Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

július 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @nyelv-ész: A Frutti csak akart ilyen lenni, a Maoam rendesen elolvadt. Volt valami hasonló, a Mamba, az mintha rágósa... (2025.07.14. 22:07) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Hamster: @nyelv-ész: Budapest nagyobb, mint Berlin és Hamburg kivételével bármelyik német város. Az alagutas gondok a jóval kis... (2025.07.14. 22:04) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • nyelv-ész: @Hamster: Nekem ez az "ötösmetró"-féle koncepció azért nem jön be, mert akárhányszor betervez Budapest valami kötöttpá... (2025.07.14. 19:04) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • nyelv-ész: @Hamster: Mikla csoki megvolt, de a Maoam vagy mi, az nem. Rá kellett keresnem, és végül a képekről leesett, hogy ezek... (2025.07.14. 18:15) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Hamster: @46Laca: Azokon mindenféle korszerű kormányok vannak, nem két csavarral és lapáttal operálnak. Mondjuk nekem még mindi... (2025.07.13. 19:10) Tavaszi csobogás
  • 46Laca: Érdekes volt, köszi és igen, el is olvastam az infókat. :-) Én akkor szoktam tátani a számat, amikor a nagy szállodaha... (2025.07.13. 18:35) Tavaszi csobogás
  • Hamster: @Flankerr: "És a Maoam cukorka <3" Voltak ilyen dolgok, mint ez, vagy a Hubba-Bubba rágó, amik egzotikusnak tűntek,... (2025.07.12. 15:46) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Hamster: @Flankerr: A kettő összefügg: ha ezt a semmivel se kompatibilis magaspadlós izét veszed, ami van, azzal nehéz lesz kés... (2025.07.12. 15:42) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Flankerr: @Hamster: A HÉV-nél én a járműcserét sokkal fontosabbnak érzem mint az összekötést. Így hát természetesen még nyoma si... (2025.07.12. 15:23) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Hamster: @46Laca: "Több értelme lenne, mint a HÉV-et bevinni a Kálvin térre, meg a vonatokat a Duna alá..." Ezek pedig óriási l... (2025.07.11. 08:55) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) amszterdam (5) aracs ms (5) augusztus 20 (6) ausztria (102) autók (92) bach (5) badacsony ms (6) balaton (196) balatonföldvár (8) balatonfüred (10) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (13) basel (8) bbc (8) bécs (48) belgium (12) bengáli (44) berlin (162) berlini fal (20) bkv (64) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (6) budai vár (26) budaörs (39) budapest (982) budapesti pillanatok (52) buék (9) busz (123) búvár (19) bytom (6) bzmot (12) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) cirkáló (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (347) csehország (69) csehszlovák (42) csepel (6) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (14) doctor who (42) drezda (10) duna (67) düwag (5) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (14) emlékek (53) énblog (576) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (8) ezres (17) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (31) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (40) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (26) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (37) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) gellérthegy (5) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (80) gibson (10) gigant (8) gitár (39) gmap (21) gmunden (7) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (56) gróf széchenyi ms (6) gyermekvasút (45) haditechnika (15) hajó (185) hajtóművek-motorok (7) hampage (450) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (8) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (13) idegenforgalom (21) ikarus (77) il 14 (10) innsbruck (6) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (21) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (10) kelén ms (10) kelet-berlin (5) képek (1114) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (12) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (59) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (36) kölni dóm (5) komp (22) konstal (8) körtér (8) közlekedés (458) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) lapátkerekes (5) last ninja (6) látnivaló (11) lausanne (5) lengyelország (84) les paul (8) lhbs (25) linz (11) lipcse (12) li 2 (27) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) mercedes (7) metál (18) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (133) motorkerékpár (5) mozdonyok (33) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (28) műrepülés (8) muv (10) múzeum (65) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (16) ndk (6) németország (333) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (76) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (48) nosztalgiahajó (32) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (7) nosztalgiavillamos (130) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (127) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (43) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (7) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (138) pozitívum (12) pozsony (65) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) rajzfilmek (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (47) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (19) sky channel (11) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) stadtbahn (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (8) super channel (5) svájc (29) szabadság híd (17) szárnyashajó (14) szavazás (6) szczecin (7) szeged (43) szekacs (8) szergej (41) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (142) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (250) t3 (5) tapolca (8) társadalom (5) tatra (45) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (79) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (10) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (508) történelem (29) totalcar (5) trabant (7) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (76) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (96) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (461) utcakép (229) uv (64) vár (11) várnegyed (9) város (551) városkép (116) városliget (10) varsó (8) vasút (630) vasútállomás (7) vasúti becenév (6) vélemény (31) vicinális (13) vidám park (5) videó (976) villamos (871) vitorlás (14) vízibusz (26) vlog (7) wachau (5) wartburg (6) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (50) youtube (358) zene (230) zlin (13) zsiguli (6) zürich (14) Címkefelhő

