Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

október 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @haromegesztizennegy: Egyébként én se jutottam volna ide el villamosok nélkül. Nagyon élvezem, hogy ez az utazgatás el... (2020.10.23. 22:19) Toruń
  • Hamster: @haromegesztizennegy: Már hogy melyiket? :) Volt pár. (2020.10.23. 22:17) Toruń
  • haromegesztizennegy: Magamtól valószínűleg sosem jutnék el ide, kimondottan jó, hogy ilyen helyekről is van poszt. A kölni dómosodat semmi ... (2020.10.23. 22:17) Toruń
  • Hamster: @Békássy Csaba: "az F1A motorkocsiknál már nem volt" Nekem csak az 1522-esről és a két szegedi kocsiról lehet tapaszta... (2020.10.23. 01:59) NDK villamosológia: Gothawagenek és Rekók
  • Békássy Csaba: @Hamster: Igen, a középbejáratú kocsiknál volt a tágas peronról lépcsöfok az utastérbe, de az F1A motorkocsiknál már n... (2020.10.22. 18:53) NDK villamosológia: Gothawagenek és Rekók
  • Hamster: @Békássy Csaba: Lehet, hogy a peronjuk alacsonyabb volt, de utána volt egy lépcsőfok az utastérbe, míg a Gothawagenekn... (2020.10.22. 16:16) NDK villamosológia: Gothawagenek és Rekók
  • Békássy Csaba: A padlómagasság tekintetében volt nálunk is előrelépés: a középbejáratú kocsik, valamint az F1A kocsik tudtommal 760mm... (2020.10.22. 14:13) NDK villamosológia: Gothawagenek és Rekók
  • toto92: @haromegesztizennegy: +1, pár képes-videós élménybeszámolóra szvsz jó a blog, de komolyabb témákhoz, nagyobb írásokhoz... (2020.10.22. 11:38) NDK villamosológia: Gothawagenek és Rekók
  • Hamster: @haromegesztizennegy: Én is így gondolom. Ráadásul NAGYON nyűgös a formázás és a belső linkek kezelése a szerkesztőben. (2020.10.21. 23:07) NDK villamosológia: Gothawagenek és Rekók
  • Hamster: @Politikwissenschaftler: A CSS tényleg egy 1024-es dizájn 1280-ra felhúzásának még szélesebbre széthúzása, de szerinte... (2020.10.21. 22:58) NDK villamosológia: Gothawagenek és Rekók
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 1969 (6) 1976 (5) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (8) 424 (12) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (95) autók (83) bach (5) balaton (42) Balt Korthals Altes (7) bardotka (9) basel (7) bbc (8) bécs (45) belgium (11) bengáli (22) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (797) budapesti pillanatok (45) buék (9) busz (85) búvár (14) bytom (6) c50 (10) c64 (16) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (46) csak egy videó (269) csehország (58) csehszlovák (37) csörgő (9) cukiság (34) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (5) énblog (404) énzene (19) építészet (66) építkezés (22) épület (17) érdekesség (30) erfurt (7) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (5) ezres (10) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (12) felhők (26) felső-szilézia (29) felső szilézia villamos (26) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (32) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (36) gmap (19) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (39) gyermekvasút (28) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (330) hamster (5) hangok (5) hangszerek (12) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (34) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) innsbruck (5) ipari létesítmények (6) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (14) katowice (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (869) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (44) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (7) közlekedés (355) kritika (71) kulfoldi szemmel (93) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (54) les paul (8) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) lkk (5) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (11) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (43) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (6) MOD (7) morál (11) morgás (127) mozdonyok (21) mozi (6) mtp (7) muki (12) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (57) nagypolszki (6) németország (316) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (47) nosztalgia (223) nosztalgiabusz (26) nosztalgiavillamos (77) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (16) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (106) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (38) panoráma (108) paródia (5) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (18) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (44) prága (22) programajánló (27) púpos (18) queen (15) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (22) relax (12) repülés (132) repülőgép (44) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (38) rock (75) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szeged (31) szergej (27) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (108) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (212) tapolca (6) társadalom (5) tatra (27) taurus (7) technika (56) technikatörténet (58) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (375) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (68) trolibusz (60) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (90) überzenészek (17) utazás (319) utcakép (182) uv (40) vár (11) várnegyed (8) város (416) városkép (87) városliget (8) vasút (489) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (781) villamos (706) vlog (7) vonat (8) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (36) youtube (287) zene (195) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Olajkutak és motorkocsik

