Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

május 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív >
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

  • sako: @KissGecihuszár: Volt 100-as Skodám, de ez itt engem egyáltalán nem emlékeztet a kormányára. Vagy legalábbis nem jobb... (2019.06.20. 08:51) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • KissGecihuszár: @nyelv-ész: S100-nak nagyjából ilyen, nyilván egy szgk kormányát designosabbra csinálták, de ugyanez az íves közepe va... (2019.06.19. 21:21) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Hamster: @nyelv-ész: S100-asban és 120GL-ben is ültem, de tényleg nem ilyenek voltak. Amúgy csehül volant a volán, de nekem se ... (2019.06.19. 16:40) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Hamster: @Sam. Joe: Az SM11-esnek is ilyen volt, azt már inkább el tudom hinni, csak azt nem értem, miért rémlik gyerekkori eml... (2019.06.19. 16:39) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • nyelv-ész: @KissGecihuszár: Keskeny lámpás? Az melyik? S100? Vagy a régebbi, az 1000MB? Egyiknek se ilyen volt a kormánya, olyano... (2019.06.19. 16:04) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • KissGecihuszár: A keskeny hátsólámpás Skodáknak volt ilyen kormánya, kisebb kivitelben... (2019.06.18. 20:57) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Sam. Joe: @Hamster: Nem dumálod meg! Hány olyan járműről tudsz kb. mindent, amiben még soha nem ültél?! Meg mondjuk én is... 8-)... (2019.06.17. 20:02) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Hamster: @Sam. Joe: Ez elég logikusan hangzik, de szerintem még sose ültem LIAZ-ban. (2019.06.17. 19:45) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • sako: @Gevlekte Salamander: Wartburg kormány???? Hááát, távolról, hunyorogva talán... (2019.06.17. 09:41) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Gevlekte Salamander: A Wartburg-kormány is hasonlóan nézett ki asszem (2019.06.17. 08:41) Kontaktorcsattogás Pozsonyban
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (751) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (77) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (252) csehország (31) csehszlovák (13) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (6) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (378) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (25) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (301) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (28) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (779) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (70) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (213) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (69) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (85) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (28) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (74) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (194) társadalom (5) tatra (15) taurus (7) technika (52) technikatörténet (43) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (15) tömegközlekedés (343) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (160) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (385) városkép (86) városliget (8) vasút (420) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (711) villamos (633) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Nagy Háború előtti idők sármja a hetvenes évek kopottságában

2019.05.30. 07:00 :: Hamster

Egy régi járműnek általában többféle állapota is szokott lenni pályafutása során. Az egyik legjellemzőbb a szállításkori, amikor minden új rajta, minden csillog, minden tökéletes. Később aztán általában átesik kisebb-nagyobb korszerűsítéseken, melyek során elvesztheti bizonyos ismertetőjeleit, vagy újakat kaphat. Legvégül pedig az is elég jellemző állapot, ahogy nyugdíjba vonul.

A XX. században a budapesti villamosok nagy része megérte a hatvan-hetven éves kort. Nem azért, mert tökéletesek voltak, hanem mert az elvesztett háborúk, gazdasági és társadalmi válságok után általában örültek, ha volt valami, ami elszállította az embereket A-ból B-be.

Lijn_3_12_Visegradi_utca.jpg

Az 1911-12-ben gyártott 2800-as kocsik (eredetileg a Budapesti Villamos Városi Vasút "K" sorozata) többsége megérte az 1970-es éveket, ám hosszú pályafutásuk alatt sokat változtak. A Beszkárt például egységesítette a felszereléseiket (ajtók, lépcsők, életmentő készülékek), illetve eltüntette az eredeti szecessziós festést, később pedig erősebb motorokkal szerelte fel őket, hogy két pótkocsit is tudjanak vontatni a nagykörúti viszonylatokon. A 2806-os kocsi ezen felül kísérleti áramvisszatápláló (rekuperáló) berendezést is kapott. A II. világháború után a nagy változtatások elmaradtak, inkább csak egyszerűsítették a kocsikat: a BKV idejében például az új KRESZ-nek megfelelő fényszórókat és zárlámpákat kaptak, illetve megszüntették az ablakok feletti szellőzőket. A 2806-os pályaszámú kocsinak ezt az utolsó üzemi állapotát láthatjuk Tim Boric fentebbi fotóján, 1976-ból; a 3-as viszonylaton közlekedő motorkocsi a Visegrádi utcából a Kádár utcába készül kanyarodni.

