Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

október 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (78) bach (5) balaton (31) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (12) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (760) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (80) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (257) csehország (35) csehszlovák (24) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (384) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (61) gibson (9) gitár (34) gmap (15) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (28) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (305) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (9) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (800) képregény (94) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (338) kritika (71) kulfoldi szemmel (74) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (8) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (308) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (23) nosztalgiavillamos (72) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (96) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (31) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (117) pozitívum (12) pozsony (36) prága (13) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (7) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szliács (5) szlovákia (88) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (197) tapolca (6) társadalom (5) tatra (19) taurus (7) technika (52) technikatörténet (45) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (347) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (60) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (300) utcakép (164) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (390) városkép (86) városliget (8) vasút (432) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (730) villamos (647) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (32) youtube (261) zene (188) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Autóš képek

2019.09.18. 07:00 :: Hamster

És akkor megint autózunk egy kicsit. Legutóbb elcsúsztunk a drágább jószágok felé, úgyhogy most nézzünk néhány csehszlovák remeket a rendszerváltás előttről!

dsc_0817.JPG

Múlt hónap végén villamosokat nézni mentem Brnóba, de a síndöcögények felvonulásának körítéseként állt néhány öreg gumikerekű is a helyszínen, köztük ez a Škoda 110R. Emlékszem, hogy megbámultuk anno, ha láttunk egy ilyet, máig imádom! Igaz, az 52 lóerős motorjával biztosan nem volt egy kimondott Porsche-gyilkos, de nagyon csinos volt.

dsc_0063.JPG

Nem tudom, hogy a kilencvenes években mit szívtak Mladá Boleslavban (vagy Wolfsburgban), hogy azt a szögletes semmiséget Feliciának keresztelték, hiszen ezt a nevet annak idején egy sokkal szebb és érdekesebb járgány viselte, már tudniillik ez itt fent. Szerintem gyönyörű!

dsc_0066.JPG

Kortársa, az Octavia kicsit fáradtabb kinézetű volt, bár az alapvető vonalai megegyeztek a Feliciáéval.  Azért érdekelne, hogy mennyire volt jó autó, hisz a külső nem minden. Nagybátyámnak egy időben Octaviája volt, ha jól emlékszem, de őt már nem tudom megkérdezni.

dsc_0075.JPG

Na itt dobtam egy hátast, mert ilyet még nem láttam: egy rikító piros Velorex! Elsőre nem is tudatosult bennem, mitől tűnt annyira furcsának, ...

dsc_0078.JPG

... aztán megszámoltam a kerekeit :) Igen, ez egy négykerekű Velorex JK Sport, ami Julius Kubinsky formatervező után kapta a nevét. Hogy ez tényleg a mérnök által épített két jármű egyike-e, vagy replika, azt sajnos nem sikerült kiderítenem.

dsc_0082.JPG

Csak összehasonlításképp: így néz ki egy originál Velorex, a rendeltetésszerű három kerékkel, ahogy megszoktuk.

dsc_0097.JPG

És ha már emlegettük, itt van egy százas, pontosabban egy 100L. Biztos sokaknak fűződnek kellemes élményei a típushoz, de az 1000MB után nekem valahogy nem jött be.

dsc_0102.JPG

Nem, akárhogy is nézem, ez a hátsórész sehol sincs az 1000MB fenekéhez képest :) Pedig tulajdonképpen ugyanott van a kopoltyú meg a hűtőrács, csak az elegancia tűnt el. Persze az idők változtak, haladni kellett a korral. Egyébként édesapámmal néha még ma is vitatkozunk azon, hogy nagyapámnak százasa vagy ezrese volt. Az ő emlékei valószínűleg pontosabbak, nekem viszont kimondottan az rémlik, hogy csak emiatt tudtam, hogy az 1000MB végén az "MB" Mladá Boleslávot jelenti. Vicces lenne, ha most derülne ki, hogy ez utóbbi nem is így van :)

