Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

augusztus 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (74) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (158) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (9) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (759) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (79) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (255) csehország (31) csehszlovák (17) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (379) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (60) gibson (9) gitár (34) gmap (14) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (26) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (302) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (32) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (789) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (337) kritika (71) kulfoldi szemmel (73) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (306) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (72) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (14) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (90) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (33) prága (11) programajánló (27) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (6) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (81) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (196) tapolca (5) társadalom (5) tatra (17) taurus (7) technika (52) technikatörténet (45) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (345) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (298) utcakép (163) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (389) városkép (86) városliget (8) vasút (424) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (720) villamos (644) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (32) youtube (259) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Mi az a bévévévé? És miért olyan egyformák a villamosai?

2019.08.02. 07:00 :: Hamster

A Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) a főváros második nagy kötöttpályás közlekedési cége volt a lóvasúttal induló, majd elektromos vontatásra áttérő Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) után. A két cég ádáz konkurenciaharcot folytatott, és vizuálisan is igyekezett megkülönböztetni a járműveit a másikétól. Ugyan valamennyire a "Közúti" villamosai is hasonlítottak egymásra, a "Városi" a XX. század elejétől gyakorlatilag "egy kaptafára" gyártatta a kocsijait a Schlick-féle Gépgyárnál. Az egységes homlokfal az 1900-ban gyártott "D" típuson jelent meg elsőként, 1904-ben pedig az "F" típussal kialakult a közel tíz méter hosszú, négy oldalablakos kocsiszekrény, ami különböző apró eltérésekkel egészen 1980-ig a városkép szerves részének számított.

Ezeket a "négyablakos" favázas kocsikat eleinte felülvilágítós, más néven laternás tetővel építették, majd 1911-ben a "K" típussal megjelent a dongatető, befelé billenthető szellőzőablakocskákkal az oldalablakok fölött. Nem tudom, ki hogy van vele, számomra ez a valaha gyártott legharmonikusabb kinézetű villamos motorkocsi!

3316-4065.jpg

Nemrégiben a 2806-os nosztalgiakocsi kapcsán láthattuk, hogyan egyszerűsödött le ez a visszafogott, mégis szép forma a hetvenes évekre: eltűntek a szellőzők, a "felesleges" díszítőelemek, és úgy általában lebutultak a részletek. Balt Korthals Altes fentebbi fotóján egy ilyen "elbutított" 2800-ast láthatunk. A helyszíneket ebben a bejegyzésben direkt nem nevezem meg, hátha valakinek kedve támad kommentben találgatni őket!

3316-4132.jpg

A "K" típust 1913-ban az "L" követte, gyakorlatilag változatlan kinézettel. A sorozat a Beszkártnál a 2900-as pályaszámcsoportba lett számozva, és 2900-as maradt akkor is, amikor a hatvanas években az akkori villamosos cég, a Fővárosi Villamosvasút (FVV) ikresítette őket. A sorozatból két példány maradt meg, mindkettő szólóvá visszaalakítva: a bejegyzés első képén látható 436-os, és az Amszterdamon át (!) Debrecenbe került 260-as.

3316-4045.jpg

A BVVV az "L" sorozat után 1914-ben még rendelt 15 további kocsit a Schlicktől, ezeket azonban a világháború miatt csak a húszas években sikerült - már a Beszkártnak - készre szerelni; a kis szériát ekkor a 3000-es pályaszámmezőbe sorolták be. A 2900-asokhoz hasonlóan a hatvanas évek második felében ezt a típust is ikresítették, selejtezésük pedig azokkal együtt, '77 és '80 közt történt. Sajnos belőlük nem maradt "túlélő".

