Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

szeptember 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Ez megy most

  • Hamster: @Fradista Utazó: Óbasszus, igazad vna, sikeresen kitöröltem a bevezetőből, hogy 1977. (2019.09.23. 11:59) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • sako: Na, ez aztán a hétkezdés, acélvázas Bengálival, ez már igen :-))) Köszi (2019.09.23. 11:01) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • enpera: Utánam Srácok megvolt? Ott is egy kiselejtezett villamoskocsit vettek meg hétvégi háznak a gyerkőcök. (2019.09.23. 10:08) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • Fradista Utazó: Sehol nem írod, hogy mikor készültek a képek. Bár a szövegből úgy tűnik, mintha ismernéd a keletkezés idejét, és az va... (2019.09.23. 09:06) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • Guszty: @Hamster: Viszont otthon könnyedén bele lehetett rakni a szerkezetet, mivel az üveg ugyanolyan volt, mint a lehúzható ... (2019.09.22. 15:13) Autóš képek
  • Hamster: @Flankerr: Te vagy a kivétel, ami erősíti a szabályt :D (2019.09.21. 22:28) Autóš képek
  • SaGa: @rezgaras: Én egy M7-es csavarra emlékszem, a motornál, valahol a hengerfej környékén, és ha minden igaz imbusz kulccs... (2019.09.21. 19:27) Autóš képek
  • Flankerr: Gyakorlatilag ugyanilyen S100 és 120-asunk volta 80-s években/90-s elejéig (bézs 2014 váltotta, építkeztünk). A biliké... (2019.09.21. 02:01) Autóš képek
  • Hamster: @nyelv-ész: Na jó, de hát az MBX az luxusautó volt :) (2019.09.20. 23:14) Autóš képek
  • rezgaras: Úgy tudom, az S100-asnak volt egy különlegessége. A hátsó sárvédő M7-es (!!!) csavarral volt rögzítve. Azért volt csav... (2019.09.20. 22:52) Autóš képek
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (76) bach (5) balaton (31) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (159) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (11) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (759) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (79) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (6) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (255) csehország (33) csehszlovák (20) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (382) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (60) gibson (9) gitár (34) gmap (15) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (27) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (304) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (32) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (9) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (796) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (338) kritika (71) kulfoldi szemmel (74) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (307) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (72) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (92) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (117) pozitívum (12) pozsony (34) prága (12) programajánló (27) púpos (14) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (7) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szliács (5) szlovákia (84) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (196) tapolca (6) társadalom (5) tatra (17) taurus (7) technika (52) technikatörténet (45) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (346) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (60) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (298) utcakép (164) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (390) városkép (86) városliget (8) vasút (428) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (724) villamos (645) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (32) youtube (260) zene (187) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Villamosok és emberek

2019.08.20. 02:06 :: Hamster

Régen voltak már régi képek a blogban, utazzunk hát kicsit vissza a hetvenes évek második felébe Balt Korthals Altes felvételeivel! Ezúttal olyan fotókat válogattam össze, amelyeken nem csak a járművek és házak látszanak, hanem egy kicsit az emberek is.

3316-4095.jpg

Elsőnek az örök klasszikus 65-ös villamost láthatjuk Rákospalota földszintes házai közt. Az 1900-as ikerkocsi hozzánk közelebb eső "fele", az 1946-os favázas HÉV kocsiként kezdte pályafutását a Budapest-Budafoki Helyi Érdekű Villamos Vasútnál (BBVV), aztán '57-ben acélvázasították, '64-ben pedig "összeikresítették" egy ezressel. Mindezt persze a megállóban álló néni valószínűleg nem tudta :)

3316-4003.jpg

Ismét két "ötablakos" acélvázas kocsi (ezúttal szólóban), és ismét egy idős hölgy. Farkasréten járunk, az 59-es villamos felső végállomásán, mely alapvetően ma is így néz ki, csak az egykor a villamosra váró tömegeket terelő rács-labirintus nincsen már meg. Aki járt itt akkoriban, attól kérdezem: használták ezeket a hetvenes években? (Ínyencek közben gyönyörködhetnek a jobbszélen álló jelzőben!)

