Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Ki (számító)gépen száll fölébe: vasúti próbapályák

2020.05.13. 07:00 :: Hamster

Ifjabb koromban nagyon tetszett, hogy a józsefvárosi Vajda Péter utcában a villamos mellett egy többnyomtávú vasúti vágány feküdt az úttestben, amit a közelben működő Ganz-MÁVAG a termékeinek kipróbálására tudott használni. Aztán később valaki elmesélte, hogy milyen jóval dögösebb próbapályák léteznek még szerte a világban...

Ha ezen a műholdas képen egy lóversenypálya alakú vonalat vélünk felfedezni, a belsejében egy kisebb hurokkal, akkor nem tévedünk: ez itt a cseh vasutak velimi próbapályája. A hatvanas években azért építették, hogy a rendes vasútüzem zavarása nélkül tudjanak mozdonyokat és vasúti kocsikat különböző körülmények közt tesztelni. A nagy hurok 13 kilométeres, a kicsi 4, mindkettőt többféle feszültséggel is meg tudják táplálni: 750, 1500 és 3000 V egyennel, illetve 15 kV 16,7 Hz-es és 25 kV 50 Hz-es váltakozóval. Ja, és a hosszabb pályán akár 230 km/h-es sebességgel is lehet menni!

Bár a pályát annak idején a saját iparuk támogatására hozták létre, az említett univerzális paraméterek miatt ma valószínűleg elég jó üzlet az üzemeltetése: külföldi gyártók is itt próbálgathatják az európai piacra szánt termékeiket. Ezen a videón például egy villamos/dízel-villamos ("duál") Siemens Vectron rója a köröket.

Természetesen nem a maximális sebesség elérése az egyetlen tesztelési lehetőség: lehet fékpróbákat csinálni, hibákat generálni, teljesítményt és egyéb paramétereket mérni. Például a MÁV új emeletes motorvonata is próbázott itt.

A Siemensnek egyébként van saját próbapályája Wildenrath mellett, egy volt katonai repülőtér területén, csak ott nem lehet kétszázzal száguldani. Van viszont méteres nyomtávú rész, illetve vannak különböző erős igénybevételt jelentő tereptárgyak: emelkedők, szűk ívek. Sőt, lehet harmadik sínezni is, ha valaki metrót akarna tesztelni. Mi több, villamosokat is szoktak itt próbálni: az egyik budapesti Combino is vendégeskedett itt annak idején!

Innen is mutatok egy videót: a reklámfilmen a berlini S-Bahn egy új, Stadler/Siemens gyártmányú szerelvényét láthatjuk.

Ez a videó megszakad a vége előtt, de így is érdekes: a jelek szerint a telepre vezető vágány keresztezi is a nagy hurkot, meg nem is: ha használni kell, egy távirányítású hidacska kerül a tesztpálya fölé, amit így nem kell az átszeléssel megszakítani. Bónuszként a képen kifelé vontatott jármű ismerős lehet nekünk :)

A nyugati gyártók üzleti alapon működtek, nekik nem nagyon volt lehetőségük ilyen próbapályákat építeni, de a nyolcvanas években nem éppen acélos gazdasági állapotban levő Lengyelországnak a jelek szerint igen: ők Żmigród mellett kezdték meg a saját "vasúti versenypályájuk" építését, bár be csak a kilencvenes években fejezték. Ha jól értem, ez Velimhez képest egy szerényebb létesítmény: a hét-nyolc kilométeres hurokban maximálisan 160 km/h-t szabad elérni, és csak a Lengyelországban használt 3000 V egyenfeszültséggel tudják megtáplálni.

Természetesen ez valószínűleg elég a hazai vasútüzembe bevezetni szándékozott típusok legtöbb teszt-esetéhez, például a PKP Intercity Flirt 3-asainál.

De - mint már említettem - nem csak száguldozni lehet, hanem ütközéses teszteket végezni is. Ha minden igaz, ez egy Bombardier Zefiro fülkeváza.

