Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

szeptember 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Ez megy most

  • Hamster: @Fradista Utazó: Óbasszus, igazad vna, sikeresen kitöröltem a bevezetőből, hogy 1977. (2019.09.23. 11:59) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • sako: Na, ez aztán a hétkezdés, acélvázas Bengálival, ez már igen :-))) Köszi (2019.09.23. 11:01) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • enpera: Utánam Srácok megvolt? Ott is egy kiselejtezett villamoskocsit vettek meg hétvégi háznak a gyerkőcök. (2019.09.23. 10:08) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • Fradista Utazó: Sehol nem írod, hogy mikor készültek a képek. Bár a szövegből úgy tűnik, mintha ismernéd a keletkezés idejét, és az va... (2019.09.23. 09:06) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • Guszty: @Hamster: Viszont otthon könnyedén bele lehetett rakni a szerkezetet, mivel az üveg ugyanolyan volt, mint a lehúzható ... (2019.09.22. 15:13) Autóš képek
  • Hamster: @Flankerr: Te vagy a kivétel, ami erősíti a szabályt :D (2019.09.21. 22:28) Autóš képek
  • SaGa: @rezgaras: Én egy M7-es csavarra emlékszem, a motornál, valahol a hengerfej környékén, és ha minden igaz imbusz kulccs... (2019.09.21. 19:27) Autóš képek
  • Flankerr: Gyakorlatilag ugyanilyen S100 és 120-asunk volta 80-s években/90-s elejéig (bézs 2014 váltotta, építkeztünk). A biliké... (2019.09.21. 02:01) Autóš képek
  • Hamster: @nyelv-ész: Na jó, de hát az MBX az luxusautó volt :) (2019.09.20. 23:14) Autóš képek
  • rezgaras: Úgy tudom, az S100-asnak volt egy különlegessége. A hátsó sárvédő M7-es (!!!) csavarral volt rögzítve. Azért volt csav... (2019.09.20. 22:52) Autóš képek
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (76) bach (5) balaton (31) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (159) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (11) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (759) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (79) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (6) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (255) csehország (33) csehszlovák (20) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (382) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (60) gibson (9) gitár (34) gmap (15) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (27) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (304) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (32) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (9) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (796) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (338) kritika (71) kulfoldi szemmel (74) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (307) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (72) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (92) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (117) pozitívum (12) pozsony (34) prága (12) programajánló (27) púpos (14) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (7) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szliács (5) szlovákia (84) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (196) tapolca (6) társadalom (5) tatra (17) taurus (7) technika (52) technikatörténet (45) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (346) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (60) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (298) utcakép (164) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (390) városkép (86) városliget (8) vasút (428) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (724) villamos (645) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (32) youtube (260) zene (187) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Mi az, hogy "ötablakos acélvázas" villamos?

2019.08.23. 03:52 :: Hamster

Az előző bejegyzésben olyan fogalmakkal dobálóztam, mint az "ötablakos acélvázas", illetve az "ezres". Talán megéri pár szót írni ezek jelentéséről, ahogy szoktam, képekkel illusztrálva.

ganz1047_villanyi.jpgAz 1047-es pályaszámú villamos motorkocsi gyártáskori állapotában. Forrás: Fortepan/Villányi György

Az "ezres" a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) 1911-12-ben beszerzett nagyméretű kéttengelyes motorkocsi-sorozata volt: összesen nyolcvanat épített belőle a Ganz, illetve a kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyár. Erős motorokkal (2 x 75 LE) szerelték fel ezeket a kocsikat, hatalmasnak számító négy és fél méteres tengelytávjukkal pedig a világ legtöbb villamosvasúti hálózatán nem is közlekedhettek volna - de Budapest ebben a témában (is) különutas volt. A több mint tíz és fél méter hosszú, meglehetősen magas padlójú kocsiszekrény vázát fa gerendák és lécek alkották, ahogy az akkoriban szokásos volt (az alváz - főtartók, hordmű, stb. - értelemszerűen fémből volt, akárcsak a kocsiszekrény borítása).

Az 1063-as favázas motorkocsi 1958-ban, már a Fővárosi Villamosvasút színeiben. Székács András és Nagy Dénes Lajos felvétele.

A fa szekrényváz szerepét a húszas évek végétől átvette a fém, ami erősebb és időtállóbb volt. Az ezresekhez hasonló, tulajdonképpen azok testvéreinek számító HÉV kocsikat már a harmincas években elkezdték "újrakarosszállni", ami azt jelentette, hogy gyakorlatilag új járművet gyártottak, amibe áttették a tengelyeket, a villamos- és fékberendezéseket, majd ráírták a régi pályaszámot.

fvv1069_szekacs-nagy.jpgAz 1069-es acélvázas motorkocsi ugyanott, még mindig 1958-ban. Székács András és Nagy Dénes Lajos felvétele.