Valami Amerika a Tagore sétányon

2025.05.31. 06:00 :: Hamster

Még két éve sincs, hogy azt írtam, a Balaton körül a gyanútlan utazó bármikor belefuthat egy oldtimer találkozóba. Itthon rendszeresen beírom a naptárba, hogy ekkor és ekkor, itt és itt lesz ehhez hasonló rendezvény, aztán soha nem megyek el rájuk. De nem is kell, mert a tónál az ember leszáll a hajóról, és azt látja, hogy teleparkolták a Tagore sétányt ilyenekkel:

20250524_130911a.jpg

Sajnos nem jutott eszembe, hogy lefotózzam a járművekhez tartozó táblákat, úgyhogy a pontos azonosítás a kommentelők amerikai autókra fogékony részének dolga lesz :) Ez itt mindesetre egy első generációs Pontiac GTO lehet, legalábbis a feliratok alapján. Nem csak amerikai autók parkoltak a sétányon, de gondoltam, hogy velük kezdem, mert ritkán szerepelnek a blogban.

20250524_130351.jpg

Hosszasan töprengtem azon, hogy melyik autógyár emblémáját látom az orrán, aztán Mariann felhívta a figyelmemet, hogy oda van írva alá, miszerint "B   U   I   C   K". Az ötvenes évek első felére tippelek, de majd úgyis megmondja valaki, hogy mikori Specialról van szó. Ismétlem: oda volt írva egy A4-es lapon, hogy mi ez, de ki olvasgat, ha fotózni is lehet...

20250524_130527.jpg

Ez természetesen egy Ford Mustang fastback, a számomra megfoghatatlan "pony car" kategória alapjárműve. Megpróbáltam utánaolvasni, de nem jöttem rá, hogy mitől "póni" ez, és mitől "muscle car" a kettővel ezelőtt látott GTO. Szerencsére más szerint se teljesen világos. Ahogy az amerikaiakat ismerem, valószínűleg attól, hogy nem óceánjáró, csak tolóhajó méretű motorja van :)

20250524_130227.jpg

Ő is Mustang, csak kicsit megpimpelve: Shelby GT500. Vagy legalábbis valami, ami úgy néz ki, mint a "Tolvajtempó" című film négykerekű szereplője, mert az "csak" egy Mustang volt, amit feldíszítettek, mintha Shelby lenne. Majd valaki magyarázza el kommentben, hogy egy százmilliós költségvetésű amerikai film készítőinek miért nem volt pénze valódira :)

20250524_130138.jpg

Ez tiszta ügynek tűnik: Chevrolet Corvette Sting Ray. A nyolcvanas évek végén valamelyik német adón ment egy Stingray című sorozat, amiből semmire, de tényleg semmire nem emlékszem, csak a névadó autóra.

20250524_131029.jpg

Ez megint egy "póni": Chevrolet Camaro RS a hetvenes évekből. Őszintén szólva én a Camaro következő generációját jobban szerettem, mert gyakorlatilag egy Pontiac Firebird volt nem-fedett lámpákkal -  ami azért volt jó, mert a Firebirdöt imádtam Knight Riderként, de a nem behúzható lámpák is tetszettek :)

20250524_131150a.jpg

Dodge Charger R/T. A Duke tesóknak is hasonló volt, csak másik modell, másik színben. Ezt már néha "muscle car"-nak írják, nem póninak, megint másutt viszont tiltakoznak ez ellen. Én Trabantban és Daciában nőttem fel, úgyhogy el se tudom képzelni, mi lehet az "izom", ha ez nem az!

