Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Budapest eltűnt ipari látványosságai: a teleszkópos gáztartályok

2021.03.04. 07:00 :: Hamster

A mai bejegyzés is egy régi villamosos fotóval kezdődik, de a téma mégsem az öreg tuja lesz, hanem mögötte az a két rácsos valami:

bkv_2950-2951_ln31_gubacsi_ut_19760803_aeevd-sai8-sharpen.jpg

A Gubacsi úton járunk, a rácsos valamik pedig teleszkópos gáztározók, melyeket néha gazométernek is hívnak. Közelről valahogy így néztek ki:

fortepan_32800.jpg

Amennyire értem, a tartály teleszkópszerűen egymásba ágyazott szegmensei a termelt gáz mennyiségével együtt emelkedtek fel: az üres tartály kicsire összehúzódva alig látszott ki a rács alól, a tele levő viszont szépen "megnőtt" a rács tetejéig. A tele tartályból aztán a tartály teteje egyenletes nyomással tudta a csőhálózatba préselni a gázt (amíg ki nem ürült). Ez a ciklikus használat akkor lehetett fontos, amikor a gázt még gyártani kellett szén kokszolásával: nappal teletermelték a tartályt, este, ahogy az emberek hazaértek és világítani, fűteni és főzni kezdtek, biztosítva volt az állandó nyomás a hálózatban, amíg le nem ürültek a tartályok. Emlékszem, gyerekkoromban voltak helyek Budapesten, ahol kokszosítással készült városi gáz volt, és voltak helyek, ahol már földgáz. Mindkettő felrobbant, ha felgyűlve szikrát kapott, de a városi gáz ezen felül még mérgező is volt! Amit gyerekként nem értettem, az az, hogy a teleszkóp résein át hogyan nem szökik meg a gáz: a jelek szerint vízzel zárták az illesztéseket.

1977_0062_6632-1.jpg

Ezen a '77-es légifotón a közvágóhídi vasúti/villamos/HÉV csomópontot láthatjuk, jobb szélen a két tartállyal. Nem tudom, itt mit tároltak, és az a valami honnan jött, mert szerintem itt ekkor már nem volt gázgyár. Vagy mégis? esetleg ezeket a tartályokat is Óbudáról táplálták, hogy aztán innen egyenletesen tudják a környező gyárakat kiszolgálni? Valaki tudja a megoldást? A neten nem sok konkrétumot találtam a budapesti gázgyárakról és gazométerekről, a leghíresebbet leszámítva:

1979_0284_0511.jpg

A főváros fő városi gáz forrása (elnézést, ez nagyon rossz szójáték volt) a ma már ipari műemlék óbudai gázgyár volt. Itt is működött két teleszkópos tartály az 1910-es évektől kezve, melyeket a rendszerváltás körül bonthattak el - a ma is látható tartályszerű épületek a kátrány eltávolítására szolgáltak, plusz az egyik víztorony volt.

1979_0264_0696.jpg

A Pongráctelepen ma is van kirendeltsége a Gázműveknek, melyen felülről nézve felfedezhető az egykori gazométer körvonala, de maga a teleszkópos szerkezet jó huszonéve eltűnt. Kár érte, egyet szerintem meg lehetett volna tartani emléknek. Egyébként jól sejtem, hogy ez a szerkezet a hatvanas évektől kezdve földgáz tárolására szolgált? Vagy azt nem kellett ilyen tartályokban tartalékolni?

fortepan_24433.jpg

Vizafogón működött egykor a Fővárosi Gázszolgáltató és Fejlesztő Telep, ahol a rendszerváltás környékéig állt egy ilyen tartály. Gyerekkoromban ezt láttam a legtöbbet a közelben lakó nagymamám miatt.

1971_0198_5312.jpgA "Dráva utca" felirat rossz helyre került a képen, a Révész utcára - az igazi eggyel délebbre van

Az felismerhető, hogy az ilyen létesítményeket mindenképpen valami szállítási lehetőség közelébe kellett építeni: Óbudán ott volt a Duna és a vasút, erre a telepre pedig Vizafogó teherpályaudvarról vezetett iparvágány. A fentebbi légifotón ezen túl érdemes megnézni a Dráva utcától délre haladó további iparvágányokat is: bár '71-ben a kép jobb alsó sarkában, a Dózsa György út és a Váci út kereszteződésénél már állt a Volga szálló, a Kárpát és a Pannónia utca itteni vége akkor még ipari terület volt.

Ha jól sejtem, a tartályok a nyolcvanas években a földgázra való teljes áttérés miatt feleslegessé váltak, és - legalábbis Budapestről - eltűntek. Nem tudom, az országban másutt áll-e még ilyen létesítmény.

Volt még valahol Budapesten ilyen teleszkópos tartály, amit kifelejtettem, vagy amit koromból kifolyólag már nem láthattam? Annak idején az első pesti gázgyár a mai II. János Pál pápa tér keleti oldalán működött, emlékét a Légszesz és a Gázláng utca őrzi, de természetesen esélyem nem volt, hogy azt láthassam, hogy ott volt-e ilyen tartály. Szintén volt egy gyár Budán, a mai Millenáris környékén, de az is borzasztó régen volt...

