Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

október 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (78) bach (5) balaton (31) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (12) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (760) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (80) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (257) csehország (35) csehszlovák (24) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (384) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (61) gibson (9) gitár (34) gmap (15) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (28) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (305) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (9) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (800) képregény (94) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (338) kritika (71) kulfoldi szemmel (74) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (8) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (308) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (23) nosztalgiavillamos (72) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (96) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (31) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (117) pozitívum (12) pozsony (36) prága (13) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (7) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szliács (5) szlovákia (88) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (197) tapolca (6) társadalom (5) tatra (19) taurus (7) technika (52) technikatörténet (45) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (347) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (60) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (300) utcakép (164) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (390) városkép (86) városliget (8) vasút (432) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (730) villamos (647) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (32) youtube (261) zene (188) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei

2019.09.23. 07:00 :: Hamster

A "régiképes" válogatásaim elsősorban Budapestről szoktak szólni, de nem túlzásba vitt lokálpatriotizmusból kifolyólag, hanem mert a külföldi fotósok legtöbbször a fővárost keresték fel. Persze néha felbukkannak képek például Szegedről, de az ilyesmi kivételnek számít. Most egy ilyen kivétel következik, Ernst Plefkától ugyanis kaptam néhány szép 1977-es miskolci felvételt.

miskolc_1977_16.jpg

A borsodi megyeszékhelyre tett kirándulásaim túlnyomó többsége a Tiszai pályaudvar előtt, a Kandó Kálmán téren kezdődik, úgyhogy innen indul virtuális sétánk is. A ma is létező végállomáson egy motor+pót+pót összeállítást látunk. Akinek a motorkocsi ismerős, az jó nyomon jár, ez bizony tényleg úgy néz ki, mint egy acélvázas ezres! Igazából viszont nem az, papíron ugyanis a Miskolc-Diósgyőri Helyiérdekű Vasút (MDV) 52-es pályaszámú ötablakos favázas motorkocsijaként született 1910-ben, és 1960-ban "acélvázasították". Az idézőjel annak szól, hogy ez a gyakorlatban egy új jármű építését jelentette, amit átkönyveltek a régi kocsi helyére. Ekkor kapta a 47-es számot is, amit 1977 júniusi selejtezéséig viselt.

miskolc_1977_15.jpg

A mögéje kapcsolt két pótkocsi viszont tényleg meglehetősen koros volt a kép készítésekor: a Budapesti Villamos Városi Vasút 1910-ben szerezte be a típust, még szimpla ajtókkal. A Beszkárt 1941-ben kettősfeljárósította őket, majd az ötvenes évek végén a Fővárosi Villamosvasúttól kerültek Miskolcra. Selejtezésük '77-ben zárult le, tehát Ernst még épp időben örökítette meg őket. Érdekesség, hogy ha minden igaz, a felénk legközelebbi, 209-es pályaszámú kocsi ma is megvan, egy hétvégi telken (Miskolcon elég sok selejtezett villamost vettek meg fészernek, hétvégi háznak).

miskolc_1977_20.jpg

Persze nem csak használtan beszerzett villamosok jártak ekkor Miskolcon, a balra látható Bengálit például újonnan vették állományba 1967 elején. A jobbra álló M4-es "fedett motoros teherkocsi" viszont ismét jövevény: eredetileg 1904-ben vásárolta a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság, és 1960-ban került ide. A napjainkban is használt Mukik elődje ma is megvan, felújításra vár Pesten.

miskolc_1977_01.jpg

A kinézetre a 47-essel teljesen megegyező 45-ös papírforma szerint eredetileg a "BÚR-vasút", azaz a nem kimondottan rövid nevű Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Közúti Vasút 33-as pályaszámú favázasa volt, amit a Fővárosi Villamosvasút '52-ben adott el Miskolcnak. 1960-ban acélvázasították, ami itt is egy új kocsi építését jelentette, emiatt nézett ki ugyanúgy, mint a teljesen más eredetű 47-es. Így közlekedett egészen 1977 júniusáig, amikor munkakocsit csináltak belőle. Végül 1998-ban selejtezték. És ha nem néztem be, akkor a felvétel a Thököly Imre utcánál készült.

