Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

november 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (78) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (13) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (762) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (80) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (257) csehország (38) csehszlovák (26) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (387) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (34) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (62) gibson (9) gitár (34) gmap (15) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (29) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (307) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (9) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (804) képregény (94) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (338) kritika (71) kulfoldi szemmel (74) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (8) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (49) nagypolszki (6) németország (308) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (23) nosztalgiavillamos (73) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (98) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (31) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (118) pozitívum (12) pozsony (38) prága (14) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (125) repülőgép (42) repülőgépek (73) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szliács (5) szlovákia (90) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (198) tapolca (6) társadalom (5) tatra (20) taurus (7) technika (52) technikatörténet (46) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (347) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (60) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (88) überzenészek (17) utazás (301) utcakép (165) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (391) városkép (86) városliget (8) vasút (436) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (733) villamos (648) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (262) zene (188) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Csepel motorral és laprugóval a belvárosban: Ikarus 60

2019.10.14. 07:00 :: Hamster

A tavaly novemberi BKV-s felvonuláson már nézegettem ezt a buszt, melynek felbukkanása meglepetésként ért, de akkor még nem lehetett utazni vele. Aztán múlt péntek este azt a hírt kaptam, hogy másnap ő lesz az egyik jármű az N109-es nosztalgiajáraton, és már tudtam, hogy megint nem fogom kialudni magam :)

dsc_2382.JPG

Az Ikarus 60-ast 1952 és 59 közt gyártották Mátyásföldön - ez a példány konkrétan 1955-ös. Régivágású "trambusz", azaz a Steyr-licensz Csepel motor a vezetőfülkében bömböl, a kocsiszekrényt pedig egy teherautószerű alváz hordozza. A típus formaterve az akkori időknek megfelelően puritán, ami mára kedvesen régimódivá nemesedett.

dsc_2440.JPG

Én már csak képen és makettben láttam kék-ezüst festésű 60-ast, és bevallom, sose gondoltam volna, hogy valaha is utazni fogok ilyennel. Az utóbbi húsz évben szerencsére sok ilyen "tévedést" éltem meg: repülhettem Li-2-essel, újra utazhattam Füzesi-kasztnis villamossal Budapesten, zötykölődhettem Ikarus 620-assal... szóval azt hiszem, nincs okom panaszkodni :)

dsc_2398.JPG

Az utastér elég spártai, de ami engem a legjobban meglepett, az az, hogy az ablakokat az utoljára az UV-kon látott módon, kurblival lehet fel- és letekerni. És persze itt is ott van a vezetőfülke hátfalánál az a párnázott pad, amire valószínűleg minden gyerek fel akart térdelni, hogy a vezetőt figyelje:

dsc_2511.JPG

Ha gyerekkoromban még járt volna olyan busz, aminek ilyen padja van, tutira az összes nadrágomat lyukasra koptattam volna térdben :)

dsc_2413.JPG

Semmi szervofék vagy kormányrásegítés, automata váltó meg aztán végképp nincs: a kockaköves utcákon a laprugó miatti pattogás ellen viszont jól meg lehetett kapaszkodni a jókora kormánykerékben. Le a kalappal azok előtt, akik nap mint nap ezekkel a buszokkal szállították az utasok ezreit úgy, hogy mellettük (jobbra) ott üvöltött a motor!

dsc_2607.JPG

Hátulról se csúnya a gép! A Deák tér - Kiskörút - Erzsébet híd - budai felső rakpart - Margit híd - Bajcsy-Zsilinszy út kör annyira tetszett, hogy az útvonal mentén szobrozással egybekötött kívülről fényképezés helyett inkább mentem még egyet :)

Persze egy jármű mozgás közben mutatja meg igazán magát, úgyhogy videóztam is. Ahogy az a filmecskén hallható, a motor többször említett hangossága nem költői túlzás.

dsc_2481.JPG

A szombati nosztalgiamenetekből a páratlanokat az Ikarus 60-as, a párosakat pedig a csuklós 180-as vitte, váltáskor pedig néhány pillanatra egymás mellett lehetett látni az Ikarus két korszakának képviselőit. Egyébként a kisöreg homlokfalának tetején a háromszög elvileg a vontatmányra, azaz a pótkocsira hívja fel a figyelmet. Ilyenből fel is újítottak egyet, de információim szerint sajnos nem vontathatják azt utasszállítás közben.