3316-4076.jpg

A Magdolna utca és a Fiumei út kereszteződésénél ma is megáll a villamos, csak a 2000-ben megszűnt 23-as nem. Szintén nincs meg a balra hátul rejtőzködő pléhbüfé, ahol a feliratok szerint hidegkonyhai készítményeket is lehetett vásárolni. Írnám még, hogy középen egy 2500-as ikerkocsit látunk, de nem tudom, érdekel-e ez még valakit. A kettős biztonsági megálló táblája szép emlék a múltból: a sima megállóké kék alapú volt, a biztonságié (ahol minden villamosnak meg kell állnia, annak is, amelyik nem szállít utast) piros, a feltételesnek pedig sárga - igaz, arra nem sima "M" betű volt írva, hanem az, hogy "FM". Nem is tudom, láttam-e ilyen sárga táblát élőben - régi (villany)motoros olvasóim esetleg emlékeznek, hol volt ilyen?

3316-4051.jpg

Flórián tér Stukával. Még megvan a régi épület a sarkon, de már nagypaneles a pálya. A balra látható idősebb hölgy színes ruhája elég tipikus, nagymamák és kismamák egyaránt ilyenekben jártak emlékeim alapján. A hajlott hátú bácsi vajon hova megy a hegedűvel? Valamelyik még meglevő óbudai vendéglőbe muzsikálni?

3316-4036.jpg

További színes ruhás hölgyek az Ecseri út és az Üllői út kereszteződésénél, ahol a 13-as villamost a metró építése miatt kettévágták egy időre. A 2900-as ikerkocsikról a múltkor írtam, ezt a képet majdnem be is válogattam oda, de talán itt is jó helyen van.

3316-4039.jpg

Az idős házaspár az építkezés másik oldaláról induló 13B járat előtt beszélget. Nem tudom, velük mi minden történt azóta, de a villamos ma is megvan, visszaépítve eredeti kinézetére!

3316-4047.jpg

A 2-es déli végállomásán éppen az 1331-es pályaszámú Ganz csuklóst szervizelik. Színes ruhákból itt sincs hiány! Tipikus, hogy a férfiak többsége inget hord, a villamost bütykölő szaki pedig sildes BKV-s sapkában görnyedezik. Farmert viszont egyet se látunk. Igaz, azt nekünk még a nyolcvanas években is ki kellett érdemelni, járhattunk évekig kordbársonyban, mire kaptunk egy Trappert vagy Wranglert :)

3316-4027.jpg

Az a fiatalember vajon miért vigyorog bele Balt fényképezőgépébe? Ha esetleg magára ismer, innen is üdvözöljük :) A helyszínt kitaláljátok? A 2741-es motorkocsi viszonylag ritkaságnak számít, mert a 2700-as sorozat legtöbb példányát ikresítették, belőlük lettek a 2000-esek.

3316-4069.jpg

Késő délután készülhetett ez a kép az újpesti 8-as villamos Attila utcai kitérőjéről, ahol az imént említett 2000-es ikreket balról egy kismama és gyermeke, jobbról pedig egy egész merész öltözetű leányzó zárja keretbe.

3316-4010.jpg

Egyszer minden jónak vége lesz - így volt ez a 43-as villamossal is, mely itt éppen a végállomásra kanyarodik be. Balra a Tétény Filmszínház sejthető, jobbra a közönség a Nefelejcs Eszpresszó lépcsőjén tömörül - vélhetően ki fagylaltért, ki töményért jött. Vagy presszóban nem árusítottak alkoholt? Ki hogy emlékszik? :)

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek és Tim Castricumnak! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

És egy kérés: ha érdekesnek találtad, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

30 komment

Címkék: budapest város képek villamos utcakép kulfoldi szemmel Balt Korthals Altes

