Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

augusztus 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (74) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (759) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (79) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (255) csehország (31) csehszlovák (17) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (379) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (60) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (26) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (302) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (32) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (789) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (73) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (72) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (14) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (90) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (33) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (81) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (196) tapolca (5) társadalom (5) tatra (17) taurus (7) technika (52) technikatörténet (45) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (345) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (298) utcakép (163) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (389) városkép (86) városliget (8) vasút (424) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (720) villamos (644) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (32) youtube (259) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Bzmot csehszlovákul

2019.07.19. 07:00 :: Hamster

Egy jelek szerint sokakat érdeklő bejegyzés után most következzék egy olyan, amit alig páran olvasnak majd el - mint múltkor a buszos-villamososat :) És még a helyszín is ugyanaz! Mindenesetre el akarok hencegni azzal, hogy végre utaztam a néhai Csehszlovák Államvasutak egy M152-es sorozatú motorkocsijával, vagy ahogy a MÁV számára gyártott verziót ismerjük, egy originál Bzmottal:

dsc_0239.JPGMegállás visszafelé Poroszkán (Pruské)

A trencsénteplici villamos meglátogatásának oldalvizén rendezett vonatozás kétszer tizenhét kilométernyi meglepetés volt számomra, mivel semmit sem tudtam a Nemsó - Lednicróna (Nemšová - Lednické Rovne) vonalról, amin oda-vissza végigzötyögtünk az Almásládának is csúfolt kéttengelyes csodával. Az 1910-ben megnyitott szakasz a Hőlak - Vláraszoros (Trenčianska Teplá - Vlársky priesmyk) vonalból ágazik ki, vágányát 2003 óta csak a teherszállítás koptatja - meg a mienkéhez hasonló különvonatok.

Alapvetően nem különösebben érdekes viszonylat: szinte síkvidékinek mondható, annak ellenére, hogy a Vág völgyének oldalában fut, két oldalról hegyek által szegélyezve. Az állomások az itthoni mellékvonalakra emlékeztettek (köszönet KZsocinak az épülettípus azonosításáért), csak a pályaállapotok voltak kicsit jobbak.

dsc_0161.JPGA szlovák nosztalgiakocsi utastere

A vonallal ellentétben járművünk, a '77-es gyártású  M152.0160 eléggé fellelkesített, hiszen magyar szemmel nézve  régi állapotú volt, 3+2-es elrendezésű, fejtámla nélküli ülésekkel. Eredetileg a MÁV kocsijai is ilyenek voltak, aztán szerencsére átépítették őket ilyenre:

Egy magyar Bzmot utastere

Azt hiszem, ez minőségi tuning volt, fél óránál hosszabb utazásnál jól jön az a fejtámla, na meg a hármasával-hatosával ülés se annyira felhasználóbarát. A MÁV-nál tudtommal csak a poggyászteres (kerékpárszállító) mellékkocsikban, a "Börtönbézékben" maradt meg a régi fajta elrendezés, de olyannal még nem sikerült utaznom.

dsc_0151.JPGA szlovák kocsi vezetőfülkéje

Jó szokásomnak megfelelően a vezetőfülkébe is be kellett nézzek. Hihetetlen szűk hely, ma már valószínűleg nem felelne meg semmilyen szabványnak.

Bzmot vezetőfülke

Persze a magyar kivitel is pont ennyire szűk. Ahogy elnézem, itthon többek közt más a fékezőszelep, a kihajtható hamutartó viszont ugyanott van :)

dsc_0214.JPGA vonal nem túl barátságos vége Lednicrónán

Ami még más volt a kocsin, az a motor: a MÁV már a nyolcvanas években Rába-MAN-okra cserélte a Škoda/LIAZ erőforrást, ebben viszont még az eredeti pöfögött. Meg is próbáltam örökíteni a hangját a végállomási körüljárás közben:

A "motorka" egyébként nem államvasúti volt, hanem egy zsolnai egyesület, az SPDŽ tulajdona. Feltételezem, hogy a mögé csatolt mellékkocsi is az övék, de azt a nagy lelkesedés közepette elfelejtettem lefotózni. Ja, az út egy irányba 1 euró volt, ami jelképesnek tűnt, pláne ahhoz képest, hogy két nap kedvéért kellett "feléleszteni" a vonalat. Mit tudnak a szlovákok, hogy ilyen áron tudnak közlekedni? Nem kell pályahasználati díjat fizetniük? Ingyen van a gázolaj?

9 komment

Címkék: utazás videó szlovákia vasút különvonat bzmot hőlak

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9614907076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@sako: Remélem, kapnak valami prémiumot, mert ők próbáltak szolgáltatni, nem csak hátradőltek és vártak a csodára. Persze nem tudhatjuk, hogy hány ilyen van naponta.
Sajna nem valószínű... Hazai (v)iszonyokat ismerve még jó, ha lebaxást nem kapnak, hogy túllépték a hatáskörüket...
Múltkor olvastam egy vonatos oldalon, hogy a MÁV-nak még kétszázvalahány ilyen Študenkája van. Nem lesz egyszerű lecserélni őket...

Emlékszem még a 3+2-es elrendezésre, de azt gyakorlatilag 2+1-esként használták az utasok, legalábbis amikor nem volt teljes zsúfoltság. Azok a szép sötétbordó műbőr ülések az aktatáska fogantyúkkal a tetejükön... rendkívül ízlésesek :-)
Hogy miért is 1 euró a jegy? Kicsit utánanéztem: a szlovákoknál a pályahasználati díjak maximuma van rögzítve, ezen kívül van egy rendelet ami meghatározza a kedvezmények körét. Na most a max. díjakon belül így a vasútra (is) van bízva, hogy ténylegesen mennyit kér egy menetért. Brutál kedvezmények vannak pl. a nosztalgia menetekre. Ezért jöhet ki úgy, hogy 1 euró az utasnak egy ilyen menet, miközben nálunk egy Bz leközlekedtetése egy rövidebb szakaszon is több százezer Ft, ami leosztva a várható utasszámmal is több ezres jegyárat generál, még nonprofit szervezet esetén is. Hát így.
@gmarc: ... és ehhez képest ez az elvileg halott vonal jobb vágányállapotokkal rendelkezett, mint némelyik közlekedő nálunk :-/
@nyelv-ész: A legnagyobb baj, hogy nem látom, hogy lenne koncepció a leváltásukra. A Desirók is mikor jöttek, azután van a két Jenbacher a Bakonybahnra, és kb. ennyi. Eközben eltűnt az eggyel komolyabb kategória, az MD is.
@gmarc: Kicsit jobban belegondolva lobbizni kellene a kormányzatnál, hogy a nosztalgiamenetek esetleges pályadíj alól való felmentése a vasút közkedveltségét növelné, tehát jövőbe mutató intézkedés lenne.
@Hamster: Az lesz a válasz, amit borítékolok, hogy ez torzítaná a megkülönböztetés-mentes hozzáférés elvét, amit az Uniós szabályok előírnak. Mert a nosztalgia is ilyen értelemben csak egy vasútvállalat, ami ugyanolyan feltételekkel veheti igénybe a szolgáltatást, mint más. Ja, hogy a Szlovákoknál ez nem gond? Hát kérem, az Szlovákia... :/