Az ötvenes évek közepén a villamosoknál is elkezdték ezt csinálni a Fővárosi Villamosvasút (FVV) Füzesi Árpád Főműhelyében - az átalakítás helyszíne miatt emlegetjük mi villamosmániások "Füzesi kasztnisnak" ezeket a kocsikat. Ahogy a fentebbi képen látható, az így évtizedekkel meghosszabbított életű ezresek kinézete kicsit változott is, meg nem is. A nagy teljesítmény és tengelytáv mindenesetre megmaradt - és ugye látjuk, miért nevezem ötablakosnak őket? :)

k-budapest_1063_59_moszkva_ter_740607_foto_pontremoli_sammlung_plefka_neg_26408s.JPG

De ne gondoljuk azt hogy az 1958 és '61 közt lezajlott acélvázasítások során egyforma kocsik születtek! Kezdetben például megmaradtak az ablakok fölötti szellőzők, de például a bejegyzés második képén még favázasan látott 1063-as már azok nélkül jött ki - az utastér légellátásáról ekkor a szélvédő feletti kopoltyúk gondoskodtak. Érdemes ezen az 1974-es képen az oldalfalat megnézni: az azt alkotó fémlemezeket pántok fogják össze, az indulást pedig még azok a hengeres-rácsos lámpák jelzik az ajtó alsó széle mellett. És ez csak néhány részlet, mert más is változott a program közben: a peronok kialakítása, az ablakkeretek, a lépcsők, az ajtók nagysága...

k-budapest_1070_58_szilagyi_erzsebet_fasor_740607_foto_pontremoli_sammlung_plefka_neg_26519s.JPG

Ugyanaznap készült ez a kép az 58-ason közlekedő 1070-esről, melyet ekkorra már részben korszerűsítettek: az oldalfal lemezei össze vannak hegesztve, a szellőzőkopoltyúkat megszüntették, az ajtók záródását pedig az ablakok alá szerelt "szappantartó alakú" parázslámpák jelezték. És akkor a szélvédő fölötti árnyékolólemez kialakításáról nem is beszéltünk. Ez a sokszínűség szépen mutatja, hogy nem nagyon van olyan, hogy _az_ eredeti állapot - igazából csak egy adott kocsi adott időben éppen létező állapotát lehet rekonstruálni. A gyártáskor persze többé-kevésbé egyformák a járművek, aztán a használat során, a balesetek és nagyjavítások után elkezd minden összekeveredni :)

k-budapest_1073_59_moszkva_ter_750516_foto_pontremoli_sammlung_plefka_neg_31918s.JPG

Az eddig látott acélvázas ezresek mind régimódi sugárvetővel rendelkeztek, de a KRESZ változásával a hetvenes években ezeket modernebb fényszórókra kellett cserélni, ahogy azt ezen a képen is láthatjuk. És nem tudom, észrevettétek-e, de ennek a kocsinak nem líra ("sörnyitó alakú") áramszedője van, hanem a ma is sok helyütt használt ollós.

További képek az 1000-es pályaszámú múzeumi kocsiról

Az évek során többször hallottam embereket morogni, hogy "miért van a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban álló kerek 1000-esen ilyen, holott az ezreseken líra volt"... Hát, a valóság nem ilyen egyszerű, az a kocsi - más példányokhoz hasonlóan - pont ollós szedőjű volt. Sőt, ahogy a bejegyzés első képén láthattuk, eredetileg is ollós szedő volt rajtuk, csak a Beszkárt egységesítette őket a többi típussal együtt lírásra.

További képek a favázasra visszaalakított 1074-es nosztalgiakocsiról

Talán érdemes megjegyezni, hogy van egy kocsi, amit 1958-ban acélvázasítottak, majd 1991-ben "visszafavázasították": ő az 1074-es pályaszámú nosztalgiakocsi, ami néha közlekedik is, bár a nagy tengelytáv miatt csak behatárolt útvonalakon.

Akit bővebben érdekelnek az 1000-es villamosok és HÉV-es rokonaik, olvassa el a villamosok.hu vonatkozó oldalát!

villamosok.huFavázas 1600-as már a Fővárosi Villamosvasút idejében. Forrás: villamosok.hu

Az első ötablakos Füzesi-kasztnis villamosok egyébként az 1897-ben (!) gyártott 1600-asok voltak. Ez is egy jókora jármű volt, tíz méternél nagyobb hosszal, négy és fél méteres tengelytávval, viszont az ezresnél valamivel alacsonyabb padlómagassággal, gyengébb motorokkal.

fvv1634_szekacs-nagy.jpgAz 1634-es acélvázas kocsi a 13-as vonalon. Székács András és Nagy Dénes Lajos felvétele.