dsc_0108.JPG

És így néz ki ugyanez a kocsi 2019-ben. Érdekes ötlet volt, hogy a körülményekhez képest meglepően egyben maradt favázas járművet nagyjából utolsó forgalmi állapotában állították ismét üzembe. Mindez azért nem okozott szívfájást a magamfajta villamosmániásnak, mert aki eredeti(hez közeli) állapotú BVVV kocsit akar látni, annak ott van a néhány évvel fiatalabb 436-os pályaszámú nosztalgiakocsi. Minél több korszak képviselteti magát, annál átfogóbb képet kaphatunk a budapesti tömegközlekedés történetéről!

4 komment

Címkék: budapest videó képek villamos nosztalgiavillamos 2806 Tim Boric

Az utolsó villamos

2019.05.27. 07:00 :: Hamster

János bá' öreg bútordarab volt a villamosüzemnél. Kezdő járművezetőként még sokéves tervek mondták meg neki, milyen lesz a szebb jövő, miközben telente halinacsizmában vezette a tuját az ajtó nélküli, nyitott peronon állva. Ilyen teleken csak akkor volt melege, amikor a kalauzlány a végállomáson csókot adott neki. Ugyanez a kalauzlány később a felesége lett. Három gyerekük volt, később nyolc unokájuk is. Aztán hat évvel ezelőtt elvitte az asszonyt a trombózis. János bá' azóta csak munkájának élt, de egy nyugdíj előtt álló villamosvezetőnek ez nem valami fényes távlat, pláne, hogy már semmilyen tervek sem ígértek szebb jövőt neki. Bizonytalannak érezte magát; már nem szeretett utasokat vinni, sokkal jobban élvezte a műszaki hibás, vagy éppen javítás után levő tuják vezetgetését. Most is egy ilyet kellett átvinnie Észak-Pestről Dél-Pestre.

Az újpesti hajnalok nyirkosan csípősek tavasszal; János bá' fázósan húzta szorosabbra a sálat a nyakán. Régen is ugyanebből a remizből indult mindennapi útjára a recsegő-ropogó, faborítású, imbolygó futású kocsikkal. Mennyivel kényelmetlenebbek, primitívebbek voltak azok annál a cseh négytengelyesnél, amivel a lakástól idáig jött! Például nem volt bennük fűtés. Igaz, ebben a villamosban, amit most át kell vinnie Ferencvárosba, sem volt. Öreg csotrogány ez - akárcsak ő. Nem tudta, mit keresett ebben a remizben ez a régiség, de végül is magáról sem tudta ugyanezt.

Gépiesen tekergette a menetszabályzó kart, mellyel ő mondta meg az alatta-mögötte elhelyezkedő sok-sok tonnának, hogyan viselkedjen. Ez még majdnem ugyanolyan érzés volt, mint a fiatalkori villamosokon annak idején. Ez a kocsi egyébként már létezett akkor, amikor villamosvezető lett. Tizenhat éves volt, amikor először láttott ilyet - vidéki gyerekként a Duna-parton -, és rögtön tudta, hogy ez lesz a hivatása. Akkor még valaki volt a villamosvezető, nem köphette le akármilyen kis ágrólszakadt suhanc a kisablakon keresztül, mint manapság. Akkor úgy érezte, ő mozgatja a várost, és ha ezt nem kellően ügyesen teszi, leáll az élet - és az emberek is hasonlóan éreztek: tiszteletben tartották őt, hiszen ő vitte őket iskolába, munkahelyre, temetőbe, kórházba, a rokonokhoz, vagy éppen haza.