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5215016216

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Köszönet az újabb képekért: már nagyon hiányzott egy új adag belőlük! :) Izgalmas válogatás - sok Füzesi (még hogy érdekel-e valakit a 2500-as iker, micsoda kérdés!), némi favázas és a kor hangulata... igen, a nagymamámnak is volt olyan aprómintás ruhája, háromféle is... szóval bearanyoztad az ünnepnap reggelét, köszönöm! :)
Vajon a Flóriánon az általad is említett hölgy és úr miért nem szállnak fel a villamosra? Jó, a hegedűs úr lehet, hogy már nehezebben jár, és felszállna ő, ha elérné, de a hölgy még ennyire se érthető. Én úgy tudom, innét más irányba nem ment villamos. Még ha nem is tudnám, a tábláról akkor is olvasható, hogy a 33A elment a vonal végéig, a forgalmi telepig (ahol ma is a végállomás van, csak ma, forgalmi telep hiányában, nem így hívják már).

Az újpesti képhez: a hetvenes évek (sőt, akár a hatvans évek végének) miniszoknyás divatjához képest nem számított merésznek egyáltalán. Bár ezt az elöl gombos kivitelt én inkább a nyolcvans évekhez kötöttem az emlékeimben.
A kalauzos korszakban az 59-esen az Apor V./lékai J. tértől felfelé -a temető főbejárat kivételével- minden megálló FM volt, sárga táblákkal. De az 1000-es korszak végéig ezek továbbra is FM-ek voltak, ha nem is hivatalosan Ha nem volt le-felszálló, nem állt meg a villamos.
@Fradista Utazó: "Vajon a Flóriánon az általad is említett hölgy és úr miért nem szállnak fel a villamosra?"
Én azt képzeltem, hogy a néni a másik irányba megy, és épp le készül lépni a sínre, de előtte körülnéz, hogy nem jön-e a másik sínen valami :)
Az újpesti képen lévő merész öltözetű hölgy az egyik exem 70-es évekbeli alteregójának tűnik. :-D

Több ilyen régi villamosos bejegyzést! ;-)

(Égitársaság lesz valamikor? :-D)
A 23A a Gubacsi út/Mester utca/Könyves Kálmán krt. környékén jár, a háttérben a Ferencvárosi pályaudvarra (balra) befutó vasútvonal felsővezetékei látszanak. Hogy "jön"-e vagy "megy" (hurokban fordult a a vasúti töltés Közvágóhíd-Gubacsi út közötti szakasza körül), azt nem tudnám megmondani, de a váltóból ítélve inkább "jön" a Közvágóhíd felől.
Érdekes, hogy nekem ez a járat teljesen kimaradt, pedig az Orczy tér környékén nőttem fel a 70-80-as években, és közlekedésmániásként már kisgyerekként elég jól ismertem a környező villamosvonalakat. A szerelvényből ítélve a Delej utcai hurokban fordult vissza... mikor szűnt meg?
@Tommi: "Égitársaság lesz valamikor?"
Ma reggelre álmodtam egy kockát (honnan tudtad?!:), de elég kisiskolás humorú, még nem tudom, meg akarom-e rajzolni.
@clivis: "A szerelvényből ítélve a Delej utcai hurokban fordult vissza... mikor szűnt meg? "
Na, ezen nem is gondolkodtam. Amit hirtelen ki sikerült túrnom, az alapján '76 május-júniusában járt ebben a formában, utána a metró miatti kettévágáskor volt egy ideig ('77-'80) ilyen jelzésű járat, de az az Üllőin innen közlekedett csak.
'74-től öt évig minden nap jártam az 59-es vonal felső szakaszán, de a Mindenszentek körüli időkben sem rémlik a cikcakk-korlátok használata. Talán Szécsi Pál temetésén használták, arra emlékszem mint legnagyobb embertömeg. Persze lehet hogy tévedek, régen volt, én még kisiskolás gyerek voltam ekkortájt.
Nagyon fura ezt mondani, de mai szemmel nézve szebben, színesebben öltöztek az emberek. Nem volt "b*zis" lila vagy sárga inget felvenni, igaz, bu*inak sem volt divat lenni...

