Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A gömbölyű csehszlovák: Škoda 706 RTO

2019.05.09. 07:00 :: Hamster

Két éve szomorkodtam egy sort, hogy nem sikerült utaznom ennek az ikonikus kinézetű busznak az elővárosi változatával; most április végén Pozsonyban pótoltam az élményt, a városi verzióval. Ő az itt lent: egy 1968-as gyártású Škoda 706 RTO MTZ. Hát nem szép?

dsc_0071.JPG

A Škoda 706 RTO-t 1958-tól építették a LIAZ által 1957-től gyártott Škoda 706 RT teherautók alapjára a Karosánál. Elődje, a 706 RO is hasonlóan született, a 706 R teherautó alapjain, csak azt eleinte még az Aviánál rakták össze (ami elég nagy visszalépés volt ahhoz képest, hogy kicsit korábban még Messerschmitt 262-eseket gyártottak ugyanott). Ahogy a gyárnevek felsorolásából látszik, a szocialista Csehszlovákiában mindent összezavart az államosítás és a tervgazdálkodáshoz kapcsolódó átszervezések sokasága...

dsc_0088.JPG

A trambusz jellegű (a vezetőfülke a motor felett, az első tengely előtt helyezkedik el, a karosszéria zárt egységet alkot, nincs kilógó "csőr") kasztnit kívül-belül gömbölyített formák jellemzik. Ettől mai szemmel nézve aranyossá válik a járgány, bár a belső tere meglehetősen szűk (és kapaszkodóból sincs sok).

dsc_0098.JPG

A régebbi Ikarusokat (meg persze azok kortársait) idézi, hogy nincs zárt vezetőfülke, így a hathengeres dízelmotor egy légtérben zörög az utasokkal - ott figyel a kép közepén, némi pléhvel és műbőrrel fedve. Érdekes, hogy ehhez képest a kortárs Ikarus 620-ason egy fallal leválasztották a sofört a "rakománytól"!

dsc_0091.JPG

A műszerfal leglátványosabb eleme az a nagy mutatós óra ott középen :) Az előtérben látható piros doboz vélhetően a menetdíj/jegy begyűjtésére szolgált, de sajnos nem láttam, hogy hogyan kellett volna használni, mert a pozsonyi Városi Napok alkalmából ingyen lehetett utazni ezzel a régiséggel.

dsc_0173.JPG

Hátulról még gömbölyűbb a busz - kicsit olyan hatása van, mintha farmotoros járműről lenne szó, pedig láttuk, hogy nem. A 706 RTO gyártását 1972-ben fejezték be, de a lengyel licensz változatot egészen '77-ig gyártották. Sőt, míg a csehek a csuklós verzióból csak egy protót építettek, addig a Jelcznél sorozatban készítettek ilyen kocsikat, egészen '79-ig! Valaki nem tudja egyébként, volt ilyen busz magyar rendszámmal? Akár valamelyik Volánnál, akár másutt?

Régi vágyam teljesült azzal, hogy mentem egy kört ezzel a busszal! Alapvetően az élményre koncentráltam, de persze nem bírtam ki, hogy ne videózzak :) Ez az említett élmény persze nem éppen a mai komfortot jelentette, hisz ez a kerekeken guruló hatalmas lekváros bukta hangos volt, ugrált az úthibákon, a kipufogógáz pedig - főleg álló helyzetben - nagyobb mennyiségben áramlott be az utastérbe, mint ami jól esett volna... mégis, nagyon jó volt!

Ha tetszik a bejegyzés, oszd meg másokkal!

