Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Újpest kocsiszíntől a Fóti útig, villamossal

2019.04.20. 07:00 :: Hamster

Pár hete tanfolyamon voltam Külső-Angyalföldön, ami meglehetősen megváltozott gyerekorom óta. Hozzá kell tennem, előnyére. Persze a villamosok kicsit hiányoztak, ezért is örültem meg Karl Holzinger majdnem 43 évvel ezelőtt készült képeinek, amiket gyorsan el is kértem tőle - a pozitív válaszért ezúton is köszönetet szeretnék mondani neki!

1976_04_30_bkv_si_1781_1780_10_ujpest_kocsisz_ho26107_hu_3.JPG

1700-as ikerkocsi áll be Újpest kocsiszínbe. Nem az "újpesti kocsiszínbe", mert a remiz Angyalföldön (volt) található - cserébe a még ma is működő Angyalföld kocsiszín Újpesten van. Érdemes megnézni a formatervezett portásfülkét is - nekem ez a dizájn valamiért csak lottózóként és újságosként volt meg.

1976_04_30_bkv_tm_3600_15_ujp_vasuti_hid_ho26108_hu_3.JPG

Ugyanez kicsit más szögből, az első Stukával. A képek 1976. április 30-án készültek, a fények alapján késő délután. A dátum megmagyarázza, miért van fellobogózva mind a kocsiszín, mind az összes villamos: május elseje alkalmából.

1976_04_30_bkv_tm_3604_15_ujp_vasuti_hid_ho26114_hu_3.JPG

Egy másik Stuka a leszállóhelyen - a 15-ös villamos ezután befordult a ma is meglevő "Vadászkastély" körül futó hurokvágányra.

1976_04_30_bkv_km_2837_ep_ep_3_ujp_vasuti_hid_ho26112_hu_3.JPG

Én igazán imádom a kopott villamosokat, de a 2837-es motorkocsi (balra) elég szégyenletesen néz ki! Jobbra egy újabb kocsiszíni menetet láthatunk. Valaki esetleg meg tudja mondani, mi az az üvegfalú épület a jobb szélen? Elég jellegzetes látvány volt, és ma már nyoma sincsen.

1976_04_30_bkv_si_1743_1742_10_vaci_ut_ho26123_hu_3.JPG

Itt már kicsit északabbra járunk a külső Váci úton, a Tomori utcánál - a távolban az Egyesült Izzó tornya látszik. Elég hihetetlen, de a Google Street View alapján a képen látható összes épület még megvan! A kombi (igazából áruszállító, csak nem tudom, azt hogy hívják) Moszkvics (esetleg Izs) se rossz. Egyébként péntek délutáni képekről van szó, mégis alig van rajtuk autó, ma már ez elképzelhetetlen.

1976_04_30_bkv_si_1738_1739_10_foti_ut_ho26116_hu_3.JPG

Egy másik ikerkocsi ugyanitt, az ellenkező irányból nézve. Amennyire szakadt volt a korábbi képen látott 2837-es, ez a tuja annyira szépen néz ki, pedig az azt alkotó kocsik már majdnem hetven évesek voltak ekkor (a laternás tető azért kicsit már lehajlik).

1976_04_30_bkv_km_2806_5629_5638_3_foti_ut_ho26115_hu_3.JPG

És elértünk a 3-as (és a 10A) Fóti útnál levő végállomásához. Balra a Vízművek iparvágánya látszik, mögötte a tavaly felújított 2806-os pályaszámú favázas motorkocsi indul útjára a Marx tér felé két középbejáratú pótkocsival. Hátul egy éppen a hurokba beforduló szerelvény is látszik, érdekes módon ott egy acélvázas motorkocsi vontat favázas pótkocsikat, amik szépen illettek volna a 2806-oshoz :)

A fényképekért még egyszer köszönetet szeretnék mondani Karl Holzingernek. A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