3316-4101.jpg

Hogy a hatvanas évekre mennyire eltűntek a sorozatok közti különbségek, azt szépen mutatja az, hogy a képen látható iker hozzánk közelebb eső kocsija, a 3065-ös eredetileg a 2859-es számot viselte, majd a 2834-est, egy ideig a 2910-est, aztán a 3064-est (kicsit nehéz követni, remélem, nem kavarodtam bele). A típusok közti viszonylag könnyen felismerhető különbség a tetőellenállások elrendezése volt: a 2900-asoknál és 3000-eseknél ezek az áramszedő és a homlokfal közé estek, a 3065-ösön - mint egykori 2800-ason - viszont az áramszedő előtt és mögött is voltak. Ez természetesen csak a kinézetre vonatkozik, hiszen míg a 2800-asok önmagukban is járhattak, a 2900-as és 3000-es ikrek csak kettesével voltak működőképesek.

3316-4026.jpg

De nem csak motorkocsik készültek ilyen karosszériával: az 1912-ben beszerzett "O" sorozatú - később 5000-es pályaszámú - pótkocsik gyakorlatilag ugyanígy néztek ki. A hajtás nélküli járművek eredetileg díszesebb kivitelben közlekedtek, mint a fentebbi képen látható 5016-os, de szerintem még így se voltak csúnyák.

Forrás: villamosok.hu

A keskeny (szimpla) ajtók jelentősen lelassították az utascserét, ezért a Beszkárt a harmincas években elkezdte dupla feljárósra átépíteni a pótkocsijait. Az 5000-es sorozatból '39-ben csak a kerek 5000-es készült el, a program folytatása az FVV-re várt az ötvenes években.

bijwagen_5001.jpg

Az ötvenes évek közepén még tovább korszerűsítették a típus egyes példányait: acélvázasra építették át őket, a "győri" (az idézőjel annak szól, hogy ilyen jellegű kocsikat később a Füzesi főműhely és a Dunakeszi Járműjavító is épített) pótkocsikhoz hasonló kinézettel. Ezzel gyakorlatilag a sorozat minden esztétikai jellemzője eltűnt, és mivel a peronokhoz, a kerékfelfüggesztéshez és a fékhez is hozzányúltak, gyakorlatilag új járművek születtek. Persze gyorsan tegyük hozzá, hogy itt fent a "végstádiumos" kinézetet látjuk: az ablakok feletti kis szellőzőkkel kicsit jobban nézett ki az a tizenegy kocsi, amit acélvázasítottak. De tényleg csak kicsit. Tim Boric 5001-esről készült felvétele viszont nagyszerű, jól látszik rajta, hogy milyen egyszerű szerkezet egy ilyen pótkocsi. És ami nem látszik: ennek a kocsinak (meg még néhánynak) faléces helyett műbőr borítású ülései voltak.

Ezen a képen egy "győri", és egy acélvázasított 5000-es pótot látunk. Utóbbi nem olyan, mintha az előbbinek egy kisgyerek által firkált utánzata lenne? Ha zongorázni tudnám a különbséget a kettő közt, velem lennének tele a világ koncerttermei :)

Az utolsó 5000-es pótkocsikat 1977-ben vonták ki a forgalomból, de egyet szerencsére félretettek: a képen látható 5005-öst. A megőrzött jármű egy film miatt kapta ezt a festést, melyet azóta talán már el is vesztett, ugyanis megkezdődött a felújítása! Igen: az 5884-es után előkészületben van a következő nosztalgia pótkocsi!

A BVVV "P" sorozatát 1914-ben helyezték üzembe, a kocsik ránézésre gyakorlatilag megkülönböztethetetlenek voltak a korábbiaktól. A később 5200-as számot kapott, és 1976-ban selejtezett típus nagy része érdekes módon végig megmaradt keskeny ajtósnak, ...

3316-4061.jpg

... de ötöt azért közülük is kettősfeljárósítottak '55-ben. Érdekesen hat az ajtók éleinek egyenes lefutása az eredeti kocsikról megmaradt enyhén íves oldalfallal, nem? Ez a kocsi ráadásul úgy néz ki, mintha az eredetihez képest kicsit meghosszabbított peronok le akarnának szakadni az utastérről! Persze ez a fotó is a selejtezés előtti hónapokban készült, az ablakok feletti szellőzőket ekkor már rég belemezelték.