dsc_0086.JPG

És elérkeztünk gyerekkorom egyik legtöbbet látott típusához, a tojáslámpás 120-ashoz. Nem sok jót hallottam róla annak idején (farnehézség, túlmelegedő hűtés), pedig olyan szépen indult a történet: olasz formatervezés, közös fejlesztés a keletnémetekkel, orrmotor... aztán ez lett belőle, a korábbi farmotorosra ráhúzott új kocsiszekrény. Azért nem csúnya - valami csak megmaradt benne az olasz diznájnból :)

dsc_0092.JPG

És ezek azok a bizonyos tojáslámpák. Mondjuk szebbek, mint a később a típusra gányolt szögletesek! A csúnyulás egyébként nem Škoda-specifikus, a keleti kocsiknál mindig apró részleteket változtatgattak, amikor lényegi fejlesztésre nem volt pénz, de valahogy mindegyik változtatással egyre gagyibbnak tűnt a végeredmény. És ez most nem utólagos fikázás, hanem már akkor így láttam. Aztán persze ez csak az én véleményem, nem több.

dsc_0813.JPG

És hogy a bejegyzés végére is jusson valami szép, itt van még egyszer ugyanaz a 110R :) Nem imádnivaló? Tudom, hogy az előbb lehúztam a százast, de ez mintha nem is ugyanaz a család lenne...

Hát nektek milyen élményeitek fűződnek az itt látott típusokhoz?

52 komment

Címkék: autók csehország képek skoda csehszlovák oldtimer velorex brno

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr215052058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A 100-as Skoda tényleg nem volt a karosszériatervezés csúcsa - de attól még nagyon is szerethető volt. Nekem is az volt az első autóm. Iszonyatos állapotban volt (már úgy került hozzám) - de ment.
@sako: Gyerekkoromban akkori legjobb barátoméknak volt 100-asa, egyszer-kétszer mentünk vele, de semmilyen nyomot nem hagyott bennem. Ez persze semmit nem jelent, csak írni akartam valamit :)
Nme hiszem hogy bárkinek is vágyálmna volt egy 100-as skoda, még a keleti autók között is pária volt.

Bár a nyugati autókhoz nem, az infókhoz azért hozzá lehetett férni az ujságokból, és aki Budapesten vagy Nyugat-Magyarországon élt, annak elég gyorsan lejött a különbség amikor a nyugati tusiták ide tévedtek.
Nekem a 120-as volt az első autóm. Már nem is "tojáslámpás", hanem a kasztniba simuló. AMúgy ha a motorját megnéztük, alig különbözött az S100-astól. Viszont vitatkoznék a rossz hírével. Illetve azzal nem, de ha az ember rendesen karbantartotta, semmi gond nem volt vele. Mikor rájöttem, hogy a csomagtartót megkerülő, majdnem 3 méter zöld szövetszigetelésű cső porózus lett, és ott engedi ki a vizet, és szívja be a levegőt, kétévente kicseréltem. Ezután soha nem forrt fel a víz. Mondjuk tényleg hülye ötéetnek tűnik a majdnem 11 literes hűtőrendszer. (Legalábbis erre emlékszem) Elöl a hűtő, hátul a motor. Szóval nem a legjobb kialakítás. :)
De szerettem. Ahol a lada ide-oda csúszkált, én mentem mint akit sínen húznak. Utána volt egy ladám, és mikor télen nem tudtam felállni a járdaszegélyre, majdnem megrugdostam :)
@Pirx: "Amúgy ha a motorját megnéztük, alig különbözött az S100-astól."
Állítólag az elsőgenerációs Fabia kisebb motorjai is még az 1000MB-ből vezetik le a családfájukat...
@Hamster: Sajnos nem tudom. Lehet, hogy van köze hozzá, de azért az OHV motor, már a 120-nál is elavult volt.
Nem lehet, hogy a favoritra gondolsz?
@Pirx: Nem, a Fabiára. Az 1000MB-re most nem találtam semmit, de itt valaki azt írja, hogy nem is a 120-asból, hanem még régebbről származik az a motor: www.autonavigator.hu/cikkek/kismeno-az-elso-skoda-fabia/#comment-57256
Tudom, ez itt csak egy komment, de másutt is hallottam ezt, plusz az angol wiki is azt mondja, hogy "The only traces of non-VW Škoda left in the Fabia are the 1.0 and 1.4 8v "MPI" engines, which were modifications to Škoda's own 1.3 engine, and were used in pre-Volkswagen Škodas such as the Estelle and Favorit.".
Tizenéve Győrben volt egy Porsche-sított Skoda coupe. Régen nem láttam már. Tud valaki róla valamit?
@Hamster: "Mer' az elsőkbe még FIAT motor 'vót!" Ja, várj, nem is! Az a Zsiga. 8-)

