Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (746) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (76) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (300) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (775) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (67) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (84) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (26) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (5) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (72) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (14) taurus (7) technika (52) technikatörténet (42) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (707) villamos (627) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Keletnémet motorok: katonák és rendőrök

2019.05.13. 07:00 :: Hamster

A motorokhoz továbbra se értek, de ez nem akadályozza meg egy újabb adag motoros kép felbukkanását a blogban. Ha valahol zöldségeket írtok, finoman tessék kijavítani kommentben :)

dsc_0398.JPG

Legutóbb polgári használatú motorokat (főleg MZ-ket) láttunk, most a fentebbi, ide nem kapcsolódó kép - mely egy ETS 125 vagy 150 Trophy Sportot ábrázol - után lássunk pár harciasabb darabot!

dsc_0373.JPG

Az NDK határőrsége a Trabant "terepjárók" mellett többek közt ilyen teher-oldalkocsis TS 250/1-esekkel "védte a békét". Meg a keletnémeteket attól, hogy átmenjenek nyugatnémetbe :(

dsc_0370.JPG

A festése alapján ezt a TS 250/1-est sivatagi harcra szánták. Vagy a Keleti-tenger homokos tengerpartjára? Egyébként ki mit tapasztalt, mennyire futottak jól ezek a gépek nem szilárd burkolatú úttesten?

dsc_0369.JPG

A suhli Simson gyár S51-es típusának enduro változata valószínűleg futárszolgálatot látott el a seregben. Ránézésre nem különbözik a polgári verziótól, ami szerintem nem volt csúnya a kategóriájában.

dsc_0371.JPG

Az NDK rendőrségét, a Volkspolizei-t általában csak VoPóként ("fopó") emlegették. A jelvényük az amerikai seriffcsillagra emlékeztetett, a stílusuk pedig a filmekben látott nácikra, például amikor '87-ben szó szerint leordibáltak bennünket az autópályáról egy csomópontnál (pontosan nem tudom, mi volt a lezárás és az ordítozás oka, hisz csak 12 éves voltam, de a rendőr fenyegető kiabálása és gesztikulálása megragadt bennem). Mondjuk ettől még ez az ES 250/2F nem csúnya.

dsc_0375.JPG

Ugyanő a másik oldalról - figyelemreméltó a - vélhetően világítós - "gumibot" számára kialakított rögzítőhely. A gép mögött egy AWO 425-ösből kialakított rendőrmotor áll.

dsc_0372.JPG

A tábláját elfelejtettem lefotózni, így nem tudom, a fentebbi gép miben különbözik az előbb látottól, csak az jutott eszembe, hogy azzal az ormótlan dobozzal elmehetne akár ételfutárnak is :)

dsc_0352.JPG

A Wartburg-lámpával látványosabbá (?) tett ETS 250 "Eskort" állítólag a magyar rendőrségnél is szolgálatban állt. Azért írom, hogy állítólag, mert egy motoros oldalon azt olvastam, hogy olyan büdösen füstöltek, hogy végül nem engedték őket a fontos embereket felvezető konvojokba.

dsc_0374.JPG

A rendszerváltás környékén tervezett MZ 500 "Saxon"-okat helyi fejlesztésű kétütemű helyett Rotax gyártmányú négyütemű hajtotta, túl drágává téve a modellt, ami emiatt nem terjedt el. Ezt alátámasztani látszik, hogy szerintem most láttam először ilyet.

dsc_0322.JPG

A WETZ 500S egy ETZ 250-esre épült egy további 250-es motorblokkjának felhasználásával. Az internet német és - érdekes módon - lengyel sarkának böngészése után az az érzésem, hogy meglepően sokan megpróbálkoztak ezzel a moddolással.

dsc_0324.JPG

És fejezzük be a bejegyzést ezzel a magát igen jól álcázó ETZ 250-essel. Nem gyári, hanem "háztáji" termék volt, és ha az utcán látom, biztos nem veszem észre, hogy nem valami bika szupergép...

15 komment

Címkék: énblog berlin németország képek múzeum oldtimer ndk motorkerékpár

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr114783042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terepezni nem volt jó a széria, utcai TS-sel, főleg nem az ETZ-vel. Az első villa hamar felkoppant, és az ETZ még az orrát is túl hamar megemelte, mert túlságosan hátra került a súlypontja. HMCS-k persze csutkakormánnyal, tankra fekvős testtartásban belevágtak az utcai racing-ba, de legfeljebb az egyhengeres őskövület Pannóniákat tudták lealázni.
@nyelv-ész: És vajon az S51 milyen volt ezekhez képest? Már terepileg, mert gondolom azzal se nagyon gyorsultak le komolyabb motorokat.
@Hamster: Az Enduro még csak-csak, pláne abban 4 gangos váltó volt kezdettől fogva. De a sima S51 az nem terepmotor.
Az első kép nem 250-es, hanem 125 vagy 150 Mz
@nyelv-ész: TS-sel és ETZ-vel kapcsolatban nincs nagyon tapasznyalatom, de a Trophy szerintem egész elfogadható volt terepen.
@gabroca: Köszi! A motorblokk méretéből látszik? Összehasonlítva netes képeket, az tényleg kicsi.
@sako: Igen, az Earl villás megoldás sokkal kellemesebb volt, Schwalbén én is nagyon bírtam.
@gabroca: Ott a pont. A 125-ösnek annyira csoffadt kis hengere volt, hogy az már messziről szemet szúrt. A 250-es meg a pont jó méret :-)
Nemrég láttam én is ezt a páratlan gyűjteményt. Volt olyan járgány amit eddig még csak képen láttam, vagy nem is tudtam róla.
A sivatagi mz (ami egy sima 250-es, nem /1-es) szerintem "mi lett volna ha" darab, ha tévednék cáfoljatok meg. Ugyanilyen érzésem van az NVA-s simsonnal is.
Az Eskort típusból 20 db érkezett a BM-hez. Ez ott a motor melletti táblán is ki van írva. A meddig szolgáltak, mi lett a sorsuk meg már legenda. Abból a 20-ból egy pár darab még biztosan megvan, meg egyesek építettek is maguknak.
Érdemes meglátogatni a múzeumot az biztos.
Mz tapasztalatok (volt pár..) :

