Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

február 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (90) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (6) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (767) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (81) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (45) csehszlovák (29) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (9) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (392) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (20) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (26) felső szilézia villamos (23) fényvillamos (14) ferihegy (34) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (63) gibson (9) gitár (34) gmap (16) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (31) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (312) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (29) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (11) katowice (5) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (817) képregény (94) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (342) kritika (71) kulfoldi szemmel (76) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (45) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (53) nagypolszki (6) németország (308) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (219) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (32) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (119) pozitívum (12) pozsony (40) prága (17) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (125) repülőgép (43) repülőgépek (75) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (5) szliács (5) szlovákia (99) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (201) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (50) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (351) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (309) utcakép (166) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (394) városkép (86) városliget (8) vasút (453) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (749) villamos (658) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (265) zene (189) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Fapadossal a temetőbe

2020.01.21. 07:00 :: Hamster

Amikor kiderült, hogy az év utolsó előtti előtti előtti napját a felső-sziléziai villamoshálózaton utazgatással fogom tölteni, sejtettem, hogy nem fog kimaradni a bytomi 38-as vonal. Nézzünk csak rá erre a képre: ősi jármű, egyetlen vágány, öreg téglaépület a háttérben: hát nem ez minden villamosmániás nedves álma? Persze csak azért nedves, mert havazott egy kicsit, és rögtön el is elolvadt :)

dsc_4711-2.JPG

És ez itt a képen a karácsonyi fények ellenére nem a helyi Fényvillamos, hanem a vonalon egész évben menetrend szerinti utasszállítást végző jármű! A mai 38-as útvonalán 1913-ban járt először villamos: az út közepén fekvő magányos, kitérők nélküli sínpár a belvárosból egy magasabban fekvő részre vezetett, ahol a XIX. század második felében temetőket nyitottak. Egykor egy kocsiszín is működött a felső végállomáson, de azt 1960 körül bezárták - a helyén ma egy sírköves működik.

dsc_4725.JPG

Nem volt mindig egyértelmű, hogy itt villamosnak kell járnia: a vonalat 1979-ben egyszer már bezárták, de aztán 82-ben újraindították, immár a ma is használt 38-as számmal. Mivel a felső-sziléziai közlekedési vállalat alapvetően egyirányú üzemre van berendezkedve, két öreg - de kétirányú! - tuja közül jár valamelyik az 1350 méteres útvonalon; csak halottak napja környékén közlekedik mindkettő egyszerre, néhány méter távolságot tartva egymástól.

img_20191228_122115.jpg

Minket aznap az 1118-as számú kocsi szállított, a kettő közül ez a fiatalabb: 1951-ben gyártották a szomszédos Chorzów városában működő Konstal gyárban (a másik jármű '49-es). Ránézésre felújíthatták azóta, hogy legutóbb láttam: a falécből készült ülések ugyan megmaradtak, de az ősi lyukasztó alá felkerült az érintőkártyás tarifarendszer készüléke is. Ilyenkor a budapesti utas nem kicsit érzi magát bután a nem-időzónás papírjegyével meg a hőre elhalványuló papírbérletével...

A múltkor kérdeztem, hogy a rövidebb, pergősebb, vagy a hosszú videókat szeretitek inkább, hát most egy hosszabbat csináltam, amin megfigyelhető a helyszín. A magyarázó feliratokat a CC gombbal lehet előcsalogatni.

dsc_4692-2.JPG

Ja igen: a feliratozásban írom, hogy sikerült az utca csúnyábbik oldalát videóznom, a túloldalon a főposta jobb téma lett volna. Nos, a villamos mögötti palotácskáról van szó. Szép, nem?

Egyébként a nem túl távoli jövőben vége lesz a kéttengelyesek itteni üzemének: elvileg már meg is rendelték a helyükre a korszerű, részben alacsonypadlós járműveket. Persze az öreg tuják valószínűleg nem fognak teljesen eltűnni, hiszen a két piros jószág már a városkép részének számít, csak akkor már - a korukhoz méltóan - nosztalgiakocsiként fognak közlekedni.