Nagyon megváltozott a világ azóta: akkor még bárhonnan el tudott bárhova jutni vaskerekű járművével, most pedig ebből az irányból csak úgy tudott Pesten a megfelelő irányba továbbmenni, hogy előbb átment Budára. Bánfalvy bácsi, hajdani oktatója valószínűleg a földhöz csapta volna szárnyaskerekes tányérsapkáját, ha látta volna, hogy ennyit kell feleslegesen zötyögnie "rossz felé", hogy végre visszafordulhasson a neki tetsző irányba, pusztán azért, mert valahol fent valami közgazdász eldöntötte, hogy spórolni kell a váltókkal. Annak idején a folyamatos közlekedés volt az elsődleges, most viszont néha úgy érezte, a főnöke nem is érti, miért kell két továbbképzés és három meeting közt néha azokkal a "nyavalyás villamosokkal" is foglalkoznia. Mintha nem azért lenne az egész cég, hogy a villamosok elszállíthassák az utasokat! János bá' semmit sem értett a változásokból, de tette a dolgát, mert annak idején erre tanították. Ő csak a villamost irányította, a világ pályájának váltóit más állítgatta.

Közben azon gondolkodott, mit fog majd csinálni két hónap múlva, amikor nyugdíjba küldik. Az egészségével nem volt gond, különben nem is maradhatott volna "tengelyen", ahogy mondani szokták, de mit kezdjen az asszony nélkül? Mit fog csinálni, ha nem köti a szigorú munkarend, mely egész életében megszabta, mikor mit csinálhat?

Megzörrent a rádió. Igen, ma már ilyen is van a villamosokon! Annak idején a kalauz a főbb csomópontoknál elhelyezett tekerős telefonnal tudott beszélni a menetirányítóval, most pedig a diszpécser bármikor rá tudott szólni a központból a vezetőkre.
-Három-kilencvenkettő-nulla, a Thököly kiágazó váltó szabad és járható a Baross tér irányába!-hallotta a távoli hangot. János bá' felvette a beszélőt, és beleszólt:
-Baross tér? Nincs nekem arra semmi dolgom!
Közben azokra az időkre gondolt, amikor a Kelenföldi pályaudvar és a Keleti között ingázott a tizenkilencesen, és csak a Baross téren tudott találkozni feleségével, aki akkoriban legtöbbször a Közvágóhíd felé járó huszonhármason szolgált. Mennyit számolgatták, hogy olyan meneteket járhassanak, hogy egyszerre legyenek a végállomáson, és milyen sokat jelentett kilépni a napközbeni taposómalomból pár perc erejéig!
-Három-kilencvenkettő-nulla, a Thököly kiágazó váltó szabad és járható a Baross tér irányába!-mondta ismét a rádió. János bá' vállat vont. Nem arra volt dolga, de ha a diszpécser azt mondja, hát arra fog menni.

Hangos csikorgással kanyarodott a Thököly útra. Az itteni sínt már hosszú ideje nem használták, így rozsdás volt és koszos, a jármű rángatózva tudott csak haladni. A villamos ugyanis - a közhittel ellentétben - nem csak a felsővezetékhez van kötve, de a sínnek is megfelelő állapotban kell lennie ahhoz, hogy létrejöjjön az áramkör, ami hajtja. Mivel a rozsdás sín nem jó vezető, hatalmas kék és sárga szikrák ugráltak mindenfelé a vaskerekek alól. A még viszonylag üres úton az autósok ijedten próbáltak lemaradni, hogy biztonságos távolságot tudjanak tartani a mennykövet szóró sárga síndöcögénytől. Egy tüzet köpködő villamos - ilyet se láttak még!

János bá' továbbtekerte a kart, és a villamos nekilódult. Nem tudta, mi ütött belé, de valami arra késztette, hogy egyre magasabb fokozatba kapcsoljon. A villamos zörögve ugrált az elhanyagolt vágányon, és hatalmas felhőként verte fel maga köré a sín mellé beragadt port és koszt. Mert hát ebben a városban nem szokták tisztítani a nem használt dolgokat (sem), mert mindig és mindenen spórolnak. Heti két locsolókocsizással tiszta maradhatott volna a villamospálya, de úgy látszik, ez senkinek nem volt fontos.