Ez a masina kicsit később kiállt a sorból, hogy aztán alapjáraton dübörögve szórakoztasson bennünket. Durva hangja volt, de 10-15 másodperc után az ember elkezdett émelyegni a kipufogógáztól. 

Tovább is van, mondjam még?

38 komment

Címkék: balaton usa amerikai autók veterán képek balatonfüred oldtimer gépsárkány

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr618868070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Vagy legalábbis valami, ami úgy néz ki, mint a "Tolvajtempó" című film négykerekű szereplője, mert az "csak" egy Mustang volt, amit feldíszítettek"
Telitalálat :) Mert a képen látható autó pont ez: egy olyan autó amit úgy építettek meg hogy úgy nézzen ki mint az amelyik a filmben volt.

Nagyon jó képek és képaláírások (pl. Stingray, soha nem hallottam még erről a sorozatról), szóval mondjad majd még :)
Fun fact: van amerikában egy autóversenyző (ideírom a pontosság kedvéért hogy az IndyCar-ban versenyez ami az "amerikai F1" de valószínűleg senkinek nem mond semmit :D ), akit a szülei az autóról neveztel Sting Ray Robb-nak. Mondjuk tény hogy jobban hangzik mint a Kovács Ezeröcsi vagy a Tóth Aleko :) (amúgy így belegondolva a keleti blokkban ódzkodtak a típusnevektől hogy minden csak számot kapott? Na nem mintha olyan sok típus lett volna amihez az egész számok halmaza ne lett volna bőségesen elég).
@Flankerr: A Stingray (egy időben: Sting Ray) márkajelzés a Corvette C2-es szériájánál jelent meg, aztán később kikopott, de a C7-es szériánál megint használják.
@toto92: Nem volt nagy marketing az autógyártásban azidő tájt, főleg nem a dicsőséges Szovjetúnióban. Amelyik típusnak volt nyugati exportra is változata, annak többnyire adtak nevet is (pl.: GAZ M21 - Volga), vagy esetleg át is nevezték (pl.: Zsiguliról Ladára), de többnyire a gyártáskor csak adtak valami típusszámot, aztán jóvanazúgy. Kedvencem volt a 70-es, 80-as években mindenfele látható Moszkvics 412 dobozos furgon, aminek az utolsó szériájára nagy cirill betűkkel volt felírva, hogy AZLK. Valamelyik cég szervizesei rohangáltak ilyenekkel, mert egy csomóra az is rá volt írva, hogy BIZERBA - ami nem az autó típusa, hanem egy mérleggyártó cég.
@Flankerr: A Stang Raynek a következő generációja talán szebb volt, de ennek van valami szokatlan bája, hogy nehéz mással összetéveszteni. A filmet viszont sose láttam, valamiért az, ha valamiben Angyalnő Jolán szerepelt, már helyből nem is érdekelt többé. Egyébként a trélerét elnézve a film eredetije nem volt kispályás: www.youtube.com/watch?v=1HiKyQMyq_Q
@toto92: "Tóth Aleko"
Bocs, hogy közbeszólok, de ez zseniális :)

Sokszor a gyár neve többet mond egy konkrét típusnál. Ugye nyugaton volt a Népautó, a másik oldalon meg lett az Útitárs (Trabant). És azért néha voltak sorozatnevek, pl. Pobjeda, Latvija. Meg persze a kódnevek eleve jók, hiszen metróban is milyen könnyen megjegyezhető az, hogy 81–717.2, mennyivel jobb, mint az előző sorozatnál az, hogy Ev :)
@nyelv-ész: Az AZLK a Moszkvics gyártója volt, nem? Abban a nagy országban furán mentek a dolgok, mert ugye nincs olyan, hogy kigördült az első 154-es a Tupoljev gyárból, hanem a volt az Andrej Tupoljevről elnevezett OKB-156 tervezőiroda terméke, amit a mittudomén, csak mondok valamit, a 22-es számú állami repülőgépgyárban állítottak elő.