miskolc_1977_03.jpg

Itt már a vasgyári hurok felfelé tartó ágában vagyunk, ami nagyjából ma is ugyanígy néz ki. Nincs már ellenben 3-as járat, ami a 2-es "ellenpárja" volt: Diósgyőrből (azaz kelet helyett nyugatról) jött a Vasgyárig, és fordult vissza a hurokban. Egyébként ezen túl volt az Acélvárosnak időnként egy 0-ás körjárata, egy 4-ese, aminek csak kevés nyoma maradt, és nagyon régen még egy vonala, Hejőcsabára.

miskolc_1977_07.jpg

A már látott kétpótos szerelvény a vasgyári végállomáson. Egy miskolci barátom visszaemlékezése szerint a szocializmus idejében az ottani tömegközlekedés a vasgyár - akkori nevén Lenin Kohászati Művek - műszakváltásaihoz alkalmazkodott: napközben csak tenglengés volt, váltáskor viszont minden mozdulni képes jármű az utcán volt, hogy a munkásokat hozza-vigye. Ha valakinek van esetleg emléke erről, megköszönöm, ha megosztja velünk kommentben, mert ez egy olyan világ, amit én már hírből se nagyon ismerhetek.

miskolc_1977_10.jpg

Itt már lefelé gurul a 45-ös a Marx tér (ma Újgyőri főtér) felé. Kíváncsi vagyok, akkoriban mennyire lehetett megszokott az, hogy valaki itt fotózgat - többek állítása szerint Miskolc akkoriban szigorúbb, keményebben tartott hely volt, mint Budapest. Ez a lejtő egyébként máig jó fotóhelynek számít.

miskolc_1977_11.jpg

És itt vannak a szerelvény skatulya jellegű pótkocsijai hátulról. Láttak már szebb időket, de pár hónappal a selejtezésük előtt gondolom már nem nagyon foglalkoztak a javításukkal.

miskolc_1977_12.jpg

Nem tudom, hogy ezek a képek több körben készültek, vagy a villamos haladt ilyen lassan, esetleg Ernst volt jó futó, de ugyanezt a szerelvényt látjuk kétszáz méterrel lejjebb a belváros felé kanyarodni. És úgy látom, egy hölgy az első pótkocsiból épp nyelvet ölt a fényképészre :)

A képekért köszönetet szeretnék mondani Ernst Plefkának! A fotók szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyükkel lehetséges.

Egy kérés: ha érdekesnek találtad, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

13 komment

Címkék: város képek miskolc tömegközlekedés villamos utcakép kulfoldi szemmel Ernst Plefka