3316-4068.jpg

Az 5200-asok közül csak egyetlen kocsit acélvázasítottak, az itt balra látható 5210-est. Érdemes összehasonlítani a mögéje csatolt favázas 5200-assal: a peronmagasság nagyjából azonos, de a favázasnak az utastere ehhez képest egy lépcsőfokkal magasabban van, míg az acélvázason egy szintben. Jól láthatóan a tengelyek felfüggesztése és a kerék átmérője is különbözik (most hirtelen nem találtam adatot a pontos méretekre).

3316-4062.jpg

A képek alapján kijelenthető, hogy a hetvenes években majdnem mindent csatoltak mindennel: itt például egy acélvázas 1000-es motorkocsi egy kettősfeljárós 5200-ast és egy szimpla feljárós 5000-est vontat - mindkét pót favázas kivitelű. A közel eredeti formájában megmaradt századelős pótkocsi mellett akkoriban még modernnek tűnhetett a jobbról jövő kombi Moszkvics, ma már az is oldtimer...

3316-4066.jpg

És a sok favázast és néhány acélvázast felvonultató bejegyzést egy kakukktojással zárnám: a 2800-as motorkocsik egészen selejtezésükig megmaradtak favázasnak, kivéve három példányt, melyek olyan súlyos sérüléseket kaptak az '56-os forradalom során, hogy felújításuk (gyakorlatilag újraépítésük) során acélvázas kasztnit kaptak. Ezek egyike a képen látható 2827-es. A mögötte látható két középbejáratú pótkocsi már nem tartozik témánkhoz, ők csak egyszerűen jól néznek ki.

Így az írás végén megkérdezném, hogy volt, aki végigolvasta? :) Bár igyekeztem olvasmányos maradni, kicsit talán sok lett benne a vasvázazás, a típusok meg pályaszámok emlegetése. Remélem, azért a képek azokat is kárpótolták, akik nem vevők a technikai részletekre. Nehéz eltalálni a jó arányt, de bizonyos dolgokat szerintem le kell írni egy ilyen írásban, még akkor is, ha emiatt több estén át tartó programmá válik a rövid képmutogató semmiségnek induló bejegyzés befejezése...

UI: A helyszíneket mind felismertétek? :)

Ez a bejegyzés nem jött volna létre, ha nincs NZA és a villamosok.hu

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek, Tim Castricumnak és Tim Boricnak! A képek szerzői jogai a készítőket illetik, újraközlésük csak az ő engedélyükkel lehetséges.

És egy kérés: ha érdekesnek találtad, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

45 komment

Címkék: budapest város villamos utcakép technikatörténet 436 kulfoldi szemmel Tim Boric Balt Korthals Altes bvvv

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2614987662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jelentem, én végigolvastam. Bár azért nem bánom, ha nem kérdezed ki, hogy melyik betűs sorozat milyen pályaszámot kapott a Beszkártnál, de azért érdeklődéssel olvastam végig ezt a cikket (is).

Érdekes ilyenkor újra szembesülni azzal, hogy az első világháború előtti idők tíz-húsz darabos beszerzéseihez képest mit jelentehetett a több száz UV, hogy aztán a Bengálival visszatérjenek a kisipari megoldásokhoz.
Én is elvolvastam, de röpdolgozatot é sem vállalnék be. Mondjuk én még éppen láttam UV-t utasforgalomban, szóval nekem minden kéttengelyes villamos elsőre egyforma és szerintem pont a hozzám hasonló olvasók kedvéért érdemes a kocsitípusokat fejtegetni.
Én is végigolvastam, úgyhogy most az elmeosztályról írok :-)))

Hogy be is bizonyítsam:

" Nem tudom, ki hogy van vele, számomra ez a valaha gyártott legharmonikusabb kinézetű villamos motorkocsi!"

