Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A 2022-es balatoni retró hétvégék (közül az elsőnek a szombatja, a peronról nézve)

2022.07.21. 07:00 :: Hamster

A 2020-as retró hétvégét kívül-belül-alul-felül dokumentáltam, úgyhogy nem értem, a 2021-es miért maradt ki teljesen. Idén aztán úgy döntöttem, 2019-hez hasonlóan a fényképezés helyett megint az utazás élményére fogok koncentrálni. További könnyítés volt, hogy a DSLR helyett a kompakt fényképezőgépemet vittem magammal, a kamerámat meg még tavaly elhagytam, szóval egyrészt a hátizsák is könnyebb volt, másrészt kevesebb nyomkodnivaló vonta el a figyelmemet az útról :)

Balatoni retró 2022-ben is
Fél nap a Balaton körül, csupa régi és kedves vonattal

9 komment

Címkék: balaton retró vasút nosztalgia nohab púpos hampage

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr117887729

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Remélem lesz 2023-ban is ilyesmi, mert az idei kettő balatoni hétvégéből kettő nem jó :/
A Balaton a Balaton...
Arra járva, utazva mindig eszembe jut, hogy miért nem hagyták ki a helyet SOHA a 2. vágány részére akkor is, amikor éppen (=az elmúlt bő 100 évben) nem volt rá pénz?!
A déli oldalra gondolok elsősorban de beszélhetnék az északi partról is.
-Ok, nincs rá pénz.
De bakker.
Soha senki nem gondolt arra, hogy egyszer, talán, valamikor majd...?

Más.
Tavaly és idén már többedik alkalommal utaztunk a Dunakanyarból a déli partra a "Jégmadár" expresszel.
Kiváló, közvetlen, átszállás nélküli, klímás kapcsolat a Balatonnal.
Nem tudom eleget dicsérni!

De mire a Újpestról eljut a vonat kelenföldre, az a látlelete az ország de méginkább a MÁV összes nyomorának :)
@cserepfalva: Bár hajlamosak vagyunk a Déli Vasútról csupa szépeket gondolni*, nem volt ez nekik olyan fontos vonaluk, hogy rettentő sokat akartak volna rá költeni, más viszont nem építkezhetett ugyanoda. (Ugye az északi parti vonal is igazából a pécsi vonalon és a pusztaszabolcsi-szabadbattyáni átkötésen át vezetett, nem Fehérváron át.)

Aztán nem tett neki jót se Trianon, se a '29-es gazdasági válság. Ráadásul 1968-ig zavaros volt a vonal tulajdonjoga (akkor járt le a koncesszió), mert nem lett államosítva, csak az üzemeltetést vette át a MÁV '32-ben, aztán ez valahogy lógva maradt. Van egy érzésem, hogy akkoriban ezért nem volt kiemelt fontosságú a fejlesztés, örültek, hogy nyugatról nem piszkálták az ügyet. Ekkor viszont már bőven ment a környék beépítése, szóval tetszőlegesen nem lehetett már bővíteni.

*Pl. hogy nekik köszönhetjük, hogy elkezdődött a Balaton vízszintjének rendezése - de igazából csak arról volt szó, hogy hanyagul jelölték ki a pályát, amire hivatkozva a hajósok és a települések elkezdték szabályozni a tavat
@cserepfalva: "De mire a Újpestról eljut a vonat kelenföldre, az a látlelete az ország de méginkább a MÁV összes nyomorának"
Inkább az országé, mert elég szánalmas a vasúti hálózatunk, és ez régebbi dolog, mint a MÁV. Talán a blogban írtam, talán másutt, hogy nálunk gyerekműsor van, nem vasút mondjuk a németekhez képest*, pedig ők se voltak egy Anglia. Pl. nincsen semmi kapcsolat a vasutak közt a budai oldalon, hogy példának okául (azért nem csak emiatt kellene) az említett vonat a legrövidebb útvonalon mehessen, ne Tolnán-Baranyát át. A teherforgalmat anno áttologatták a villamoson és a HÉV-en át, amit büszkén jobbparti körvasútnak hívunk, de ez igazából szánalmas olcsójánoskodás volt. Jobb (kb. egyenlő gazdagabb) helyeken a hegyek lábánál építetek volna vasútvonalat északra, amikor ott még csak szőlő és pár villa volt, pár alagúttal Felhévíznél. Wuppertal mennyivel kisebb hely méretre, de ott meg bírták csinálni, bár azóta bezárták, a környék átalakulása miatt: hamster.blog.hu/2016/06/19/varosi_hegyivasut_avagy_a_wuppertali_nordbahn

