Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Hamzsabégi úttól Ferihegyig a Fortepannal

2023.03.17. 06:00 :: Hamster

Bolyongjunk megint egyet Budapesten a Fortepan képei segítségével, különösebb apropó nélkül!

fortepan_214900.jpg

Ezzel az 1971-es képpel indítok, egyrészt mert szeretem a Karolina úti vasúti felüljárót, a XI. kerület egyik leglátványosabb közlekedési objektumát, másrészt a balra látható Fiat 500-ast is. Villamosmánok ezen felül örülhetnek a visszafogó váltónak a fotó közepén. Ennek régen fontos szerepe volt, mögüle ágazott ki ugyanis a kelenföldi - akkor Fürst Sándor nevét viselő - buszgarázs felé egy iparvágány:

Villamosvágányok a buszgarázsban, forrás: Fejes Balázs zseniális oldala

Az iparvágányon jellemzően gázolajat szállítottak a buszoknak, de van egy számomra rejtélyes előtörténete is: a második világháború alatt leállították a garázs építését, és a budai - később Füzesi - főműhely funkcióinak egy részét akartak ide áthelyezni. Buszos források leírják, hogy a telepen tolópaddal ellátott műhelycsarnokot alakítottak ki, ami beszkártos áttekintő vágányrajzokon szerepel is, de sehol nem találtam róla több infót, se képet, se semmit. A fentebbi rajzon vicces, hogy bár a dátum 1946-os, a Bartók Béla út még Horthy Miklós út néven szerepel rajta. Megkérdeztem néhány nálam okosabb embert, de senki sem tudta biztosra, hogy tényleg létezett-e ez a tolópados műhely, vagy csak tervezték...

fortepan_214902.jpg

De bárhogy is volt, maga a garázsba vezető vágány valóban létezett, és a hatvanas évekig használták, amikor a gázolaj szállítását közútra terelték. 1971-ben (lásd fentebb) már nem sok nyoma volt a Hamzsabégi úton, bár a telepre kanyarodó sínpár helyét még a kétezres évek közepén is fel lehetett ismerni.

fortepan_214912.jpg

Ugyanebben az évben készült ez a kép a Bogdánfy útról, ami azért kedves nekem, mert a kép közepén a távolban egy kicsit sejthető iskolába jártam '81 és '89 közt, a jobbra látható valamilyen telep helyén pedig a MAFC uszodája állt (és feltételezem, hogy áll ma is), ahol megtanultam úszni. A fotó valószínűleg a vasúti töltésen állva készült, a Lágymányosi híd lehajtója (a.k.a. Szerémi út) ekkor ugyanis még legalább két évtizedig nem létezett.

fortepan_80080.jpg

Most pedig ugorjunk egy nagyot térben és időben: 1960-ban vagyunk az Üllői út külső végén - innentől kezdve ugyanis Vörös Hadsereg útjának hívták a patinás bevezető utat. Ez bizony a mai Határ úti metróállomás környéke: jobbra a Száva kocsiszínből kikanyarodó vágányokat láthatjuk, balra pedig a Kőér utcába, illetve a ferihegyi gyorsforgalmi útra lehet rákanyarodni. Az idáig az út két szélén haladó vágányok itt két ágra váltak: egyenesen Pestszentlőrinc felé mentek, az 50-es villamos vonalán, jobbra pedig a 42-es kanyarodott.

fortepan_80087.jpg

A ferihegyi gyorsforgalmi még ma is egy ilyen aluljárón halad át a Felsőcsatári útnál, de Ferihegy 2 megépüléséig volt két másik ilyen is, ott, ahol ma felüljárók állnak: a"Kőhíd" néven is emlegetett Csévéző utcai kereszteződésnél, illetve az Igló utcánál. A fentebbi képen utóbbit látjuk: jobbra Szemeretelep vasútállomás sejthető, a távolban pedig Ferihegy terminálépülete, illetve az akkor nagynak mondott hangár tömbje.

fortepan_66773.jpg

A "nagyot" azért írtam így az előbb, mert az építményen erősen látszott, hogy a második világháború repülőgépeihez méretezték: a hatvanas évektől érkező, nagyobb utasszállítók már nem fértek be rendesen. Gyerekkorom kedvenc látványai közé tartozott, ahogy a Tu-154-esek farka kilógott, lásd a fentebbi képen :) Hidegben be is lehetett húzni a hangár ajtaját, amin ki volt hagyva egy lyuk a gépek hátsó részének! Sajnos erről a kialakításról nem találtam rendes fotókat a neten, pedig biztos készültek...