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8515135410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sehol nem írod, hogy mikor készültek a képek. Bár a szövegből úgy tűnik, mintha ismernéd a keletkezés idejét, és az valamikor 1975-77 körül lenne.
Utánam Srácok megvolt? Ott is egy kiselejtezett villamoskocsit vettek meg hétvégi háznak a gyerkőcök.
Na, ez aztán a hétkezdés, acélvázas Bengálival, ez már igen :-))) Köszi
@Fradista Utazó: Óbasszus, igazad vna, sikeresen kitöröltem a bevezetőből, hogy 1977.
0-s, nem nullaás ; ) amúgy ismét király volt, köszi
Imádtam ezeket a pótkocsikat!
Még a kalauzos korszakban (ami emlékeim szerint úgy ‘71-72-ig tarthatott) a hátsó kocsiban szolgálatot teljesítő kalauz kettőt, a középsőben lévő egyet csengetett, ha lehetett indulni. Na de milyen csengővel! Azt ugyanis egy, a plafonra rögzített ellipszis alakú gyűrűkben vezetett, egyik végén fixen rögzített bőrcsík segítségével lehetett működtetni. Erről a bőrcsíkról lógott le kettő vagy három (pontosan már nem emlékszem) kb. 20 centis húzóka (hirtelen nem találok rá jobb szót), amit meghúzva a nem fixen (hanem rugóval) rögzített végén lévő kis kalapács ráütött a csengőre, mire az megszólalt. Állati jó hangja volt!
Zsúfoltság a vilingereken nem csak műszakváltáskor volt, hanem a DVTK-meccsek után is. Ilyenkor az úri közönség bátrabbik hányadából többen a ráccsal lezárt nyitott peron belső oldalára (!!!) is felkapaszkodtak és úgy utaztak. Nem semmi látvány (és érzés) volt így hasítani. De mentek akkoriban buszok is nyitott (!) ajtókkal és lépcsőn lógó emberekkel.
Hát, más idők voltak...
@Albu: 0-ás, azaz nullás volt az. Amúgy hivatalosan körjárat, becenevén ökörjárat.
Árnyaskert? Amikor a gyárból kiáramló 15 ezerből 5 ezer ember egyszerre akart sörözni?
@liberalnazi dickheads: Fizetésnapon délután az LKM I. kapunál lévő bolt előtt bokáig lehetett gázolni a söröskupakokban.
@Csipke Józsika: Az tudja mit jelent aki itt született, itt nőtt föl..

Veletek nőttem fel, házak, városok,
Fáradt villamosok, kőhidak.
Hűvös éjjeleken, ha eltompulnak a fények,
Vadítja lelkem, kínoz egy ének.
Vasúti várótermek, pénznyelő automaták,
Zsúfolt vonatok, részeg katonák.
Hűvös éjjeleken, ha eltompulnak a fények,
A házak fölött száll, kínoz egy ének.
A Csabai kapuban laktunk 1977-es Pestre költözésünkig. Az egykori hejőcsabai villamosból csak annyi nyomot ismertem, hogy a buszon azon a szakaszon villamosjeggyel lehetett utazni! (Pesttel ellentétben nem 1 és 1,50 Ft volt, hanem 1 és 2 Ft a kétféle vonaljegy.)

Jóval születésem (1966) előtti a történet. Anyukám a Digépben dolgozott (az is nagy gyár volt, nem csak az LKM). Mesélte, hogy reggel rendszeresen nem állt meg a busz az SZTK-nál, amikor ment volna munkába, erre ő egyszer megdobta kővel. Másnap rendőr jött a buszon, elbeszélgetett vele, de onnantól megálltak a buszok.

Nemrég nézegettem egy honlapot a miskolci közlekedésről, akkor értettem meg a sztori valószínűsíthető igazi tartalmát! (Korábban úgy értettem, hogy a sofőrök önkényesen hagyták ki a megállót a zsúfoltság miatt.) Léteztek ugyanis műszakkezdésre sok buszból munkásjáratok, ezek alighanem gyorsjáratként (zónázóként?) nem álltak meg minden közbenső megállóban, és anyukám akciója alighanem ebben hozott változtatást.
a régi szép idők, amikor Miskolc még Hazánk 2. legnagyobb városa volt, 212 ezer lakossal és egy olyan MKV-val, mely fajlagosan nagyobb utasszámot produkált, mint a BKV. Ezt sikerült a módszerváltás utáni kormányoknak pár év alatt porig rombolni, tokkal-vonóval, melynek eredménye 60 ezerrel kevesebb lakos, az MKV egykori teljesítményének erős izgalmi állapotban kb. az 50%-át teljesítő MVK és a nihil! S mindezt szépen csendben tűrték, nyelték, tűrik, nyelik Miskolc egykori és jelenlegi polgárai, illetve akik lábbal szavaztak és "fel"jöttek a "wonderland" vízfejbe, mondván "csak itt van élet"...