Amúgy a képek világa, hangulata kicsit olyan mint most észak-Koreában. Átalános szegénység, autók sehol, minimális magántulajdon és reklámok. Paradox módon ezek teszik széppé ezeket a régi villamosos képeket!
@Hamster: Amikor rendszeresen kommentáltam, akkor szokásom volt feltenni ezt a kérdést indokolatlanul. Most, hogy írtam egy kommentet, feltettem. ;-)
@haromegesztizennegy: Na, azért nem éltünk olyan szarul a 70-es években, mint az észak-koreaiak. Állása, fizetése volt mindenkinek, enni is volt mit. Igaz, banán nem volt minden sarkon, de valahogy megvoltunk nélküle. Valahogy az autó sem hiányzott annyira, mert még vidéki kis falvakban is volt rendesen buszjárat, nem úgy mint most. Pesten meg a 70-es években már egész jó volt a tömegközlekedés, bár reggelente akkora volt a tömeg, hogy nem nagyon lehetett egy gombostűt sem leejteni a villamosokon.
Estpresszó: általában az "Italbolt" fedőnéven működő kocsmáknál egy fokkal kulturáltabb, kevésbé alkesztanya, ahol kávé, fagyi, olykor sütemény is kapható, de a bevétel jelentős részét itt is a konyak, sör, cseresznyepálinka szentháromsága adta.
Estpresszó = Eszpresszó :-)
Nem tudok szabadulni attól a gondolattól, hogy ezeket a külföldi neveket te találod ki.
@Hamster: Mint mindig, most is csodás képeket hoztál, köszönöm.
Egyetlen bajom van az egésszel: ezen képek láttán mindig fáj a mostani korom. Annak idején imádtam vezetni ezeket a vasakat, élveztem az egészet. Ennek sajnos vége, bár szívesen kipróbálnék még egyszer például egy 1500-öst vagy egy Stukát.
Köszönöm sokadszor is!
És egyen meg a fene, mert ismét csak az öregségemre derül fény.
A 8-asról ma is a "gumibot" adogatása jut az eszembe.
Annak ellenére, hogy napi szinten jártam Angyalföldről Újpestre, a 8-as csak egy hölgy miatt maradt meg. Este a dugások után zakatoltam a központ felé ezekkel a csigákkal.
A 33-sal is rengeteget jártam, de a Stukára nem emlékszem. A Stuka a 15-ös volt!
Köszi a képeket, különösen a 65-öst, abból sosem elég :)

Mennyivel másabb világ van ma: ezeknek a képeknek a fele autodel lenne (belelóg az oszlop, belemászott egy ember), mi meg itt csodáljuk őket.
Csak érdekességképp utánanéztem most, a 60 villamos és 10 troli vonal közül csak 17 villamosvonalon nem vezettem. Érdekes kor volt a 70-es, 80-as évek. HIÁNYZIK!
A Tétény CITY-beli Nefelejcs, egy virtigli kricsmi volt, egy időben késdobálónak hívtuk, ahová este nem volt ildomos besétálni, de a délutáni, kora esti órákban egy relatíve jó fagyiért valóban álltunk sorba. Lehet, hogy a kis szőke srác én volnék, mert akkoriban platinaszőke voltam (ez a kép olyan '77 környéki lehet?), mert még a régi típusú közvill lámpák vannak a betonoszlopokon, a "koporsó" EKA lámpákra asszem olyan '78 környékén cserélték ezeket...
@Tommi: Igazából egy ilyen bejegyzés mögé nem nagyon merek képregényt rakni, mert ha esetleg valaki a régi képek miatt bekedvencelte a blogot, rögtön ki is kedvenceli :)
@biciklitolvaj: De mekkora tömeg lehetett ott régen Halottak napján, ha ilyen rácslabirintus kiépítésére szükség volt... A képek alapján volt ilyen a Kalefen, Zugligetben és Hűvösvölgyben is, biztosan másutt is.
@haromegesztizennegy: Nekem pont az tűnt fel, hogy senkin se áll igazán jól a ruha. Kin itt-ott öblösödik, lóg, kin rövid.
@nyelv-ész: Ezekszerint áll, hogy volt, aki töményért áll :)
@szepipiktor: "A 33-sal is rengeteget jártam, de a Stukára nem emlékszem."
A sima 33-ason nem is lett volna elég, de ez 33A betétjárat, ami a Váci útnál fordult. Emiatt aztán oda kétirányi jármű is kellett.
@Hamster: Bocsi, ha hosszú, de ha már felmerült a téma...

