Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

november 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (78) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (13) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (762) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (80) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (257) csehország (38) csehszlovák (26) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (387) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (34) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (62) gibson (9) gitár (34) gmap (15) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (29) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (307) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (9) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (804) képregény (94) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (338) kritika (71) kulfoldi szemmel (74) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (8) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (49) nagypolszki (6) németország (308) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (23) nosztalgiavillamos (73) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (98) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (31) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (118) pozitívum (12) pozsony (38) prága (14) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (125) repülőgép (42) repülőgépek (73) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szliács (5) szlovákia (90) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (198) tapolca (6) társadalom (5) tatra (20) taurus (7) technika (52) technikatörténet (46) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (347) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (60) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (88) überzenészek (17) utazás (301) utcakép (165) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (391) városkép (86) városliget (8) vasút (436) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (733) villamos (648) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (262) zene (188) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Fekete-fehéren 1974 júniusából: Pascal Pontremoli villamosos fotói

2019.06.03. 07:00 :: Hamster

Ernst Plefka felvételeivel már találkozhatott az, aki figyeli ezt a blogot, nemrég azonban nem saját képeivel örvendeztetett meg, hanem egy barátja, Pascal Pontremoli által készítettekkel. Érdekes egy-egy újabb fotós műveivel találkozni, hiszen mindenki másképp látja, és így másképp is láttatja a várost!

pascal_pontremoli_02.JPG

1974 júniusában járunk, még az 56-os villamos nagy átépítései előtt. Az ekkor már ősöreg ezres motorkocsik még majdnem egy évtizedig (1983 novemberéig) tartoztak hozzá a vonalhoz, a favázas pótkocsiknak azonban már csak pár évük volt hátra. Ami érdekes még: a jobbra a hurokvágány belsejében húzódó csonkavágány a vágányzáró bakkal. Ja, és hogy a képen látható 1043-as motorkocsi ma is megvan, a zugligeti kemping bejáratánál!

pascal_pontremoli_10.JPG

Fekete-fehérben is szép: az eredetileg a Budapesti Villamos Városi Vasút számára gyártott pótkocsik formavilága megegyezett a motorkocsikéval, például a nemrég bemutatott 2806-ossal. Az itt látható példány 1914 és 1976 közt szolgálta az utazóközönséget.

pascal_pontremoli_03.JPG

Ugrunk egyet a térben: az akkori nevén Mező Imre (ma újra Fiumei) út és a Festetics utca találkozásánál vagyunk, rögtön három villamos is közeledik a fotós felé. Ma itt normál esetben csak a 24-es jár, de akkoriban a 36-os és a 23-as is innen indult. "Elveszett sínezők" számára még érdekesek lehetnek a kép bal széle felé tartó vágányok: egy időben a 36-os végződött arrafelé.

pascal_pontremoli_04.JPG

Ugyanez az elágazás másik irányból nézve, háttérben az Országos Baleseti és Sürgősségi Intézet harmincas-negyvenes évek fordulóján épült tömbjével. Jellegzetesek az utcabútorok: a járdasziget sarkán álló kivilágított modernkori "csibilámpa", a fekete-fehér csíkos oszlopon trónoló átvilágított közlekedési tábla, és a pajzs alakú holdfényjelző. A jobbra látható oldalkocsis motor típusát nem tudom megmondani, de a mögötte várakozó Ikarus 620-as már ismerős.

pascal_pontremoli_08.JPG

A Dologház utcai megállóban várakozó 2500-as ikerkocsi előtt hosszú út áll: a tábla szerint a külső Üllői úton fekvő Kispest kocsiszínbe tart. A szecessziós stílusú felsővezeték-tartó oszlopok - ha minden igaz; hónapok óta nem jártam arra - még ma is megvannak, és csak remélni tudom, hogy van rajtuk valami védettség, hiszen sokkal szebbek, mint a mindenfelé használt modernebbek.

pascal_pontremoli_07.JPG

És ha már az előbb az Üllői útról volt szó: '74-ben még a Nagyvárad tér is másképp nézett ki, mint manapság. Ahogy látható, akkor még nem szórakoztak olyasmivel, hogy a jármű minden ajtaja peronra nyíljon.

pascal_pontremoli_06.JPG

A gyerekkorunkban csak Hómunkásként emlegetett Élmunkás (ma Lehel) téren, a templom mögött halad ez az 1700-as ikerkocsi. Az 55-ösre a két pótot vontató motorkocsik látványa jellemzőbb volt, de ekkoriban a ma is meglevő Árpád úti felüljáró építése miatt a sorompónál "csonkán" fordult a vonal, ami pótokkal nehézkesen működött volna.

pascal_pontremoli_09.JPG

Óbudáról tart a Visegrádi utca (viszonylag rendhagyó, hogy ez is van a táblára írva) felé ez a szerelvény a mainál árnyasabb Váci úton. A 2844-es motorkocsi egyike volt annak a három 2800-asnak, ami olyan komoly sérüléseket szenvedett az 1956-os forradalom utcai harcai során, hogy acélvázas kocsiszekrénnyel építették újjá.

