Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

augusztus 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (74) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (759) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (79) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (255) csehország (31) csehszlovák (17) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (379) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (60) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (26) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (302) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (32) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (789) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (73) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (72) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (14) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (90) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (33) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (81) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (196) tapolca (5) társadalom (5) tatra (17) taurus (7) technika (52) technikatörténet (45) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (345) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (298) utcakép (163) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (389) városkép (86) városliget (8) vasút (424) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (720) villamos (644) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (32) youtube (259) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Végre van nyitott peronos nosztalgia pótkocsi Budapesten!

2019.07.15. 07:00 :: Hamster

Az alábbi képen egy olyan szerelvényt láthatunk, amilyen legutóbb a nyolcvanas évek első felében közlekedett Budapesten: kéttengelyes motorkocsi vontat kéttengelyes pótkocsit!

dsc_0394.JPG

Az önálló hajtás nélküli járművek a fővárosi villamosközlekedés igencsak jellemző résztvevői voltak, a nagykörúti próbavasúttól kezdve egészen a Közép-Európában másutt is jellemző kétpótos szerelvények nyugdíjba vonulásáig. Utolsó példányaik egészen 2007-ig ugráltak-pattogtak az UV-k közt, aztán a típus selejtezésével megszűnt a pótkocsis üzem Budapesten.

dsc_0411-1.JPG

Az UV motorkocsik közé csatolt pótok egy majdnem háromszáz példányban gyártott járműcsalád tagjai voltak. Az elsőket 1939-ben építették, még műbőr ülésekkel, aztán a második világháború alatt váltottak a fapados megoldásra. A sorozat nagy részére a nyitott peron volt jellemző, majd az utolsó sorozatnál megjelentek a teleszkópajtók. Később eltűnt a háromosztatú homlokfal, majd az ablakok feletti szellőzősor is. Mindeközben műszaki különbségek is voltak a kocsik közt: voltak, melyek légfékesek voltak, és voltak, melyeket korszerűbb motorkocsikhoz alkalmazkodva szolenoid fékesre alakítottak.

dsc_0382.JPG

Jelen írás főszereplőjét, az 5884-es pótot 1949-ben vették állományba, a Beszkárt utolsó évében. Még kettős feljárójú (a képeken a téli ajtó oda van hajtva a lecsapható rács mögé), kétszárnyú utastéri tolóajtókkal, szellőzőkkel az ablakok fölött, de már egyes ülésekkel. 1979-ben selejtezték, aztán múzeumi célra felújították, majd - mivel akkor még nem volt villamosmúzeum - bezárták az elhagyatott Újpest kocsiszínbe, ahol állapota a nyolcvanas évek során meglehetősen leromlott. Innen Szentendrére menekítették, ahonnét 2012-ben sikerült visszahozni a villamoshálózatra. Tavaly a Fehér úti főműhelyben felújítás közben fotóztam le, 2019. július 12-én pedig már le is vizsgáztatták. Ezúton is ki szeretném a tiszteletemet fejezni a felújítást végzők, és az azt lehetővé tevők felé, mert gyönyörű munkát végeztek!

dsc_0418-1.JPG

A képen látható összeállítás persze nem teljesen korhű, hiszen a 2806-os motorkocsi a hetvenes éveknek megfelelő állapotban van, a pót pedig negyvenes évek végiben, de ez nem sokáig marad így, ha elkészül az 1522-es pályaszámú, a tervek szerint szintén Beszkárt állapotúra felújítandó motorkocsi - szépségesek lesznek együtt!

dsc_0373.JPG

Nem mintha csúnyák lennének így együtt! A pótkocsi érdekessége egyébként, hogy az 1500-ashoz (és Stukához!) való szolenoid mellett légfékrendszere is van, így elvileg ugyanúgy együtt tudna dolgozni egy UV-val, mint a 2624-essel. Remélhetőleg a nem túl közeli jövőben láthatunk is ilyen nosztalgiamenetet! Az útvonalat ugyan jobban meg kell tervezni-szervezni, mint a szóló motorkocsis meneteknél, de ez csak izgalmasabbá teszi az egészet :)

29 komment

Címkék: budapest képek villamos nosztalgiavillamos bp nosztalgia 5884

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6214945480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pótból is lehetne még, ha van valahol eldugva, 4 ezres háromablakos, dupla feljárós, szimpla ajtós, 5200-as, közép bejáratú és a többi! Ilyenkor az ember fia telhetetlenné válik!
Nagyon tetszik, különösen a szellőzője! Kösz a képes beszámolót.
Anno fürtökben lógtak az emberek a villamosokon. Ez a Nagykörúton, Rákóczi úton néha elképesztő méretű volt, noha egymást követték a villamosok. Az oka: 1950-1970 közötti években a metró még nem vitte el a forgalmat. A villamos volt a fő közlekedési eszköz minden irányba.
@Rocko-: Már hogy érted? Szerinted miért vizsgáztatták le? :)
@Hamster: ó, én azt már rég elengedtem, hogy az emberek tetteiben logikát keressek. :D
szerintem nyár esti könnyed fuvarokra lenne jó a 2-es vonalán.
Felszállás után felcsapnám a rácsot, leszállás előtt leengedném, lelépnék a lépcsőre amikor a gép a megállóhoz ér, majd amikor a pót is beér és lassul, a cipőmmel csúsznék picit a peronon, és még megállás előtt leszállnék.
Mint 45-50 éve. :)
@cso zsi: .. aztán felállnál, leporolnád magad, és megállapítanád, hogy régen jobban ment ez :D
Az utolsó mondatodon gondolkodom:
- delta van a kocsiszíneknél: Budafok ksz., Szépilona ksz.,
- hurok nem sok maradt: Száva ksz., Angyalföld ksz., Határ út?, Erzsébet maga egy hurok, és van egy nagy hurok a Mester-Haller-Népszínház vonalon, és végülis van két extra nagy hurok Budafok felől a Fehérváriról az 1-esre fordulva vonalán végig Óbudáig vagy a 4-esre fordulva végig a Nagykörúton és vissza a fonódó bármelyik ágán.

