Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

december 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (79) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (764) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (80) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (258) csehország (40) csehszlovák (27) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (387) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (34) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (62) gibson (9) gitár (34) gmap (15) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (29) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (308) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (10) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (808) képregény (94) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (338) kritika (71) kulfoldi szemmel (76) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (8) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (51) nagypolszki (6) németország (308) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (23) nosztalgiavillamos (73) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (99) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (31) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (118) pozitívum (12) pozsony (39) prága (15) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (125) repülőgép (43) repülőgépek (73) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szliács (5) szlovákia (93) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (199) tapolca (6) társadalom (5) tatra (20) taurus (7) technika (52) technikatörténet (47) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (347) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (62) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (88) überzenészek (17) utazás (303) utcakép (166) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (393) városkép (86) városliget (8) vasút (438) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (735) villamos (650) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (262) zene (188) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Egy fura repülőgép, avagy az Avia eredetileg nem kék teherautókat gyártott :)

2019.12.02. 07:00 :: Hamster

Nemrég alkalmam nyílt meglátogatni a kassai repülőmúzeumot a Légiforgalmi Kulturális Központ munkatársaival. Sok szép dolgot láttam, szerintem lesz is belőle pár blogbejegyzés, de most csak egy masinát mutatnék be onnan, őt:

dsc_2661.JPG

Ebből a szögből nem is látszik, miért tetszik nekem ez a masina - oldalról nézve viszont valahogy sokkal modernebbnek mutatja magát, mint ahogy azt a dupla szárnyak sejtetnék:

dsc_2666.JPG

Az Avia B-534-es (másfajta jelöléssel B.534-es) a harmincas évek első felének tipikus átmeneti technológiájú vadászrepülőgépe volt - és igen, ez az Avia ugyanaz az Avia, amelyik annak idején a jellegzetes, Renault-licensz teherautókkal kékítette a kelet-európai utcaképet. A gép a B-34-es utódja volt, melyből csak kevés épült, mert továbbfejlesztett változata, a spanyol V12-es motorral ellátott 534-es ígéretesebb volt.

Avia B-534 - prvý prototyp.jpgBy Unknown - http://www.cs-letectvi.cz/obrazky/avia-b-534/avia-b-534-2.jpg, Public Domain, Link

Az először 1933-ban felszálló prototípus még nyitott kabinnal épült, és ez is a típus átmenetiségét mutatja: ekkor ugyanis még nem csak az nem dőlt el, hogy a jövő a behúzható futóműves, gyors monoplánoké és nem a fordulékony, de lassú kétfedelűeké, de még a pilóták egy része is jobb szerette közvetlenül érezni a levegőt.

B-534 III. verze.jpgBy Pseudonymous – published under a corporate name – Avia - Ing. Jiří Vraný – Avia B-534, MBI 1994, ISBN 80-901263-6-7., Public Domain, Link

Zárt kabinnal a törzs már egész úgy néz ki, mint a második világháború sikeres vadászgépeié, nem? Ha leretusálnánk a felső szárnyat, akár egy Hawker Hurricane is lehetne, vagy egy Dewoitine D.520... Az utóbbival való hasonlóság egyébként nem teljesen légbőlkapott, ugyanis a francia gépet ugyannak a Hispano-Suiza 12Y motornak egy másik változata hajtotta, mint az Aviát.

dsc_2633.JPG

Pontosabban a csehszlovákok a sorozatgépekhez már saját maguk gyártották a motort licensz alapján, ez volt az Avia HS 12Ycrs. Aki jobban megnézi a fentebbi képet, egy Škoda logót is felfedezhet rajta, az Avia ugyanis ekkor ennek a cégnek a tulajdonában volt.

Avia Bk-534 Slovenských vzdušných zbraní.jpgBy Unknown - http://www.svetkridel.cz/pix/kniha1189408125-img01-thumb.jpg, Public Domain, Link

Az 534-esből több mint félezer példány készült, Csehszlovákia felosztása után néhányuk harcolt is a Magyar Királyi Légierővel szlovák színekben, nem túl nagy sikerrel. Sőt, egy példány zsákmányként magyar lajstromot is kapott! A képeimen látható gép egy eredeti darabokat is tartalmazó replika, és a Bk-534-es altípushoz tartozik, mely a B-534-es légcsavartengelyen át tüzelő gépágyúval szerelt változata volt.

Aki egy "k" nélküli B-534-est szeretne látni, annak a Kbely-i repülőmúzeumig kell mennie, nekik van egy olyanjuk, szintén utánépítésként. A típus egyébként azért kedves a szívemnek, mert gyerekként egyszer kaptam valakitől egy félig összeállított modellt, és emlékszem, mennyit erőlködtem azzal, hogy a szárnyak közti N alakú tartók szimmetrikusak legyenek a két oldalon. Mennyivel egyszerűbb lett volna, ha nem kétfedelűnek épült volna :)

3 komment

Címkék: szlovákia képek múzeum csehszlovák kassa repülőgép technikatörténet lkk

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5315333452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"...avagy az Avia eredetileg nem kék teherautókat gyártott :)"

Bezony, itt zuglóban van egy barbi-lila emelőkosaras is :-))) Elég ótvar, mit mondjak...

Viszont a repülő tényleg döbbenet...

"de még a pilóták egy része is jobb szerette közvetlenül érezni a levegőt."

Gondolom olyasmi lehet a különbség, mint a motor és az autó között...
:) Aranyos, és nekem is volt ilyen makettem
Egy normális alsószárnyas kiépítésben nagyon formás sárkány lenne.