Középiskola után, cimborám vett egy nem is annyira lefingott 105-öst. Másik cimborámékhoz mentünk vele a nagy beszerzés után pár nappal. Az apja világ életében csak Skodákat birtokolt, 1000MB-től kezdve és mentősofőr volt, szóval volt "némi" affinitása az autókhoz. Viszont kicsit sem volt szomjas, amikor odaértünk hozzájuk egy szép, nyári, hétvégi napon. Jött ki a ház elé, megcsodálni a szerzeményt. Hosszasan hallgatódzott az autó ELEJÉNÉL, majd utána lelkesen ecsetelte, hogy mennyire klassz, halk a motorja. 8-)))
@Egy Hun Hunniából: Az lehet, hogy kb. 30 éve még Solton állt. Én anno ott láttam sárga színben egy átfaragottat. Valaki nagy Skoda faragó fan volt arrafelé, mert 100-as kabrió is volt, talán bodó színben ha jól rémlik.
Nem volt rossz hire a skodaknak... apam nagyon szerette oket, a skoda viszont a mecseket nem :) az utcankban volt egy ilyen kupe skoda.
Két Skodával is van emlékem. Mindkettő a hatvanas évek elejéről. Az édesapám 61-ben vásárolt kéz alól egy Skoda Feliciát, ami abban az időben hatalmas dolognak számított.
Az első szériából volt mert nem fecskefarkos hanem, amint a képen jól látható a piros kocsin, lekerekített hátsó lámpája volt.A miénk kék színű volt. Nyáron lenyitott tetővel fehér simléderes sapkában utaztunk a balatonra ami csodás volt. Az akkori Csehszlovákiában vett hozzá fehér téli kemény tetőt. CB 17-39 volt a rendszáma amit soha nem felejtek el. Sírtam mikor 64-ben eladta és vett egy tűzpiros Skoda 1000 MB-t az első között aminek még kopoltyúja volt. Ennek CM 78-47 volt a rendszáma.Végűl is megbízható kocsi volt, bejártunk vele Rostock-tól Puláig sok gyönyörű helyet sehol nem hagyott cserben. Ettől független nekem a Felicia maradt a kedvencem amiben sok esti mesét halgattam útközben.
'63ban vettek Apámék egy kétéves Octavia Super-t, (CB 80-63), azon kupálódtam autóügyben.
Aztán az első autóm egy "fészliftes" '69es 1000MB (CZ xx-xx) lett '73ban,
szóval szerethető autók volt ezek.
A Felicia csak ábránd volt, mindig tetszett, ma is tetszik. Instant get...
A Coupe szintén bejövős volt de inkább egy BMW 1602 lett '79-ben "helyette" :-D
@Hamster: a Skoda az 1000MB-be tervezett új alumínium blokkos motort, az hatalmas dolog volt akkoriban, nagyon előremutató fejlesztés volt. Ezt használták aztán minimális változtatásokkal 1964-től az 1000MB-ben,S100-ban, S110R-ben, 105-120 típusokban, 1.3-asként Rapidokban, majd a vas hengerfej helyett mar alumínium hengerfejjel 135-ös és 136-os farmotoros típusokban majd a Favoritokban, Formanokban 1995-től a Feliciákban és kapaszkodjatok meg, de Fábiák es Octaviak is készültek ezzel a motorral még (1.4-re felfúrva). Octavianal a motorkód AMD. Asszem 2003 olt az utolsó évjárat. A konszernen belül készült Seat Arosa is ezzel a Skoda blokkal amúgy, ott vissza volt butitva 1 literessé azt hiszem. Mondhatjuk hogy bevált konstrukció. Anno a 60-as években kénytelenek voltak nyugatról, az Olaszoktól dollárért venni az előallításhoz a technológiát, a keleti oldalon egyszerűen nem állt rendelkezésre.
@Quattroman: Azért a BMW-ben lehet, hogy kicsit több örömödet lelhetted :)
@p44: Köszönöm a magyarázatot! Mennyire jellemző úgy általában a motoroknál, hogy egy konstrukciót 40 évig fúrnak-faragnak?
@sako: Betűre egyezik a sztorink/véleményünk:)))))
Gyerekkoromban az elsõ autónk Skoda 1000MB volt. Már akkor is a roncstelep szélén egyensúlyozott, a karosszéria szétrohadva, egy rakás alkatrész szétkopva. De ehhez képest elég sokáig elment, bár a végén már esõs idõben alulról felcsapott a víz ha tócsába mentünk vele. De ez a karosszéria még mindig kiváló volt az utána vett Dacia 1300-hoz képest, ahol a sárhányó már egy év után át tudott lyukadni úgy hogy alváz és üregvédelmet kapott vásárláskor, plusz egész életében garázsban volt tartva...
@Ződ2000: "Nme hiszem hogy bárkinek is vágyálmna volt egy 100-as skoda, még a keleti autók között is pária volt."