"BIZERBA"
Ez milyen régi emlék, a Skála-Coop Budapest Nagyáruház szupermarketjében voltak mérlegeik, ezeknek a márkaneveknek a kibetűzésével tanultam olvasni. A másik márka a Metripond volt, ha valakit érdekel :)
@nyelv-ész: "Nem volt nagy marketing az autógyártásban azidő tájt"
Jajj, ilyet ne mondjuk, szerintem még ma is fent van az Avtoexport neonreklám a Bem rakparton az egyik ház tetején, hihetetlen, hogy senki nem szúrta még ki :) A Karolina/Bartók/Tétényi vasúti híd is autoreklámokkal maradt meg, meg szerintem az Oszt(y)apenkónál is szovjet márkák voltak a gyalogosfelüljáróra festve. Úgy reklámozták ezeket a dolgokat, mintha meggyőzésen múlt volna, hogy na, eleget láttam a feliratot, ma bemegyek a Merkúrhoz és hazaviszek egy Zaporozsecet :)
@Hamster: Szerintem ez nem az autógyártók marketingje volt. Mit izgatta a Gorkij Autógyárat, hogy valahol a Galaktikus Birodalom perifériáján egy Budapest nevű porfészekben reklámozzák-e a termékeiket? A KGST keretein belül úgyis annyi vagon almát és annyi Ikarus buszt adtunk a termékeikért, amennyit ők kitaláltak.
@Hamster: vazza, most nézem, az eredeti (1971) és a remake (200) közt 29 év volt, és azóta eltelt még 25.
@Hamster: én jelentem kiszúrtam már jópár éve :D
@nyelv-ész: Nyugati exportban amúgy azért kaptak néha rendes nevet a keleti blokk autói is, így lett Kockaladából (nekünk csak 2104/5/7) Lada Nova vagy Lada Riva a vasfüggöny túloldalán vagy kispolákból (126p) FSM Niki az ausztráloknál.
Megkésve bár, de igyekszem segíteni. A pony car és muscle car definíciója nincs kőbe vésve. A számos értelmezés közül NEKEM ezeket jelentik. Nyilván vitatható az álláspontom, de eléggé alaposan kifejtem, hogy miért gondolom azt amit:

Pony car:
matchboxmemories.blogspot.com/2010/01/mb-13-1965-ford-mustang-gt-avagy-mi-is.html
Talán nem jön át, de a név azért lett pont póni és nem vietnami csüngőhasú csöcsösmaci, mert ott a paci a Mustang elején. A póni car-hoz az is kell, hogy kisebb legyen, mint amit a jenkik "full size"-nak hívnak, tengeren inneni mércével is emészthető, sportkocsi méretű autó.

Hot rod és muscle car - az utóbbi erősen összefügg az előbbivel:
matchboxmemories.blogspot.com/2009/06/hot-rod-es-muscle-car.html
De abból egy fikarcnyit sem engedek, hogy a muscle car nem egyenlő gyárilag erős autó. "Senkiháziak kezében van a popszakma:"
index.hu/belfold/2025/05/29/audi-buncselekmeny-orfk-nni-pest-varmegyei-rendorseg/

Első gép: Pontiac GTO, tényleg első generáció, ami 1964-1967-es modellévekben gyártódott. A konkrét autó az első generáció utolsó évéből, 1967-ből való. Full-size muscle car.

Második gép: Buick Special 1953. Lead sled éra, gyönyörű.

Harmadik gép: Ford Mustang Fastback, első generáció, 1965. Igen, jó nyomon jársz, hogy mitől tud muscle car lenni egy pony car, részletek fent.