A Délit pedig jobb helyeken átlőtték volna Pestre, amit terveztek is, de végül inkább másra költötték a pénzt. A magánvasútnak meg nem volt fontos, neki jó volt ott is, ahol volt. De a Józsefvárosi pályaudvarnak is a Nagykörúton lett volna a helye, de az túl drága lett volna. Később aztán a Keletit is a kijjebb, a vámnál építették fel egy lápos területen, mert ott olcsóbb volt, és emiatt szvsz máig nem érződik a belváros részének, pedig már két metró is megy oda. De persze nagyon szépeket álmodoztak, hogy majd a föld alatt behozzák a síneket az Astoriáig, csak az illetékesek soha nem gondolták komolyan ezeket. Fradi elrendezése meg kb. 1920 körül lejárt, semmi bújtatás, hogy a meg nem álló vonatok gyorsan átmehessek rajta, ehelyett minden tehervonat feltart mindenkit (pláne, ha meg kell állniuk írásbelit felvenni). Kelenföldön is lehetne a Délibe menő vágányoktól keletre, a tejgyár volt vágányain átkötődni, de nem, össze-vissza keresztezik egymás útját a vonatok, ha valaki a Balaton felől megy Pestre (meg eleve a beérkező három vonal keresztezi egymást - ott is kellett volna valami műtárgy, ha már a Déli felől építettek valamit). Budapest vasúthálózata mindig alulfejlett volt a méretéhez és fontosságához képest, de kis túlzással az elmúlt 120-130 évben csak annyit nyúltak hozzá, ha valamit bezártak rajta. Pl. a mindig is jómódúbb, nyugatiasabb Prágának is sokkal komolyabb hálózata van, pedig ott aztán mindenütt hegyek vannak, nem csak az egyik oldalon. És azt ráadásul fejlesztették a hetvenes-nyolcvanas években is, meg a közelmúltban is: hamster.blog.hu/2020/05/06/praga_az_uj_kapcsolat_elott
Nálunk eközben a Hamzsabégi úton a harmadik vágányt is meg akarják fúrni a helyiek, mert állítólag ott madárfütty és fák lombjainak suhogása volt eddig, és az új vágány ezt elrontja. Nem pedig az van, hogy 100+ éve vasútnak és útnak van kiszabályozva az a sok üres hely a házakig, á, nem.

Amúgy a Körvasút miatt irányváltás nélkül körbe lehet menni, az is nagy dolog, csak ugye közben vasútvonalakat keresztez az út, és csak a váci vonal fölött van híd.

*Kölnben pl. a személypályaudvarról hatvágányos hídon megy a személyforgalom a Rajna túloldalára, és délebbre van egy kétvágányos további híd, a teherforgalomnak. Vagy Münchenből a kijárat Augsburg felé a fővonalon hat vágány helyenként: 2 az S-Bahnnak, 2 a regionálisnak, 2 a gyorsvasútnak.