A páriát úgy hívták hogy Zaporozsec, vagy Trabant. A Skoda 100 kb. középkategória volt akkoriban.
@midnight coder: A Trabant szerintem nem volt pária, ahhoz túl sok volt belőle, ráadásul a teljesítményéhez képest elműködgetett. A Záporjóska, na az tényleg olyan volt, mint a pacalszaftos vaníliáskarika, hogy maguktól elég kevesen akartak olyat.
@Hamster: "ahhoz túl sok volt belőle" ez nem annak kérdése. Nem láfsztájl miatt választották a De Luxe felszereltségű kétajtós kupét, hanem mert ennyire futotta (akinek volt pénze vett hazsnált Ladát várakozás nélkül igaz újautó ár felett(!!!)). Az hogy sok volt a Trabantból és a Polákból még nem jelenti azt hogy a Trabi és a Kispolák tulajai a ne sóvárogtak volna valami rendes autó után (innen nézve a Skoda is előre lépés lehetett volna persze).

Nem tudom ki mire emlékszik a 80-as évekből, de az én környezetmben rengeteg családnak nem volt egyáltalán autója. A kerékpár volt az egyéni mobilitás kulcsa és vonat/tömegközlekedés a munkába járáshoz.
@p44: Nem kellett felfúrni, az alu blokkban cserélhető acél hüvely volt. Az első 120-as Skodánkban még akkor cseréltem, mielőtt megvettem volna. A sógorom nem számított rá, hogy olyan hamar megjön az új "szögletes" 120-asa, így feljavítottuk a "gömbölyű" 120-asa motorját, majd fél év múlva megvettem tőle. Utána volt még "szögletes" 105-ösünk meg 120-asunk...
@Ződ2000: Nekünk két Trabantunk is volt, úgyhogy nem vagyok elfogulatlan :) és persze, hogy a Lada az maga volt AZ autó, bármi nyugati meg az elérhetetlen csoda, de azt nem éreztem, hogy le lettünk volna nézve miatta. A "pária" szó inkább kitaszítottat, érinthetetlent jelent, máspedig a Záporjóskára tényleg mindenki lesajnálóan nézett.

