Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  6. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (87) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (155) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) budai vár (25) budaörs (39) budapest (743) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (5) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (373) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (31) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (13) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (24) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (298) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (768) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (335) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (303) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (66) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (80) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (71) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (13) semmering (9) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (70) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (52) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (417) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (704) villamos (626) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Sárga, fekete-fehérben

2019.01.05. 07:00 :: Hamster

Bár a külföldi fotósok képeit elsősorban azért szeretem, mert készítőik a hazai közlekedésbarátok többségével ellentétben jó minőségű géppel jó minőségű színes filmre dolgoztak, a múltkor megismert Balt Korthals Altes fekete-fehérben is igen hangulatos utcaképeket örökített meg.

bka_4122a.jpg

Hideg, nyirkos idő, a kép pedig akár az NDK-ban is készülhetett volna - ritka barátságtalan a 64-es villamos végállomása mögötti panoráma. Igaz, ma se pálmafás tengerparti sétány a Vezér utcának ez a szakasza, de ennél azért kellemesebb látvány, villamos ide vagy oda.

bkv_2075_ln51_bka.jpg

Ugyanúgy egyvágányosként végződő villamosvonal a külvárosban, mint az imént látott 64-es, mégis, mintha másik bolygón járnánk: ilyen volt a XVIII. kerületi Bivalyrét az 51-es villamos 1983. július 10-i megszüntetéséig. A gémeskutas-legelős idill persze csalóka, a fényképész háta mögött elterülő dombvidék - melynek rézsüjéről fotózott - igazából földdel betakart szemétlerakó telep volt.

bka_4133.jpg

Ősi villamos a kockaköves Árpád úton, és mindenütt kisteherautók: Nysa, néhány Zsuk, Barkasok. Volt itt valahol a közelben valami Masped/Fősped/Tefu telep? Ami még meglepett a képen: hogy a Kemény Gusztáv/Aradi utcai kereszteződésnél föld alatti nyilvánosvécé üzemelt, lásd a kép bal szélét. Én ezt a sarkot nem gondoltam ennyire központi helynek; bár a piac tényleg közel volt ide, de a villamos nem itt állt meg. (Ez az eszmefuttatás rosszul álcázott kommentprovokálás az újpesti illetőségűek irányába:)

bkv_2452_ln31_bka_4087.jpg

Váltóállítás egy "lőrinci ikerkocsi" előtt. Ez a kép akár rejtvény is lehetne, hiszen a képen látható utca itt ebben a formában már nem létezik: az Ady Endre utcát látjuk a Határ útnál; a pacsirtatelepi villamosok (13-as és 31-es) akkoriban erre hagyták el Pesterzsébetet. Ma körülbelül így néz ki ez a hely.

bkv_2765-x_ln51a_bka_4082.jpg

A múltkor láttunk egy képet az Üllői út/Könyves Kálmán körút kereszteződésének északnyugati oldaláról, most itt van egy a délnyugatiról is, még a felüljáró építése előttről. A képen látható 2700-as motorkocsiból eredetileg 100 darab készült a Budapesti Villamos Városi Vasút számára, az 1980-as évek elején való selejtezésükkor mégse őriztek meg belőle múzeumi célra.

bkv_3308-x_ln52b_bka_4096.jpg

A délutáni napfény ezen a képen a nem túl hosszú életű, ráadásul fizikailag is igencsak rövid 52B járatra esik, mely 1976. június 22-től július 16-ig közlekedett, amikor a kiskörúti járatokat félbe kellett vágni a Kálvin téri aluljáró építése miatt. Ahogy a felszállásra várók tömegéből látható, volt rá igény. Egyébként a hatvanas években is létezett 52B betétjárat a Nagyvárad tér és a Nyugati (akkor Marx) tér közt, de az is csak három évig létezett.

bkv_1456_ln4-6_bka.jpg

Jó nagy felfordulást okozott a Petőfi híd felújítása, melyhez kapcsolódóan a 4-es budai végét is rendbetették, emiatt 1979. május 3-tól 1980. június 13-ig a nagykörúti villamosok a Mester utcánál végződtek. Ahogy látható, az ideiglenes végállomás kapacitása kevés volt a forgalom lebonyolításához, így volt némi sorban állás.

bkv_2438_ln31_2992_ln23_bka_4185.jpg

A közelmúltat idéző Ganz csuklósok helyett térjünk inkább vissza a favázas villamosok világába! A 2000 körül eltűnt Közvágóhíd kocsiszín előtti végállomáson vagyunk, mely gyerekkorom egyik legfurcsább helyének tűnt, ahogy a villamosok indulás után eltűntek a lóvasúti eredetű épület és a vasúti töltés közt. A forgalmi irodában amúgy állítólag jó kávét főztek, amiből némi kunyerálás után az utasoknak is jutott :) A képen látható két viszonylat ma már nem létezik.

bkv_2965_ln20_bka.jpg

Ugyancsak megszűnt a Mester utca és a Golgota tér közt közlekedő 20-as. Ezen a fotón imádom, hogy az utca emberét is látni, akár történeteket is lehet köréjük költeni. Például a balra látható ballonkabátos úriember miért olyan morcos, miért nem mosolyog rá a kockás kabátos hölgyre, aki vélhetően a felesége? És vajon a tőlük balra, kicsit távolabb látható rendőr (?) alaposan megnézte magának a villamosokat fotózó külföldit, vagy nem érdekelte a dolog, mert nem volt szolgálatban? És a villamos kurblija mögött ülő járművezető hölgy vajon észrevette, hogy épp megörökítették?

bkv_2051_ln8_bka.jpg

Az eső utáni vonalat viszi tovább ez az újpesti piac mellett készült fotó. Vajon az a reklámmal körbevett, csonkolt fa zöldbe borult valaha?

bkv_3256-6047-3261_ln4_bka.jpg

És a válogatást egy UV-s képpel zárom az Etele térről. Elvileg csak egy járművet ábrázol, gyakorlatilag szinte szociofotóvá válik a maga előtt focilabdát rugdosó úriember miatt. Vajon tornatanárt látunk (valamiért ez jutott róla eszembe, nálunk a suliban ők jártak állandóan ilyen tréningben), vagy egy sportos városlakót? Ezen felül jellegzetes a felfelé állított "szemafor" buszmegálló tábla, illetve a típus rajongói gyönyörködhetnek egy szép állapotú Škoda 100-asban is :)

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges.