45 komment

Címkék: budapest város képek villamos utcakép 1976 stuka 2806 kulfoldi szemmel Karl Holzinger

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6114775244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A tető nem lanternás, hanem dongás,csak az ablakok feletti szellőző kopoltyúk vannak megszüntetve, ez nem sokkal a BKV-s fúzió után jött náluk divatba. A lanternásokat az 1000-esek után szinte azonnal tolóajtósítva vasvázasította a Füzessy Főműhely. A Youtube-on vannak olyan videók, amelyeken a Margit-hídi hurokban, a Frankel Leó úton és a Flórián téren átcsűrő 11-eseket a lanternás és később a fémvázas motorkocsik mögötti 4600-as pótkocsikat láthatjuk menet közben.
Annyira belebonyolódtál a kocsiszínekbe és a kerületekbe, hogy rögtön rossz címet is adtál a cikknek ;-)

De amúgy jó képek, köszönjük!
@Európai téridő: Az 1700-as ikrek tetőszerkezete laternás, az összes többi itt láthatóé dongás.
@Fradista Utazó: Óbasszus, köszi, hogy szóltál! Ebből is csak az látszik, hogy éjszaka aludni kell, nem blogot írni :)
@Európai téridő: Ott a kép, világosan látszik rajta, hogy az 1700-asoknak végig megmaradt a laternás tetőszerkezete.
Az utolsó kép, több féle variációban létezik, külön, külön villamosokkal. Ezt a helyszint az összes külföldi villamosbarát megörökítette! Szokásos szép összeállítás! Kellemes, boldog húsvéti ünnepeket kívánok!
Az üvegfalú épület a hajógyár egy csarnoka volt, és meglepő módon nem olyan régen bontották le, úgy 10 évvel ezelőtt.

Pár további megjegyzés:

- A kocsiszínes 10-esen a felirat "Angyalföld kocsiszínbe", már akkor is adtak ki a 10-esre kocsit, nemcsak a 80-as években.

- A Fóti úti kép hátterében szerintem egy ezres készül befordulni, csodálom, hogy nem említetted meg :). Rövid ideig itt voltak selejtezésük előtt az 5000-es pótkocsik, ők vannak utána kötve. Talán emiatt nem ismerek én sem 2800+5000-es képet. AZ ötvenes években voltak itt szintén, de akkor ezresek húzták, ilyen kép van. A 2800-asok akkor még sztárok voltak a Nagykörúton.

- Megint nincs 55-ös a képen :), hacsak a kocsiszínbe menő pótkocsi nem egy 55-ösöhöz tartozik.

Egyébként boldog ünnepeket!
A szívem szakítod ki!
Nem messze születtem és éltem, rengetegszer gyalogoltam el a remíz mellett.
A kastély a "Bagolyvár" - de erről régebben már írtam(tunk)
Arról is, hogy ez az ÚJPESTI remíz, ami Angyalföldön volt, míg az Angyalföldi (BUR telep) van Újpesten.
A kolléga jól írja, az a modern épület a Hajó és Darugyár hajógyári részén épült, akkoriban csúcsra járt a hajóépítésünk. Hasonló van a Szúnyog szigeten, romosan. A hajótestek szerkezeti építését végezték ezekben, majd gurították ki azokat előbb a sólyatérre, majd onnan az öbölbe.
A Szúnyog szigetit érdemes megnézni, az egész régi hajógyári telep nincs őrizve...
Ja és hja már itt járunk térben és időben, a híd, a vsúti helyes elnevezése is az Északi, azaz nem az Újpesti vasúti híd, a MÁV állomásig a töltés "túloldala", pontosabban a utca (északi) túloldala a kerülethatár, innen meg a híd középvonala.
Azaz az újpesti remíz a XIII kerületben volt.
A 10-es az Izzó után... A torony "hivatalos" neve az ENSZ palota volt.
A 10-esen, igen ilyen romokon meg csüngtek az emberek melóba jövet menet, mert a külső vácú úton számtalan nagy iparvállalat volt, csak az Izzóban ott 11000 dolgoztunk.
Az nem lehet IZS, akkoriban (70-es évek) még nem voltak, tehát Moszkvics.
Az épületeket egészen a Fóti útig mostanság kezdik szanálni, pár éve a flotilla nyilt napját megnézve, bringával tekertem vissza és végigfotóztam az összes romos szörnyűséget.
Ja ha már szanáljákm, sajnos a régi kis kerhelységes talponálló műintézmény is kuka, pedig hányszor szöktünk ki oda sörözni egyet.
Ezaz, megint régi képes válogatás! Ismét remek lett, köszi :)
@szepipiktor:

A második képen, a jobb szélén látható hosszú ház első lépcsőházának második emeletén lakott egy gyerekkori barátom.
A neve: Kovács László volt.

És az Április 4.-e téri iskolába járt.
Én pedig a Komjáth Aladár utcaiba, majd a Viola utcaiba, illetve szintén az Április 4.-e téribe.
@Látens Inszinuáció: Már csak az a kérdés, miért nem az Attilába járt a barátod, mint szinte mindenki onnan. :) Bár kicsit eltértünk a tárgytól...
Sosem értettem, hogy a budai felső rakparti villamosoknak (9-es?) miért nem működött a középső ajtaja. Kérdésem: vajon a stukáknak miért volt lezárva a középső ajtaja?
@Siposdoktor:
Mert nem nyitották ki.
Viccet félretéve: egy kis kallantyú tartotta, amit Dunán ki lehetett nyitni.
Sokszor játszottunk vele a 44/67es vonalon.
@Fradista Utazó: Szerintem az Újpest kocsiszín Angyalföldön volt a Váci úton, az Angyalföld kocsiszín meg Újpesten a Pozsonyi úton. Most már csak az utóbbi van meg. Még régebben BÚR (Budapest-Újpest-Rákospalota villamosvasút)telepnek hívták.
Az 1700-as ikresítve elkerülte a vasvázasítást, mert a kis ablakai miatt nem volt annnyira instabil, mint a favázasok. Akárcsak a lőrinci, tízablakosokból korhű stílusban ötablakosított ikrek. De a kedvencem a négyablakos Schlick volt, a dongások előtti "nemzedékből". A Hannibál tanár úr-ban felbukkanó szóló 1700-as motorkocsi a lanternás három ablakos pótkocsival, Beszkárt-színezésben szintén egy szép darab volt.
Bár sose utaztam vele (79-es évben születtem),de majd a szívem szakad nekem is a 15-ös tujáért.A Váci út - Tomori utcánál dolgozom. A Váci úton melyik villamos robogott végig és az 55 - ős a Kádár utcába milyen útvonalon jutott el ? A 8-as viszonylat az érintette valaha Újpest központot?
„... Külső-Angyalföldön, ami meglehetősen megváltozott gyerekorom óta. Hozzá kell tennem, előnyére ...”

Az, hogy a Váci út egy kétszer 3 sávos kopár autópálya lett, szerintem kevésbé előnyös mind a kerületenek, mind magának a városnak.
@Buchhalter: Az 55-ös (is) az Élmunkás trétől befelé menet a Balzac utcába fordult be a Váci útról, onnan balra a Visegrádiba, és azon döngetett végig a Kádár utcai végállomásig.

A 8-as nem ment be a most központnak nevezett részbe, a régi piac oldalában, a templomnál volt a belső végállomása.
@kukaberci: köszi.HA jól gondolom akkor az egész Váci úto volt villamos közlekedés a metró előtt?
@Buchhalter: A Nyugatitól a Megyeri csárdáig igen.