Jó, a Kispolák az tényleg az alja volt mindennek, pedig olyan kis cuki volt. Aztán egyszer vezettem, és ha jól számolom, azóta se akartam autót vezetni, pedig ez huszonpár éve volt :D
@Hamster: Itt jegyzem meg, hogy a Trabi elvitt bennünekt mindenhova a Magas-Tátráig bezárólag, útléltük, hogy belénkjött egy kamion, szóval én nem vagyok hajlandó rosszat mondani rá. Ráadásul értettem, hogy működik :) És a Kispolákkal édesanyám elment Bécsig és vissza többször, szóval voltaképp minden jó volt valamire.
@SaGa: Bocs, a "gömbölyű" 110-es volt... 1096 ccm.
@SaGa: Hűha, ha ez csak így ment, akkor az tényleg nem lehetett rossz konstrukció. (Nem értek az autókhoz, csak benyomásaim vannak.)
@Hamster: Szerelni, felújítani valóban könnyű volt, és nem is túl drága, de kellett is, mert ha az ember egy kicsit odalépett neki az M7-esen, hamar be kellett ballagni a műhelybe egy szelep, vagy ha nem volt szerencsém, egy hengerfej cserére, mert átrepedt a kissé alulméretezett fal a kipuffogó és a szívó között. Arról ne is beszéljünk, hogy nyaranta ajánlott volt a termosztátot a kesztyűtartóban tárolni... Nem véletlenül pakolgatott majd mindenki a "kopoltyúkra" légterelőket... Csarébe pár ezresből megvolt a hüvely-dugó készlet, főtengely csapágyakkal együtt, négy-öt óra alatt egy ember megcsinálta a teljes generált egy garázsban, ha volt valaki, aki segített kivenni meg visszatenni a blokkot. Hüvelyt dugót cserélni beszerelt motorral is lehetett, ha nem kellett egyben főtengelyt is cserélni.
Helló !

Skoda mikrobusz :) IH 25-76
Orr motor hátsó hajtás 100 nál elég zajos volt.Na meg a téli szelephézag állítgatás :)
DE egész kelet ejrópát végigjártuk vele . Na az buli volt gyerekként az üléseken is tudtunk aludni ha éppen hideg volt a sátorban , Poprád augusztusban is tud hideg lenni :)
Bugyikék S-100 as jobb első sárvédő csere kb. 8-10 csavar és már mehet fel az új , nuku hegesztés mint a zsigánál.
NOSZTALGIA :)
@Hamster: Nem ritka, hogy egy motor alapja évtizedeket megél, miközben a hengerfej, üzemanyag adagolás, stb. megváltozik rajta. Főleg az amerikai gyárak szeretnek így spórolni, de a japánokat sem kell félteni...
@nyelv-ész: Lemaradt a kedvenc példám: Chevy small block, 1954-2003. Lehet, hogy van ennél hosszabb gyártási idejű is, de ez volt a legendás Corvette sportkocsiban is, ami ötven év alatt külsőleg teljesen megváltozott, miközben a kasztni alatt a műszaki tartalom csak annyit fejlődött, amennyit az aktuális kényelmi és környezetvédelmi elvárások kikényszerítettek :-(
@nyelv-ész: Jó, hát amennyire megfigyeltem, az amerikai autók úgy általában nem a cutting edge technológiák alkalmazásáról híresek :)
@ember100: Jajj, a 1203-as az nagyon tetszett, bár elsősorban mentőként láttam a Kórház a város szélénben :) És most, hogy belegondolok, szerintem unokatesómnak volt egy olyanja modellben.
@Hamster: A Tesla is amcsi cég :-)