Negyedik gép: Ford Mustang Elanor. Ez egy filmes autó, ilyen gyári kivitel soha nem létezett. Az 1974-es Tolvajtempóban debütál, a filmhez építették meg ilyenre, kb. mint ahogy Mad Max Interceptorát egy Ford Falcon XB-ből, a Ghostbusters ECTO-1-et egy Miller-Meteor felépítményes Cadillac mentőből, stb. stb. A 2000-es remake után meg jött a tiszta őrület és mindenki ilyet akart. Amúgy a veteránosok nem becsülik őket sokra, de ez már csak ilyen, az ausztrál veteránosok agybajt kapnak attól, hogy mindenki Mad Max Interceptort akar építeni az XB-kből. Hogy ez a konkrét példány miből épült, az ízlés kérdése, de szó sincs arról, hogy ebben a formában ez egy Shelby GT500 lenne. Nem ismerem a konkrétumokat, de őszintén szólva kétlem, hogy ennek az autónak valóban egy valódi Shelby GT500 lett volna az alapja, egyszerűen annak az értéke okán. Más kérdés, hogy alkatrészekből simán lehet GT500 replikát építeni. Megválaszoltam a kérdésed is, azt hiszem.

Ötödik gép: Camaro RS - azaz Raly Sport - 1976
Nem évjárat pontos, de az SS, RS, Z28 ügyekben itt lehet egy picit többet látni / olvasni:
matchboxmemories.blogspot.com/2012/08/matchbox-2010-classic-rides-5-pack-1971.html

Hatodik gép: Dodge Charger R/T - Road/Track gyári teljesítmény-extrás kivitel - 1968. Igen, ez ugyanaz a generáció mint Lee Tábornok, de más évjárat. Ellenben ilyen szerepelt a Bullitt (San Franciscó-i zsaru) c. filmben, minden idők egyik LEGJOBB autós üldözésében. A "plum crazy" lila gyári szín és ha engem kérdezel súlyosan oda**sz!

Jöhet még ebből az anyagból, ha már így kérdezted! ;-)
@Sam. Joe: Na, végre ideértél, reméltem, hogy már az elején helyreteszed ezeket a dolgokat :) Sejtettem, hogy köze lehet az emblémának a becenévhez, de szerintem a musztáng az nem póni (bár tényleg alacsonyon építésű:), szóval van ebben egy jó adag lenézés is a jelek szerint. Szerintem az izomautó nem a muscle car tükörfordítása, nálunk egyszerűen csak a nagy teljesítményt jelenti.

A Buick az lead sled lenne? Nem figyeltem, de nem volt nyomira laposítva (bevallom, mindig sajnálom az alacsonyra moddolt amerikai autókat, még sose láttam olyat, ami tetszett volna).

A Shelby-t én se gondoltam komolynak, rémlik is a cetli, amire rá volt, írva, hogy '67-es Mustang. Viszont tényleg szép.
@Sam. Joe: Na, ez legyen külön hozzászólás :)

"Ellenben ilyen szerepelt a Bullitt (San Franciscó-i zsaru) c. filmben, minden idők egyik LEGJOBB autós üldözésében"
Annyi helyről hallottam már, hogy az a legjobb, hogy pár éve megnéztem, és csalódást okozott. Lehet, hogy azért, mert már egy fogkrémreklám is dinamikusabb, mint egy '68-as akciófilm, de nem estem hanyatt tőle.

És ha már megkérdezted, szerintem a legjobb üldözős jelenet a "For Your Eyes Only" című James Bond-filmben van, a Citroen kacsával :) youtu.be/DB9-NU7iRkw?si=A6lM4hbSjzx6orIK&t=33
@Hamster: Oh, köszi.

Nézd, ne várj sokat, jenkik. Egyszer mesélted, hogy a németek imádnak ostoba beceneveket adni vasúti járműveknek. Na, a jenkik se jobbak! Mennyi esze van azoknak, akiknek a bringa, meg a motorkerékpár egyaránt "bike"? Ló van az elején, az nekik póni. Emlékszel mit mondott Obelix a rómaiakról, nem? 8-)

