Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

november 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (8) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (13) 3720 (11) 41-es (10) 424 (26) 436 (8) 5884 (7) 611 (10) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (8) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) amszterdam (5) aracs ms (5) augusztus 20 (6) ausztria (107) autók (92) bach (5) badacsony ms (7) balaton (221) balatonföldvár (8) balatonfüred (10) balaton ms (7) Balt Korthals Altes (14) bardotka (13) basel (8) bbc (8) bécs (52) belgium (13) bengáli (46) berlin (163) berlini fal (20) bkv (64) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (7) budai vár (26) budaörs (39) budapest (1000) budapesti pillanatok (53) buék (9) busz (126) búvár (21) bytom (6) bzmot (14) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) cirkáló (8) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (372) csehország (69) csehszlovák (42) csepel (6) csobánc ms (5) csörgő (16) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (15) doctor who (42) drezda (10) duna (76) düwag (6) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (14) emlékek (54) énblog (594) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (8) ezres (17) fan fiction (12) faros (10) favázas (12) feldolgozások (13) felhők (28) felső-szilézia (31) felső szilézia villamos (27) fentrol (7) fényvillamos (22) ferihegy (41) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (27) fogyasztói (23) fonódó (11) fonyód ms (7) forintos emlekeim (5) fortepan (38) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (7) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) gellérthegy (5) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (83) gibson (10) gigant (8) gitár (39) gmap (21) gmunden (7) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (57) gróf széchenyi ms (7) gyermekvasút (46) haditechnika (15) hajó (214) hajtóművek-motorok (8) hampage (463) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (8) híd (31) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (15) idegenforgalom (21) ikarus (82) il 14 (10) innsbruck (7) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (21) katamarán (20) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (10) kelén ms (14) kelet-berlin (5) képek (1128) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (10) kirándulás (12) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (60) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (36) kölni dóm (5) komp (26) konstal (8) körtér (8) közlekedés (464) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) lapátkerekes (6) last ninja (6) látnivaló (11) lausanne (5) lelle ms (5) lengyelország (84) les paul (8) lhbs (25) linz (11) lipcse (12) li 2 (28) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) mercedes (7) metál (18) metró (47) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (7) MOD (7) morál (11) morgás (134) motorkerékpár (5) mozdonyok (33) mozi (11) mtp (7) muki (17) münchen (28) műrepülés (8) muv (10) múzeum (66) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (18) ndk (6) németország (335) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (79) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (51) nosztalgiahajó (35) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (7) nosztalgiavillamos (134) nosztalgiavonat (23) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (129) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (43) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (7) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (138) pozitívum (12) pozsony (68) prága (27) programajánló (28) púpos (25) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) rajzfilmek (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (48) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (64) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) románia (5) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) siófok ms (6) skanzen (5) skoda (19) sky channel (11) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) stadtbahn (6) star wars (5) statisztika (5) stuka (6) stuttgart (9) super channel (5) svájc (30) szabadság híd (17) szárnyashajó (19) szavazás (6) szczecin (7) szeged (44) szekacs (8) szent miklós ms (7) szergej (46) szigliget ms (6) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (145) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (250) t3 (5) tapolca (8) társadalom (5) tatra (45) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (83) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (10) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (11) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (517) történelem (29) totalcar (5) trabant (7) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (77) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (96) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (483) utcakép (230) uv (66) vár (11) várnegyed (9) város (558) városkép (117) városliget (10) varsó (8) vasút (643) vasútállomás (7) vasúti becenév (6) vélemény (31) vicinális (13) vidám park (5) videó (1015) villamos (881) vitorlás (20) vízibusz (30) vlog (7) wachau (5) wartburg (6) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (50) youtube (358) zene (230) ziu (5) zlin (13) zsiguli (6) zürich (15) Címkefelhő

Pótos nosztalgia

2025.11.01. 18:00 :: Hamster

Néhány éve csodaként éltem meg, hogy nem csak hogy lett egy hetvenes évekbeli BKV állapotú favázas motorkocsija a városnak, de még egy hozzá passzoló pótkocsit is felújítottak, mellyel együtt közlekedhet.

dsc_2815.jpg

Mindez azért volt hatalmas dolog, mert évtizedeken át álmodozni se volt érdemes arról, hogy pótkocsis nosztalgiavillamos közlekedjen Budapesten. Valószínűleg fel se merült, hogy felújítsanak egyet a meglevő motorkocsikhoz, pedig mi civilek például szerettük volna, ha a típus 75. születésnapjára talpra állítanak egy középbejáratút. Aztán a közelmúltban szépen sorban felújítottak egy sor régi kocsit, és egyszercsak mégis rendszeres lett az ehhez hasonló szerelvények közlekedtetése, lásd itt és itt. (A középbejáratú továbbra is felújításra vár, viszont már nem tűnik sci-finek, hogy egyszer majd azzal is utazhatunk)

dsc_2842.jpg

Szeptember végén a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület (VTTE) hívott meg egy ilyen pótkocsis különjáratra, keresztül-kasul a városon, gondosan ügyelve arra, hogy a motorkocsi végig elöl legyen, ne kelljen visszaforduláshoz megbontani a szerelvényt. Bizonyára klassz logikai játék volt megtervezni az utat, menet közben meg lehetett reménykedni, hogy ne legyen baleset vagy fennakadás, ami elszúrja az itinert :)

