Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

december 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (79) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (764) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (80) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (258) csehország (40) csehszlovák (28) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (387) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (34) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (62) gibson (9) gitár (34) gmap (15) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (29) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (309) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (10) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (808) képregény (94) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (338) kritika (71) kulfoldi szemmel (76) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (9) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (51) nagypolszki (6) németország (308) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (23) nosztalgiavillamos (73) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (99) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (31) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (118) pozitívum (12) pozsony (39) prága (15) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (125) repülőgép (43) repülőgépek (73) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szliács (5) szlovákia (94) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (199) tapolca (6) társadalom (5) tatra (20) taurus (7) technika (52) technikatörténet (47) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (347) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (62) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (88) überzenészek (17) utazás (304) utcakép (166) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (393) városkép (86) városliget (8) vasút (439) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (735) villamos (650) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (262) zene (188) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Fekete-fehérben a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján

2019.11.25. 07:00 :: Hamster

Áprilisban bemutattam Karl Holzinger néhány színes felvételét a Váci útról, most viszont fekete-fehérben fogunk visszautazni az időben!

1978_08_15_bkv_csm2_1103_10a_megyeri_ut_ho69231_hu.jpg

A külső Váci út szerintem kevésbé volt városias, mint a belső - leszámítva a Megyeri és a Fóti út közti részt, ahol a Vízműveknek és az Egyesült Izzónak köszönhetően mintha egy másik helyre kerültünk volna pár száz méter erejéig. Az út szélén futó síneken balra egy egyirányú Bengáli közeledik felénk, jobbra pedig egy középbejáratú pótkocsi hátsóját látjuk. A tojáslámpás Skoda által kicsit takart busz típusát sajnos nem ismerem fel, a megfejtést kommentben várom :)

1980_04_12_bkv_hev_abw_28449_frangepan_utca_ho74523_at.jpg

1980-ban járunk, a 12-es és 14-es villamosok vágányainak felújítása miatt tűnt fel ez a HÉV-mozdony a Béke utcában. A faburkolatú L III-as típus nem volt különösebben szép, de nem csak a HÉV 1000 voltja, hanem a villamosvasút 550/600-a alatt is működött, úgyhogy néha lehetett a városban is látni.

1980_04_12_bkv_hev_atw_21_abw_frangepan_utca_ho74524_hu.jpg

Kicsit arrébb állt a párja, a 21-es pályaszámú zöld erőművész. Ez a gép ma is megvan, a szentendrei múzeumban lehet találkozni vele.

1981_08_15_bkv_vm_1064_43_j_attila_utca_ho80225_hu.jpg

A 43-as villamos eredetileg HÉV-nek épült, csak 1963-ban sárgult be. A vicinális jelleg emlékét - többek közt - néhány állomásépületecske őrizte a végsőkig, például a budafoki József Attila utcánál. Hangulatos ez a fotó, bár a kopott vakolat és a hullámos sínek egyértelműen a leépülés jelei. Ez a kép '81 augusztusi, '83-ban meg is szüntették a vonalat, pontosabban felfüggesztették a közlekedést rajta. Pedig milyen jól jönne, ha legalább a Camponáig meglenne!

1981_05_01_bkv_csm6_1306_2a_kossuth_ter_ho79421_hu.jpg

A városszéli kopottság ellentéteként is felfogható a Kossuth Lajos tér ezzel a 2A-val. A zöldterület széle azért itt is le van taposva...

1981_08_16_bkv_csm6_1450-1451_6_margit_hid_ho80228_hu.jpg

Valahol az előbbi két kép közt helyezkedik el látványilag a Margit híd budai hídfőjének állapota ezen a képen. Az út rendben van, a villamos kellően modern, de az eredeti sarok- és tetőkialakítás nagyon hiányzik a kétoldalt álló házakról! Ami akkoriban nagyon tetszett, az az, hogy a szentendrei HÉV földalatti szakaszának megállóit a metróhoz hasonló kivilágított táblák jelezték, lefelé mutató neonnyíllal.

1980_10_05_bkv_fm1_1531_ep_13_hatar_ut_ho77015_hu.jpg

A Használtcikk-piac felé igyekszik ez a 13-as villamos a Határ út kereszteződése előtt. A képen látható motorkocsi ma is megvan, sőt: nemrég visszahozták Szegedről Pestre, hogy felújítás után csinálhassanak belőle és egy pótkocsiból egy pont olyan szerelvényt, mint amit itt látunk!

