Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

október 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (78) bach (5) balaton (31) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (12) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (760) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (80) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (257) csehország (35) csehszlovák (24) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (384) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (61) gibson (9) gitár (34) gmap (15) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (28) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (305) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (9) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (800) képregény (94) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (338) kritika (71) kulfoldi szemmel (74) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (8) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (308) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (23) nosztalgiavillamos (72) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (96) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (31) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (117) pozitívum (12) pozsony (36) prága (13) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (7) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szliács (5) szlovákia (88) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (197) tapolca (6) társadalom (5) tatra (19) taurus (7) technika (52) technikatörténet (45) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (347) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (60) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (300) utcakép (164) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (390) városkép (86) városliget (8) vasút (432) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (730) villamos (647) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (32) youtube (261) zene (188) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Pantográf vagy Tornádó: egy újabb jellegzetes pofa

2019.10.07. 07:00 :: Hamster

Biztos van, aki nem érti, mi történt ezzel a bloggal. Régen Budapest hétköznapi csodáit lehetett itt látni, J.S. Bachról vagy az élet nagy dolgairól olvasni, most meg állandóan csak mindenféle fura csehszlovák vonatok mennek... Nos, aki így érez, annak nem a mai a szerencsenapja, mert megint egy fura csehszlovák vonat következik: a "Pantográf" vagy "Tornádó" becenevű 460-as sorozat :)

dsc_0612-1.JPGA Vagónka Tatra Studénka remek terméke a cégcsoport névadójával, a Magas-Tátrával a háttérben

A csehszlovák formatervezőkre sok mindent lehet mondani, de azt nem, hogy nem próbáltak folyton újítani. Így volt ez a hatvanas évek második felében is, amikor a gömbölyű formákkal operáló, részben alacsonyított padlós "Békapofa" után egy újabb villamos motorvonatot kellett megálmodniuk. Az ott alkalmazott alacsonyított padló gyengévé tette a járműszerkezetet, ezért visszatértek a megszokott magaspadlóhoz, a gömbölyű orr helyett pedig mintha csak dafke is szögletet szögletre akartak volna halmozni:

img_2311.JPGÍves vonalat nem tudott húzni a mérnök, vagy előtte csak tolóhajókat tervezett? :)

Az eredmény kétségtelenül jellegzetes lett! Egyébként a kezdeti tervek rendkívül ambiciózusak voltak, többek közt szó volt arról, hogy a leendő motorvonat a csehszlovák vasutakon alkalmazott mindkét áramnemmel üzemelni fog: 3 kV egyen- és 25 kV váltakozó feszültséggel is. Mindez úgy működött volna, hogy a vonatok egy-egy kocsija váltóáramú táplálás esetén egyenirányította és letranszformálta volna az áramot az alapvetően egyenáramú motorkocsiknak. Mindebből semmi sem lett: kiderült, hogy a hatvanas évek elejének optimista álmai ellenére nem fog belátható időn belül szépen sorban "beváltóáramosodni" a hálózat egyenáramú része, így inkább külön váltó- és egyenáramú típust terveztek. 

560-024-2 KrálovoPole2.jpgČD 560-as retró festéssel és graffitivel. A fotót készítette: Matej Grochal - Own work, CC BY-SA 4.0, Link

Az SM 488.0 (később 560-as) sorozatú váltóáramú változat készült el előbb, 1970-71-ben 2*17 darabot építettek belőle (egy vonat két motor- és három betétkocsiból állt). Ma már csak a cseh vasút üzemelteti a típust, a szlovákok néhány éve kivonták őket a forgalomból.

460 002-9 (EM 488.0), Ostrava-Svinov 1991 (Czechoslovakia).jpgČSD 460-as harsány színekben. A fotót készítette: Karel Furiš, CC BY-SA 3.0, Link

Az egyenáramú változatot, azaz az EM 488.0 (később 460-as) sorozatot 1974 és 78 közt gyártották. Első ránézésre talán csak az tűnik fel, hogy három helyett két betétkocsi van benne, de a valóságban számos különbség van a váltóáramúhoz képest: a vezérlés kontaktoros-ellenállásos, a forgóvázak tengelyei pedig egyéni hajtást kaptak (az 560-as vezérlése tirisztoros, a forgóvázakban pedig egy motor két tengelyt hajt).

