Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Zajos indítások

2019.03.30. 07:20 :: Hamster

A napokban megint tévelyegtem egyet a youtube-on mindenféle nagy gépezetek hangjai után kutakodva. Az ilyesmivel napokig el tudok lenni, most meg is osztanék néhányat a kedvenceim közül.

A Class 50 már ránézésre is egy tipikus angol dízelmozdony, márpedig azok szeretnek füstölni. És valóban: a hetvenes évek Queen-koncertjeire emlékeztet az, ami a kipufogókból előtör! (A videó elég hosszú, úgyhogy aki siet, 7:33-tól hallgathatja meg a tizenhathengerest nagyobb fordulatszámon.)

Az iménti mozdony motorja se volt kicsi, de a komolyabb hajókéhoz képest eltörpül. Ez itt fent például egy 291 méter hosszú ömlesztettáru-szállító géptere. Egy ekkora jármű nem slusszkulcs elfordítására indul, úgyhogy a videón láthatunk mindenféle hűtő- és légrendszereket, dízelgenerátorokat, kormánylapát-mozgatást is. Ha jól értem, a tulajdonképpeni fő motor csak valamikor 3:54 körül röffen be, csak ezt nem hallani ki a zajból. Mindegy, a dízelaggregát indítási hangja is szép!

Alapjában véve olyan, mint a Sopron motoros, csak kicsit nagyobb, nem? Itt is külön tudomány, hogy mi mindent kell csinálni, mielőtt elindulnak a Láng motorok.

És most nézzünk valami még hangosabbat: a fentebbi videón a Luftwaffe egyik Phantomját röffentik be, patronos indítással. Ha jól értem, ez a szerkezet valami olyasmi, mint egy tüzérségi lövedék, ami töltet helyett (a terminológiám majdnem biztos, hogy nem korrekt, haditechnikusok javíthatnak!) forró gázt "lő ki", amit a hajtómű megforgatásához használnak (az itt látható esetben tudtommal nem közvetlenül a hajtóműlapátokat forgatják át vele, hanem az indítómotort, ami mandínerből a hajtóművet forgatja meg). Ez a verzió a látszat ellenére egész tiszta; a korai sugárhajtásúak indítópatronjai bezzeg piszok módon kormoltak!

És ilyen hangja volt annak, amikor a Saturn V rakéta S-IC jelzésű első fokozatának hajtóműveit teszelték. Egy-egy fúvókán 7-8000 kN tolóerő jön ki, tehát blogbejegyzésünknek ez a legizmosabb szereplője.

Persze az űrsikló indításakor se csekély erők adnak randevút egymásnak a rakéták alsó végeinél. És azok a lángszínek! Ha valakit érdekel: a szikrák az indítás előtt az esetlegesen jelen levő kóbor gázok begyújtása végett vannak ott, hogy azok ne tudjanak felgyűlni.

Azt hiszem, ami az indításokat illeti, egy rakéta hangja überolhatatlan. Vagy mégsem? ;)

5 komment

Címkék: youtube dízel technika hangok űrhajózás hajó repülőgép mozdonyok hajtóművek-motorok

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2014727207

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Érdemes megnézni a kétütemű dízelek működési elvét:

youtu.be/60yssLb2GGQ

Egy alacsony fordulatszámú, hideg mozdonymotor esetén bizony percekig tart, mire mindegyik hengerben sikerül elérni az öngyulladáshoz szükséges nyomást és hőmérsékletet. A régi ruszki dízelek tudnak még látványos tűzijátékot produkálni indításkor:

youtu.be/Pzp6Cd48u1g
@nyelv-ész: Már hogy ezt mire mondod? A Class 50-es motorja tudtommal négyütemű :)
@Hamster: Lehet, de a legtöbb dízelmozdony kétütemű... Kétszer annyi munkaütem fordulatonként, egyszerűbb felépítés, mindkét forgásirányban üzemelés - ezek a fő okai. Ráadásul ennek az English Electric 16 CSVT motornak van egy CSVM változata is, amit hajókba szereltek, ott meg főleg szempont a mindkét forgásirányú üzemelés, hiszen a hajókba nem szoktak váltót, áttételt, osztóművet szerelni. Szóval lehet, hogy ez pont négyütemű, de nem látom okát, hogy miért pont itt bonyolították volna az életüket a négyütemű technikával.
itt van némi iromány, hogyan kell egy hajót beindítani.
totalcar.hu/magazin/technika/2010/11/30/szazezer_loero._tenyleg./
totalcar.hu/magazin/kozelet/2010/12/21/hajodizel_reloaded/

a Zűrhajó indítása érdekes, mármint az, hogy visszarántják a kábeleket.
tudja valaki, hogy miért nem szedik be korábban?
@nyelv-ész: azon a ruszki videón nem indítás, hanem túlpörgő, meghibásodott motorok láthatók...