33 komment

Címkék: énblog videó szlovákia busz képek skoda csehszlovák oldtimer pozsony technikatörténet

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4714798700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyerekkorom kedvenc busza a Bözsibusz mellett. Aztán mikor a 70-es években megjelent az Ikarus 260, a "panorámás kockabusz", ami ezekhez képest gyors és csendes volt, nem rázott, és nem is bűzlött, egyszerre csak kiszerettem belőlük :-(
Ez a 706 milyen mágikus szám volt, hogy teljesen különböző járműveket egyaránt így számoztak?
@Fradista Utazó: Lehet, hogy ez olyan névmágia, mint ahogy az Alstom összes villamosát már évtizedek óta Citadis-nak hívják :)
A videó elején 0:07-től 0:17 ig látszik egy piros dobozos alkotmány, az mi lenne?
Ezen azért jó lehetett ülni neked.
@kőhányó: Érzésem szerint valami mikrobusz vagy kisteherautó alvázra épített városnéző csoda. Nem volt "régi járgány" érzésem vele kapcsolatban, úgyhogy nem fotóztam.
A lengyel változat pofásabbnak látszik, akár pótkocsival, akár csuklósban. Érdekes a csukló kinézete, mintha gatya pertlivel lenne összehúzva?
@Hamster: Igen, tele van Csehszlovákia ilyen retrósított akármikkel.
@mester utca: Szerintem csak apró dolgokban különbözik, kb. mint az Ikarus 620-as különböző "generációi". Egyébként ahogy elnézem, ezek az apróságok folyamatosan változtak, tehát lehet, hogy a lengyel gépek csak egy bizonyos csehszlovák modellévre alapultak:
commons.wikimedia.org/wiki/Category:%C5%A0koda_706_RTO_KAR#/media/File:%C5%A0koda_706_RTO_KAR_mit_Anh%C3%A4nger.jpg
A csuklóst viszont ha jól sejtem, maguknak találták fel újra, mert más a hosszuk.
@enpera: Itthon is voltak ilyen Kabos-Jávor-korabeli meseautók, akkora tengelytávval, mint egy busz. Ehhez képest Prágában tényleg régieket is láttam: hamster.blog.hu/2012/04/02/jartamban_keltemben_gepsarkanyok_1
Pofás jószág, az tény, meg nosztalgiázni is lehet vele. Nekem viszont volt szerencsém egy Csehszlovák (trencséni) csereüdültetésen részt venni. Kifelé ilyennel mentünk, visszafelé faros Ikarusszal. Mit mondjak, a faros csendesebb. kényelmesebb volt és közel sem rázott annyira.
@Gabesz9: Nem meglepő, a Faros eleve komolyabb (nagyobb) busz volt.
@Hamster: Nem vitatom, hogy az IK55 sokkal kiforrottabb volt, de a méretei meglepően hasonlóak az RTO-hoz:

szélesség egyforma: 2500 mm
magasság: 3090, kontra 3150 mm, az RTO magasabb 6 centivel
hossz: 11160 mm kontra 10720 mm, az Ikarus hosszabb 44 centivel
@nyelv-ész: A szélességen és magasságon nem csodálkozom, de a hossz meglep.
@Hamster: Mivel az RTO-nak nincs hátul túlnyúló kacsasegge, mert a motortér kb. a vezetőülésnél alig foglal több helyet, így a helykínálata is hasonló, mint az Ikarusé. Az Ikarusban viszont itt az első ajtó és a lépcső vesz el ugyanannyi helyet, tehát a távolsági Ikarus és a távolsági, egy oldalajtós RTO közel azonos utastér mérettel rendelkezik .Légköbméterre mégis az Ikarus utastere nagyobb, ugyanis a helytakarékos hajtáslánc miatt alacsonyabb a padlója.
Veszprémben a 70-s években Karosa buszok jártak a helyi-járatokon. Jól bírták az emelkedőket.
@nyelv-ész: Azért az a motortér a vezetőülésnél jóval többet elvesz, két viszonylag kényelmes utasülés van mellette, és csak aztán jön az első ajtó. Persze igazából nem a városi RTO-t kellene a távolsági 55-ösössel összehasonlítani :)
Jó régen, gyerekkoromban anyám gimnáziumával kirándultunk, és egy régi Ikarus volt a buszunk, hasonló a cikkben szereplőhöz. Aminek a vezetőfülkéje üveggel el volt választva az utastártől (talán elhúzható ablaktáblával?), de nem városi, hanem távolsági változat volt hátul (sok székkel, nem tudom, mi a szakmai elnevezése). Anyám egyik fiú tanítványa mindig elöl ült az anyósülésen, mert nagyon érzékeny volt a gyomra (nem akart behányni). Aztán az egyik érettségi találkozón bevallotta, hogy ezt csak hazudta, hogy elöl ülhessen. Emlékszem, iszonyú hangos és lassú gép volt. Az is lehet, hogy nem Ikarus volt. Van véletlenül valami képed ilyen régi buszok belsejéről?
Jav.: ... távolsági változat volt, hátul sok székkel (nem tudom, mi a szakmai elnevezése).
@Fotósképző: Nem vagyok ideológiailag eléggé képzett ahhoz, hogy ennyiből meg tudjam mondani :) de nem valami ilyesmi volt:
en.wheelsage.org/ikarus/60/92576/pictures/ud9pxo/
?
Azt kérdezted, hogy volt-e ilyen busz magyar rendszámmal?
Erre igazán nem tudok biztos választ, de...