1979_05_24_bkv_vm_1072_59a_moszkva_ter_ho72234_hu.jpg

A Moszkva tér '79-ben még teljes kapacitással várta a villamosokat - itt például rögtön négy vágány is haladt párhuzamosan egy irányban, ami rendszeresen lenyűgözte a nyugati villamosbarátokat. Aztán a rendszerváltás körül lebutították a Beszkárt által a negyvenes években kitalált forgalmi rendet...

1981_05_01_bkv_vm_1000_56_huvosvolgy_ho79401_hu.jpg

És lássunk még egy szép ezrest. Sőt: _az_ 1000-est! A kilencvenes évek közepén mindig megdöbbentem, hogy milyen elhanyagolt volt az 56-os felső végállomása, de a kép alapján ez már '81-ben így volt, lásd a leszakadt peronszélet, meg a sötét és düledező fa épületet! Aki kicsit felnőttebb volt akkoriban, hogy emlékszik, felújították még ezt a végállomást ezután, vagy egészen '99-ig így maradt?

1981_08_16_bkv_fi_2569-2568_55_vaci_ut_ho80229_hu.jpg

És ha a Váci úttal kezdtem a bejegyzést, akkor azzal is fejezem be, csak kicsit beljebb, a Dagály utcánál. Érdekesség, hogy a képen látható ikerkocsi ma is megvan: az egyik fele Szegeden, a másik Debrencenben alkotja egy-egy ikerkocsi egyik felét. A 2569-est ugyanis a 2573-assal párosították egy szegedi nosztalgiaszerelvényhez, az itt hátul guruló 2568-ast pedig a 2572-essel egy debrecenihez. Hogy miért kellett két ikerkocsit összekavarni, azt talán sose fogom megérteni, mindenesetre a kép nagyon hangulatos az önkiszolgáló étteremmel, a fekete rendszámos lengyel Kispolszkival, és a távolban a Láng Gépgyár igazgatósági épületével.

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Karl Holzingernek. A képek szerzői jogai őt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

27 komment

Címkék: budapest város villamos kulfoldi szemmel Karl Holzinger utcakep

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5515322848

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ha még van valahol egy ilyen Schlick, akkor azt lanternás favázasra kellene visszaépíteni és besorozni a nsoztalgiaflottába. Esetleg a Szentendrén dekkoló, Miskolctól elkunyerált lanternás skatulya-pótkocsikkal egy szerelvényben.
A busz szerintem Setra, talán osztrák rendszámmal, bár a felismerést némileg nehezíti, hogy a cikk írója rendszeresen úgy ad feladványt, hogy a képek mögött nincs ott kattinthatóan a nagyfelbontású változat :-)
Setra az a busz , szerintem is, rémlik gyerekkoromból
No és balra a Bengálitól a 100-as Skoda mellett az ott mi? Púpos Wartburgnak gondolnám, de akár M21-es Volga is lehetne...
"Aki kicsit felnőttebb volt akkoriban, hogy emlékszik, felújították még ezt a végállomást ezután, vagy egészen '99-ig így maradt?"