Egyre gyorsulva robogott el a Cházár András utca sarkán álló templom mellett. Mögötte a Thököly út teljesen eltűnt a porfelhőben, de nem lett sötét, mert a kerekek alól szóródó szikrák kékes fénye bevilágította a környező házak öreg falait. János bá' még feljebb kapcsolt. A motorok sivításától már nem hallott semmit, de ez nem érdekelte, mint ahogy az sem, hogy a felvert por csípte a szemét. Könnyezni kezdett, félig a por miatt, félig azért, mert ifjúsága jutott eszébe. Valószínűleg a fél város megfordult a villamosokon, amiket vezetett, és ez egyfajta fontosságtudatot adott. És ezt nemsokára el fogják venni tőle! Az öreg járgány is, mely kora ellenére meglepően fürgén gyorsult alatta, valószínűleg lángvágó alá fog kerülni néhány hónap múlva, és János bá' most azt kívánta, bárcsak az ő végzete is ilyen egyszerű lenne. Nincsen rá szükség, minek létezzen tovább? Kegyetlen gondolatnak tűnhet ez másnak, de számára az tűnt kegyetlennek, hogy a mindennapjai részét képző villamosokat működőképesen vágták szét ócskavasként a bontóban. Pedig még évekig szállíthatták volna az utasokat, mint ahogy ő is ellenne még a kényelmetlen és fűtetlen fülkében egy ideig... de a dolgok nem így működnek. Senki és semmi nem maga dönti el, meddig végzi azt, ami a dolga az életben!

05030056.JPG

A kétkocsis szerelvény jókora döccenéssel fordult rá a Thököly út utolsó szakaszára a Dózsa György úti kereszteződés után. János bá' kicsit meg is lepődött, hogy ilyen sebességgel be tudta venni az iránytörést, és tovább tekerte volna a kart, de rájött, hogy már nincsen hova. Végére ért a fokozatoknak. Megtörölte a szemét, de csak még jobban elhomályosult a látása. A kerekek hatalmas szikrát vetettek, és a villamost teljesen ellepte a felvert por.

Fél perc múlva a porfelhő eloszlott. Villamosnak nyoma sem volt. Az egykori Baross téri végállomás hűlt helyéről már hiányoztak a sínek, így oda nem is érkezhetett volna meg a szerelvény. Hogy akkor hová lett? Azt a közlekedési vállalat gazdálkodási vezetője is szerette volna tudni, amikor értesítették a hiányról! A remiz vezetőjének ugyan eszébe jutott felhívni János bá' hozzátartozóit, hogy értesítse őket a szokatlan eltűnésről, de aztán elfeledkezett erről, mert megint továbbképzésre kellett mennie.

Csak a Thököly út és a Cházár András utca sarkán hallották még évekkel később is néha az utolsó villamos csengetését...

©Varga Ákos Endre, 2006. február 13. 00:46

Ezt a szösszenetet még a blog előző inkarnációjához írtam, gondoltam, átteszem ide, ne vesszen el.

11 komment

Címkék: budapest város írás villamos

Dízelmozdonyok, dízelmotorok! Gőzös! Mackófej-emblémás villanygép! Liftezős targonca! Örök élet! (na jó, utóbbi nem)

2019.05.24. 07:00 :: Hamster

2017 októberében azt gondoltam, ez az év elég jól sikerült vonatfotózási szempontból, de már vége, majd jövőre folytatjuk. Aztán megkérdeztek, hogy nincs-e kedvem megnézni az Osztrák Szövetségi Vasutak Sankt Pölten-i dízel- és személykocsi műhelyét :)

Nyílt nap az ÖBB St. Pölten-i műhelyében
Régiségek és újdonságok keskeny és normál nyomtávon

3 komment

Címkék: ausztria dízel vasút gőzmozdony hampage st.pölten

T2 – Az ítélet napja

2019.05.22. 07:00 :: Hamster

Na jó, csak a figyelemfelkeltés miatt lett ez a bejegyzés címe - igazából egy öreg csehszlovák villamosról van szó :)

Ugyan a múltkor mindent elmondtam, amit a csehszlovák villamosgyártás Tatra T2 néven ismert csodájáról tudni érdemes, mivel áprilisban megint utaztam egyet a típus Pozsonyban megőrzött példányával, nem ússzátok meg az újabb képes-videós bejegyzést. Úgyis rég voltak már villamosok a blogban:)

dsc_0163.JPG

A minap azt a Skoda buszt az alakja miatt buktához hasonlítottam, és valahogy erről a tujáról is nevezett péksütemény jut eszembe. Ez persze nem baj, hiszen szeretem a lekváros buktát, viszont a jelek szerint hasonlatokban nem vagyok jó. Ezzel együtt lekváros buktát ritkán fotóznak ilyen szögből.