Skoda 120L-ünk volt. Nagy előrelépés volt a Trabanthoz képest! Vajsárga volt, mert bár pirosat szerettünk volna, ez a Merkurnál nem így működött, ez érkezett, kell vagy nem kell az elvtársnak? Kellett. Apám megszámlálhatatlan munkaórát töltött a motorban könyékig turkálva, bár utólag nem tudnám megmondani, hogy tényleg ennyit kellett henkölni rajta, vagy a fater igazából nem értett hozzá (mint máshoz sem nagyon), de nagyon szerette látványos és indokolatlanul sokáig tartó szerelgetéssel építeni családon belüli ezermester-imázsát. (Egy Verhovina kismotort öt évig rakott össze. Anyám meg elolvadt, hogy mekkora ász az ő férje.) Évekkel később, amikor már Daciánk volt, rendszeresen szidta a Skodát, mint a bokrot. Nem ok nélkül: 100 km/h-nál már hörgött-bömbölt a motor, és úgy fogyasztott, hogy behorpadt a benzintank. Nyolcvannál érezte jól magát, annál többet nem volt szabad beleerőltetni, de szerencsére ennél több nem kellett a 4-es úton Budapesttől Monorig, ahol egy teljesen indokolatlan telkünk volt egy sívó homoktenger közepén, a rajta álló, hulladékanyagból összetákolt kalyiba pedig további állandó szerelgetési ürügy a faternak. Számomra a Skoda 120L a gyermekkori traumákat idézi, amikor ha akartam, ha nem, minden áldott hétvégén lefuvaroztak oda, és az izzó homoktengerben kellett "segíteni" apámnak, lényegében pofozózsákként szolgálva a frusztrációi levezetését. Meg persze mindketten végigbagózták az utat a zárt kocsiban, amiért szintén tilos volt panaszkodnom, mert akkor szemtelen vagyok és tiszteletlen. A Trabanthoz képest mondjuk így is előrelépés volt.
@Efrajim Canuck: Érthető az "öröm", a Trabant után a 120L-nek legalább nyitható volt a két hátsó ablaka :-) A 105-ösből ezt is kispórolták...
@nyelv-ész: Várjál, ez komoly? A 105-ös hátsó ablakai nem voltak leereszthetők?
@Hamster: Komoly bizony. Viccnek elég durva lenne.
@nyelv-ész: Jesszumpepi... Ez azért elég durva fapad. A Trabiban ajtó se volt, ott megértettem, de itt?
@Hamster: Már a 100-as Skodában se voltak leereszthetők a hátsó ablakok. Rendszeres látvány volt, amikor nyáron dugóban ácsorgás közben a hátsó ajtókat kinyitották, hogy kapjanak levegőt. Az 1000 MB-ról nem tudom, olyanban nem utaztam.
@sako: Erre már nem emlékeztem, pedig elvileg olyannal még utaztam. De akkor gondolom ez típusokon átívelő "feature" volt.
@Hamster: Az 1000 MB-nek még volt kurblija a hátsó ajtón is. Sőt, az MBX-nek is, ami pedig kétajtós volt, de mégis leereszthető a hátsó üveg is.
Úgy tudom, az S100-asnak volt egy különlegessége. A hátsó sárvédő M7-es (!!!) csavarral volt rögzítve. Azért volt csavarozva, mert a hátsó keréknyílás - a képeken is jól látható - kissé fedte felül a kereket. Kerékcserénél még ki lehetett billenteni, de egyes szerelési munkákhoz le kellett venni a sárvédőt. Ez volt M7-es csavarral rögzítve, Az igazi gond akkor jelentkezett, ha a munkálatok során a csavar elkallódott. M7-es csavart ugyanis csak a Skodától lehetett beszerezni, de nem nagyon adtak. A szabványban elvileg létezik ez a méret, de senki sem használja (én még soha életemben nem láttam) és talán még ma is komoly nehézséget jelentene a beszerzése. Ezért az volt a gyakorlat, hogy az elveszett csavar helyett a vázban felfúrták a lyukat és M8-as menetet vágtak bele.

