Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

EMW-től MZ-ig, avagy látogatás a berlini NDK Motorkerékpár Múzeumban

2019.04.26. 07:00 :: Hamster

A nagy villamosozgatás és metrózgatás közepette azért a gumikerekűekre is volt időm a német fővárosban. Persze mivel a motorkerékpárok nem igazán az én világom, ez elsősorban a négykerekűeket jelentette, de a Trabantok és Ferrarik közt az Első Berlini NDK Motorkerékpár Múzeumra (1. Berliner DDR Motorrad Museum) is szakítottam egy kis időt.

dsc_0306.JPG

Ez a gyűjtemény az Alexanderplatz közelében, az S-Bahn vágányai alatt működik, két szintjén közel 150 kétkerekűvel. Ez itt fent például egy MZ-BK 500 Zimmermann, mely egy ősi, '51-ben még IFA néven gyártani kezdett motor alapos feltuningolása volt a hetvenes években. Így ránézésre nem nagyon látom rajta az ötvenes éveket, de persze én nem értek a motorokhoz. Az olvasókat emiatt aztán arra kérném, segítsenek nekem, stimmelnek-e az információk, amiket a képekhez össze tudtam gyűjteni a világhálóról. Ha valahol hülyeséget írok, tessék kommentben jelezni - de csak finoman :)

dsc_0332.JPG

A BMW Németország feldarabolása után "keleten maradt" - 1945-től egy szovjet tulajdonú részvénytársaság, az Autowelo égisze alatt működő - eisenachi gyára eleinte a háború után is BMW néven gyártotta az autókat és motorokat. De nem maradt ez így örökre: amikor '52-ben a szovjetek visszaadták a keletnémeteknek a céget, a bajorok végre ki tudták harcolni maguknak a márka kizárólagos használatát. Ekkor az eisenachiak gyakorlatilag a logóban a kéket pirosra, a B-t pedig E-re cserélték, így jött létre az EMW (Eisenacher Motorenwerk). Az "NDK Gépjárműiparának Szövetsége", azaz az IFA alá tartozó gyár neve később VEB Automobilwerk Eisenachra változott, és - miután 1955-ben leállították a motorkerékpárok gyártását - a Wartburgokról lett híres. Ja, és ez itt a fentebbi képen egy háború előtti BMW - az R35 - utánépítése, piros-fehér logóval.

dsc_0309.JPG

A csődbe ment zschopaui textilgyárat 1906-ban vette meg egy dán vállalkozó, Jørgen Skafte Rasmussen, aki háztartási eszközöktől kezdve tüzérségi gyújtókon át gőzautomobilig mindenfélét gyártott ott. 1922-ben aztán motorkerékpárok, később pedig autók építésébe kezdett DKW néven. A cég 1932-ben Auto Union néven egyesült az Audival, a Horchhal és a Wandererrel, de a DKW mint márka megmaradt. A háború után a gépsorokat a szovjetek leszerelték, és a Szovjetunióba szállították, de a keletnémetek a gyár bázisán hamarosan újra megpróbálkoztak kétkerekűek gyártásával. Az ekkor már szintén az IFA égisze alatt működő üzem '52-től VEB Motorradwerk Zschopau néven üzemelt. A fentebbi képen egy ES 250-est láthatunk, Stoye Elastik márkájú oldalkocsival. A 250 köbcentis, egyhengeres típus 1956-ban jelent meg, és számos ráncfelvarrás után 1973-ig gyártották.

dsc_0351.JPG

A következő képek narrálása elég felületes lesz, mivel hozzáértés (és személyes kötődés) híján inkább csak esztétikai alapon fotózgattam. Ez itt talán egy ES 250/1, az előbb látott típus '61 után gyártott verziója.

dsc_0340.JPG

És ez itt a 243 köbcentis ES 250/2 Trophy. A "Trophy" jelzés arra utalt, hogy az MZ-k zsinórban többször is megnyerték a Nemzetközi Hatnapos Kupát.

dsc_0348.JPG

Hogy ez a kékség itt fent pontosan melyik modell, azt elfelejtettem feljegyezni, mindenesetre így oldalról elég jól látszik rajta, hogy miért becézték "száguldó zseblámpának" :) Aki hajtott ilyen vasakat, azoktól kérdezném: ezeknek a térdvédő lemezeknek a villa mögött volt gyakorlati haszna?

dsc_0345.JPG

Az ES 150/1 Trophy a 143 köbcentis modell 1969 után gyártott változata. Az a "doboz" a fényszóró körül olcsónak tűnik a régebbi krómozott-fényezett megoldásokhoz képest, mégis van benne valami markáns, nem?

dsc_0400.JPG

Az ES 125G az 1962-től gyártott 123 köbcentis modell (ES 125, ES 125/1) terep-változata volt, ennél többet nem sikerült megtudnom róla. Érdekesen néz ki a gyárilag letakart fényszóró!