154340.jpg

Ezen a Pacsirtatelepen készült képen jól látható, hogy a motor- és a pótkocsi gyártása közt eltelt néhány évtized: a 2806-os (balra) 1911-ből származik, amikor a járművek a motorok mérete miatt magas építésűek (995 mm padlómagasság) voltak, a hozzájuk tartozó pótokkal együtt. Az 1939-től gyártott típushoz tartozó 5884-es (jobbra) hozzá képest szinte alacsonypadlós (728 mm).

dsc_2856.jpg

A motorkocsi utolsó (=hetvenes évek végének BKV-ja), a pótkocsi nagyjából gyártáskori (=negyvenes évek végének Beszkártja) állapotában van, de szépen megvannak együtt. Az árnyalatok ugyan változtak, de sárga szín szerencsére generációkon átívelően megmaradt.

160216.jpg

A pesterzsébeti "óriáshurok" a főváros egyik legelvarázsoltabb villamosos része, itt nem volt gond fordulással, maximum a nap süthetett volna kicsit jobb irányból a Székelyhíd utcánál, amikor ezt a képet csináltam :)

165650.jpg

A menetet a Bosnyák téren engedtem el. Itt a háttérben látható pláza építése kapcsán a Csömöri út közepén tömegközlekedési sávokat alakítottak ki a buszoknak, de köztük meghagytak egy csonkavágányt a zuglói kocsiszín használatához. Régen a 44-es villamos jött-ment itt a Rákospatakig, aztán spontán autóparkoló lett belőle. Ebből a képkivágásból egyébként még én se tudnám megmondani, hogy hol készült, ha nem lettem volna ott, akkorát változott a hely.

15 komment

Címkék: énblog budapest város képek villamos nosztalgiavillamos pótkocsi 2806 favázas 5884

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2218981967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pacsirtán és a János kórházon kívül hol van még hurok, ahol fordulni lehet? Az 56-os felső végén használható még a hurok?
Egyébként értem én, hogy 70-es évek, de ha a póton ott a felső szellőzősor, a motorkocsira is visszakerülhetett volna. Tudom, hogy mentek így forgalomban, csak hát ha már 70-es évekbeli állapot, akkor kérem visza a rozsdafoltokat, meg a hullámosra kalapált lemezeket, meg a megannyi tákolást, vajákolást is... Ja, meg a beltérbe a tánciskolás reklámokat :-)
@nyelv-ész: 59-es, nem 56-os... beszélek itt zöldségeket...
@Fradista Utazó: Azaz. Volt más tánciskolás reklám is akkoriban a villamosokon? Én legalábbis csak azt láttam.
@nyelv-ész: Igen, 59-es felső vége, azon túl a Máv-telep meg a Gubacsi út van még és más most nem jut eszembe, akárhogy töröm a fejem.
@toto92: A titok az, hogy minden kocsiszínben van valami fordulási lehetőség.
A motorkocsi oldalán van (ovális, piros színű) indítást jelző lámpa. Miért kellett ez oda?
Ha szükséges, akkor miért nincs a pótkocsin is?
Miért nem a korábbi, hengeres formájú lámpát rakták fel?
@Siposdoktor: Azért kellett indításjelző, mert már nem volt kalauz, aki sípolással és ordítással jelezte volna, hogy indul a villamos. Ha jól emlékszem, a pótkocsiknál a peronon volt az indításjelző. Hogy kívülre miért nem került, azt nem tudom. Talán műszaki oka volt?
@nyelv-ész: Illetve közben megnéztem a villamosok.hu idevágó részét, és nem jól emlékeztem: volt egy csomó pótkocsin kívül is indításjelző, csak nem ez a fajta nagy piros lámpa: villamosok.hu/nza/5985.jpg
De hogy az ikerajtós, háború előtti szérián miért nem volt, azt nem tudom.
@toto92: na ezt hogy sikerült így félrenyomni... Szóval a csokiszíni fordulás alap, én most kifejezetten az "utcai" hurokvégállomásokon gondolkoztam.
@toto92: Csokiszíííín??? Hol? Merre? :-)
@nyelv-ész: Régen a lépcsők mellett volt a lámpa, ezen a póton is van, a kettősfeljárok közti oszlopon.
Volt olyan villamos-járat több is, amelyik átcsatolással fordult vissza (nagytétényi és törökbálnti HÉV, amelyik szinte villamos volt, később a 43A Budatéténynél, és a 13-as is a Sörgyár végállmáson) Tehát nem ördögtől való az átcsatolás, kétségtelen, gyakorlat kell hozzá ....
@Hamster: Igen, de ugye a kérdés az volt, hogy miért nem a piros lámpák vannak ezeken is, mint a motorkocsikon.
süti beállítások módosítása