- 2 ütemű, rázkódik és mindig fáj az ember feje vagy foga tőle (túráztam sokat vele...)
- gyorsulékony, jól vezethető, megbízható gép
- a leggyengébb pontja volt a megszakító (én az etz-mbe tirisztoros gyújtás kiegészítést tettem be, mert mindig beégett a megszakító a nagy áram miatt és emiatt kicsi volt a szikra (elég későn jöttek rá a gyárban erre, sajnos)
- az eleje könnyű volt, pláne csomagokkal és 2 személlyel (egyszer elinduláskor felemelkedett a motor eleje és oldalra dölt mindenki, nagy röhögés kiséretében)
- fogyasztása a 250-esnek kb 3-3.5 liter volt 50-es keverékkel, végsebessége 125-130 max, a léghűtés jól bevált
- első kerékre csak tárcsafék javasolt (sajnos önindító nem volt, határozott rugással indult, ha valaki szarakodott, visszaütött a berugókar)
@gabroca: Az ETZ valóban a legkevésbé jól sikerült modell volt. Viszont halvány emlékem, hogy egy idő után már nem megszakítós gyújtással szerelték gyárilag sem. A megszakító a TS-en is ugyanúgy fogyóeszköz volt, és a kondi is néha hőgutát kapott.
Rezonancia: a 'csúzli' volt a legdurvább, beépített fogtömés- és vesekő eltávolítóval :-)
@gabroca:
A megbízhatóságról vegyes tapasztalataim vannak. A 125-ös Trophymmal állandóan baj volt, főleg elektromos dolgok, megszakító, kondenzátor, tekercsellenállás, állandóan problémák voltak vele, rendszeres látvány voltam az út szélén lerohadva/buherálva. Viszont az első 250-es Trophym hihetetlen megbízható volt, a legritkább esetben volt vele probléma, akárhova el mertem indulni vele. Sajnos aztán ellopták... :-( A következő, szintén 250-es Trophymmal már jóval több baj volt, de még mindig ezerszer megbízhatóbb volt, mint a 125-ösöm. Szerintem a 125-ös jóval kiforratlanabb konstrukció volt, egyszerűen 60-70 fölött már annyira pörgött, hogy szétb.ta az alkatrészeket. A 250-es jóval nyugisabban járt, alacsonyabb fordulaton, még 100 fölött is. (Bocs, ha hülyeséget írtam)
@sako: a 250-es Trophy jó gép volt, az eleje nem volt könnyű, első motorom volt 18 évesen friss jogsival.
Az ETZ jó modell volt, nem értem miért írja nyelv-ész, hogy nem volt jó. Persze nem sokat fejlesztettek az évek alatt, de a 250/1-nél mégis csak pár dologgal modernebb volt. Nekem meg ilyet loptak el....A 125 felejtős volt, a postások és a rendőrök szívtak vele gondolom sokat....hihi
@gabroca: Az ETZ eleje túl könnyú volt, és abban már a blokk tiszta alumínium volt. Kb. ugyanaz a különbség, mint a Simsonnál a régi turbóhűtéses öntöttvas Schwalbe blokk, és a későbbi S50/S51 alumínium blokk, továbbá nem bronzperselyes, hanem műanyag perselyes tűgörgő a csapszegnél. A 'csúzli' 125-ös (a postás emzé) emiatt volt olyan iszonyat hangos, mintha maréknyi vasreszelék lenne a motorban, mert a tűgörgő nagyon hamar szétkopott. Szóval nagyobb teljesítmény, de sokkal rövidebb élettartam.

Mellesleg a TS 250/1-es volt nekem is a legmasszívabb motorom, azzal sosem rohadtam le. Oké, kívánta az is gyakran a símogatást, de nem kellett útszélen gyertyát, megszakítót cserélnem, átugrott láncot feszítenem, szakadt bowden miatt kuplung nélkül bakkecskézve hazavergődnöm. Apropó bowden: volt anno valami magyar kisipari cucc, ami vadi újonnan, fullra zsírozva is akadozott, és a végéről néhány nap alatt leugrott a szem. Hogy én hányszor megszívtam miatta...