Marhaság! A bengáli sokkal harmonikusabb kinézetű! A csukló gumiborításánál mi más hasonlítana jobban egy harmonikához? Hö-hö-hö-hö-hö
Jelentem, végigolvastam, a kékkel kiemelt hivatkozásokat is. Itt is megemlíted az ablakok feleletti szellőzőket. Már párszor kérdeztem, miért szüntették meg őket, mitől lett jobb, vagy kellemesebb az utazás, ezek nélkül? Klima még, nem volt, hogy oldották meg az átszellőzést, vagy csak egyszerűen a "huzat" zavart valakit? Most akkor azt szeretted volna kérdezni, hogy -hány közlekedési vállalat is volt a régi Budapesten?- hány, mennyi féle, fajta kocsitípus is közlekedett az elmúlt közel másfél évszázadban? Igen! Ha időd és kedved van, mindről és mindegyikről hasonló színvonalas, képekkel gazdagon illusztrált bejegyzést kérnék, kérünk! Előre is köszönettel!
A 2500-27xx sorozatú vasvázas (részben zártperonos) kocsik eredetileg laternál tetős favázasok voltak.
És voltak még 3-ablakos pótkocsik is, az utolsók a 70-es évek vége felé tűntek el.
@Fradista Utazó: Igen, az UV-kkal nagyon belecsaptak a lecsóba, mert a metró erőltetése majd abbahagyása miatt nagy volt a lemaradás. A Bengáli már anomália volt eközben, lassította a megrendelést, illetve ugye elmaradt sorozat is lett emiatt. Anno Gyulay Géza írta, hogy az édesapja próbálta megakadályozni ezt a fejleményt, de nem tudta. És még így is lett 375 darab belőle, ami bárhol nagy sorozatnak számított volna. Ehhez képest még a Tatrák voltak durvák, hogy csak 1980-ban bejött valami 170 belőlük, aztán '84-ben még 150. Kilóra még a Ganz csuklósok voltak sokan, de az 11 év alatt jött.
@Oxy: "A 2500-27xx sorozatú vasvázas (részben zártperonos) kocsik eredetileg laternál tetős favázasok voltak."
... mint ahogy azt írom is a szövegben.
"És voltak még 3-ablakos pótkocsik is, az utolsók a 70-es évek vége felé tűntek el. "
De ez a bejegyzés az egyforma kinézetű négyablakos kocsikról szól.
@Oxy: Egyébként a skatulya pótkocsikról szívesen írnék, csak azok még a hatvanas évek második felében eltűntek Pestről, ezért nem szerepelnek a külföldi fotós ismerőseim képein.
@mester utca: Szerintem azért szüntették meg őket, mert csak baj volt velük. Gondolom vagy szorultak, vagy mindig kinyíltak, kenni kellett volna őket, pici üveg volt bennük, ilyesmi. Maradtak az oldalablakok, ha valakinek melege volt :) Ez a lebutítás a kéttengelyesek utolsó évtizedeiben iparszerűen ment (az UV pótok közt is volt, amelyiken ott maradt a lefalazott helyük, másikakon viszont hozzápasszították az ablakokat). De még a Stukákon is lefalazták a két szellőzőrácsot, miközben az UV-kon ott maradtak...
@SomiTomi: Nekem is egyformák voltak, amiket még láttam, csak 2000 körül tudatosult bennem, hogy volt, amelyiknek négy, és volt amelyiknek öt oldalablaka volt :)