2019.12.17. 07:00 :: Hamster

Idén számtalan vasútbarátot láttam a viccesen tükörfordított "nagydisznószakálli", azaz az alsó-ausztriai Groß Schweinbarth-i vonalról írni, ami kíváncsivá tett. Mi van ott, ami annyira érdekes, miért megy most hirtelen mindenki oda? Aztán, amikor egy hétfőm előre nem vártan felszabadult, bekunyeráltam magam az oda induló Intersziti autójába, hogy szemügyre vegyem a környéket.

dsc_3471-0.JPG

A sok emlegetésnek természetesen oka volt: a 2019 decemberi menetrendváltással ugyanis megszűnt a személyforgalom a Groß Schweinbarth-i vonalakon. Mert bármit is gondolunk az osztrák közlekedésszervezésről, ott sincs kolbászból a kerítés: ha egy vasútvonalon nincs elég utas, akkor ott is más közlekedési eszköz után néznek.

A nagydisznószakálli (hadd emlegessem így) hálózat 2019-ben már csak két vonalból állt, melyek fejreállított "Y" alakban húzódtak Bad Pirawarth és Gänserndorf, illetve Groß Schweinbarth és Obersdorf közt. Ahogy azonban a fentebbi térképen látható, a vonalak régen továbbmentek észak felé, így az "Y" akkor még "X" volt. Pontosan emiatt az alsó-ausztriai Weinviertelt feltáró vasutakat Schweinbarther Kreuznak, azaz "schweinbarthi keresztnek" is hívták.

Stammersdorf Bahnhof 1988.jpgBécs, Stammersdorf, kicsivel a bezárás előtt. Készítő: Herbert Ortner - Eigenes Werk, CC BY 3.0, Link

A "kereszt" története 1903-ban kezdődött, amikor a Lokalbahn Gänserndorf–Gaunersdorf Gesellschaft társaság megnyitotta helyiérdekű vonalát a nevében szereplő két település közt. Ugyanebben az évben a Lokalbahn Stammersdorf–Auersthal is útjára indította saját vicinálisát, ugyancsak a nevében szereplő települések közt. Az előbbi társaság 1906-ra Mistelbachig, a másik pedig Dobermannsdorfig hosszabbította vonalát, de Groß Schweinbarth és Bad Pirawarth közt közösen használták a síneket.

A stammersdorfi vasútállomás épülete ma is megvan

A "kereszt" hanyatlása 1988-ban már vonalbezárások képében öltött testet: megszűnt a személyforgalom Stammersdorf és Obersdorf, Hohenruppersdorf és Dobermannsdorf, illetve Gaweinstal Brünner Straße és Mistelbach közt - tessék szépen megkeresni ezeket a helységeket a térképen, ha már ennyit vacakoltam vele :) Ezután kis szünet következett, majd 2004-ben elment az utolsó vonat Gaweinstal Brünner Straße és Bad Pirawarth közt is, viszont a másik ágon ismét megindult a forgalom Sulzig. Utóbbi nem tartott sokáig, 2010-ben Bad Pirawarthig rövidítették ezt az ágat is, ekkor alakult ki a 2019 decemberéig látható állapot, amit sötétkékkel jeleztem a térképen. Érdekes módon az északkeleti ág egy része ezután ismét látott némi forgalmat, a K.K. Museumsbahn Weinviertel ugyanis néhány éve múzeumvasutat üzemeltet Bad Pirawarth és Sulz közt.

