Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

június 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

  • sako: @KissGecihuszár: Volt 100-as Skodám, de ez itt engem egyáltalán nem emlékeztet a kormányára. Vagy legalábbis nem jobb... (2019.06.20. 08:51) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • KissGecihuszár: @nyelv-ész: S100-nak nagyjából ilyen, nyilván egy szgk kormányát designosabbra csinálták, de ugyanez az íves közepe va... (2019.06.19. 21:21) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Hamster: @nyelv-ész: S100-asban és 120GL-ben is ültem, de tényleg nem ilyenek voltak. Amúgy csehül volant a volán, de nekem se ... (2019.06.19. 16:40) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Hamster: @Sam. Joe: Az SM11-esnek is ilyen volt, azt már inkább el tudom hinni, csak azt nem értem, miért rémlik gyerekkori eml... (2019.06.19. 16:39) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • nyelv-ész: @KissGecihuszár: Keskeny lámpás? Az melyik? S100? Vagy a régebbi, az 1000MB? Egyiknek se ilyen volt a kormánya, olyano... (2019.06.19. 16:04) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • KissGecihuszár: A keskeny hátsólámpás Skodáknak volt ilyen kormánya, kisebb kivitelben... (2019.06.18. 20:57) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Sam. Joe: @Hamster: Nem dumálod meg! Hány olyan járműről tudsz kb. mindent, amiben még soha nem ültél?! Meg mondjuk én is... 8-)... (2019.06.17. 20:02) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Hamster: @Sam. Joe: Ez elég logikusan hangzik, de szerintem még sose ültem LIAZ-ban. (2019.06.17. 19:45) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • sako: @Gevlekte Salamander: Wartburg kormány???? Hááát, távolról, hunyorogva talán... (2019.06.17. 09:41) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Gevlekte Salamander: A Wartburg-kormány is hasonlóan nézett ki asszem (2019.06.17. 08:41) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (751) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (252) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (779) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (69) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (85) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (28) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (74) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (343) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (385) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (711) villamos (633) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Nagy Háború előtti idők sármja a hetvenes évek kopottságában

2019.05.30. 07:00 :: Hamster

Egy régi járműnek általában többféle állapota is szokott lenni pályafutása során. Az egyik legjellemzőbb a szállításkori, amikor minden új rajta, minden csillog, minden tökéletes. Később aztán általában átesik kisebb-nagyobb korszerűsítéseken, melyek során elvesztheti bizonyos ismertetőjeleit, vagy újakat kaphat. Legvégül pedig az is elég jellemző állapot, ahogy nyugdíjba vonul.

A XX. században a budapesti villamosok nagy része megérte a hatvan-hetven éves kort. Nem azért, mert tökéletesek voltak, hanem mert az elvesztett háborúk, gazdasági és társadalmi válságok után általában örültek, ha volt valami, ami elszállította az embereket A-ból B-be.

Lijn_3_12_Visegradi_utca.jpg

Az 1911-12-ben gyártott 2800-as kocsik (eredetileg a Budapesti Villamos Városi Vasút "K" sorozata) többsége megérte az 1970-es éveket, ám hosszú pályafutásuk alatt sokat változtak. A Beszkárt például egységesítette a felszereléseiket (ajtók, lépcsők, életmentő készülékek), illetve eltüntette az eredeti szecessziós festést, később pedig erősebb motorokkal szerelte fel őket, hogy két pótkocsit is tudjanak vontatni a nagykörúti viszonylatokon. A 2806-os kocsi ezen felül kísérleti áramvisszatápláló (rekuperáló) berendezést is kapott. A II. világháború után a nagy változtatások elmaradtak, inkább csak egyszerűsítették a kocsikat: a BKV idejében például az új KRESZ-nek megfelelő fényszórókat és zárlámpákat kaptak, illetve megszüntették az ablakok feletti szellőzőket. A 2806-os pályaszámú kocsinak ezt az utolsó üzemi állapotát láthatjuk Tim Boric fentebbi fotóján, 1976-ból; a 3-as viszonylaton közlekedő motorkocsi a Visegrádi utcából a Kádár utcába készül kanyarodni.

dsc_0108.JPG

És így néz ki ugyanez a kocsi 2019-ben. Érdekes ötlet volt, hogy a körülményekhez képest meglepően egyben maradt favázas járművet nagyjából utolsó forgalmi állapotában állították ismét üzembe. Mindez azért nem okozott szívfájást a magamfajta villamosmániásnak, mert aki eredeti(hez közeli) állapotú BVVV kocsit akar látni, annak ott van a néhány évvel fiatalabb 436-os pályaszámú nosztalgiakocsi. Minél több korszak képviselteti magát, annál átfogóbb képet kaphatunk a budapesti tömegközlekedés történetéről!

dsc_0157.JPG

A 2806-os kocsi tavaly őszre készült el, a BKV 50. évfordulós felvonulásán láthattuk először, idén pedig már részt vesz a rendszeres nosztalgia meneteken. Itt fent épp a Szabadság hídon halad át Buda felé.

dsc_0122-3a.JPG

A favázas kéttengelyes nem egy bonyolult szerkezet, de minden porcikájában hozza az "öreg tuja hangulatot" a nyitott peronokkal, a lecsapható rácsokkal, az indításjelző lámpával, és persze a líra áramszedővel.

dsc_0198.JPG

A belseje is klasszikus: sárléces padló, csíkos faléc ülések, csupasz villanykörték! Bónusz az indításjelző berregése, illetve a légsűrítő hangja (csak összehasonlításként: a 436-oson más az ülések elrendezése, berregő helyett a kalauz tudja a csengőt szíjjal megkongatni, és nem motoros a légsűrítő).

Két percnyi robogás mozgóképen (többek közt) áramszedő-átfordítással és légfékezéssel. Ennél már csak akkor lesz igazibb az élmény, ha pótkocsit is mögé tudnak kötni!

4 komment

Címkék: budapest videó képek villamos nosztalgiavillamos 2806 Tim Boric

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4114867250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagyon szép! Mintha a 60-as években járnék, mint gyermek. A szellőzőket miért szüntették meg? Karakteresebb volt tőle a villamos!
Még én is vezettem ezeket a tipusokat,szeretettel gondolok rájuk és sokat álmodok róluk még ma is.
Szólóban nagyon fürge a kicsike. Két póttal más élmény volt, az Árpád út eleje is hosszú út volt számára. A Szabadság hídra vezető részletet próbáltam összevetni az emlékeimmel, de hát itt szinte felrohant rá. Ez mindegyik helyreállított kocsira igaz, amelyet annak idején a pótkocsis üzemben ismertem meg.
A '60-as években csak úgy felszálltunk a villamosra. Nem gyönyörködtünk a csíkos fa ülésekben, nem érdekelt hogy mennyivel megy, csak hallgattuk a menetkapcsoló kattogását. Amikor elértünk a célig egyszerűen csak leszálltunk és már el is felejtettük, hogy milyen volt az utazás. Most meg kinézem a szemem.