1975-ben ősszel a középiskola utolsó évében jártam, az utolsó osztálykirándulásra az Expressz utazási irodától béreltünk buszt. Nagy meglepetésünkre egy ilyen buszt, pontosabban annak egyajtós változatát kaptuk. A rendszáma sárga alapon piros két betű négy számmal, XX-es volt. Vélelmeztük, hogy a szlovákoktól bérelte az Expressz.
Képet is sikerült az akkor készült 8mm-es amatőrfilmből kivágni, csak azt nem tudom, hogyan lehetne ide beszúrni.
@Hamster: Ez volt az! Köszönöm! Nekem is alig rémlett valami az emlékeimből, ezért írtam csak ennyit, de profin megoldottad. ;)

Rákeresve, ugyan nem nagyon találtam fotókat a belső térről, de amiről szó van, az biztosan kényelmesebb, távolsági változat volt. Itt találtam néhány fotót (tőled is átvéve): www.old-ikarus.hu/30_60/index_ik60.html
Lehet, hogy átalakították, mert emlékeim szerint a helyi tsz busza volt...
A csehszlovákiai magyarok egyszerűen uborkának hívták.
"bmeg szombaton uborkával mentünk meccsre, hátul ültem, majdnem összeokádtam magam"
Csuklós verziója nem volt, de volt hozzá lengyel gyártmányú utánfutó, amibe 43 utast be tudtak préselni.
cs.wikipedia.org/wiki/Jelcz_PO-1
Húú mekkora buli lenne kirándulni menni egy ilyennel, a legjobb haverokkal és egy kampó sörrel!
@Fehérlapos: Igen, az uborka találó becenév. Azt én se teljesen értem, hogy a csehek miért csak pótkocsiztak, ha egyszer a lengyeleknél jól elműködtek a csuklósok.
@Fotósképző: Ikarus 601-es utasteréről sajnos én se ismerek rendes képet, de ez persze lehet, hogy azért van, mert nem kimondottan vagyok buszos.
Ez a kései darabok egyeike,a korhűen visszarakott hátsó lámpa szerint is. A lengyel Jelcz is gyártotta ezt a típust hazai használatra, sőt, még városi csuki is volt belőle a '60-as,'70-es évek fordulóján, a 3 ajtó közül az első és a hátsó keskeny bolygóajtós volt, a középső pedig szélesebb harmonika-ajtó.
Köszönöm a galériát! Tényleg pofásak ezek a buszok. Még akár magyar, vagy pesti is lehetett volna,. A zöld nagyon FAROS 1, hírtelen. Ötletes, az ülések, illetve a pótülések alkalmazása.
Gyerekek, ezt nem hiszem el! Miközben olvasgatom itt a kommenteket (ahelyett hogy dolgoznék...), itt húzott keresztül az Ikarus 60-as a Bosnyák téren! Komolyan mondom, ilyen nincs...
@sako: Holnap nyílt nap lesz a Fehér úti főműhelyben, lehet, hogy oda ment?
@Hamster: Igen, ezért írtam feljebb:

"... a távolsági Ikarus és a távolsági, egy oldalajtós RTO közel azonos utastér mérettel rendelkezik..."
Szép, az az igazság, még 2019-ben is.
A beltér egy Ikarus 30/31-re hajaz, csak az vagy 20 évvel korábbi.