PS: A profilképed miatt most az jár a lelki füleimben, hogy "Diarrhea Cha cha cha". Hö-hö-hö.
Jó kis cikk köszi!
És ma árok party :)
@enpera: Jó szórakozást hozzá, én ezt most is kihagyom :)
Jó cikk volt. Félig off: NZA jónéhány műve évek óta elérhetetlen a villamosok.hu-n lévő linkekről... nem tudom, ezek máshol megvannak-e, avagy végleg elvesztek.
@nyelv-ész: Melyikekre gondolsz? Én tegnap este azt láttam, hogy bizonyos oldalakról hiányoznak a képek, már szólva van ezügyben.
Helyszínek amúgy mindenkinek megvannak? :)
@Hamster: Páldául az Alfanet, PTE, BME szerverekre mutató url-ek. A PTE-re 403-as jön, azaz nincs hozzáférés, az alfanetes viszont 404, tehát nincs ilyen oldal. Az mkkk.kma.bme.hu pedig timeout. Ja, és vannak még ilyenek is: w3.swi.hu - gondolom, ezek végkép kőkorszakiak.
@Hamster: Lehel teret, Váci utat felismerem, de p. az 51a hol fordul éppen? Nem a Nagyvárad téren, az biztos.. de hogy a Tangónál ilyen építmények lettek volna, mint amik a képen láthatóak?
@nyelv-ész: Nem, nem a Használtcikkpiacnál készült az a kép.
@Hamster: Oké, szerintem sem, de akkor mi az a földszintes tákolmány a háttérben? Metróépítés felvonulási épülete?
@nyelv-ész: A globális felmelegedés hatása ebben a találgatásban is érezhető :D
@nyelv-ész: Az 51/A a metróépítés időszakában az Ecseri útról fordul az Üllőire a Nagyvárad tér felé
@Hamster: A kommentedben nemkülönben :-)
@Gabesz9: Köszi. Közben rájöttem, hogy tréfás kedvű cikkírónk a kép mögé belinkelte egy korábbi cikkét, ahol ugyanez a kép a helyszín leírásával szerepel :-)
OFF
A blog fejlécében miért tükörfordított a kép? :-)
ON
@UV pót: Mert miért ne? :) Szerintem érdekesebb, hogy ha felületesen ránézel, fogalmad sincs elsőre, hogy hol készült. És aki nem foglalkozik ilyesmivel, annak másodjára se, mert ez csak egy kép.
Én is végig olvastam! Jöhet még több ilyen!
A motorkocsikkal egyetértek, a pótkocsik azonban nálam a förmedvény kategóriába tartoztak. Kezdve azon, hogy nem szimmetrikusan van elhelyezve a zárlámpa. Hamster tudja, inkább a többieknek: ezt a kavalkádot én élőben tapasztaltam meg.
@sujbert: Igen, az elég ortopéd volt, de a formája szép maradt. Mondjuk szebb lett volna, ha csak 2800-asok vontatták volna őket, de valamiért azokra meg győrieket és középbejáratúakat csatoltak. (Rendben, ezt pontosítom: a képeken, amiket láttam, ezek voltak a jellemző felállások:)
Sokat utaztam ilyeneken a 25-ös, 65-ös, 62-es és 56-os vonalakon. Némelyikkel a 65A, 44-es és 68-as vonalakon. Stukán utoljára a 47-49 vonalon. A leghosszabb pedig nekem a 44-es volt, még a Bosnyákon túli végállomástól a Moszkva térig.
Stukát pedig többször láttam a Szarvas tér és az Erzsébet-híd között kisiklani. A 25-ös a Május 1. út-Thököly saroknál siklott ki rendszeresen. Amíg egyszer végre kijött a sínből egy jókora fémdarab, amiről kiderült, hogy az okozta a kisiklásokat.
Majdnem kifelejtettem, a 23 és 24 vonalakat. A 23-asok, akkor még a Hungária két szélén közlekedtek.
Az utolsó, "füzesizett", fémvázasított Schlick motorkocsi a nyitott peronokkal, parázslámpával és a homlokfal középső tagján az árnyékolóval tényleg nagyon egyedi egy példány. A Tatra-villamosok előtti toldozás-foldozásos évek egyik "olcsón", mégis szépen felújított darabja.
Az "elbutított" 2800-as a Váci út-Árpád út kereszteződés előtt várakozik.
(Innen származik több másik 3-as kép is, de azokon láthatók a "körülmények" is. Itt fordult az 55-ös, érkezett a 10-es és ment kifelé a 3-as. Egy másik fotón látható az Északi vasúti híd is, amögött volt az Újpesti kocsiszín - Angyalföldön...- és a "bagolyvár" körül fordult meg régebben a 15-ös a stukákkal)
És korábban, pont a 2800-as felújítása kapcsán írtam, hogy az egységesítés legnagyobb kára azok az ótvar barna indulásjelzők.
A fotón most, 2816-on, az eredeti "sörösdoboz" látható!
Ilyenek még a 70-es és a 80-as években is járta a 3-as vonalon.
Ezért írtam, hogy OK, hogy rendberakták a régi villamost, de nem eredeti, hanem egy későbbi, az egységesítésnél alkalmazott kivitelben.
Az 51A-n látható, hogy a motorkocsi sincs még "egységesítve".
A 3-as képei jellemzően 1975-1985 közöttről származnak, egy kép van a Lehel térről, a többi mind a Váci-Árpád utak kereszteződése.
Napi szinten utaztam ezekkel Angyalföldről Újpestre melózni.
@szepipiktorA
"3-as képei jellemzően 1975-1985 közöttről származnak, egy kép van a Lehel térről,"...