Ööö... Szerintem most összekevered a chop top-ot (alacsonyabbra szabott tetejű) az ólomszánkóval. De az ólomszánkó is olyan dolog, aminek kb. féltucat meghatározása van. Az egyik véglet, hogy csak 1949-50-51-es, ültetett Fordok és Mercuryk lehetnek azok, mások szerint - szerintem is - meg minden a 40-es évek vége, 50-es évek eleje-közepe amerikai verda lehet az, amik jellemzően nehezek, kanyarodni és lassulni nem annyira szeretnek és van ez a jellegzetes, sok dudor kinézetük. De ez tényleg eléggé tág fogalom, nem ragaszkodom az álláspontomhoz. 8-)

Elenor nekem is tetszik, de az én szívem az 1957-es Chevy-ké. Nem feltétlenül Bel Air, bármelyik, de merjünk nagyot álmodni! 8-)
@Hamster: Á, én rohadtul elfogult vagyok! Egyrészt San Franciscót imádom - bár jelen időpillanatban egy bűzlő pöcegödör - OK, nem politizálok tovább. Másrészt mind a két résztvevő járművet kedvelem. Hát igen, nem olyan hegyes, mint mondjuk bármi a jelenből, de a maga idejében korszakalkotó volt, illetve ott nincs CGI, ott minden kaszkadőri munka!

Ó, persze! Megvan a jelenet! A Corgi kiadta amúgy ezt a kacsát, mint JB chase car. Ha már 007-es: Nekem a Spy Who Loved Me-ból a fehér, tengeralattjáróvá változó Lotus Esprit a kedvencem. Az arckifejezés, amivel Roger Moore kidobja a halat a strandon... Attól bármikor képes vagyok röhögni!
youtu.be/D1MDwVRgoQc?si=dpOB-adktD81XiRA&t=486
@Sam. Joe: "az én szívem az 1957-es Chevy-ké"
Jaaaaaajj, az olyan közhelyes. Én nem szeretek a tömegekkel haladni, úgyhogy az enyém meg az 1982-es Firebird Trans Amé, feketében ;)
@Sam. Joe: Nekem a Moore-korszak a kedvencem, igaz, asszem eleve ez volt az első JB, amit láttam. Nem bírom, amikor túl komolyan veszik, szerintem Brosnan találta meg a jó arányt a komolyanvehetetlen akció és a sármos blődség közt. De igen, az a Lotus nem tengeralattjáró verzióban is szép.
@Sam. Joe: Ja, és a Kacsa másutt is akcióhős volt: youtu.be/Ls8oFvRUWZA?si=DBr_7XRLMD8LwiTM&t=14
Nem kerestem utána, de nem lepődnék meg, ha ugyanaz tervezte volna meg a két jelenetet, vagy valamelyik ihlette volna a másikat (nem néztem meg, melyik a régebbi). Eleve autós üldözésben szerintem a franciák a legjobbak.
@Hamster: Teljes mértékben egyetértek! A Lotus résszel is. 8-) Úgy általában mint a "nem magam veszem komolyan, hanem amivel foglalkozom" életfilozófia nekem nagyon rokonszenves. A Roger Moore Bond pedig ilyen. Picit Cyranora emlékeztet. "Kigúnyolom magam ha kell..." stb. 8-)
@Sam. Joe: A For Your Eyes Only szerintem még az átlagnál is kedvesebb rész. Ugye ott van Veers tábornok, aki jófiúnak tűnik, de nem az, ott van Tevje, a tejesember, aki rossznak tűnik, de jó, és ott van a szovjet generális, aki amikor nem kapja meg a macguffint, nevet, visszaszáll a helikopterébe, és hazamegy, nem lövöldözik. Blofeldet meg ugye még az elején beleejtik egy gyárkéménybe, hogy ne okozzon több gondot. Ezt körülveszik némi síelős és bűvárkodós jelenetekkel, meg a Meteorákkal, hogy úgy nézzen ki, mintha egy hidegháborús dráma lenne, de amúgy ez egy vidám film, abszolút szerethető.
@Sam. Joe: "Egyrészt San Franciscót imádom"