Így hallottam, aki másképp tudja, írja meg!
@nyelv-ész: Na jó, de hát az MBX az luxusautó volt :)
Gyakorlatilag ugyanilyen S100 és 120-asunk volta 80-s években/90-s elejéig (bézs 2014 váltotta, építkeztünk). A bilikék 100-sal megjártuk 1986-ban 4 fővel Svédországot, 2000+ km hiba nélkül :)
@rezgaras: Én egy M7-es csavarra emlékszem, a motornál, valahol a hengerfej környékén, és ha minden igaz imbusz kulccsal lehetett tekergetni, de ez már nem biztos. Anyáztam miatta eleget, mert az egész országban csak egy helyen lehetett kapni, az Agrober székház melletti Skoda alkatrészboltban (ma patika van a helyén). Ezt a csavart is vitte magával a blokk, az S110-esben futottam vele össze először, de még a 120L−ben is ott volt. A 105-ösben szerencsére nem kellett szétborítanom a blokkot egyszer sem, ahhoz túl rövid idegi volt az enyém. Ami még elfuserált találmán volt, a gázbowden, ami egy tömör acélszál, nem sodrony, mint minden normális bowden. Amikor elpattant, mindig olyan pontosan tőben, hogy egyszerűen képtelenség volt két centivel odébb nógatni, hogy legalább hazáig eljusson az ember. Emiatt mindig volt nálam tartalék a csomagtartóban. Mondjuk a gázpedált kirobbantani a helyéből néhány év után, hogy cserélhesse az ember a bowdent, szintén nem volt könnyű mert a négy csavarja biztosan belerohadt a „kardánalagút” oldalába, vagyis azokat is helyből cserélni kellett. Ez a „kardánalagút” az S110-esben volt a fűtőalagút. A bal hátsó ülés alatti fűtőradiátorból ezen át nyomta előre a meleg levegőt a szélvédőhöz meg a sofőrhöz. El lehet képzelni, egy komoly minuszban mennyire maradt meleg, mire végigkúszott a kocsi hideg fenéklemezén a levegő…
@Flankerr: Te vagy a kivétel, ami erősíti a szabályt :D
@Hamster: Viszont otthon könnyedén bele lehetett rakni a szerkezetet, mivel az üveg ugyanolyan volt, mint a lehúzható 120-asban, csak egy ékkel volt beszorítva, hogy ne mozogjon. Egy délután alatt átalakítottam lehúzhatóvá a hátsó ablakot.
@Hamster: az S100 komoly visszalépés volt az 1000MB-hez képest, mind díszítettségben, mind extrák tekintetében. Az MB-nek négy kibillenthető pillangóablaka volt, amivel meleg időben kiválóan átszellőztethető volt az autó, anélkül hogy a benne ülők a huzattól szenvedtek volna. Az S100-on még volt pillangóablak de már leereszthetetlen hátsó ablakok voltak, amit aztán a 105-ben megfejeltek a pillangóablakok elhagyásával is. Ha így hirtelen mondanom kéne valamit, ami fejlődésnek számított az MB-hez képest az S100-on, az a licenszelt Dunlop első tárcsafék a korábbi 4 dobfék helyett. A motorra vonatkozó kérdésedre mások már úgy látom válaszoltak előttem, az amerikai autókkal nem vagyok képben, de pl. a Toyota legendás 4A motorja 1978-2006 között volt gyártásban, ami elmarad a Skodáéktól. ;)
@rezgaras:
semmilyen szerelési munkához nem kellett levenni a sárvédóket csak a sárvédő cseréhez :-)
valóban M7 csavarokat használtak még az ajtózsanérok felfogatásához is
(jelentős súlymegtakarítást jelent) de egyáltalán nem volt gond ha elkallódott vagy sérült.
rengeteg helyen átmenő csavar volt anyával-alátéttel, ezeket tartalékként használhattad és a helyükre tökéletes pótlás volt a Salgó polcokhoz való M8 csavar. egyébként filléres tétel volt a hetes menetfúró, menetmetsző amit minden skodát javító beszerzett.
megjegyzem a francia autók is tele voltak M7 csavarokkal így a Dacia is.
Családunkban volt 1960-ból egy Skoda Octavia. Hátul nagyon szűk volt a hely és dobált az úton. (Igaz az utak akkoriban..) Nos szerethető kocsi volt, bár nem erős, nem gyors, de valahogy mégis egy jó kisautó. Ha a Trabant helyett ilyet gyártottak volna még mindig meglenne az NDK..
@Quattroman: A Skoda Octavia sokkal jobb volt, mint a farmotorosok. Az utóbbiak valahogy már nem voltak olyan mokány kisautók. Az Octavia igazából a hegyi utakon mutatta meg mit tud.
@Quattroman: Az Octavia 1100 ccm volt és ha jól tudom erősebb volt a Skoda MB1000-nél. Mivel a súlyuk nagyjából azonos, az Octavia karosszériája is erősebb volt. Abban az időben (1960) a legtágasabb kocsi a Wartburg 311-es volt, igaz csak 900 ccm és kétütemű. A Wartburg eszméletlenül jól megpakolható, kényelmes kocsi volt, csak azt a hangot és a kétütemű füstjét lehetne feledni. Hozzá képest a sokkal kisebb Octavia egy úri autó a csöndes járásával, sima futásával. Soha nem szerettem az NDK kétütemű autóit.