Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

november 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (78) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (13) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (762) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (80) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (257) csehország (38) csehszlovák (26) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (387) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (34) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (62) gibson (9) gitár (34) gmap (15) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (29) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (307) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (9) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (804) képregény (94) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (338) kritika (71) kulfoldi szemmel (74) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (8) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (49) nagypolszki (6) németország (308) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (23) nosztalgiavillamos (73) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (98) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (31) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (118) pozitívum (12) pozsony (38) prága (14) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (125) repülőgép (42) repülőgépek (73) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szliács (5) szlovákia (90) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (198) tapolca (6) társadalom (5) tatra (20) taurus (7) technika (52) technikatörténet (46) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (347) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (60) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (88) überzenészek (17) utazás (301) utcakép (165) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (391) városkép (86) városliget (8) vasút (436) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (733) villamos (648) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (262) zene (188) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A prágai 23-as villamos

2019.11.04. 07:00 :: Hamster

Egy pozsonyi nosztalgiavillamosozás kapcsán már meséltem a Csehszlovákiában a hatvanas évektől gyártott Tatra T3-as villamosokról, melyek majdnem annyira hozzátartoztak a keleti blokk nagyvárosainak utcaképéhez, mint a kopott zakóban cigiző rosszkedvű emberek. Ez volt _a_ villamos a "béketábor" nagy részében - e téren Magyarország volt a kivétel, ami erősítette a szabályt -, úgyhogy a fél világon össze lehetett futni a lentihez hasonló (sokszor ugyanígy piros-krém festésű) tujákkal:

2001-ben T3.RP típussá átalakított 1966-os T3-as, háttérben a prágai várral

A T3 prototípusát 1960-ban mutatta be az akkor éppen a Československé vagonky Tatra, sdružení národních podniků egyesülés irányítása alatt működő egykori Ringhoffer Művek. Az előd T2-esnél könnyebb szerkezetű, de ugyanúgy PCC gyorsítóműves, és ugyanúgy két és fél méter széles járműveket egészen a kilencvenes évekig gyártotta az 1963-ban a ČKD konszernbe átszervezett smíchovi üzem, melynek akkor a néven kívül (már) semmi köze nem volt a Tatra autókat tervező kopřivnicei céghez.

dsc_1967-1.JPG1987-es gyártású T3SUCS Pohořelec megállónál

Ezek a villamosok máig a prágai utcakép részét képzik, de mielőtt elkezdjük a vasútbarátok körében különösen népszerű "régen minden jobb volt/ezekben még volt anyag/a mai villamosok bezzeg nem fognak hatvan évig közlekedni" morgolódást, szögezzük le, hogy a látszat ellenére a prágai T3-asok nagy része újabb, mint a Ganz csuklósok, sőt, sokuk fiatalabb a budapesti Tatráknál vagy a hannoveri villamosoknál is! És nem csak arról van szó, hogy az évek során egyre korszerűbb villamosberendezéseket raktak ugyanazokba a kasztnikba, hanem arról, hogy az utódnak szánt csuklós KT8D5 típus gyártásának csúszása miatt a nyolcvanas években újra elkezdtek gyorsítóműves T3-asokat építeni, gyakorlatilag ugyanolyanokat, mint a hatvanas években (később persze korszerűsítették egy részüket).

Aki az előbb nem kattintott a linkre, annak gyorsan egy kis magyarázat, hogy mi is ez a "PCC gyorsítómű", más néven "akcelerátor" (csehül zrychlovač):

"Az akcelerátor maga egy nagy átmérőjű kapcsolóhenger, amibe magukat az indítóellenállásokat is beépítették. Így összesen 100 feletti ellenállásfokozatot voltak képesek elérni, a hagyományos szervókontrollereken szokásos 20-30 fokozat helyett. A rengeteg fokozat következtében gyakorlatilag rángatásmentessé vált az indítás, emellett elhagyhatóak voltak az ívfúvások, mivel egy-egy fokozat átkapcsolásnál csak pár volt különbséggel ugrott a motorfeszültség. Az automatikus kapcsolóművet egy határolórelé szabályozta; maga a kapcsolómű pedig visszakapcsolást is lehetővé tett, ha túl nagyra nőtt volna fel az áramszint (ez sok szervós kontrollernél nem lehetséges).

Az akcelerátor kifejlesztésében külön-külön utat járt a Westinghouse és a General Electric. A legfontosabb különbség az volt, hogy míg az elterjedtebb Westinghouse megoldásban egy körbeforduló kerék kapcsolta be az érintkezőket, a kevésbé elterjedt General Electric féle megoldásban szénkefét és kommutátort alkalmaztak. Mindegyik rendszerben megoldható volt a távkapcsolás is.