Akkor ezt az autós üldözést is biztos ismered: www.youtube.com/watch?v=h_M8EM9TWwM
@Hamster: Nem, nem ismertem, nem láttam a filmet. De a közelmúltban végigpörgettem a San Francisco Utcáint, mert teljesen lenyűgözött, hogy hogyan nézett ki akkor, amikor én még nem is éltem.
@Hamster: A szovjet generális nem lövöldözött, mert akkoriban a "békés egymás mellett élés" ideológiája volt érvényben. Tehát ha sikerült megakadályozni, hogy mások kezébe kerüljön az egyébként szalagos asztali számológépre emlékeztető csodaelektronika, akkor küldetés teljesítve.
@nyelv-ész: Igen, Bond a pályafutása során meglepően ritkán ment fullosan a szovjetekkel szembe, maximum ilyen lázadó tábornokokkal, a főgonoszok legtöbbször őrült milliárdosok voltak. Sőt, egyszer meg még Lenin-rendet is kapott :) De az tetszett, hogy a generális valódi Mi-2-essel jött, nem valami nyugatit festettek át.
@Sam. Joe: Ez nyilván vígjáték, de szerintem a stuntok nagyon rendben voltak. Mondjuk ha van város, amit autós üldözésre találtak ki, akkor az Frisco.
@Hamster: Igen, az angolok általában ügyelnek a korhű környezetre. Már amennyire egy Bond-film angolnak tekinthető. Adtak el Mi-2-est szerte a világon, nem csak a béketábor használta. Gondolom, nem volt akkora nagy ügy szerezni egyet.
@nyelv-ész: Azért láttunk már vöröscsillagos Messerschmitt-Bölkow-Blohm 105-öst egy másik film elején :) Szerintem csak annyi volt, hogy Görögországban, ahol azt a részt forgatták, épp volt kéznél eredeti Mil.
@Sam. Joe: Lepattanóról itt is van pár amerikaias dizájn, lehet, hogy te pontosabban ismered az ihletőket: hamster.blog.hu/2025/06/10/keleti_oldal_nyugati_oldal_de_most_foleg_a_keleti
@Hamster: A Volga M21 megjelenéséről azt gondolom, hogy úgy általánosságban nézegették az ötvenes évek első felének a jenki autóit, és állati jó munkát végeztek! Szerintem bitang jól néz ki - főleg a kombi. A kortárs jenki autók már akkoriban nagyobbacskák voltak, szóval tényleg csak "ezt többet nézegethették, mint a többit" szinten:
- Ford Mainline
en.wikipedia.org/wiki/Ford_Mainline
- Harmadik generációs Studebaker Champion
en.wikipedia.org/wiki/Studebaker_Champion

Műszaki tartalomra nem tudom megítélni, hogy mennyire... Öööö... Ihletődtek a jenkiktől, de azt mondják, hogy a kor színvonalán az M21 nagyon is jó verda volt. Mindenesetre akkoriban már a sorhat-V6-V8 játszott a tengerentúlon, a sornégy már nem volt annyira jellemző - a KGB-s V8-as Volgákat most elegánsan hagyjuk figyelmen kívül -, ha nem is volt alapvetés az automata váltó, de szélsebesen terjedt. A Volga sokkal magasabban is ül, mint az amerikai autók akkoriban, mert ócska, gyakran földutakra szánták. Zenei hasonlattal: A Hungária sem Chuck Berryt hallgatott csak, hanem mindenkit akinek köze volt a Rock'n Rollhoz és abból ihletődtek. Én megkockáztatom, hogy a következő Volgával, az M24-el sem nagyon volt ez talán másként, de hogy a hűtőrácsát a Jeep Wagoneer (SJ, de nem mint Sam. Joe), 1967–1971 közti generációjára lelopták a mocsok imperialisták, az tuti fix! 8-)
en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Wagoneer_(SJ)
Ilyenben utaztam párszor gyerekként - a szomszédunk vett meg egy levetett állami autót - és azt kell mondjam, hogy nem csak keleti autós mércével nyújtott "minőségi termék" élményt.