Így ni, most pedig elkezdek abban hinni, hogy soha nem fogok csuklós Ikarus 60-assal és középbejáratú ikerrel utazni. Hátha megint tévedek ;)

18 komment

Címkék: budapest bkv videó busz képek tömegközlekedés ikarus oldtimer nosztalgiabusz gépsárkány

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr815220078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lehet, hogy a szóló 60-as 67-ben eltűnt, de a csuklós biztosan futott még a 70-es évek elején. A troli változat is emlékeim szerint a 70-es évek közepéig üzemben volt. Távolsági változata is volt, már nem emlékszem, hogy Volán vagy Mávaut üzemelésben. Régen volt, na, én meg még kissrác voltam.
Szépen restaurált darab. Bár emlékeim szerint a viszonylatszám feletti háromszög telibe világított anno, és nem egy sárga indexlámpa volt belegyógyítva. Sebaj, így is szép.
@nyelv-ész: Persze, a trolik nagyon sokáig bírták, de én most a kék-eszüstről beszéltem :) Azért lehet, hogy a szövegben pontosítom.
@nyelv-ész: A régi képek alapján az indexlámpás megoldás mindenképpen létező verzió volt:
old-ikarus.hu/30_60/zslevi/GA-12-00_lajos-gyorgy_b.jpg
az egyben átvilágítás már lehet, hogy újítás volt.
A díszrács felső csíkjának közepén lévő Ikarus embléma lemezét rögzítő kereszt fejű csavart abban az időben nálunk még nem használták.
"Ha gyerekkoromban járt volna olyan busz..."

Legyél erős, járt! Az utolsó 620-ast 3 éves korodban selejtezte a BKV, a csuklós változata pesdig csak a nyolcvanas években kopott ki a Volánoktól. Szóval, ezt elcseszted...
@St. Borbolya: Valóban, az az indokolatlan lemezcsavar teljesen tönkreteszi szegény járművet :-)
Szép, elegáns ez a kék-szürke festés. Kár hogy ma már nem ilyenek a buszok Pesten...

***
A kuplung nagyon kemény volt ezekben a gépekben. Sofőrök százainak tette tönkre, lett visszeres a lába munka közben. Valahol jó, hogy nem kínozzák már a vezetőt ilyen vasak.
A visszapillantó tükör alatti "kis ajtó", vagy inkább nyílás a vezetőoldali szellőzést hivatott szolgálni?
Már többször szóvá tettem, de úgy látszik senkit nem zavar. A pesti buszok nem szürkék, ezüst színűek voltak. Elnézést ha nagyot tévednék!!! Nagyon szép lett ez a restaurált, vagy újjáépített jármű! Hogyan kapta a BPI 060 számot? Végül is tippem van! Budapest Ikarusz 60.
@abacab: Nagyon úgy tűnik. A túloldalon ablakocska van a helyén, itt a jelek szerint lábhűtés :)
@mester utca: A 200-asokkal bejött a szürke szín, nincs is ezzel semmi baj, a hetvenes évekre kicsit régimódi lett az ezüst. A villamosok színei is változgattak, de az összkép nem módosult jelentősen. A rendszám mögött lehet, hogy volt ilyen cél, lehet, hogy nem, mindenesetre előtte egy 412-es viselte.
@Hamster: 412-es, mely -számos kortársával egyetemben- a lángok martalékává vált. Nekem megütötte a szemem, miszerint a felújított pótkocsi nem használható utasforgalomban, illetve ez a 60-as nem vontathat pótkocsit utasforgalomban, miért is? Egyébként egész elképesztő nálunk ez a pótkocsi utálat, miközben pl. az MVG,azaz a Müncheni KV-nál (is) napi szinten bevett gyakorlat, hogy a "völgyidőben" szóló kocsival kiadott viszonylatok csúcsidőben pótkocsival mennek. nálunk oly mértékben nincs flexibilitás városaink KV-inél, ill a Volánbusznál, mely számos nagyvárosunk helyi tömközét is viszi, hogy az vérlázító! Sorry, Hamster doktor, hogy már megint kissé vitriolos voltam, de én márcsak ilyen vagyok, amikor a butaság, a stupidizmus valamely válfaja előkerül a sublótból.
Nos ilyennel jártam a 60-as években iskolába. Hátul kalauz ült, ott kellett felszállni. A motorja rettentően hangos volt és a busz komfortja rémes. A vezető és egy nemlétező Mitfahrer között volt a motor műbőrbe varrt paplannal hangszigetelve. Elöl a padra nem ült le senki, mert kirázta volna a lelkét. Ezen a képen nem az a tipus van ahol a vezető a középső ablakot el tudta húzni, hogy hátraszóljon az utastérbe.
@abacab: Nem kérlek, ott valami kapcsoló volt a vezető számára amit beszállás előtt kezelt.
"Az utastér elég spártai, de ami engem a legjobban meglepett, az az, hogy az ablakokat az utoljára az UV-kon látott módon, kurblival lehet fel- és letekerni."
Nemigazán lehetett letekerni. A villamosoknál 100% lehetett leengedni, ezeken csak félig. A későbbi szérián felső, tologatható ablakot lehetett látni.