pascal_pontremoli_05.JPG

A 13-as villamos 2000-ig a mai Árkád üzletközpont helyén fordult egy csikorgós hurokvágányon; 1984-ig ezerötszázas motorkocsik csiszolták itt a vágányokat, egyetlen póttal. Ezen a képen rögtön kétfajta 1500-ast is láthatunk: elöl egy eredeti formájában megmaradtat, hátul pedig egy tolóajtóval újrakasztnizottat. Az elülső kocsi eleje alatt megfigyelhető, ahogy a tapadást segítő homok felhalmozódott a sínszálak körül - ezt manapság is meg lehet a megállók környékén figyelni, és sajnos ma ugyanúgy nem takarítják fel, mint akkor...

pascal_pontremoli_01.JPG

És fejezzük be ezt a bejegyzést úgy, ahogy elkezdtük: egy ezressel! Az 59-es viszonylatjelzés ellenére Hűvösvölgyben járunk, a régi végállomáson. Talán érdekes, hogy a háttérben látható fa csarnoknak ez már a második helye volt, eredetileg ugyanis a másik oldalon (itt a hátunk mögött) állt (a jobboldali közlekedés bevezetéséig).

A fényképekért még egyszer köszönetet szeretnék mondani Ernst Plefkának, aki a rendelkezésemre bocsátotta őket!

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

8 komment

Címkék: budapest város képek villamos utcakép kulfoldi szemmel Pascal Pontremoli

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7314835768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kedves hamster, ez is remek összeállítás, köszi!
De nekem a tegnapi írásod indította meg a hangyákat, a helyreállított 2800-as.
Írod, hogy az utolós üzemi állapotban futja nosztalgiajáratait.
Elkeseredtem, hiszen olyan pici kellett volna a valóban eredeti állapothoz, nem értem, miért feledkeztek meg egy apróságról, az indításjelzőkről.
Sokáig keresgéltem, míg végre találtam korabeli fotókat az eredeti kialakításról, aztán látom, ezen poszotod is hemzseg a régi megoldású villamos-fotóktól.
Ugye volt a "beszkártos" egységesítés, majd 1968 után a BKV-s szabványosítás.
Utóbbihoz köthetők az új lámpák és ez a borzalmas, bordó szappantartós indításjelző.
Lehet, hogy a posztodban szereplő 2806-os ilyen állapotban ment nyugdíjba, de még a 80-as évek első felében is rendszeresen kiadtak régi jellegű 3-as, 55-ös szerelvényeket, a régi, beszkártos kialakításban.
Rendszeresen utaztam velük, olyanokkal mentünk dolgozni vagy Újpestre sörözni, moziba.
A mostani írásban ott vannak a 3-as, 55-ös, 33-as stb. járatok, de a Bengáli mögött egy régi, majd egyt BKV-s ikerkocsi érkezik.A 13-as is régi... Az 56-os régi motorkocsi, új pót mögötte...
De itt egy fotó a "konkurenciától"
villamosok.hu/nza/2858-2615.jpg
A 2858-as új lámpa, régi indításjelző, a 2615-ös régi-régi, és ez a fotó is láthatóan a 70-e évekből való.
Szóval csak az zavar, hogyha ennyi időt szántak a helyreállításra (és megemelem kalapom előttük), azt a fránya 4 db eredeti indtásjelzőt miért nem cserélték vissza..?
Nekem ugye ilyen képekből sose elég, szóval újra boldoggá tettél: igazán gyakrabban is megörvendeztethetnél hasonló szépségekkel! Egyszóval nagyon köszönöm, egyetlen kiegészítés csupán: az Ikarus nem 630, mert az helyközi változat volt, hanem a városi 620-as. Egyetlen alkalommal még utaztam is rajta valami 6-7 évesen, de sokra nem emlékszem, csak ahogy beáll a megállóba a hatalmasnak tűnő hűtömaszkjával és négy szemével. A Füzesi-acélvázas villamosokról azonban rengeteg emlékképem van: ők az örök szerelem...
Az oldalkocsis motor nekem így messziről Pannoniának tűnik, de hogy pontosan milyen típus, azt nem tudom megmondani.
@montmartre: Köszi, naná, hogy pont egy ilyet írtam el :)
Ha már az indítás jelzőkről van szó. Jól emlékszem, hogy az UV és Bengáli villamoson belül, illetve a lépcső alatt volt?
@mester utca: Szerintem ezeken csak lépcsővilágítás volt eredetileg ott lent, de persze egyiket se láttam új korában :)
@szepipiktor: A régi villamosokon, még az acélvázasítás után sem volt indításjelző lámpa. Csengő volt a kocsi végén, amivel a kalauz indított. A lépcsők mellett, illetve a kettősfeljárók között található fém lámpákat a FVV idején a KN közlekedés bevezetésekor szerelték a kocsikra. Úgyhogy azok igencsak távol állnak az eredetitől ráadásul nem is szépek.
A baleseti előtt közlekedő motorkerékpár egy "nagyfékdobos" Pannonia T1 Duna oldalkocsival.
Az 55ös de sokszor vitt engem az Állami Áruháztól (itt szálltam át a 12es-ről) a Váci úti Müm9-be '69-'72 között...