Én nem emlékszem, hogy felújították volna, de azért nem merem kizárni, lehet, hogy én emlékszem rosszul, de szerintem nem nyúltak hozzá. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy bár Hidegkúton nőttem fel, így láthattam volna - de miután lecserélték az imádott Ezreseket Tátrákra, nem nagyon jártam villamossal. Lassabb is volt, mint a busz, messzebb is kellett menni hozzá - de természetesen egyáltalán nem ez volt az oka, hogy hanyagoltam :-) Amíg Ezresek jártak, majdnem minden nap villamossal mentem (csakhogy Hamstert bosszantsam :-)), rohadtul nem érdekelt, hogy gyökkettővel megy, és hogy még kutyagolnom kell, ezresezni akartam :-))
@sako:
Wartburg az. Az M21 Volgának nem ilyen a hátsó szélvédője, C oszlopa.
mellette pedig egy S100 orra.
a busz valóban Setra.
@sako: Púposvarnyú lesz az szerintem is.
Újpesten születtem és nőttem fel de nem emlékeztem hogy Bengáli járt a 10esen. Emlékeim szerint a Megyeri Csárdánál nem volt hurok, onnan hogy jött vissza az egyirányú Bengáli?
A 14-el rengeteget utaztam Mária u.- Dózsa György között és bár onnan a 12es is játszott szívesen vettem ha a 14es jött előbb....
@Quattroman: Ez 10A, az a 3-as Fóti úti végállomásán fordult.
@sako: "Én nem emlékszem"
Hát mióta vagy te felnőttebb, mint én? ;)
@Hamster:
mentségemre, nagyon ritkán utaztam a 10esen mert suliba a Pozsonyi út-Szekszárdi utca között vagy a 12-55 tuja, esetleg 43-84 busz ha az előbb jött az Államinál, gyakorlatira a Lehelen a Dózsa Györgyig 12 vagy 14 villamos játszott. Suliból a tanműhelybe kajálni viszont 3as, 55ös a Volga szállóig és onnan (már nem is tudom hányas) Trolival a Lehel utcáig terjedt a hatőköröm :-)
A busz nem Setra, hanem Berliet, a homlokfalon a jelvenye azonosítja szerintem. Bár a lampak alapján valoban lehetne Setra is..
@KuMa69: Köszi! Ez is egy olyan márka, aminek csak a nevét hallottam eddig.
@Hamster: szep es kulonleges dolgokat alkottak busz es teherauto fronton is :) Talan a konkret peldany egy Berliet Crusair 2 csinos V6-os, vagy V8-as motorral.
Nem tudom, csak "újságírói fogás", vagy tényleg nem emlékszel: a 2568-69 és 2572-73 közül a páros pályaszámúakban maradt meg a falécülés, a páratlanokban már műbőr volt. 1984 júliusában még mindkettő közlekedett a 10A-n, majd eltűntek, hogy augusztusban már Debrecenben tűnjenek fel nosztalgiavillamosként az ottani városi vasúti közlekedés jubileumára. Ennyi idő alatt csak átfesteni volt idő, üléseket cserélni nem, ezért kellettek a fapados kocsik.
A 10A-n járt egyirányú bengáli hosszabb ideig, a 10-esen 1980-81-ben kétirányú. De 1981-ben már jött a Tátra a 10-esre is.
A két ikerkocsit nem a szétszedéskor kavarták össze, hanem addig voltak illogikusan párosítva. A 2569-2573 (> SZKT 313-314) páros ugyanis bőrüléses ülésű, a 2568-2572 (> DKV 1884-1984) pedig faléces. Így most mindkét ikerszerelvény egységes kivitelben fut - sajnos nem Budapesten.
@Hamster:
"Hát mióta vagy te felnőttebb, mint én? ;) "

Jóvanna, nem felnőttebb, csak vénebb egy ötössel :-)))
@montmartre: én is ezt írtam le, mindössze nem minősítettem az 1984-ig létező csatolást. Viszont 313-314 is fapados, ott már volt idő átépíteni.
Hamster, te ismered, ismerted is ezeket az embereket, akik a fotókat készítették?Van az a másik is, egy olyan holland nevű, nem jut most az eszembe, de van itt a blogon sok kép tőle.Nem lehet megkérdezni ezeket a fickókat, hogy mit csináltak itt Magyarországon, huzamosabban voltak itt, vagy csak turistáskodtak, hogy élték meg az emberarcú szocializmust?
Szerintem q érdekes poszt lehetne belőle...
@KuMa69: Bizonyám! Vagy 3-as. Ebből a szögből soha nem fogjuk megmondani, mert alapvetően a hosszukban tértek el. Először a rendszám lett gyanús, hogy nem tűnik osztráknak. Először Saviem S53-ra tippeltem, de nem. Berliet az, ahogy mondod.
Legközelebb majd csak egy pixelt kapunk Hamitól, hogy abból mondjuk meg, hogy melyik C64 játékból van. (8<|
@Sam. Joe: "Legközelebb majd csak egy pixelt kapunk Hamitól, hogy abból mondjuk meg, hogy melyik C64 játékból van. (8<| "
Egyet? Egyet se! :P
@Hamster: Aham, kösz, ezekbe eddig nem futottam bele, de majd most.
:-)
Én 1994-től voltam gyermekvasutas, már vb.-ként kerültem oda, heti többször feljártam: ilyen gáz nem volt szerintem a peron széle, a korlát amúgy szintén nem volt meg.
@KuMa69: Ez egy osztrák rendszámú Setra. A Beliet orrán Renault jelvény volt, Bukarestben anno utaztam is ilyennel. Kicsit zajos, farmotoros volt a románok Beliet autobusza, nem tudom, hogy ők gyártották-e vagy behozták.