Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  4. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  7. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  8. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  9. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...
  10. Tanmese a terepjáró villamosokról (dr. Németh Zoltán Ádám írása)NZA barátom ráérzett a műfajra, ami nem is annyira baj, mert a héten nem nagyon volt időm blogot írni :) Beavis and Butthead így kezdené: höhö, höhö... terepjáró villamos? Nos, a villamosvasúti...

Címkék

103 (7) 125év (7) 2624 (13) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (83) autók (70) bach (5) balaton (29) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (18) berlin (147) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (8) budai vár (25) budaörs (38) budapest (739) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (8) c50 (10) c64 (14) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (249) csehország (30) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) doctor who (43) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (31) életmód (6) elveszett (31) énblog (361) énzene (18) építészet (66) építkezés (21) épület (15) érdekesség (17) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (13) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (30) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (14) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (6) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (12) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (10) gőzmozdony (23) gyermekvasút (24) haditechnika (12) hajó (40) hampage (293) hamster (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (28) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (751) képregény (94) kérdés (7) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (14) klasszikus zene (5) köd (20) köln (33) kölni dóm (5) közlekedés (332) kritika (72) kulfoldi szemmel (66) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (5) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (6) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (14) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (294) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (210) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (64) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (77) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (5) pályahiba (6) pályaudvar (26) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (15) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (13) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (41) repülőgépek (70) repülőnap (34) repülőtér (17) retró (31) rock (70) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (12) semmering (9) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szlovákia (68) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (192) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (50) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (336) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (57) trolibusz (49) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (292) utcakép (156) uv (34) vár (11) várnegyed (8) város (380) városkép (86) városliget (8) vasút (410) vélemény (12) vicinális (13) vidám park (5) videó (693) villamos (615) vlog (7) vonat (5) wachau (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (252) zene (182) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Lanovkák 4: az Ótátrafüred - Tarajka sikló

2018.12.10. 07:00 :: Hamster

És a hetet mindenki nagy meglepetésére megint vasúttal kezdjük :) Előzmények: Tátralomnicról a Kőpataki-tóhoz, a Kőpataki-tótól a Lomnici-csúcsra, a Kőpataki-tótól a Lomnici-nyeregre.

Amikor lanovkát mondunk, általában kabinos kötélvasútra gondolunk, a csehek és szlovákok azonban a siklóra (pozemná lanovka) is ezt a szót használják (kicsit szabatosabban pozemná lanová dráhának nevezik), lévén a szó töve egyszerűen kötelet jelent.

Vysoké Tatry, Starý Smokovec, lanovka na Hrebienok, rok 1993 (01).jpgBy Felix O - Narrow gauge Funicular to Hrebeniok from Tatranska Lomnica Slovakia, March 1993, CC BY-SA 2.0, Link

Kiskoromban a budavári sikló csak egy használaton kívüli, lefalazott, romos csík volt az Alagút mellett, úgyhogy a műfajhoz kötődő első élményem az Ótátrafüred - Tarajka (Starý SmokovecHrebienok) vasúthoz kötődik. Izgalmasnak tűnt, hogy a vonatot saját hajtás helyett egy kábel vontatja fel a felső végállomásra, egyetlen vágányon, mely csak középen ágazott ketté pár tíz méter erejéig, hogy a kocsik ki tudják kerülni egymást.

dsc_0479.JPG

A vasutat 1908-ban helyezték üzembe, majd 1951-ben korszerűsítették, 1968 és 70 közt pedig az északisí-világbajnokság alkalmából teljesen átépítették, a bejegyzés első képén látható kocsikkal. A következő átépítés 2007-ben történt, ekkor jutottunk el a jelenlegi állapothoz.

dsc_0471.JPG

Az új kocsik látványosak, tágasak, és a vontató berendezések modernizálásának köszönhetően 7 helyett 4 perc alatt teszik meg a 254 méteres szintkülönbséget áthidaló, körülbelül két kilométeres utat (a budai siklónál ezek az értékek: 50, illetve 95 méter). A vonal egyik érdekessége gyerekként az volt számomra, hogy nem nyílegyenesen haladt, hanem lágy ívekkel kanyargott a fák közt. A pálya ma is ugyanott fut, de az erdőt rendesen megritkította a 2004-es nagy vihar - a kitérő például régen fenyők sűrűjében feküdt, míg ma inkább ligetes sztyepp hangulata van a környékének:

7 komment

Címkék: énblog videó szlovákia képek technika sikló magas tátra lanovka

Szünetjelzésként egy kis szintetizátorzümmögés

2018.12.09. 12:04 :: Hamster

Valószínűleg vannak páran, akik az elmúlt napok nosztalgiavillamos-özöne kapcsán ismerték meg a blogot. Ők most biztos el fognak csodálkozni, hogy mi ez, a régebbi olvasók viszont tudják, hogy időnként rámjön a számítógépes zenélhetnék, mint most:

Ezúttal a zeneszerkesztő step sequencer funkcióját akartam kipróbálni, mivel az ismertlen volt előttem. A negyedhangoktól összetettebb dolgok felé nem mertem elkalandozni, de így is tanulságos volt.