11 komment

Címkék: utazás videó képek tömegközlekedés villamos lengyelország bytom konstal felső szilézia villamos felső-szilézia

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr215398192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Talán a pályát is fel kellene újítani, mert gyökketővel haladva is részeg tengerészként dülöngél rajta az a szegény Kriegsstrassenbahn...
Szerződés szerint június végéig kéne szállítania a Modertransnak a 10 szóló, félig ap kocsit, amik közül kettő lesz 38-as kompatibilis kétirányú, legalábbis ezt írta meg a sajtó. Mindenesetre ki nem hagyom egy újabb (utolsó?) körre jövő hétvégén Bytomot, ha már Katowice felé járok majd.. aztán irány 320 méter mélyre Zabrzében :)
@Nicolas Reök: Valamit láttam, hogy gond volt ezeknek a villamosoknak a specifikációjával, hogy hány százalékosan alacsonypadlósak.

Zabrzéban ezek szerint van valami bányamúzeum? Egyszer ilyen szempontból is körül kellene ott nézni.
@nyelv-ész: Szerintem ha terveznek a jövőre a vonallal, akkor meg fogják csinálni. Több helyen is láttunk új pályát, még egyvágányos helyen is.
@Hamster:
Hm, érdekesen hangzik.. először mikor találkoztam a szóló beszerzés hírével elsőre valami egyszerűbb Vario LF szerűt láttam lelki szemeim előtt, amit a Modertans úgyis Konstal 105Na utódként közelít.. www.railwaygazette.com/vehicles/modertrans-tests-elblg-tram-in-od/55063.article
épp, mint amint azóta Elblągnak készítettek Moderus Beta alapon, ami viszont messze az 50% ap aránytól.. de ez elvileg a full ap Gamma típus variációja a gazette szerint és a látványterv is arra hajaz, az igazság valahol elveszett nekem. Sajna viszonylag nehezen találok forrást lengyelül :)

Igen, van bányamúzeum Zabrzében, Guido a neve, ez meg a honlapja:
kopalniaguido.pl/index.php/en/sightseeing-of-guido-coal-mine
A sima túra 170 és 320 méterre visz le, a másik 355-re és extrémebb kicsit. Mi a simára megyünk, de abban is van egy két-három perces függővasutazás lent :) Regisztrálni kell előre, tudnak angolul kommunikálni levélben. Lengyel vezetésű csoportban 55 złoty per koponya, az angolra az írták nekem levélben, hogy 90 złoty (a honlapon 250 for group), ami mondjuk egy wieliczkai belépő árával van egy szinten.
@Nicolas Reök: Amit én olvastam, ott 20 versus 30 százalékról írtak, és én is pontosan egy variósított 105Na-t láttam lelki szemeim előtt.

A 355 méteres miért extrémebb, onnan nem szivattyúzzák a vizet? :)
@Hamster:

A 20-30% ap az pont az elblągi szóló Beta akkor, úgy az 50% bőven felejtős, még a Vario is 'csak' 36%.

kopalniaguido.pl/index.php/en/the-dark-of-the-mine

Búvárfelszerelés nem kell :) viszont az a tárna úgy maradt ahogy éppen a művelés befejezésekor volt. Írják is, hogy nem árt, ha fizikailag rendben van az ember és nem fél attól, hogy koszos lesz.. őszintén szólva, ha csak magam mennék esélyes, hogy lemennék oda, de barátnővel jó lesz a másik variáció :)
Mondjuk magára vessen, mondtam neki, hogy Katowice (+ az egész 'konurbacja') nem épp izgalmas turisztikailag, de ragaszkodott hozzá.. úgyhogy megnézheti a bytomi temető kerítését és a zabrzei bánya mélyét :)
Egyébként, ha olyankor mennénk vissza arra amikor a bytomi SGKW kisvasút éppen üzemel, akkor a Tarnowskie Góry-i ezüst bányába vinném kisvasúttal, az a bánya már világörökségi helyszín pár éve.
@Nicolas Reök: Elég zavaros cikk volt, de Elblag neve mintha még rémlene is.

"mikor a bytomi SGKW kisvasút éppen üzemel, akkor a Tarnowskie Góry-i ezüst bányába vinném kisvasúttal"
Ilyen mikor van? Asszem itt az ideje nem csak a villamosokat figyelni, ha arra járok.
@Hamster:
Tavasszal derül ki elvileg az idei szezonjuk.
Legutóbbi bejegyzésük szerint 21 ezer utasuk volt tavaly, ami 40% emelkedés az előző évhez képest. Úgy érzékelem egy elég lelkes brigád állt ott most rá a fenntartásra, nekem rajta vannak a megnézendő listámon :)
Sajnos már jónéhány éve nem ők járnak mindszentek napján, hanem aznap egy Moderus Betá-t közlekedtetnek a vonalon. :-(
@benkda01: Már hogy egy olyan csuklósat? Wow, az klassz fotótéma lehet.