25 komment

Címkék: budapest város képek technika érdekesség fortepan városkép gazometer fentrol

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1116448064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lazán kapcsolódó: Bécsben is vannak hasonlóak, bár azok fixek, nem rugalmasak, ha jól értelmezem. miután már nem használták, régebben techno bulikat szerveztek, manapság újrahasznosították, lakásokat, mozit építettek belé.
de.wikipedia.org/wiki/Gasometer_(Wien)
de.wikipedia.org/wiki/Gazometer
Az óbudait rengeteget láttam, de eddig tudtam, hogy "nő meg" - azt hittem, valahogy egymásra pakolnak benne konténereket (persze daru híján ez nem lett volna egyszerű)...
Kösz! Gyors voltál! A nyitó képről beszéltem tegnap! Ezekből létezik, vagy lehet nosztalgia?
Íme a Millenáris park közepén a Ganz Villanyban 1972-ben:
www.fentrol.hu/hu/legifoto/150614

Ezen pedig a Fiumei út melletti "légszeszgyár" tartálya 1944-ben:
fortepan.download/_photo/1600/fortepan_109125.jpg

Amúgy még nagyon híresek a londoni Kings Cross mögötti tartályok, éppenséggel frissen lakássá alakítva:
www.dezeen.com/2018/02/22/wilkinson-eyre-and-jonathan-tuckey-convert-kings-cross-gasholders-into-luxury-flats/
@Rocko-: A bécsi Gasometer szerintem rettentő barátságtalan, szűk, egyszer elmentem megnézni az ott berendezett plazát, de nem hiszem, hogy vissza akarnék valaha is menni. Persze biztos van, aki ezt szereti.
@mester utca: A budapest 436-os és a debreceni 260-as is 2900-es kocsi. Azért annak nem örülnék, ha ikerkocsit akarnának csinálni belőlük :)
@EZ1: A Légszesz utcai gyár az óbudai megnyitásakor megszüntette a termelést, akárcsak a budai (meg a ferencvárosi és az újpesti). A Ganz területét mutató képen valszeg a gyárhoz tartozó valamit látunk. Én erre szerintem nem emlékezhetek, rendes teleszkópos gazométer volt, vagy csak egy külső merevítésű tartály?
Gyerekkori emlékem fűződik a Révész utcai gáztelephez, azaz a tartályhoz.
Egy nyári délután a nagymamámmal kint voltunk a Margitszigeten. Hatalmas zivatar kapott el minket, a vízesés alatti épület esőfogói alá húzódtunk be többed magukkal. Innen jól lehetett látni a gáztartályokat. Egy villám belecsapott az egyik tartályba, mely felrobbant. Először egy nap szerű, fényes aranyos "körre" emlékszem a rácsozat körül, majd a kiszabaduló gáz vörös, füstös égésére. Kb 60 éve történt, de ma is "tisztán" emlékszem a látványra.
Woow. Többek között az ilyen posztokért imádok itt lenni, semmit se tudtam erről, nem kispálya.
Ez érdekes volt, nem is gondoltam volna, hogy ennyi helyen volt ilyen a városban. Az eltűnésükben tudtommal az is szerepet játszott, hogy a nagynyomású tartályok fejlődésével sokkal kisebb térfogaton lehet egységnyi gázt tárolni.
Ilyenekkel tele van London a mai napig, pl: https://www.google.com/maps/dir/51.5929993,-0.1125345//@51.5925984,-0.112368,174m/data=!3m1!1e3!4m2!4m1!3e2
Mintha Újpesten is lett volna ilyen, a külső Váci úton. Azon a telephelyen, ahol most a Messer Hungarogáz székel.
A Bp. Tutaj u-Visegrádi u. sarkán volt egy klinkertéglás kerek épület ami sokkal korábban állitólag gáztartály "háza" volt
Én a 60as évek közepétöl dolgoztam ott, akkor már az ELMü transzformátor raktára volt
Emlékeim szerint a 70es évek végén felrobbantva bontották le
A darufülkét én húztam le targoncával a sinéröl :)
Talán a "100 éves az Elektromos Művek" kiadványban benne van a fotója/vagy nem
Örüljetek, hogy eltűntek, mert Londonban csak kerülgetik ezeket a hatalmas vackokat, mert védelem alatt állnak (mint kb. minden más).
És az a durva, hogy a nyoma a Közvágóhídnál lévőnek még meg van. https://www.google.hu/maps/@47.4659576,19.0811596,149a,35y,9h,28.13t/data=!3m1!1e3?hl=hu&authuser=0 Az egyiknek (alsó) élesen látszik a pereme, a felsőnek inkább csak a kifakult föld az ami elárulja, a felső részen látszik a szabályos vonala.
A Fővárosi blog tegnapi posztjában éppen szerepel egy kép a leendő Vizafogó lakótelep makettjéről. A lakóházak között ott is meghúzódik egy gáztartály. fovarosi.blog.hu/2021/03/05/otven_eve_irtak_1971_marcius
Szerintem GÁZTARTÓ volt a hétköznapi neve, nem gáztartály.

Én a Párkány utcai közelében dolgoztam, és végigkísértem az elmúlását és a nyomainak az elmúlását.
a FŐTÁV-kémény mellett ma is áll két hasonló izé:
https://www.google.hu/maps/place/47°33'48.1"N+19°02'28.5"E/@47.5633756,19.0390593,762m/data=!3m2!1e3!4b1!4m6!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d47.5633717!4d19.0412481
Egy kis kitérőt megérdemelne egy bekezdés erejére, hogy a gázgyárak mocska hogyan mérgező a mai napig a talajt
@Etniez: a belinkelt gazométer váza 2018-ban már nem volt meg, tavaly novemberben meg már javában építkeztek a helyén.
@dr Brcskzf Gröőő: azok másmilyen tartályok, nem gazométerek.
A Révész utcairól itt egy friss kép a Fortepanon:
fortepan.download/_photo/1600/fortepan_251808.jpg
süti beállítások módosítása