Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

november 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (78) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (13) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (762) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (80) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (257) csehország (38) csehszlovák (26) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (387) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (34) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (62) gibson (9) gitár (34) gmap (15) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (29) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (307) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (9) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (804) képregény (94) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (338) kritika (71) kulfoldi szemmel (74) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (8) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (49) nagypolszki (6) németország (308) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (23) nosztalgiavillamos (73) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (98) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (31) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (118) pozitívum (12) pozsony (38) prága (14) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (125) repülőgép (42) repülőgépek (73) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szliács (5) szlovákia (90) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (198) tapolca (6) társadalom (5) tatra (20) taurus (7) technika (52) technikatörténet (46) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (347) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (60) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (88) überzenészek (17) utazás (301) utcakép (165) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (391) városkép (86) városliget (8) vasút (436) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (733) villamos (648) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (262) zene (188) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Öreg mozdonyok a régi pozsonyi indóház mögött

2019.10.22. 07:00 :: Hamster

Ha elhagyjuk a mai pozsonyi főpályaudvar épületét, és a városba vezető út mentén lesétálunk úgy 300 métert, egy viszonylag dísztelen, ám gyanús kinézetű épület elé jutunk:

A gyanú tárgya, hogy ez itt valami vasúti dolog, és bizony jogosan gondolunk erre: 1848-tól ez volt a Bécs - Marchegg - Pozsony vonal végállomása! Nem sokáig használták, mert 1851-től már átmenő forgalom zajlott a mai pályaudvar területén át, miután megnyílt a vaspálya Pest felé, Párkányon és Vácon át. A fejállomás épületei viszont megmaradtak, és 1999-ben itt, pontosabban az egykori raktárakban nyílt meg a Szlovák Műszaki Múzeum, a ZSSK és civilek együttműködésével a Pozsonyi Közlekedési Múzeum. Hogy bejussunk, meg kell kerülnünk az indóházat, felkapaszkodni a töltés másik oldalára, és már meg is érkeztünk!

dsc_0137.JPG

Egy csendes, bensőséges hangulatú múzeumról van szó, ahol a magamfajta vasútbolond persze hamar az udvar felé veszi az irányt, ...

dsc_0109.JPG

... hiszen ott állnak bármely közlekedési múzeum legfőbb látványosságai, a mozdonyok :) Hogy épp mit láthatunk, az a neten található képek alapján időről-időre változik: hol jön valami, hol elvisznek valamit. A fentebbi képen a Škoda első saját fejlesztésű gőzmozdonyának, a ČSD 534.0 sorozatának egy példányát láthatjuk. Ez a konkrét mozdony 1947-ben épült, de a típust még a húszas évek elején tervezték.

dsc_0115.JPG

Valamivel hátrébb egy jóval kisebb gőzöst is láthatunk az osztrák cs. kir. Államvasutak 97-es sorozatából, 1902-ből, természetesen már csehszlovák színekben.  Az ott mögötte pedig egy Laminátka.

dsc_0130.JPG

Aranyos kis masina, épp múltkor mutattam egy másik ilyet a pozsonyi vasúttörténeti múzeumból. Ahogy látható, a fényviszonyok nem voltak az igaziak, de ezzel együtt kellett élnem.

dsc_0138.JPG

A régi felvételi épület hátsó fertálya: az említett 2-3 év alatt innen indultak a vonatok Bécsbe. Kicsit furcsa, hogy megmaradt az indóház, de hozzá kell tenni, hogy nem ez a legrégebbi még meglevő pályaudvari épület Pozsonyban, az ugyanis az egykori szentgyörgyi (később nagyszombati) lóvasúté: bár funkcióját rég elvesztette, még ma is áll!

dsc_0148.JPG

Na, de hol is hagytam abba? Ja igen: a mozdonyoknál! Ez a műanyag héjú villanygép a ZSSK Cargo emblémáját viseli, ...

dsc_0155.JPG

... akárcsak ez a Bardotka. Ez-az ugyan hiányzott róla, de annak ellenére nem tűnt nagyon rozsdásnak, hogy ki van téve az elemeknek. A Laminátka itt előnyben van, a műanyag nem rozsdásodik (csak a festék rohad le róla).