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

16 komment

Címkék: város képek villamos utcakép Budapest kulfoldi szemmel Balt Korthals Altes

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5314529804

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsír képek. A 23-ason még volt szerencsém utazni talán egyszer.
Hamster, mint mingig, most is csodálatos képeket tettél ki.
Bár kicsit *utálom* ezeket mert eszembe jut minden nap, milyen élvezettel vezettem ezeket a régi szerkezeteket és már soha többé nem tehetem.
@molnibalage: Itt a közvágóhídi végén? Nekem az sajnos kimaradt, mindig kocsiból vagy buszból láttam csak. A maradék része azért megvolt, sőt, rajta voltam az utolsó villamoson, ami végigment a Vajda Péter utcában. Sose fogom megérteni, miért nem maradhatott meg az a szakasz az 1-es betétjárataként.
Úgy látom, a tornatanároknak mindenütt "kötelező" egyenruha volt a csíkos melegítő.
@biciklitolvaj: Azt csak spekuláció, hogy tornatanárról van szó :)
Ifjúkorom emlékei!
A 64-esen sajnos csak nem hivatalosan vezettem, de a Bivalyrét az 51-essel és Újpest a 10-essel megvolt (csak nem 1700-assal). A 31-esen már csak UV3-assal jártam, az 51A-ban pedig ikerkocsival, mert akkor nem ment be a Nagyvárad térre. Az 52B-t indítottam a Marx térről és vezettem titkosan is néhány fordulót. A 4-6-oson sokat jártam, a Közvágóhídon pedig a 31-essel és a 23A-val voltam jelen. A 20-as villamos akkor már csak emlék volt, de 8-asnál voltam menetirányító az István téren. A 49-est pedig többször is vezettem, még a kelenföldi hurokban is.
@SzFeri: Arra esetleg emlékszel, a Madách téren hogyan fordult az 52B? A képen látható vágányról régebben (csak 72-es és 82-es vágányrajzaim vannak, a fentrol.hu-n nem látszik rendesen, FSZU-m pedig nincs róla, gondolom, abban leírták) nem lehetett a Marx tér felé menni normálisan a vágányrajzaim szerint, mi volt a megoldás? Beépítettek egy váltót a Marx felé, továbbment kicsit az Astoria felé, esetleg egy-egy vágányon ingáztak?
@Hamster: Még a planetáriumba mentem. Arra már nem emlékszem, hogy milyen fajta villamos, de a hely és ahol ment igencsak belém égett. Talán UV volt, de nem esküszöm meg rá. Mondjuk így visszagondolva valahol szinté durva, hogy 2007 táján is még UV villamoson zötyögtem a Bartók Béla úton...
@Hamster: A leszállás után továbbment és a Gerlóczi utcánál lévő vágánykapcsolat után fogott vissza, majd átjárva azon ment be a felszállóhelyre. Ez a vágánykapcsolat a későbbiekben is még megvolt. Ha jól emlékszem csúcsidőben 2-3 percenként indultak a járatok, pótolva mindhárom viszonylatot.
@SzFeri: Köszi! Akkor jól gondoltam, hogy a ránézésre felszállni akaró utasjelöltek nem jó oldalon állnak :)
@Hamster: Az áramszedő csalóka, mert a rövid menetidő és a sok visszafogás miatt engedélyezve volt az egyszedős közlekedés.
Boldogult gimnazista koromban még tujáztunk a régi 31-esen a Kossuth Gimnáziumtól a Nagysándor József utcáig egy megállót. Régen volt, 73-74-ben...
Jaj! Találtam egy blogot, ami nagyon szorosan kötődik HamPlÓ blogjának témájához, csak kicsit keletebre van a színtere, de természetesen magyarul íródott. Ez most ilyen "kereszt" ajánlat, de egy jóhiszemű rajongótól. Lehet, hogy ismeritek, de nekem annyira tetszik az az oldal is, hogy nem venném a szívemre ha nem lenne kellő ismertsége. densha.blog.hu/
ismét remek!
Felveszem a kesztűt!
"Volt itt valahol a közelben valami Masped/Fősped/Tefu telep?"
Az nem, de úgy 50 iparvállalat, egy rakás szövetkezet, telephelyek, raktárak + Angyalföldön még ugyanennyi.
Ezért volt jellemző ezen a környéken (is) a hatalmas terherautó és furgon forgalom.
Egy kérdést engedjetek meg az 52B-vel kapcsolatban: Ha a Kálvin téri aluljáró miatt vágták ketté a kiskörúti forgalmat, akkor miért csak a Madách térig közlekedett? Mi ment onnan a Kálvin térig (feltéve, hogy a Kálvin tértől a Szabadság tér felé ment valami más)?
@majik: Busz a Körtérig, mert ugyanakkor a Tolbuchin (Vámház) Körúton is újították a vágányokat. A 47-es és 49-es eközben a Szarvas térre járt. Aztán elkészült a kerülő vágány a kiskörúti járatoknak a Kálvinon, így abba az irányba helyreállt a forgalom, de az Üllői út már elvágva maradt a metró megindulásáig tartó rövid időre.