amit ugye akkor még Élmunkás térnek neveztek...
Kőrösi Csoma Sándor út, Határ út, Zalka
@szepipiktor: A parázslámpa sem eredeti, hanem barkács, eredetileg kalauz volt, csengővel... Amire azt mondod, hogy eredeti, az csak egy kicsit korábbi egységesítés eredménye. A szappantartó alakú indításjelzők pontosan ugyanannyira eredetiek.
Bármikor,bármilyen más "témában" ugyan így írd le a "mantrát" légyszíves.
Kellenek ezek a dolgok,pályaszám,technikai részletek.Ezért (IS!!!) olvassuk,és akit ez annyira nem köt le,nézegetheti a képeket,vagy a technikai részeket "átugorja".Kérlek ne változtass meg semmit,minden így jó ahogy van!További sokk jó írást,és sok sikert!
@HgGina: Nekem a leghosszabb városnéző villamos a 63-as volt. Ott-itt is járt minden féle villamos a Stukáig bezárólag, sőt stuka+pót is. Nagyvárad tér, Szabadság-híd, Szent János kórház. A 23, 24 is az itt nem említett 4000 sorozatú háromablakos pótókkal járt. 24 a Haller, akkor Hámán Kató úton is az út szélén közlekedett. Nagyvárad térnél a 25-ös végállomásánál jött, ment be középre.
@Hamster: Az én szemeben anno nagyon is különböztek a favázas és a vasvázasított változatok, és csak jóval később tudtam meg, hogy az utóbbiak nem eredeti gyártások, hanem korszerűsítések. A 3-ablakos pótok (5100 sorozat) pedig tényleg csak az ablakok számában különböztek a többitől, volt köztük is szimplaajtós és kettősfeljárós is.
Jé, a facebook bojkottálja ezt a bejegyzést? A többi alatt van Tetszik gomb és számláló, itt nem látom.
Biztos azért mert nekem nincs fácsebookom és elrontottam az egész blogodat, bocsi :D
én nem olvastam végig, úgy kommentelek!
interneten így a kötelező! :D
Helyszínek:
Deák
Újpest, Árpád út-Váci út sarok
Éles sarok
Nagykőrösi úti delta
Határ út-Jókai u. sarok
Közvágóhíd régi hurok vá.
A FF-et nem tudom
Talán szintén Közvágó
Na ezt nem tudom, talán Száva udvara?
Valamelyik ksz :)
Lehel tér
Árpád út-Váci út sarok az összes többi