dsc_3447.JPG

A "kereszt" vonatai jó ideje kihasználatlanok voltak; valahol azt olvastam, hogy a fenntarthatósághoz szükséges 2000 utas helyett csak 700 használta őket naponta. 2019-ben végül a bezárás mellett döntöttek: szeptembertől elindult két, a vonatnál sűrűbb kiszolgálást biztosító buszjárat, melyekről azt ígérik, hogy a járműveket hamarosan elektromos hajtásúra cserélik, december 14-én pedig elment az utolsó személyszállító vonat - a két dátum közti időszak arra szolgált, hogy a helyieknek legyen lehetősége megszokni az új rendszert. Egy helyi szervezet ennek ellenére ki szeretné kényszeríteni a vasúti üzem fenntartását, a Graz-Köflacher Bahn égisze alatt - majd meglátjuk, szerencsével járnak-e. Azt azért el kell mondani, hogy ezen a hétfői munkanapon csak 4-5 nem vasútbarát utast láttunk a vonatokon, amelyekkel utaztunk, és ez valóban kevésnek tűnik a gazdaságossághoz. Obersdorfban ugyan 20-25 ember is átszállt az S-Bahnról a vicinálisra délután 5 után, de ez a délutáni csúcshoz képest még mindig nem mondható soknak.

De vissza a kirándulásunkhoz: az időjárás nem volt kegyes hozzánk, időnként olyan köd volt, hogy már a peron vége is homályosan látszott. Másrészt viszont legalább nem esett :) A fentebbi videón szerintem sikerült a vonalak jellegzetességeit megörökíteni: a nem túl nagy sebességet, és a himbás olajszivattyúkat, melyek döbbenetes számban pettyezték a tájat. Jellemző volt még a nem biztosított átjárók előtti kürtölés, aminek köszönhetően jó előre tudni lehetett, hogy vonat közeledik. A leglátványosabb rész Groß Schweinbarth előtt volt, ahol az "Y" szárai felől jövő vágányok úgy egy kilométer hosszban egymás mellett futnak; ettől eltekintve átlagos dombvidéki vonalakról beszélhetünk, különösebben érdekes műtárgyak (alagút, híd) nélkül. További kommentekeket a CC feliratra kattintva olvashattok a videón.

dsc_3653.JPG

Számomra meglepő volt, hogy mennyire az itthoniakra hasonlítottak az állapotok: kajlán álló oszlopok, helyenként megsüllyedt pálya... Az első egy kilométert Gänserndorf állomásról elindulva konkrétan 3 perc alatt tette meg a motorkocsi, és ez még Kisszénás és Kondoros közt is lassúnak számítana. Talán azért is döntöttek éppen most a buszra átállás mellett, mert most kellene hirtelen sok pénzt a pályára költeni? Viszont az állomásépületek remek állapotban voltak, annak ellenére, hogy a legtöbb üres volt. Egyébként a képeken látható 5047-es sorozatú motorkocsik első példányait '87-ben pont itt, a Schweinbarther Kreuzban tesztelték. Sic rail transit gloria mundi?

dsc_3811.JPG

A szóló motorkocsiból álló vonatok elsősorban a Gänserndorf - Groß Schweinbarth - Obersdorf szakaszt szolgálták ki, időnként Groß Schweinbarthból Bad Pirawarthig felrohanva és visszajőve. Ezt jelentette, hogy "Nagydisznószakáll" volt a hálózat középpontja: minden irányból egyszerre értek ide a vonatok, és az átszállások után egyszerre is indultak tovább. Pontosabban egy perc különbséggel. Menetrendi "pókot" persze itthon is találni, de én még nem láttam olyat, ami ennyire takkra pontosan működött volna.

Ez az egy perc néha úgy jött ki, hogy a vonatok a két irányból egyszerre érkeztek arra a részre, ahol párhuzamosan futottak a vágányaik, csak aztán egyiket megállították az állomás előtt. Délelőtt, amikor a sínek mellett állva fotóztunk, sajnos nem egyszerre jöttek, amikor viszont beutaztuk "a keresztet", kis versengés alakult ki, hogy melyik motorkocsi ér előbb oda. Azt hiszem ez a párhuzamos futás fog megmaradni bennem erről a vicinálisról, és ez egy jópofa emlék.