2 komment

Címkék: videó szlovákia képek tatra csehszlovák villamos pozsony nosztalgiavillamos

Air(port) Tours

2019.05.20. 07:00 :: Hamster

Másfél héttel a múltkori, cargodombi spottolás után újfent Ferihegyen találtam magam, és már megint nem utasként. Pontosabban nem légiutasként.

dsc_0688.JPGHátul egy Wizzair Airbus, amit szó szerint elhomályosít eme bejegyzés témája

A kimondottan barátságtalan időben (ti. esett, mint a megveszekedett hercehurca; majdnem vissza is fordultam a Skanzen kapujából, mondván, semmi értelme két órán keresztül ázni, ha nem lehet rendesen fotózni) zajló reptérlátogatás eszköze ezúttal a Légiközlekedési Kulturális Központ Ikarus 250lux típusú busza volt.

dsc_0831.JPGHátul az American Airlines 767-esét induláshoz tolják ki

A 250-es a klasszikus Ikarus 200-as család első tagja; a protója már '67-ben elkészült, '70-től pedig sorozatban gyártották. Nem városi, hanem turistabusz, ráadásul a kényelmesebbik fajtából, amint arról számos osztálykirándulás során meggyőződhettem. A légbefúvásos, dönthető üléses példányokat kimondottan szerettem, de voltak légkondicionált darabok is, akkor, amikor az ilyesmi még messze nem volt megszokott. Ez a konkrét busz elég kései gyártású: '89-ben készült távolsági busznak, abból alakították át néhány éve az itt látható állapotra.

3 komment

Címkék: énblog budapest busz képek ikarus ferihegy oldtimer spotting lkk

Berlin szeptemberben

2019.05.17. 07:00 :: Hamster

Az MZ-k és Simsonok után talán belefér még egy kis Berlin. Mondjuk az előző ilyen oldalt elég kevesen nézték meg, ráadásul a képek egy része szerepelt itt, de ha egyszer már átméreteztem és feltöltöttem a képeket, akkor megcsinálom hozzájuk az oldalt is :)

Egy kis Berlin 2018 szeptemberéből
Régi busz, metró - de főleg vonatok

7 komment

Címkék: közlekedés berlin németország vasút hampage s-bahn

Keletnémet motorok: katonák és rendőrök

2019.05.13. 07:00 :: Hamster

A motorokhoz továbbra se értek, de ez nem akadályozza meg egy újabb adag motoros kép felbukkanását a blogban. Ha valahol zöldségeket írtok, finoman tessék kijavítani kommentben :)

dsc_0398.JPG

Legutóbb polgári használatú motorokat (főleg MZ-ket) láttunk, most a fentebbi, ide nem kapcsolódó kép - mely egy ETS 125 vagy 150 Trophy Sportot ábrázol - után lássunk pár harciasabb darabot!

dsc_0373.JPG

Az NDK határőrsége a Trabant "terepjárók" mellett többek közt ilyen teher-oldalkocsis TS 250/1-esekkel "védte a békét". Meg a keletnémeteket attól, hogy átmenjenek nyugatnémetbe :(

dsc_0370.JPG

A festése alapján ezt a TS 250/1-est sivatagi harcra szánták. Vagy a Keleti-tenger homokos tengerpartjára? Egyébként ki mit tapasztalt, mennyire futottak jól ezek a gépek nem szilárd burkolatú úttesten?

dsc_0369.JPG

A suhli Simson gyár S51-es típusának enduro változata valószínűleg futárszolgálatot látott el a seregben. Ránézésre nem különbözik a polgári verziótól, ami szerintem nem volt csúnya a kategóriájában.

dsc_0371.JPG

Az NDK rendőrségét, a Volkspolizei-t általában csak VoPóként ("fopó") emlegették. A jelvényük az amerikai seriffcsillagra emlékeztetett, a stílusuk pedig a filmekben látott nácikra, például amikor '87-ben szó szerint leordibáltak bennünket az autópályáról egy csomópontnál (pontosan nem tudom, mi volt a lezárás és az ordítozás oka, hisz csak 12 éves voltam, de a rendőr fenyegető kiabálása és gesztikulálása megragadt bennem). Mondjuk ettől még ez az ES 250/2F nem csúnya.

dsc_0375.JPG

Ugyanő a másik oldalról - figyelemreméltó a - vélhetően világítós - "gumibot" számára kialakított rögzítőhely. A gép mögött egy AWO 425-ösből kialakított rendőrmotor áll.