dsc_0157.JPG

Titkos kedvencemből, a Dongóból is pihent egy itt, természetesen ő is cargós gép volt. Ha valaki tehervonatozó fotós vagy mozdonyvezető olvassa ezt: bejárnak ilyen gépek Magyarországra? És ha nem, korábban bejártak?

dsc_0164.JPG

És ez a Vasaló is cargós volt. Talán ők tudnak leginkább gépeket nélkülözni? A típus maga a mi Szöcskénk itteni megfelelője, egy váltakozó feszültséggel működő villamos tolatómozdony. Talán még nem kimondottan múzeumba való, másrészt viszont még sose tudtam ilyen közel menni ilyenhez, mert amiket eddig láttam, azok mindig éppen dolgoztak :)

dsc_0172.JPG

És bár a bejegyezésnek vége, a vágányok folytatódnak az "élő" pályaudvari rész felé. Ez a fertály a jelek szerint a RegioJet birodalma, az ő kocsijaik és Talentjeik álltak itt, illetve - bár ezen a képen nem látszik - egy nekik dolgozó Búvár. A rombusz alakú valami odafent pedig a Zerge-hegy (Kamzík) tetején álló tévétorony, amit a hetvenes évek közepén építettek, szerintem meglepően jól öregedő hipermodern stílusban.

Folyt. köv., a raktárépületek kincseivel, azaz autókkal és motorokkal!

12 komment

Címkék: szlovákia képek múzeum vasút pozsony laminátka bardotka

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6915182744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A lóvasutat a szeredi Vág-partig több részletben meghosszabbították, még a Pest--Vác előtt.
Ez a fejállomás biztosan csak 1851-ig üzemelt?
Egyáltalán a fejállomás miért épült meg, ha Pestről már épülőben volt a vasút Bécsig, és egy szakasza már üzemelt is?
Miből gondolhatjuk, hogy itt végállomásoztak a lundenburgi vonatok, ha az csak fél évszázad múlva lett lehetséges?
Amúgy az épület előtt ment régen a villamos, ma a nyomvonalán van a fedett járda.
Ami még durva, hogy a bejárattól két szinttel magasabban vannak a vágányok (v.ö. Oravicabányán csak eggyel).
Az első képen a pozsonyi lóvasúti (később Vágvölgyi) épülete.
Vajon a második képen lévő híd mikor tűnt el? iho.hu/hir/magyarorszag-tavolsagi-lovasutja-111214
@Albu: Nem tudom, miért építették, és nem tudom, meddig használták, erről minden forrás nagyon nagyvonalúan ír. Egyszer remélem, valaki, aki műveltebb a témában kommentben megírja a helyes megfejtést. Břeclavba Gänserndorfon át mentek a vonatok, ezt tényleg elírtam, a jókúti útvonal akkor még nem létezett, viszont így is ez az állomás lehetett Pozsony kapuja a mai Csehország felé.
Köszi, jó kis iromány und fotók!
A Dongó és a Vasaló is nagyon jópofa.
A 770/771-esek nem járnak be Magyarországra, esetleg határforgalomban üzemváltó állomásig. Típusengedélyük (még?) nincs. A belőlük kialakított 774-eseknek viszont van, legalább két magánvasút is használja őket itthon.
Baromi jól néz ki az a tévétorony :)
Jópofa ez a kis múzeum, kár hogy Pozsony nagyrésze olyan ocsmány... De a történelmi negyed szép. A vasútállomás , mármint a mai, az meg kifejezetten undorító, párszor voltam ott, a parkolást meg hagyjuk a környékén, olyan mint a nyugatinál, csak ott legalább ott a westend parkolója mellette :)
@Flankerr: Szerintem is, pedig nem vagyok nagy híve a csehszlovák poszttőzegmodernista építészetnek. De sokkal jobb, mint a prágai torony. És ma is modernnek tűnik, távolról egy modern várost hirdet.
@enpera: Az macerál picit, hogy a neten látható képek alapján elvileg van egy másik csarnoka is a múzeumnak, ahova nem sikerült bejutnom. Láttam, hogy ott van, de nem találtam meg, hol kellett volna átjutnom oda. Vissza kell mennem valamikor, lassan bejelentett lakcímem lesz a pozsonyi főpályaudvar, annyit járok arra :)