Nemrég alkalmam nyílt meglátogatni a kassai repülőmúzeumot a Légiforgalmi Kulturális Központ munkatársaival. Sok szép dolgot láttam, szerintem lesz is belőle pár blogbejegyzés, de most csak egy masinát mutatnék be onnan, őt:
Ebből a szögből nem is látszik, miért tetszik nekem ez a masina - oldalról nézve viszont valahogy sokkal modernebbnek mutatja magát, mint ahogy azt a dupla szárnyak sejtetnék:
Az Avia B-534-es (másfajta jelöléssel B.534-es) a harmincas évek első felének tipikus átmeneti technológiájú vadászrepülőgépe volt - és igen, ez az Avia ugyanaz az Avia, amelyik annak idején a jellegzetes, Renault-licensz teherautókkal kékítette a kelet-európai utcaképet. A gép a B-34-es utódja volt, melyből csak kevés épült, mert továbbfejlesztett változata, a spanyol V12-es motorral ellátott 534-es ígéretesebb volt.
By Unknown - http://www.cs-letectvi.cz/obrazky/avia-b-534/avia-b-534-2.jpg, Public Domain, Link
Az először 1933-ban felszálló prototípus még nyitott kabinnal épült, és ez is a típus átmenetiségét mutatja: ekkor ugyanis még nem csak az nem dőlt el, hogy a jövő a behúzható futóműves, gyors monoplánoké és nem a fordulékony, de lassú kétfedelűeké, de még a pilóták egy része is jobb szerette közvetlenül érezni a levegőt.
By Pseudonymous – published under a corporate name – Avia - Ing. Jiří Vraný – Avia B-534, MBI 1994, ISBN 80-901263-6-7., Public Domain, Link
Zárt kabinnal a törzs már egész úgy néz ki, mint a második világháború sikeres vadászgépeié, nem? Ha leretusálnánk a felső szárnyat, akár egy Hawker Hurricane is lehetne, vagy egy Dewoitine D.520... Az utóbbival való hasonlóság egyébként nem teljesen légbőlkapott, ugyanis a francia gépet ugyannak a Hispano-Suiza 12Y motornak egy másik változata hajtotta, mint az Aviát.
Pontosabban a csehszlovákok a sorozatgépekhez már saját maguk gyártották a motort licensz alapján, ez volt az Avia HS 12Ycrs. Aki jobban megnézi a fentebbi képet, egy Škoda logót is felfedezhet rajta, az Avia ugyanis ekkor ennek a cégnek a tulajdonában volt.
By Unknown - http://www.svetkridel.cz/pix/kniha1189408125-img01-thumb.jpg, Public Domain, Link
Az 534-esből több mint félezer példány készült, Csehszlovákia felosztása után néhányuk harcolt is a Magyar Királyi Légierővel szlovák színekben, nem túl nagy sikerrel. Sőt, egy példány zsákmányként magyar lajstromot is kapott! A képeimen látható gép egy eredeti darabokat is tartalmazó replika, és a Bk-534-es altípushoz tartozik, mely a B-534-es légcsavartengelyen át tüzelő gépágyúval szerelt változata volt.
Aki egy "k" nélküli B-534-est szeretne látni, annak a Kbely-i repülőmúzeumig kell mennie, nekik van egy olyanjuk, szintén utánépítésként. A típus egyébként azért kedves a szívemnek, mert gyerekként egyszer kaptam valakitől egy félig összeállított modellt, és emlékszem, mennyit erőlködtem azzal, hogy a szárnyak közti N alakú tartók szimmetrikusak legyenek a két oldalon. Mennyivel egyszerűbb lett volna, ha nem kétfedelűnek épült volna :)
Ez megy most