Na, a Csajka már nagyon más tészta! Az eleje az annyira Packard 400-as, hogy nagyon nehéz lenne letagadni:
en.wikipedia.org/wiki/Packard_Four_Hundred

Műszakilag az 5,5 literes V8-ast meg kéne mutatni valakinek, aki keni-vágja az 50-es évek amerikai V8-asait, hogy mire emlékezteti, de a nyomógombos automataváltójáról azt regélik, hogy "hasonló" a Chrysler TorqueFlite automatához. Ilyenben is utaztam párszor már fiatal felnőttként és azt kell mondjam, hogy valami egészen más autózási dimenzió! Nyilván kifogástalan minőségben készültek, kézi munkával a párt és állami vezető elitnek.
@Sam. Joe: Ha már betetted ezt a képet a Wagnoneerről: honnan jött ez a fapanelezés az autók oldalán? Mire volt jó? Ez egy olyan dolog, ami mifelénk teljesen kimaradt, amit én nem bírok sajnálni.

Az M21-ről a Top Gearben volt egy teszt, persze Clarkson minden fikáz, de nem hiszem, hogy igazán jó lehet, pont a magasított/erősített futóművek miatt.

Erről a nyomógombos sebváltóról meg még nem is hallottam. Ezek a gépek tényleg teljesen más világban mozogtak, mint amit a dolgozó megvásárolhatott...
@Hamster: "A RatRacer információs szolgálata az Ön rendelkezésére áll, Asszonyom!" ;-)

matchboxmemories.blogspot.com/2011/03/matchboxon-kivuliek-hot-wheels-treasure.html

De ha jól sejtem ugyanez a sztori volt a fából készült felépítményű vasúti kocsikkal is, ugye? (Nyilván mínusz a divatozás rész.)

Nyomógombos automata: Stephen King a Christine-ben írja egy helyen, hogy: "Láttam, hogy Christine váltókarja hirtelen D-be ugrik." Úgy van, a korszak Plymouth-ai is nyomógombos váltóval voltak szerelve, lévén Chrysler márka, mint a Dodge, DeSoto, Imperial. Szóval annyira nem volt ritka. A Packardnak is volt, a Ford márkák közül az Edselnek és a Mercurynak, de a Fordnak és a Lincolnnak soha. De azért a modern autókban is elő-előfordul: Honda, Acura, Kia, Hyundai is van nyomógombos szelektorú váltóval. Szerintem azért nem igazán gyakori, mert meg kell tanulni, a "PRNDL" meg univerzális, nem jössz zavarba, ha beülsz egy ismeretlen autóba.
@Sam. Joe: Medveanyám, még a nyolcvanas évek második felében is gyártottak ilyen panelos kocsikat? :O

A villamosoknál, vonatoknál szerintem a faváz esetén se erőltették a fa kinézetet, kivéve nagyon régen és a látványosság kedvéért, mint a tikfa étkezőkocsi a nosztalgia flottában. A favázas villamosokat jellemzően fémlemezzel burkolták*, és ha a tető fából és impregnált vászonból készült csodaszerkezetből volt, akkor se láttad rajta kívülről. Belülről az más kérdés, mert a fa jól néz ki, ma is előkelőséget sugároz. A vonatokhoz nem értek, de szerintem kívülről ott se mondod meg, hogy egy kocsi fa- vagy vasvázas (maximum a szegecselteknél).

*például az 1500-asok protói favázasok voltak, aztán a többi acélvázas lett, de ezt kívülről nem tudtad, mert nem úgy néztek ki, mint a régi favázasok
@Hamster: Valaki készíttetett mesterséges intelligenciával a 2025-ös Ford Bronco-hoz egy woodie* kittet. Vess meg, nekem tetszik!

www.facebook.com/photo/?fbid=10100980042630660&set=pcb.1174827090705169

*A woody is helyes, csak... Szóval az amerikai szlengben az a (nem csak reggeli) merevedés, úgyhogy én inkább kerülöm leírni azt a formát. Mégiscsak családbarát blog vagyunk, vagy mi...
@Sam. Joe: " 2025-ös Ford Bronco-hoz egy woodie* kittet"
Ouch, de szerintem ez ma már gyógyítható :P
süti beállítások módosítása