Némileg meglepő módon - hiszen az ottani vasút nem kimondottan a száguldásról híres - Romániában is van ilyen tesztpálya, Făureinél. Ez a hetvenes években épült, és lehetőséget ad 200 km/h-s menetekre - feltételezem, hogy legalább +10%-os ráhagyással:

A román gyártmányú mozdonyok és kocsik tesztelése mellett külföldi járműveket is fogadnak, nemrég (tavaly? tavalyelőtt? olyan gyorsan száll az idő!) például Angliába szánt vonatok haladtak át Magyarországon idefele jövet (hacsak nem álmodtam az egészet).

Természetesen van még a világban néhány ilyen próbapálya, de olyan rettentő sok azért nincsen. Egyszer el kellene mennem ezeket megnézni, hiszen igazán nincsenek messze! Zárásul menjünk vissza még egy kicsit Velimbe, és nézzünk meg egy leakasztásos próbát a "Küklopsz" becenevű prototípus mozdony közreműködésével:

UI: Biztos másban is felmerült a kérdés, hogy ha nálunk nincs ilyen dedikált tesztpálya, akkor hol tudnak az itt látottakhoz hasonló próbameneteket végezni. Tudtommal a hegyeshalmi vonalon szoktak, illetve olyat is hallottam, hogy a debreceni vonalon Törökszentmiklósnál, de ezek a szakaszok változnak attól függően, hogy hol van megfelelő állapotban a pálya. Persze ezeken a helyeken csak az itthoni sebességhez "szokott" kocsikat és mozdonyokat tudják megfuttatni, a korszerűbb, például nemzetközi forgalomba szánt, 200 km/h-s sebességre építetteket már Ausztriába kell vinni próbálgatni. Néhány éve a Stadler ugyan felvetette, hogy jól jönne egy ilyen létesítmény itthonra, de tudtommal abból nem lett semmi.

9 komment

Címkék: youtube csehország románia németország technika vasút érdekesség lengyelország gmap műholdról

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5015615670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Volt idő, 1963-ban, amikor Ganz-Mávag motorvonatot is Velimben próbáltak, mint ez a kép is mutatja (remélem működik):
forum.index.hu/Article/viewArticle?a=108278740&t=9116135
@EZ1: Gondolom nem a Ganz próbázta a kocsit, hanem a ČSD a saját M 495-ösével próbálta a pályát?
Făureinél, ahogy Füleknél is: az állomás mindkét végét bekötötték egy vonalba, ez nem lepett meg, amikor 2008-ban román infraadatokat kellett egy pesti cégnek kibogoznom. De rajzoltak mellé a túloldalra egy dilikört is. Akkoriban még nem volt jó felbontású műholdkép (nyilvános), így térképhibának hittem (v.ö. a Cartographia szerint máig kisvasút megy Bikszádba Szatmárnémetiből : ), vicces volt rádöbbenni, hogy az nem egy delta (annak se lett volna sok értelme a túlvégre bekötött hurok miatt), amit a térképész fantáziája hozott létre (lásd még a Gyála—Rábé kamuvasutat*), hanem komoly próbapálya! Aztán vonatból is jól megnéztem : )

*www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=rabe
Én arra is emlékszem, h a Népligetben nem csak 3 (mint a Vajda P utcai, linkelt fotón), hanem 4-5 sín is futott párhuzamosan...
@Siposdoktor: Igen, a tolópad felől jött ki egy "vágányköteg", át a Könyvesen:
villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/ganz/keptar/n02.jpg
... aztán rá a Vajda Péter utcára:
img.index.hu/imgfrm/2/0/3/5/BIG_0009842035.jpg
Jók ezek a Vectron Dual-ok. Ilyenekből kéne itthonra is, és akkor mozdonycsere nélkül mehetne a vonat jópár helyen, és nem kormolná a felsővezetéket sem :-)
@Hamster: Igen ez az!!! Ezek mentén (is) sétálgattam néhanapján apámmal és döbbentem rá, h vannak a Budapesten megszokottól eltérő nyomtávok is.
Kérdésem: a második link szerinti fotón milyen villamos van? Vagy ez csak egy nekem szokatlan beállítása valamely Ganz kísérletinek?
A jó kis Phantomos videót megnézte valaki?
süti beállítások módosítása