15 komment

Címkék: énblog berlin németország képek múzeum oldtimer ndk motorkerékpár

A gömbölyű csehszlovák: Škoda 706 RTO

2019.05.09. 07:00 :: Hamster

Két éve szomorkodtam egy sort, hogy nem sikerült utaznom ennek az ikonikus kinézetű busznak az elővárosi változatával; most április végén Pozsonyban pótoltam az élményt, a városi verzióval. Ő az itt lent: egy 1968-as gyártású Škoda 706 RTO MTZ. Hát nem szép?

dsc_0071.JPG

A Škoda 706 RTO-t 1958-tól építették a LIAZ által 1957-től gyártott Škoda 706 RT teherautók alapjára a Karosánál. Elődje, a 706 RO is hasonlóan született, a 706 R teherautó alapjain, csak azt eleinte még az Aviánál rakták össze (ami elég nagy visszalépés volt ahhoz képest, hogy kicsit korábban még Messerschmitt 262-eseket gyártottak ugyanott). Ahogy a gyárnevek felsorolásából látszik, a szocialista Csehszlovákiában mindent összezavart az államosítás és a tervgazdálkodáshoz kapcsolódó átszervezések sokasága...

dsc_0088.JPG

A trambusz jellegű (a vezetőfülke a motor felett, az első tengely előtt helyezkedik el, a karosszéria zárt egységet alkot, nincs kilógó "csőr") kasztnit kívül-belül gömbölyített formák jellemzik. Ettől mai szemmel nézve aranyossá válik a járgány, bár a belső tere meglehetősen szűk (és kapaszkodóból sincs sok).

dsc_0098.JPG

A régebbi Ikarusokat (meg persze azok kortársait) idézi, hogy nincs zárt vezetőfülke, így a hathengeres dízelmotor egy légtérben zörög az utasokkal - ott figyel a kép közepén, némi pléhvel és műbőrrel fedve. Érdekes, hogy ehhez képest a kortárs Ikarus 620-ason egy fallal leválasztották a sofört a "rakománytól"!

33 komment

Címkék: énblog videó szlovákia busz képek skoda csehszlovák oldtimer pozsony technikatörténet

Csúcsforgalom az egyes pályán

2019.05.04. 07:00 :: Hamster

Legutóbb két éve jártam a ferihegyi kerítés mellett, a spotterdombon. Akkor éppen karbantartották az egyes (régi) pályát, ezért minden forgalom a kettesen (az újabbikon) zajlott. Jelenleg ugyanez zajlik pepitában: az új pálya le van zárva az ILS modernizálása miatt, ezért az összes fel- és leszálló gépnek a régin kell osztozkodnia.

dsc_0558-1.JPG

A budapesti nemzetközi reptérről nekem nem a hosszú, tömött sorokban kiguruló repülők látványa jut eszembe, ilyen különleges alkalmakkor azonban néha nehéz úgy fotózni, hogy csak egy gép legyen a képen. Na jó, egy kicsit azért helyezkedni kell hozzá :)

dsc_0533.JPG

A belarusz állami légitársaság Bombardier CRJ-200-asának festése kellemesen konzervatív hatást kelt - vagy csak azért érzem kellemesnek, mert a Tupoljevekére emlékeztet? Mindenesetre nekem tetszenek a kék ablakvonalas minták, ...

dsc_0716.JPG

... mint amilyen ezé a lengyel Embraer ERJ-175LR-é is. Kellemesen retró hatású festés ez is, a hetvenes éveket idézi! Egyébként kicsivel korábban az orrunk előtt húzott el egy még retróbb festésű gépük, egy órával később pedig felbukkant egy jelenlegi színezésű 787-esük, úgyhogy rendesen képviseltették magukat a lengyelek; náluk többet csak Wizzairből láttunk.

dsc_0596.JPG

Ha jól értem, a Rouge az Air Canada fapados üzletága, csak ez a 767-es nem Londonba vagy valamilyen közeli üdülőhelyre megy, ahogy a fapadosok szoktak, hanem a tengerentúlra. Remélhetőleg a gép székezése nem fapados, mert amit 1-2 óráig ki lehet bírni, az elég kellemetlen lehet 9-10 órán át :)

3 komment

Címkék: énblog budapest videó képek ferihegy repülőgépek spotting