PS: Amit itt fentebb összemorogtam, azt Fradista Utazó olvtárs lehet, hogy árnyalni fogja, de az alap akkor is adott, hogy őrületesen le vagyunk maradva, és az egész magyar vasút minden eresztékében recseg-ropog. Nagyon szépeket lehet beszélgetni arról, hogy a zajzengőhegyaljai mellékvonalon kettő helyett négy Bzmot járjon, de az igazi bajok nem ott vannak.
@Hamster: Rettenetesen sok árnyalnivaló ezen nincs. :-) Persze, el lehetne itt veszni a részletekben, csak hát minek. Megjegyzem, Köln még így is az egész nyugatnémet vasúthálózat egyik kritikus pontja.
Hozzáteszem, amit a MÁV varázsol a meglévő vágányhálózaton, az minden elismerést megérdemel, mert az, hogy a 100a kétvágányos, ráadásul Kökin minden szintben keresztez mindent, és így se omlik össze naponta a ravatal, elég szép teljesítmény. De ettől még gáz, hogy az a vonal úgy néz ki, ahogy.
@Hamster:

Nem nem, nem erre gondolok!
Hanem arra, hogy miért NEM vezettek be építési tilalmat a vasút mellett soha ott, ahol egy vágány volt?
(hogy egyszer legyen hely a 2. vágánynak)
Csak ennyi kellett volna.

A többi részével egyetértek...

***
Sovány "vigasz" és a többségnek nem lesz jó, hogy az olajmentességre próbál az EU átállni de ez magával hozhat itt-ott vasútfejlesztéseket.
Hajlamos vagyok elhinni, hogy az autózás kevesek kiváltsága lesz a jövőben...
@cserepfalva: Nem tudom, szerintem a DV hajlamos volt dupla vágánynak megcsinálni a helyet, állítólag a Komárom - Fehérvár vonalon is megvan. Hogy itt (még?) megvan-e, vagy mi a helyzet, azt nem tudom, de a Hamzsabégi úti buli után el tudom képzelni, hogy több ezer nyaralótulajdonos és panziós tiltakozna a teljes kétvágányosítás ellen. Amúgy a részleges kétvágányosításban is volt némi kutyakomédia: iho.hu/hirek/zavar-az-eroben-a-deli-parti-uj-palyan-151127
@Hamster: Ez nem magyar specialitás. Most építik át hatvágányosra a Duisburg - Düsseldorf vasútvonalat, gyakorlatilag a vasút mentén mindenhol megy a cirkusz.
Volt szerencsém a Samuval utazni a maga korában, a 90-es évek első felében, Bp-Szeged között.
Az a jármű abban az időben egy valóságos űrkorszakot képviselt.
Ez a kombinált pasztellszínű beltér számomra még mai szemmel is ízléses és ötletes kialakítású.
"A vonaton kártyás nyilvános telefonkészülék üzemel a Westel Rádiótelefon Kft. jóvoltából." (Én telefonáltam rajta.)

Aztán, ahogy szokott, nem tudtuk átlépni az árnyékunkat.

Sajnálatos, hogy a műszaki tartalom nem tudta kiforrni magát. Megy ő is a "jó lett volna, de megelőzte korát/ elkésett/ politika lefújta/ pénzhiány miatt törölték" járművek szomorú technikatörténeti sorfalába.

Apróság: Ezen jelent meg itt a bemondás, köszöntés, ami kezdetben élőszavas volt. (és nekem az sem kizárt, hogy a legelső időkben a mv. végezte., a jól látható mikrofonnal, de ebben szívesen veszek pontosítást.)
Egy későbbi fokozatban már felvett szövegek voltak, ez talán már a Bp kocsi, de még nem a szaxofon szólam. Ennek az angol változatához az SZTE (JATE) berkeiből szerződtettek egy profi angolost, aki a legkiválóbb brit angollal mondta fel, hogy Ketskemet meg hogy vigyázzunk a cuccainkra (Balkán). A helyi újságban még interjú is jelent meg vele.

Most már így 30 év után úgy érzem, ezt tudja stabilan a MÁV, hogy a szolgáltatások felső 5-10%-át sokszoros energiaráfordítással gyönyörűen prezentálja, és tulajdonképpen az jó is, a többi meg jól van az 50-60 éves bevett módi szerint.

Ja tényleg, ezek még réztáblával el is voltak nevezve, teljesen véletlenül ott voltam a szegedi ceremónián, két Samu Deák Ferenc, Szent István, meg a V63 152 Kossuth Lajos. Ez is a cukormáz rész:)

Szóval ez mind az első generációs Samu IC nyomán.
süti beállítások módosítása