegesen lassabban és drágábban megépülve, mint a budapesti M4), Rotterdamban 1968 és 1982, aztán több vonalat nem is építettek.
Ezek a képek 1976-ban készültek, akkor egész Hollandiában egyetlen metróvonal volt, a rotterdami észak-déli (Erasmuslijn).
@Fradista Utazó: Ill. még 2017 van, szóval idén nyílt meg.
@Fradista Utazó: Szóval 2018. Azt hiszem, most abbahagyom. :-)
@P806: Jó lenne, de UV nem járt a 15-ösön és ha megnézed, a szerlvény ellenkező vágányon van. A háromkocsis, ami vélhetően 3-as, mit keres azon az oldalon?
Egyvágányúnak ott volt a 8-as is, remek volt várakozni a megállóban a szembejövőre, hogy "gumibotot" cseréljenek a pilóták.
Igazi megkönnyebbülés volt megszabadulni a sárga takonytól (pl 47-49-es villamos, pár éve).
Új sínekre nem szabadott volna ráengedni.
Rugózása nem volt, kiköpted a beledet a sín hézagoknál/bukkanóknál/váltóknál, szétrázta az agyadat az a valami ami néha bekapcsolt (hűtő?).
Magyarosan szar volt, mint minden amit a szoci érában gyártottak.

A Tátrák viszont meghaladták korukat, igazi használható villamos, ma is mennek.
Takony szarokért ne nosztalgiázzunk, én megkönnyebbültem mikor lecserélték!
1977-1980 között minden nap utaztam a 62-essel.
@Fradista Utazó:

Azért értelmes embernek nem oly meglepő, hogy a nagyrészt tenger szintje alatt fekvő országban nem preferálják a föld alatti alagutakat. Egy nyamvadt pincét nem lehet normálisan leszigetelni, a víz előbb-utóbb megtalálja az utat befelé.
Az UV friss főműhelyes, nézd meg a lépcsőit, valszeg ment vissza a honos kocsiszínbe és adtak mögé más átcsoportosítandót - gondolom én.
@mester utca: Így van. A 3266-os Kelenföldi kocsi volt. Valamit vihetett Angyalföldre a Füzessiből. Onnan meg az M+PP szerelvényt átküldték Újpestre. Az UV-t rácsapták a végére és a mai Újpest Központnál visszafogtak. Az UV a 3 megállón behúzta pótost Újpestre. Egyszerűbb és gyorsabb volt, mint a Nyugatin vagy Rákospalotán keresztül.
@lobaszopiatej:
"szétrázta az agyadat az a valami ami néha bekapcsolt (hűtő?)"
Az a légsűritő volt a középső peronnál.
A 65-ös villamos képhez:
"Csendesnek, rohanástól-kapkodástól mentesnek tűnő világot láthatunk ezen a képen"
Tényleg egy nyugodt vonal volt, bár csendes éppen nem. Amikor becsattogott a Beller Imre utcai kitérőbe, még a házak is remegtek.
Egyszer kicsit nagyobb svunggal sikerült a kitérőbe *berepülnöm* ahol az egyik háznál talán felújítás lehetett. A vágány mellett volt egy nagy kupac homok, abból épített egy kissrác homokvárat. Na, ezt a homokvárat sikerült a földrengető megközelítésemmel rerombolnom. A kiskölyök kicsit pityergett, erre megígértem neki, hogy a Czabán Samuról visszajövet lesz annyi időm a kitérőben várakozva, hogy újra építjük a várat és ezután lassabban fogok arra járni.
Ha valami csoda folytán olvasná a blogot, akkor ezúton is bocsánatot kérek Tőle.