És most is kéne legyen a Leheltől a Deákig, hogy ne kelljen egy, ill. három megálló miatt átszállogatni sok tízezer embernek.
@Buchhalter:
Jvaslom az eredeti weblapot a szerőtől.
hampage.hu/kozlekedes/kadar.html
Itt végigjárhatod az egészet.
.
Tudod olyan volt a tujázás ott régen, hogy megnéztük este, látjuk-e az érkező lámpácskáját, mert ha nem, akkor hamarabb hazaértünk gyalog.
Éjjel az 55-ös megrengette az egész házunkat.
A peronon cigizhettünk, sokan fel-le ugrálta menetközben stb.
És csüngtek az emberek reggelés délután a szerelvényeken...
@Látens Inszinuáció:
Nekem meg a remíz mögötti két kockaház egyikében lakott egy kolléganőm, akinek a fia akkor volt sorkatona. Aztán egy akkor divatos szivatás miatt (levetették ugye a gázálarcot a katonákról, hogy szokják) a srác beteg lett, leszerelték és meg is halt. Valamilyen Erika volt és sokáig pereskedett a honvédséggel - eredménytelenül.
.
Az Árpád úti sarkon meg a nagy park még a 90-es évek végén is a MUNKÁSŐR park nevet viselte...
@Buchhalter:
A 8-as, a klasszikus "botos" villamos (mert egy sín volt és adott megállókban várták be egymást a szerelvények és egy "gumibotot" adtak át egymásnak) bejött a piac mögé, ott volt a végállomása (később a 147-es busz indult innen)
A 8-as mendemondája volt még, hogy nincs összeköttetése a fővonalakkal, de ez nem volt igaz, a végállomástól volt egy szervizvágány, amin kijutottak a 12-14-es vonalra, így a kocsiszínekbe is, hiszen az Államinál meg voltak kanyarodó vágányok az Árpád út irányába.
De a 8-as csodás volt... Este a csajtó, egy dugás után hazazötykölődni vele. Egy kaland volt és hazáig jó másfél óra (gyalog 30 perc)
Hamster, miért mondod, hogy a Váci út "előnyére" változott meg?? Valahogy én, aki gyerekkorának felét Újpesten töltötte, szóval nekem konkrétan okádatnékom van ettől a 2x3 (számos szakaszon 4) sávos, fátlan, növénytelen aszfalttenger városi autópálya styling Váci úttól! Itt is meghagyható lett volna a villingervágány, melyen a 3-as, ill R.palota felöl a 10-es közlekedhetett volna akár meghosszabbított útvonalon egészen a D.keszi bevásárlóközpontig, hiszen az M3 megálló távolsága , ill a villingerek megálló távolságai közt azért bőven van különbség, nem is beszélve arról, hogy a külső Váci úton -metró hiányában- igenis lett volna létjogosultsága a villingereknek, akár a belváros, akár R.palota és főként Újpest centrum irányokból.
@szepipiktor: Keversz két teret. A Munkásőr park a Gyöngyösi utcánál volt, a metró átadása óta kisebb lett, de még megvan. Az Árpád út végében lévőt még most is Szabadság parknak hívják, bár nem igazán "hívják", mert nincs olyan épület, amelyet erre címeznének. Az előtte lévő ház az Árpád út 8-12.
Két dologra szeretnék reagálni:

A 8-as villamos valóban nem járt Újpest központban, bár kocsiszíni menetekben igen. Viszont elődei menetrend szerint is jártak:

Az eredetileg 1896-ban nyitott vonal Megyerről a Nyugatiig járt, ez a viszonylat kapta meg a B jelzést. A B-ből később 93-as lett, és 1945 után járt a BUR-telepig is. Tehát a 8-as elődei jártak Újpest központban.