dsc_0389.JPG

Rengeteg gép ki volt állítva, ne gondolja senki, hogy egy tiszta MZ múzeumról van szó! Ezt demonstrálandó következzék most egy másik keletnémet klasszikus, a Simson, annak is KR50 jelzésű modellje, a Fecske elődje. Jól látom, hogy ezeknél is ragaszkodtak az MZ-knél látott megoldáshoz, hogy a fényszóró mindig előre világít, nem mozog a kormánnyal együtt? Sose gondolkodtam el azon, hogy ez vajon jó dolog vagy sem.

dsc_0380.JPG

Eddig azt hittem, hogy a mozgásukban korlátozottak számára kifejlesztett háromkerekű, a fent látható Duo 4/1 is a Simson terméke volt, holott előbb a magántulajdonban levő (!) Krankenfahrzeugfabrik Krause, majd a VEB Fahrzeugbau und Ausrüstungen Brandis - későbbi nevén a VEB Robur-Werke Zittau ötös számú üzeme - gyártotta. Persze nyilván a Fecske alkatrészeinek felhasználásával, innen a hasonlóság.

Maradt még néhány kép, azokat is megmutassam valamikor? :)

10 komment

Címkék: énblog berlin németország képek múzeum oldtimer technikatörténet motorkerékpár

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1914783018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Köszi a beszámolót, asszem újabb helyszínt vettem fel a bakancslistámra.
A maradék képeket is kérjük és köszönjük! Érdekes, színes, és változatos. A változatosság gyönyörködtet!
Húúú, bakker, a szívem vérzik. Főleg azért a gyönyörű 250-es Trophyért.... Megboldogult ifjúságom...

"Jól látom, hogy ezeknél is ragaszkodtak az MZ-knél látott megoldáshoz, hogy a fényszóró mindig előre világít, nem mozog a kormánnyal együtt? Sose gondolkodtam el azon, hogy ez vajon jó dolog vagy sem."

Rengetegen kérdezték, hogy nem zavar -e, hogy nem fordul a lámpa a kerékkel. Engem sose zavart. Ahogy az autónál se fordul, ott se zavar...

"Aki hajtott ilyen vasakat, azoktól kérdezném: ezeknek a térdvédő lemezeknek a villa mögött volt gyakorlati haszna?"

Ezt speciel nem tudom, egyik Trophymnak se volt meg a térdvédője... De azért reumatológiai szempontból akár még lehetett is némi haszna...
@sako: az én autómban fordul a fényszóró is :D
na és, igen, kérünk még képeket, mert szépek
én mondjuk nem értek a motorokhoz, de az nem lényeg
Trophy-m nem volt, csak a TS, a "pereggyes", ahogy annak idején mifelénk tanyán ezeket hívták. Térdvédős Schwalbe-m volt a régi turbóhűtős blokkal is, meg később S51-es alu blokkos is. Azokon télen vagy akár esőben nagyon sokat számított a lábvédő, mert ha esőkabát és egy bukósisak volt rajtam, akkor majdnem szárazon megúsztam :-) Ellenben más motorokkal, amiken nyáron szó szerint tökig eláztam. Akkoriban még nem volt miden sarkon motorosbolt, és a magamfajta csóringer nem is álmodott arról, hogy motoros bőrszerkóban feszítsen, mint a nagyok.
@sako: A Schwalbe-nél nagyon utáltam, hogy a lámpa nem fordul a kormánnyal. Mikor S51-re, majd TS-re átnyergeltem, már bátrabban mertem éjjel is motorozni.
@enpera: Mi tud még ilyet? Azt tudom, hogy a háromszemű Tatra meg a Citroen DS, de a maiak közt is van ilyen?
Nekem nem csak volt, hanem van is "perkettes" Trophym. Sosem volt jobb motorom, amit jobban szerettem volna. Fiatal srác koromtól kezdve tetszett a formavilága és sosem felejtem el, mikor 16 éves koromban megvettem az első "kék-krém" színű Trophymat (ennek lassan 30 éve). Az első ilyen mocimat tíz évig a legdurvább körülmények között hajtottam szegényt, télen-nyáron, de bírta a dolgot! Aztán sajnos egy balesetben annyira megsérült, javíthatatlan lett. Jól jellemzi a konstrukciót, hogy a tönkretört motor sértetlen blokkja, további egy motort "szolgált ki", azaz összesen kettő motor "kopott szét" körülötte addig, amíg magát a motorblokkot is nyugdíjazni kellett. Azóta a második ilyen motoromat féltve a garázsban őrzöm az utókornak.
Két változatban készült, volt oldalkocsis és szóló kivitel. Az első motorom egy oldalkocsihától megfosztott változat volt. Rendkívül strapabíró, mégis a korhoz és a lehetőségekhez mérten igényes konstrukció volt. Összehasonlítva pl. a Pannoniákkal, ég és föld...az MZ akkor is német cucc, ha kelet-német.
A cikkben nem tesznek említést a Torphy spéci első kerék felfüggesztéséről, amit úgy neveznek, hogy Earles-villa.
Engem sosem zavart, hogy a lámpa nem fordul.
Szóval, ha a fradi szurkolókban zöld-fehér szív dobog, akkor bennem "kék-krém" színű! :)
@Hamster: 2008 opel vectra c gts, kanyarkövető bi-xenon