Nekem most ennyi jutott eszembe - biztos sok minden kimaradt még -, de ezzel már lehet kalandtúrákat indítani. :)
Egyáltalán: végre pótkocsi is jár egy nosztalgia-szerelvény részeként. A 3 ás 4 ablakos favázas pótkocsikból is össze kellene szedni valamennyit, a Beszkárt-FVV-BKV-stílben a továbbiakban felújított motorkocsik függvényében. A szegediektől elkunyerált lanternás Schlick remélem, még megvan, a Miskolctól megszerzett szerelvény Budapestre visszatért lanternás pótkocsiját az miskolci lanternás Ganz motokocsiról - az 1000-es "bátyuskájáról" leválasztva láttam legutóbb a szentendrei BKV-múzeumban.
Apropó: Egy pótkocsi 1500-as és egy szintén pótkocsis Stuka ugyancsak jól mutatna a nosaztalgia-flottában.
@Európai téridő: Egyáltalán a "STUKA" jól mutatna 4340 meg az UVk mellett! Az UZ-ról nem is beszélve.
@mester utca: Egy alaposan feljavított "soha ne volt", 6000-es pótos, távkapcsolós ajtós Stuka szerelvény?
Most lehet, hogy durvát kérdezek, és akkor azért elöre is elnézést kérek, de elképzelhetö, hogy ezeknek a csodaszép villamosoknak mondjuk a meghajtását is modernizálják? (ha egyáltalán ennek van bármi értelme is :-) )
@GyMasa: De mire lenne az jó? Bonyolultabbak lennének, de alacsonypadlósak továbbra sem, viszont elveszítenék a varázsukat. Linzben vannak olyan "régi" járművek, amik igazából új építésűek, és elég kiábrándító, ahogy teljes csendben zörgés és mrogás nélkül másznak fel a hegyre.
Csodaszép! Bár gyerekkori emlékeim szerint akkoriban nem ragyogott ilyen fényárban esténként. Épp csak pislákoltak benne a 40-es izzók. A hirdetések azért olvashatóak voltak :-)
Ha indítanának egy pótkocsi szépségversenyt, nálam ez kerülne az első helyre. Gyerekkoromban (ami bizony az 50-es évek vége felé volt) elsősorban a 4-es, 6-os vonalán közlekedtek kettesével ezek a szépségek. A kerekeknek menet közben volt egy semmihez sem hasonlítható fémes hangjuk, lehet, hogy a sínpálya is hozzájárult ehhez az érdekes hanghoz. Néha amikor egy egyenes szakaszon a villamosvezető kihúzatta a szerelvényt (de csak egy rövid szakaszon!), na az egy nagy élmény volt. Ezt a példányt tényleg gyönyörűen felújították. Köszönet érte!
@Európai téridő: Hol láttad, hogy írtam volna olyat amire válaszoltál? Az evolúcióra akartam következtetni, Stuka, UV, UZ, MUV, hogy melyik mehet pótkocsival és milyennel azt a "Szakik" majd eldöntik! Köszönöm a válaszodat!
De jó lenne az 56-oson körbeküldeni az 1000-essel! Jöhetne mögötte a 2624, úgy talán meg lehetne oldani az irányváltást :)
@ikke i drift: Igen, fejvégállomáson ez a "körbecsatolás" a működőképes megoldás. Hogy az 1000-est konkrétan be lehet-e hozni és közlekedtetni, az más kérdés. Jó lenne, de ha évente csak néhányszor lenne látható, akkor lehet, hogy jobb, ha marad Szentendrén, legalább ott is marad valami látnivaló...
@Európai téridő: Én kérek elnézést! Tudtommal nem őriztünk együtt libákat! Sajnálom, hogy a blogtulajdonos megtűr itt ilyen bejegyzéseket!A stílusról meg nem kívánok vitatkozni, megjegyzésedet kikérem magamnak!!!
@mester utca: Utaztál valaha is párnázott, műbőrüléses Stukán?
@Európai téridő: Már, elnézést kérek, hogy jönnek ezek a kérdések ide? Mit szeretne tudni? Ha az 50-es, 60-as évekre gondol csak olyannal utaztam, mert másik nem nagyon volt. Sem a cikk, sem az eredeti hozzászólásom nem erről szól, szólt! Köszönöm, szíves érdeklődését!
@Európai téridő: Nem kellene itt ezt a hangszínt erőltetni, köszönöm előre is.
@Hamster: A másik úrnak miért nem ment ilyen üzenet? Egyáltalán, végig olvsataÖn a "vitánkat"?
@Hamster: Úgy látom, mester utca kiiktatta a szövegeiből azokat a "beszólásokat", amelyekkel vitatkoztam.
Illetve ha jól rémlik Kamaraerdőben meg olyan a vágányhálózat, hogy körül tudja járni a motor a pótkocsit a félreálló vágányon. Budafok Városház térnél is van visszafogó és kihúzó is, itt is működne a körbetolatás :)