15 komment

Címkék: budapest 1982 1971 város képek emlékek fortepan utcakép ferihegy városkép 1960 xi.ker

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6818066648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Érdekes hogy a vágányrajzon még egy erősebb sikánnal bújik át az út a vasúti felüljáró alatt, a fotón pedig már egy egyenesebb nyomvonal látható. Gondolom túl kevés volt az előzés és ezért vették ki :)

A gyorsforgalmis fotónál még érdemes megfigyelni hogy a Gyömrői út mindkét útpályája kétirányú volt.
@toto92: A térképért Fejes Balázsnak jár köszönet. Fantasztikus oldalakat hozott össze fantasztikus háttéranyagokkal: villamosok.hu/balazs/

A vasút alatti aluljáró tényleg ilyen szögben ment, egy keskenyebb aluljáró volt itt, mielőtt megépült ez a hatalmas áthidalás, ami most van (és ebből ágazott ki a Tétényi úti villamos is). Igazából ez az egyetlen hely, ahol tényleg megnyitották a várost a falként körülölelő vasút felől. Mennyivel másabb lenne, ha lábakon menne az egész híd, vagy legalábbis téglaboltozatos íveken, mint Berlinben vagy Londonban vagy Prágában, és nem ilyen olcsójános földhalmon. Szörnyen primitív a magyar vasúti infrastruktúra (és a budapesti közúti is, lásd hogy a Bartók Béla és az Egér út közt nem tudsz sehol átmenni a XI. kerület egyik oldaláról a másikra), és asszem már nem is lesz jobb, mert minden ellen mindig tiltakozás van. Ez ne legyen, az ne legyen, jajj, nem értem miért szar itt élni, de még amaz se legyen. Nem levésből nem lesz világváros; Budapest létrejöttéhez is hány fát kivághattak, meg hány vizenyős területet beépítettek, pedig élhetnének mocsári kuszkuszok a Keleti pályaudvar helyett, meg lehetne fedetlen patakocska a Blaha Lujza tér helyén, de szép is lenne. Mi meg barlangban félig nyersen ehetnénk a tofu mamutot és a mesterséges kardfogú tigris steaket. Ja, nem, ez mind nem kell, csak a házam közelében ne mozogjon senki sehova :)

A ferihegyis képnél meg akartam kérdezni, hogy emlékszik-e valaki, mi ez a kétirányúság, ez mindig így volt-e, vagy csak épp építkeztek az egyik oldalon.
@Hamster: én is csak a leírásokból tudok kiindulni, de nekem úgy jött le hogy fixen kétirányú volt a két oldal egy darabig (még talán rémlik is egy olyan baleset hogy a delikvens eltévesztette hol szállt le a buszról, és a sötétben átmászva a szalagkorláton az aluljáróba "lépett le" :/ ).
@Hamster: a villamosok.hu-t meg szerencsére kívül-belül végigolvastam már, az internet bekötése után kb. az első oldalak között volt amire rábukkantam :) Akkor még villamos.budapest.hu volt a domain.
Én úgy emlékszem, h a Ferihegyi gyorsforgalmi út egyik aluljárója jóval Ferihegy2 létrejötte előtt be lett tömve, mert műszaki problémák voltak vele és célszerűbb volt helyette felüljárót építeni.
virtualiskiallitas.kozlekedesimuzeum.hu/files/large/a7e1346c360416087aeefdfe99bfc1fb09f04d49.jpg
Ez egy fotó a Ferihegyi útról, amin szintén látható, hogy a Gyömrői út mindkét oldalán kétirányú volt a közlekedés
@Siposdoktor: Igen, gondok voltak velük, de olyan sokkal korábban nem lehetett, mert akkor nem emlékezhetnék rájuk - a három aluljáró valamiért nagyon rémlik.
@Siposdoktor: Klassz, köszönjük! Irtó fura lehetett.
Jo volt olvasni az elmult idö darabjarol... Köszönöm az erdekes összefoglalot.
Abszolút hozzánemértőként írom, de mostanában föltűnt, hogy a Villányi út, Alsóhegy utca kereszteződéstől kezdve befelé az utóbbi utcába (aztán rákanyarodva a Daróczi útra) végig vannak olyan régebbi (tartó)oszlopok az út szélén, mint amiket villamosvonalak mellett látni. Megnéztem a Street View-n, és ezek az oszlopok egészen a Hamzsabégi útig mennek (valami légkábeleket tartanak most, sok közülük jó rozsdás, más szépen le van festve) végig a Daróczi úton, kikanyarodva a Hamzsabégire és a Hamzsabégi-Karolina út kereszteződésénél van az utolsó. Mi lehetett a Daróczi úton, egy elfeledett mellékvonal, vagy valami más miatt vannak ott azok az oszlopok?
Kisgyerekként jártam még a 80-as években a ferihegyi bevezetőn és megmaradt nekem az, hogy sok aluljáró volt arrafelé. Aztán sokáig nem jártam arrafelé, 2000 után meg rácsodálkoztam, hogy hova tűntek az aluljárók...
@gatamaran: A Villányin majdnem a BAH-nál van az áramátalakító, onnan megy a külső Bartók villanyellátása (is): hampage.hu/trams/eletkep48/index4.html#OsziNosztalgia
Fejes Balázs azt írja, 1944 elején kész lett az iparvágány.
A MAPIRE-n levő, 1944-esként futtatott légifotón még nincs meg az iparvágány (az Összekötő vasút térközőrházánának alapját képző töltés még nincs támfallal kiharapva, ami az iparvágány bélésfala lesz), de ugye ennyi hitelt lehet adni egy térképi réteg rövid nevének. maps.arcanum.com/hu/synchron/bp1944/budapest-1945/?bbox=2118324.8207941214%2C6019643.588932709%2C2118524.8708290868%2C6019990.54138141&map-list=1&layers=30&right-layers=103

viszont a tolópadosként említett csarnok áll.
süti beállítások módosítása