Az Árpád útnál csak egy kanyarodó vágány volt, üzemi összeköttetés céljából, de nem nagyon használták.
@Fradista Utazó: Nem csak a címadásba, az utcákba és a kerületekbe is erősen...
@sujbert: 65 és 69 ezen a vágányon állt ki az "Angyalföld" (ex-BÚR) remízből.
Köszi a képeket. Sok-sok gyerek és fiatalkori emlék jött elő bennem.
Én 1948-ban születtem Újpesten,ami akkor még önálló város volt és csak 1950-ben lett Budapest egyik kerülete Pest-Szentlőrinc (ahol most élek) és több más peremkerülettel együtt. Újpesten nőtem fel és egészen 1973 nyaráig ott is éltem, amikor is szanáltak minket és a Füredi úti ltp.-re kerültünk.
Harmadik osztálytól én is az április 4-e téri fiú iskolába jártam (a másik fele az épületnek a lányoké volt), illetve a Könyves Kálmán gimnáziumban tanultam. A Tavasz utcával szemben volt a házunk, a Mártírok útján.

Sokat utaztam a képeken látható villamosokkal. Az 55-ösnek valamint a 12-es villamosoknak Rákospalotán, az Óvárosi Református templomnál volt a végállomásuk. Az 55-ös a vasútvonalat keresztezve az újpesti v.á.-nál lépett az Árpád útra, ahol a Víztoronynál a 10-es végállomása volt. A 10-es a Megyeri Csárdáig közlekedett a Váci úton. A 8-as pedig a Városháza szomszédságából indult és a Megyeri útig közlekedett. Vágány kapcsolata a 12-es vonalhoz volt a Piac térnél. Az Állami áruháznál csak keresztezték egymást a sínek (55,10 illetve 12 vonal), ott sosem volt semmilyen kanyarodó vágány.Hely sem volt hozzá, ahogy most sincs. A 12-es a vasút alatt a Fóti út kezdeténél kanyarodott a Szilágyi utcára, majd a vasútállomásnál fordult rá az István útra. Ahol ma egy autókereskedés van, ott volt a Tungsram Vákumtechnikai Gépgyára.

A 3-as a Fóti úttól ment a Kádár utcáig, ahol valamikor a az 55-ös, az 1-es (később 3A néven), a 12-es és a 14-es végállomása is volt. Az 1-esnek a a Váci úton az újpesti vasúti hídnál volt a másik végállomása, a 14-esnek pedig a Klára utcában az Tél/Elem utca végén.(Szerencs utca/Elem utca vasúti átjáró).
Az első/ második osztályt Rákospalotán jártam a Bocskay utcai fiú iskolába. Az iskola épület egyik fele ott is lányiskola volt. Közel laktunk a Beller Imre utcához, ahol a 65 és 69-esek jártak. Pont a Szerencs utcánál volt egy kitérő, ahol a botot cserélték a vezetők egymással. (1953-ig ezen a vonalon közlekedett a Rákospalota-Pestújhelyii HÉV. Még emlékszem a zöld kocsikra.
A 8-as, 12-es, 14-es villamosok a BUR telepi kocasiszínben állomásoztak. Az 1-es, 3-as, 10-es és 55-ös villamosok pedig az újpesti vasúti híd mellett lévő kocsiszínben a Váci úton.
Ennyi emléket hozott fel néhány régi villamos képe.
Kellemes Húsvétot Mindenkinek.
Kiegészítés:

A Váci út Árpád út kereszteződéséné állnak az un. MAHART Házak. Az Újpesti híd melleti toronyházakat, melyek az egyik képen látszanak, csak jóval később építették, paneles technológiával.
@sujbert: Jógos!
Az tényleg az, a Mahart-házakkal...
Csak volt(van?) rajta valami ótvar szobor, azért hívtuk munkásőrparknak.
A munkásőr emlékmű azonban ma is megvan, a Berda sarkán, a szoborfigura "lopakodik" a "fal mellett...
@Buchhalter: "A Váci úton melyik villamos robogott végig és az 55 - ős a Kádár utcába milyen útvonalon jutott el?" Anno cedenbal 5 villamos járt a Váci út elején. A 12-es és a 14-es az Élmunkás (Lehel) téren tért át a Lehel utcára, a 3-as és az 55-ös ment tovább a Váci úton. Ezek mind a 4-en a Kádár utcából fordultak ki a Váci útra. Magán a Váci úton volt a 33-as villamos végállomása (szimpla Stuka kocsival közlekedett, akárcsak a 15-ös), ez (ha jól emlékszem) az Árpád hídon ment át a Bécsi útig. (A 60-as, 70-es évekről beszélek.) Aztán a 3-as metró építése miatt a Kádár utcai síneket áttették a Katona József utcába, ott volt egy ideig a végállomás, végül a metróvonal elkészülte után megszűnt a Váci úti villamosközlekedés, a 12-es és 14-es végállomása maradt a Lehel téren.
@Oxy: Természetesen lehet, hogy használták, de mondjuk az utolsó 15 évben nem nagyon. Ha át akartak menni, elmentek Palotára, és a másik vonalon jöttek vissza. Minden szempontból kevésbé macerás megoldás volt.

Hamsternek is érdekes lehet, hogy a 80-as években, bár a teherszállítás egyértelműen a 12-es vonalához kötődött, két muki Újpest kocsiszínből (az elvileg és egyes honlapok szerint már 82-ben bezárt kocsiszínből) indult fél 11 körül éjszakai útjára. Ezek is elmentek Palotára először, utána a 12-es vonalán végrehajtották az aznapra rendelet feladatot.
@szepipiktor: Volt egy felirat a szobor talapzatán, amely hogy, hogy nem :) lassan elkallódott (fémbetűkből volt): "A magyar vöröshadsereg harcosa". Időnként még jönnek a Thürmer-pártból koszorúzni.

A Berda József utcánál az újpesti partizánoknak állítottak emléket. Ezek sem munkásőrök, de az stimmel, hogy a kommunistákhoz köthető :)
@szepipiktor: az sem munkásőr, hanem partizán :) úgy tudom le akarták bontani, de a helyiek tiltakozása miatt mégis megmaradt.
@Siposdoktor: A Stukák egy része eredetileg motoros ajtóval készült. A háború alatt már csak kézi ajtókkal készültek. A helyreállításkor az önműködö ajtó kb a 299-ik probléma volt. A középső ajtók valószínűleg azért voltak lezárva, mert az utasok az esetek kb 95 százalékában nem csukták be indulás után az ajtót. Mivel a Stukákon belső ajtó nem volt, a középső nyitva maradása esetén a hátsó részt kivitte volna a huzat, másrészt (akkor voltak még telek) az utasok is szétfagytak volna.
"Karl Holzinger majdnem 43 évvel ezelőtt készült képeinek, amiket gyorsan el is kértem tőle"

-Találkoztál vele? Vagy ismerted korábbról? Ezt a nevet még nem láttam itt említve...
@sujbert: Köszi, ez teljesen kiesett az emlékezetből, pedig talán még át is motorozhattam rajta néhányszor. Hébe-hóba használhatták csak a 12-es és 55-ösvonálátösszekötő vágányt.

Más: Az "Állami Áruház" sarkán volt egy betonlábon álló, forgalom irányító rendőrbódé az 50-es években. Onnan kapcsolgatta a rendőr a közlekedési lámpákat. Akkoriban sok helyen volt ilyen Budapesten.
A pinterest.com-on található kép róla, meg az újpesti villamosokról is.
@szepipiktor: Légy szíves, ne terjessz téves információt!
Az újpesti kocsiszín neve 'Angyalföld kocsiszín', az angyalföldi kocsiszín neve 'Újpest kocsiszín' volt.
Az Újpest és Óbuda közötti vasúti híd neve 'Újpesti vasúti híd', amióta neve van. Semmi "Északi" vagy egyéb ostobaságok.
@sujbert: Nem 1600-as? Az volt gyakoribb errefelé...
Az üvegfalú épület a megszűnt Hajógyár üzemcsarnoka volt.
süti beállítások módosítása