Rendszertanilag akkoriban így néztek ki a vendéglátóipari egységek:

Büfé: Nagyjából nincs semmi, az is elfogyott. Pult alól mérnek pálinkát, az alkeszek a bódé mögött egyensúlyoznak.

Utasellátó: Büfé söntéspulttal, vizezett sörrel. A nagyobb pályaudvarokon van asztal, szék, és pacal.

Italbolt: Leánykori nevén kocsma. Még a jobb hírű városnegyedekben is akadtak egészen lepusztult, döngölt agyagpadlós egységek. Urban legend szerint a 70-es években az egyébként konszolidált környéknek számító Csillaghegy egyik ilyen műintézményénél történt, hogy a kocsmai késeléshez intézkedni kivonuló rendőrök autóját ellopták, míg a szerv bent intézkedést foganatosított.

Eszpresszó: Az italboltnál kulturáltabb környezetben, magasabb árakon lehet berúgni. Van kávédaráló és kávéfőző gép is. Előbbi fülsiketítő hangon blokkol minden verbális kontaktust, utóbbi a kisebb lokomotívok hangját hallatva ontja magából a zaccos feketét. Nyáron van négyfajta fagyi: csoki, vanília, puncs, citrom. Porból keverve. A napközben is alkoholizálni kívánó apukák gyermekeinek van süti, málnaszörp. A nagyobb forgalmú egységekben külön van kasszásmanci, akinél fizetni kell, majd a blokkal a pultnál átvehető a kívánt mennyiségű szeszesital.

Cukrászda: Söntéspult nincs, de van kávéfőző gép. Gyerekeknek van többféle kellemesen avas, dohányszagú süti, a jobb helyeken időnként gesztenyepüré is. Fagyi helyenként kapható, konyak mindenütt.

Önkiszolgáló étterem: Műanyag vagy alumínium tálca, hosszú sorok, A és B menü. Többnyire nincs rendes asztal, hanem úgynevezett "talponálló" pultok vannak, ahol féllábon egyensúlyozva lehet kanalazni a jóféle mócsingot. A modernebb helyeken nincs tányér, hanem a tálca van érdekesen kialakítva. Különböző formájú mélyedéseibe kerül a leves, a főétel, a savanyúság. Szerencsére van sör is, amit nem a tálcából kell kiinni, hanem hagyományos pohárba csapolják. Az étel ehetetlen.

Restaurant: Ez már maga a nagybetűs Nyugat, a burzsoá dekadencia. Pincérrel, abroszos asztalokkal, művirággal. A pincér az árfekvés és a vendégből kinézhető jatt függvényében kicsit vagy nagyon bunkó. Menő, devizás helyeken végtelenül udvarias. Az étel minősége és a kiszolgálás sebessége ugyanebben az inerciarendszerben változik.

Egységesen mindenütt szabad dohányozni, kivéve az önkiszolgáló éttermeket. Ott sem közegészségügyi okokból, hanem hogy a kedves vendég zabálás után mihamarabb húzzon kifelé.
@nyelv-ész: Köszi a plasztikus leírást! Két alapvető élmény volt gyerekkoromban pár önkiszolgáló hely, ahová ki tudja miért tértünk be. Aztán legközelebb az NDK-ban láttam ilyet, ugyanazokkal a szennyesvízzel "mosott" háromszögletű tálcákkal. A Margit-sziget pavilonjai büfének számítottak? Nagyi csak talponfekvőnek hívta őket, amikor megálltunk málnaszörpözni, ők pedig söröztek egyet.
@Hamster: Igen, büfé, pavilon, talponálló - kb. egy kategória. Büfénél is akadt eső elleni tető sok helyen, hogy a dolgozó nép legalább külsőleg ne ázzon el.

Az NDK-ban egészen kulturált keretek között működtek a műanyagtálcás önkiszolgálók. A legjobb, hogy ott már a sorban állás előtt is sorban álltál, azaz már ahhoz is ki kellett várnod a sorodat, hogy beállhassál az ételért sorban álló sor végére :-)