img_2277.JPGA betétkocsik a mi Bhv-inkra hasonlítanak

A 063-as sorozatú betétkocsik alapvetően teljesen átlagos személykocsik; az egyenáramú vonatokét be lehet sorozni a váltóáramúakba, de fordítva nem, mert az átmenő kábelek nem oda-vissza kompatibilisek. A viszonylag sok ajtó az elővárosban és helyközi közlekedésben előnyös.

dsc_1135.JPGAz ülések ezen a példányon már szövet huzatúak - eredetileg műbőrösek voltak

Az utastérben sincs semmi különleges, közepes távolság megtételére tökéletesen alkalmas 2x2-es páholyokból áll. Természetesen (szabadba pottyantós) vécé is van.

A ZSSK aktuális flottaszíneit viselő példány Abos (Obišovce) közelében

Egyenáramú motorvonatok még mind a cseh, mind a szlovák vasútnál üzemelnek, bár a csillaguk már leáldozóban van az emeletes Škoda-csodáknak köszönhetően.

dsc_1157.JPGA betétkocsik néhány hete lettek levizsgáztatva, csak úgy ragyogtak - vajon ez azt jelzi, hogy egy darabig még szükség lesz rájuk?

Már tavaly is eljátszottam a gondolattal, hogy felülök egyre Kassán, bármerre is indul, de nem voltam biztos abban, hogy utána még elérem a pesti vonatot. Idén több időnk volt egy újabb kirándulás során, úgyhogy sztrapacskázás és sörözés helyett vonatoztunk egyet két vonatozás közt :)

A típusnak nincs semmi különösebb jellegzetessége menet közben, leszámítva az elsősorban induláskor és gyorsításkor felpörgő hűtőventilátorokat, melyek olyan hangot adnak ki, mint a repülőgépek hajtóművei indításkor. Sajnos ezt pont nem sikerült elcsípnem a videón - cserébe viszont a szélzajt igen...

6 komment

Címkék: videó szlovákia képek vasút csehszlovák pantográf

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr3415187008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Miért van két áramnemű villanyvonat a cseheknél?
@NAR: Mert annak idején egyennel kezdtek el villamosítani, aztán a háború után is egy ideig azzal folytatták, mielőtt áttértek a nálunk is használt 50 Hz-es váltakozóra. Legutóbb 1-2 éve olvastam cikket arról, hogy a csehek 2040-ig át akarnak (majdnem) mindenütt váltóra térni, érdeklődve várom, hogy tényleg megteszik-e. Hogy a szlovák oldalon mi várható, azt hirtelen nem tudom.
@NAR: A váltóáram alapvetően szívás. Volt akkoriban.
A tótoknak viszont a sok hegy miatt nagyon kellett volna a gőz helyett alternatíva, igy az akkoriban sokkal könnyebben szabályozható egyenárammal villamosítottak majd maradt ez még akkor is amikor már nyilvánvaló lett az 50Hz AC előnye.
-Átállni drága és sok ideig tart, igy csak lassan halad(t).
@Hamster: Az első világháborúra gondolsz? Mert a váltóáram a 30-as években már nem volt probléma, Svájcnak sikerült is szépen bedrótozniuk hegyet-völgyet.
@nyelv-ész: Második világháború utánra, valamikor '61 körül döntötték el, hogy onnantól váltóznak. És bizony elég nehézkes dolog volt a váltóáramú vasút, a svájciak is többpólusú felsővezetékekkel indultak, aztán fejlesztgettek - csak eközben mintegy mellesleg a világ egyik legfejlettebb ipara voltak (de eleinte még a BBC is az olaszok Ganz mozdonyait leste). Nézd meg, a harmincas években a Kandó-mozdonyok milyen nyakatekerten működtek (de még a BoCó (V55) is). Itthon a szocialista táborhoz képest igencsak hamar indultak, Kandónak és Verebélÿnek köszönhetően, de a hatvanas években nem bírtak mást csinálni, mint Ward-Leonard mozdonyokat gyártani, amíg meg nem kapták a nyugati oldal licenszeit (V43), amiben teljesítmény-egyenirányítók voltak.