Hátránya volt ennek a rendszernek a soros-párhuzamos átkapcsolás elmaradása, amely a korábbiaknál nagyobb áramfelvételt okozott. Továbbá a padló alatt elhelyezett akcelerátort külön motoros ventilátorokkal kellett hűteni, mivel elég kis helyre volt a jelentős hőteljesítményt leadó berendezés bezsúfolva."    / villamosok.hu /

Az utolsó mondatban említett hűtőventilátorok adják ezeknek a kocsiknak a jellegzetes hangját: menet közben folyamatosan zúgnak, mintha egy óriási hajszárítón ülnénk. Na de vissza a prágai utcákra:

dsc_2146-1a.JPG23-as villamos a most Legiín

Az elmúlt években egyre több új villamost helyeztek üzembe Prágában, ennek egyfajta ellensúlyozásaként indították el 2017-ben a 23-ast járatot: ezen a vonalon ugyanis csak klasszikus T3-asok járnak, aki tehát ilyennel akar utazni, itt biztosra mehet. Az útvonal érinti a Kisoldalt és a várat is; ottjártamkor e két pont közt tömeg volt a kocsikon (99,9%-uk külföldi turista), a maradék szakaszokon viszont kongtak a kocsik. Valamiért a helyiek nem mertek felszállni, pedig érvényes rájuk a normális jegy vagy bérlet...

dsc_1974.JPGAz imént látott kocsi belső tere 1+1-es ülésrenddel

A tömeg hiánya nem feltétlenül baj, például mert így le lehet fotózni az utasteret, mely a 7234-es pályaszámú kocsi esetében tánctér méretűnek tűnt.

dsc_1985a.JPG1982-es gyártású T3SU Královka végállomáson

A vonal egyik végállomása Královka, egy hurokvágány egy sportlétesítményekkel teli domb tövében. Fotózásilag talán nem a legtökéletesebb hely, bár a kék gyalogosfelüljáró érdekes látvány. Ez a környék meglehetősen fel lett készítve a sportlétesítmények által vonzott tömegekre, mert kétszáz méterrel arrébb is volt egy hurokvégállomás. Valószínűleg szükség is volt a kapacitásra egykor, a dombtetői sportlétesítmények egyike ugyanis a világ legnagyobb stadionja.

dsc_1994.JPGEnnek a kocsinak 1+2-es az ülésezése

A 7001-es pályaszámú kocsi az előzővel ellentétben több ülőhellyel rendelkezett. A 23-as vonalon elvileg a klasszikus T3, T3SU, T3SUCS és a modernizált T3M altípusokba tartozó kocsik közlekednek, de nekem csak SU-t és SUCS-t sikerült elcsípnem. Az "SU" talán kitalálható, hogy a Szovjetuniót jelzi: ezt a modellt nekik fejlesztették ki (eredetileg csak két ajtóval), később aztán maguknak is gyártottak belőle, amikor - ahogy korábban írtam - a KT8D5 gyártása nem bírt beindulni. Egyébként az a mókás ebben a két altípusban, hogy egyrészt a legrégebbi technikát képviselik, másrészt viszont a konkrét kocsik elég újak.

dsc_2224-2.JPG1987-es gyártású T3SUCS Zvonařka végállomáson, ahol a szerelvények deltázva fordulnak

A vonal másik vége a Zvonařka névre hallgat, különlegessége, hogy itt nincsen hurokvágány, helyette deltázva -  "ipszilonozva" - fordulnak: a villamos befordul egy utcába, ott leszállnak az utasok, a vezető átmegy a hátsó kocsi végére, onnan vezetve betolat egy másik utcába, ahonnét aztán már orral előre tud visszahajtani a vonalra. Már csak ezért is érdemes eljönni ide; először én se értettem, mit látok, amikor észrevettem a kockakőben véget érő síneket.

A járművezetők a jelek szerint szeretik a vonallal járó kiemelt figyelmet, a 7001-es pilótája például mindig integetett, meg megállt, hogy lefotózhassuk. A videón a kedvenc ház alatt átbújós szakaszomat is megörökítettem, rögtön kétszer is :)

9 komment

Címkék: prága videó csehország képek tatra csehszlovák villamos technikatörténet pcc nosztalgiavillamos

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr3615269126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Hátránya volt ennek a rendszernek a soros-párhuzamos átkapcsolás elmaradása..."
Hagyjuk kérem az aktuálpolitikát :-)
Egyébként remek lett, nagyon köszi.
aranyos :) Szerintem mentem már vele, mármint ezen a vonalon is
És a vár alatt a kép sarkában egy szuper szálloda, ahonnan a vár is és a belváros is egy ugrás...
Mi a kulonbseg a SU es SUCS kozott?
@adamisg: Biztos vannak köztük különbségek, de _annyira_ azért továbbra se fognak meg a Tatrák, hogy ezeket nézegessem :) Adminisztratív oldalról valami olyasmi lehet az elválasztás, hogy egy ideig T3SU néven gyártottak normál nyomtávú háromajtós T3-asokat maguknak, aztán észbekaptak, és hozzácsapták a Csehszlovákiát jelképező CS betűket. Az biztos, hogy nem teljesen ugyanazokat a kocsikat gyártották 40 éven át, hisz az UV, az ICS, meg a T5C5 is változott szériáról szériára.
Jó videó, szinte hallja az ember a *gong* "Florenc, příští zastávka Námesty Republiky" bemondást is :D
A leghosszabb villamosvonal Prágában a 23-as. Egy órányit megy, végig át a városon, a folyó mind a két partján. De van még egy másik dolog ami meglepett a sűrű villamoshálózat mellett Prágában. Hihetetlen jól tudnak ezek hegyre fel, hegyről le menni, érződik, hogy van a kocsikban szufla.
@Hamster: A prágai villamosközlekedés legnagyobb előnye, hogy abszolút jól van megoldva, mindenhová el lehet jutni a villamosokkal és sokkal gyorsabban lehet A > B között megtenni az utat villamossal, mint bárhol máshol a világon.
@Nagy Zakó: Ezt erősen cáfolnám, de amúgy ott élsz? Mert túristaként valóban jó, a központi részben, de kintebb már nem olyan jó, meg átszállogatni is kell sűrűn.