A sorozatot 1955-56-ban acélvázasították, oldalsó szellőzőkkel - és nyitott peronnal! A forma a második világháború előtt ugyanitt kifejlesztett 1500-ast (F1A típus) idézte meg, csak szimpla szélességű ajtókkal. A homlokfal középső ablakának kifele buktatása viszont nem tűnik különösebben praktikus megoldásnak, később ezt át is építették.

k-budapest_1625-5653-5634_12_elmunkas_ter_740607_foto_pontremoli_sammlung_plefka_neg_26532s.JPG

A hetvenes évekre természetesen ez a típus is korszerűsítve lett: az oldalfalat összehegesztették, megszűntek a szellőzők, tolóajtót kaptak a kocsik, illetve fényszórót és oldalsó indításjelző lámpát, ahogy a fentebbi fotón is láthatjuk. (Közben találgathatja a helyszínt az, aki szívesen játszik ilyet!) Az utolsó 1600-asokat 1982-ben selejtezték, ami elég hosszú pályafutást jelent; az 1000-esek egészen 1984-ig húzták, igaz, kicsit fiatalabbak is voltak.

További képek az 1625-ös pályaszámú múzeumi kocsiról

Ritka szerencsés módon az imént a 12-esen látott motorkocsi a mai napig megvan: a szentendrei múzeumban pihen. Azért "szerencsés", mert valószínűleg szétvágták volna, ha egy baleset miatt nem kerül át még a selejtezési hullám előtt a Füzesi főműhelybe! Ezen a képen egyébként felismerhető, hogy az 1600-asoknak az acélvázasítás után is alacsonyabb maradt a padlója, mint az 1000-eseké. További érdekes eltérés, hogy más színűek az alváz szerelvényei és a tető - hisz miért pont a színek lettek volna egységesek :)

Akit bővebben érdekelnek az 1600-es villamosok, olvassa el a villamosok.hu vonatkozó oldalát!

k-budapest_2600-5668-5674_3_elmunkas_ter_740607_foto_pontremoli_sammlung_plefka_neg_26524s.JPG

A bejegyzés végére (eljutott valaki idáig?) összehasonlításként itt van egy kép egy négyablakos Füzesi motorkocsiról. Ezek a kéttengelyesek rövidebbek voltak az 1000-eseknél és 1600-asoknál, mert az alapjukul szolgáló BVVV eredetű motorkocsik is eleve rövidebbek voltak.

És hogy mi az a BVVV? Nemrég erről is írtam, kattints ide, ha el akarod olvasni!

Pascal Pontremoli képeiért még egyszer köszönetet szeretnék mondani Ernst Plefkának, aki a rendelkezésemre bocsátotta őket! Szintén meg szeretném köszönni Székács Andrásnak és Nagy Dénes Lajosnak, hogy fotóikon megörökítették (többek közt) az acélvázasítás időszakát!

Ha tetszett, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

7 komment

Címkék: budapest város képek fortepan villamos utcakép ezres technikatörténet 1000 bkvt 1074 kulfoldi szemmel Pascal Pontremoli Székács+Nagy Székács András

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr3215020594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bakker, má megin nem hagysz dógozni :-))))
Tökjó, nagyon köszi (ez vonatkozik az előző három posztra is, csak ma néztem meg mindhármat egyszerre)
Gyanítom, hogy a 12-es a Lehel, illetve Élmunkás téren halad, legalábbis a kép jobb szélén a templom ablakait vélem felfedezni.
Mindig megdöbbenek, hogyan tudja valki ezeket megjegyezni!?
Pláne a rendszert ebben meglátni és a maga módján a korszakra jellemző következetességeket megérteni...
Elképesztő, ugyanakkor nagy jó elmerūlni ezekben a tájékoztató, elmesélő cikkekben!
Érdekes lehetett az a 1634-es esőben. Felülről bukott kifele a homlokfali ablak. Gondolom, egy csepp se hullott az erősáramú kontroller környékére. :)
Javítanám az elöbbi hozzászólásomat: a kontroller természetesen menet-fékkapcsoló.
A szokszínűség az élet sója. Az 1000-esek vasvázasítása 1957-61 között is eltérő volt - napellenző nélkül, később teljes szélességű napellenzővel, belső tolóajtóval majd paravánfalakkal, ablak feletti szellőzőkkel majd anélkül. A gumikéderes, rövid napellenzős, kerek parázslámpás, egybelemezelt oldalú változat egy második átépítés eredménye, 1972-75 körül. (Ez különben nem csak az 1000-esekre igaz, általában a budapesti átalakításoknak ez volt a rendje.) Ez utóbbi időszaknak azonban a legnagyobb eredménye a sűrített levegős ajtózárás - ami persze elvette a nyitott peron báját. Azt hiszem ezen túl fontos fejlesztésnek vehetjük a motoros légsűrítőt és az automata biztosítót is.
Sok kocsiról a neten össze lehet szedni az "első-második-harmadik korszak" képeit. Az 1074-esről még a "negyedik korszakét" is - viszont ennek még nem futottam bele 1960-70 közötti "második korszakos" képébe, pedig nagyon szeretném. Nekem az a változat a legszebb... :)
@streetlover: A kontroller is jó kifejezés oda, amúgy inkább menetkapcsolónak szokták mondani.