14 komment

Címkék: énblog közlekedés videó ausztria képek vasút weinviertel trainspotting

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr315352694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ha már olajkutak, akkor szélkerekek is!
Nem gondoltam volna, hogy Bécs közvetlen közelében nem tud versenyképes lenni a vonat...
@NAR:
"Nem gondoltam volna, hogy Bécs közvetlen közelében nem tud versenyképes lenni a vonat... "

Már hogyne tudna: ráragasztanak egy fényképet egy autóversenyről, és máris verseny-képes lesz... :-))))
(Én kérek elnézést)
@NAR: Emlékeim szerint Ganserndorf és környéke eléggé falusias, Bécs közelsége ellenére. Gondolom, a településszerkezet, a sok kis falu szanaszét - kevéssé kedvez a vonatnak, Ráadásul arrafele már 30 éve is mindenkinek volt autója.
@sako: Budapest környékén sem mindenhol versenyképes a vasút - a hasonló helyzetű Vácrátót-Galgamácsa, vagy a Veresegyház-Gödöllő vonalaknak is az okozta a bezárását, hogy kistelepüléseket kötöttek össze harántirányban, a fővárosba nem mentek be. Ezért tengődik a Komárom-Esztergom vonal is, pedig anno teltházas, közvetlen vonatok voltak Budapestre még a régi 2-es vonali vágányokon.
@sako: Grrr, egy dobásból kimaradsz :)
@Benbe: Sztem a legtöbb kis forgalmú vonal nullszaldósan üzemeltethető lenne, ha a vezető osztana jegyet, nem lenne kalauz, nem lenne állomási személyzet.
-Takaros, átlagosan felújított (helyi kőműves által), bekamerázott várókkal!/megállókkal.
Egy ilyen motorkocsival menne egy vezető egész nap oda-vissza, vagy esetleg kettő, ellenirányban. Egy 80-as pályán, kicsit szerencsésebb vonalvezetéssel és ütemes menetrenddel, kizárt hogy ne lenne utas, mindez veszteség nélkül.

Pl. a Füzesabony - Kisúj. vonalat ki kéne próbálni, a vezetőn kívül személyzet nélkül, hogy mit mutatnának a számok...
Kevésbé volt felkapott, hogy a Donauuferbahn egy állomásköze is megszűnt Óperenciában — unter der Enns már jóval korábban megszűnt.

Szembetűnő, hogy míg a kuruc magyar kényszeresen egy sebességértéket tervezhet egy állomásközbe — addig Ausztriában számtalanszor kitábláznak annyit, amennyit bír, a lassújelkimutatás konkrétan lépcsős diagram, de az RMG albumában lévő szolgálatikon is látszik, hogy több a sebességugrás, mint a megálló.

Érdekes, hogy a közös szakaszon a ludas szelvényezés folytatódott, nem a törzsi. : )
Mistelbach Lokalbahn és Dobermannsdorf állomásokon is hévek csatlakoztak, utóbbi felé Zistersdorfnál is. Meg a marcheggi vonaltól délre is volt egy Y. Szóval a Donauuferbahn hagyján, bőszen kaszált már Alsó-Ausztria legendás fűnyírója, és akkor még csak a Weinviertel keleti felét soroltam az előbb.
@haromegesztizennegy: Itt nem volt kaller. Eleve a száz VOR-osból 98 Bécsben dolgozik. Az elővárosban csak az emeletesen van kaller az S, R, Rex kategóriákban.
Mondjuk ha Stammersdorf—Obersdorf el is épült: ha akarják, tudnak bármit építeni. Ha U5-ös játékmetróra van pénz…
@Albu: Ezeket a vonalakat is berajzoltam világosszürkével. Na jó, az egyiket nem volt kedvem végigkövetni Korneuburgig :)
@haromegesztizennegy: ezen ár rég túl vagyunk. A MÁV már 15+ éve bezárta a kisebb vonalak állomásainak nagy részét, pl az Aszód Balassagyarmat vonalon.

A vonatvezetős jegyárusítás szar ötlet,a buszt is feltartja, a vonatot még jobban feltartaná, a 2-3 kocsis bzmot esetén meg simán lehetetlen
@Flankerr: A rendszeres utasoknak úgyis bérlete van, 1-1 jegyet meg ki lehet adni, működött ez elég helyen jól. Mondjuk a kétkocsis Bézé helyett jöhetne egy ilyen Jenbacher, és akkor adott a kvázi egyterűség is. Mára persze automaták figyelnek a fedélzeten, mert olyat is lehet.