A blog nemsokára folytatódik, valami szokásos (vagy szokatlan) síndöcögénnyel :)

Szólj hozzá!

Címkék: énblog zene soundcloud énzene

A "házi csuklós" újra morgott!

2018.12.07. 07:00 :: Hamster

Mivel nincs kedvem másról írni, folyatódik a nosztalgiatujázás :) Bár november 25-én délután egyig elvileg mindenki kivillamosozhatta és -buszfotózhatta magát, ezzel még nem volt vége a programnak, ugyanis az eredeti fényét nemrég visszakapó 1233-as csinált egy extra kurflit a városban:

dsc_0513.jpg

A Bengálival kapcsolatos érzéseim sokáig erősen ambivalensek voltak. Egyrészt a fotókon jól néztek ki ezek a jószágok, meg a hangjuk is jópofa volt, másrészt viszont utasszállító eszközként elég gyalázatos színvonalat képviseltek: a nem mindig záródó ajtók, a rázkódás, a menetzaj, és a gyorsulásnak alig nevezhető gyorsulás már új korukban is gáz volt, a XXI. században pedig egyenesen kínzásnak tűnt. Nem véletlenül selejtezték ki Budapestről az összeset a nyolcvanas évek első felében! És vidéken se azért maradtak meg a közelmúltig, mert olyan megbízhatóak voltak, hanem mert nem volt pénz jobbra - amint lett, szépen sorban el is tűntek. Most viszont, hogy már csak nosztalgiaként találkozhatok velük, újból megszerettem őket, hisz tényleg csinosak, és élmény minden közelükben töltött perc :)

dsc_0593.jpg

Az 1233-as ráadásul különösen szép gyártáskori állapotában, a díszcsíkjaival és egyéb apró részleteivel együtt! A szóban forgó különmenet Kelenföld kocsiszínnél kezdődött, majd a 17-esen, az 1-esen és a 14-esen át jutott el Újpestig. Ekkor még lehetett állvány nélkül fotózni, ...

22 komment

Címkék: énblog budapest videó képek nosztalgia villamos bengáli nosztalgiavillamos 1233

I like to MUV it, MUV it

2018.12.04. 07:00 :: Hamster

A címért elnézést kérek, remélhetőleg innentől kezdve már csak jobb lesz a bejegyzés :) Nemrég írtam a BKV nosztalgiaflottájának "új" szerzeményeiről, de eközben nem igazán érintettem az egyik nagy visszatérőt, a 3430-as pályaszámú motorkocsit:

dsc_0232.JPG

Bár ránézésre ez csak egy UV, valójában kicsit több annál: hivatalosan modernizált UV-nak, azaz MUV-nak nevezték azt a húsz kocsit, amit 1993-94-ben feltuningoltak. Az eredeti tervek szerint a hajtásrendszerhez is hozzá akartak nyúlni, végül csak egyfajta teszkógazdaságos felújítást kaptak.

dsc_0350.JPG

A leglátványosabb változás, hogy visszaépítették a kocsik "B"-nek nevezett végére a vezetőfülkét. "Vissza", mert a 3400-as sorozat példányainak eredetileg mindkét végén volt ilyenje, míg a hetvenes években el nem távolították az egyiket (csak az "A" végi maradt).

3432nagykorosidelta52.jpg

A módosításnak köszönhetően a MUV-ok önmagukban is tudtak közlekedni, ellentétben a sima UV-kkal, amelyek kettesével vagy hármasával (közbezárt pótkocsival) jártak.

dsc_0514.JPG

A modernizálás még látványosabb volt a utastérben: a műbőr ülések helyett buszosakat szereltek be, a régitől eltérő elrendezésben. Akkoriban újdonságnak számított a fénycsöves világítás (az izzós helyett), a buszos kapaszkodók, és a vezetők is tágasabb, jobban felszerelt fülkét kaptak. Egyes változtatások (például a csúszásmentes padló, vagy a fénycsövek) később sima UV-kba is bekerültek a főműhelyi nagyjavítások során, mások csak a MUV-okra voltak jellemzők. És ami nem látszik, de hideg időben nagyon is számított: ezeknek a kocsiknak végre lett fűtése! 

20 komment

Címkék: énblog budapest bkv képek villamos uv nosztalgiavillamos muv

Két évvel később: béemvé

2018.12.02. 07:00 :: Hamster

A sok busz- és villamosfelvonulás után ma pihenjünk egy kicsit: itt van a múltkori, 1990-es videó folytatása két évvel későbbről. A ruhákat nézve körülbelül ekkor ért véget Magyarországon a nyolcvanas évek, bár a közlekedésen még nem nagyon lehetett ezt érezni, talán csak levetett nyugati autóból volt több. Érdekes, hogy graffitit nem nagyon látni, de normális sebességgel haladó villamost se. Valamiért úgy emlékeztem, a lassújeles korszak később kezdődött, de ezek szerint nem...

És hogy ne ragadjunk le Budapesten, itt egy másik videó a tátrai elektricskáról ugyanabból az évből, amikor még új volt a ma is használt poprádi végállomás, de még a régi Tatra csuklósok közlekedtek:

14 komment

Címkék: budapest youtube város tömegközlekedés villamos utcakép