Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

november 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (8) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (13) 3720 (11) 41-es (10) 424 (26) 436 (8) 5884 (7) 611 (10) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (8) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) amszterdam (5) aracs ms (5) augusztus 20 (6) ausztria (107) autók (92) bach (5) badacsony ms (7) balaton (221) balatonföldvár (8) balatonfüred (10) balaton ms (7) Balt Korthals Altes (14) bardotka (13) basel (8) bbc (8) bécs (52) belgium (13) bengáli (46) berlin (163) berlini fal (20) bkv (64) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (7) budai vár (26) budaörs (39) budapest (1000) budapesti pillanatok (53) buék (9) busz (126) búvár (21) bytom (6) bzmot (14) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) cirkáló (8) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (372) csehország (69) csehszlovák (42) csepel (6) csobánc ms (5) csörgő (16) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (15) doctor who (42) drezda (10) duna (76) düwag (6) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (14) emlékek (54) énblog (594) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (8) ezres (17) fan fiction (12) faros (10) favázas (12) feldolgozások (13) felhők (28) felső-szilézia (31) felső szilézia villamos (27) fentrol (7) fényvillamos (22) ferihegy (41) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (27) fogyasztói (23) fonódó (11) fonyód ms (7) forintos emlekeim (5) fortepan (38) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (7) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) gellérthegy (5) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (83) gibson (10) gigant (8) gitár (39) gmap (21) gmunden (7) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (57) gróf széchenyi ms (7) gyermekvasút (46) haditechnika (15) hajó (214) hajtóművek-motorok (8) hampage (463) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (8) híd (31) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (15) idegenforgalom (21) ikarus (82) il 14 (10) innsbruck (7) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (21) katamarán (20) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (10) kelén ms (14) kelet-berlin (5) képek (1128) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (10) kirándulás (12) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (60) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (36) kölni dóm (5) komp (26) konstal (8) körtér (8) közlekedés (464) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) lapátkerekes (6) last ninja (6) látnivaló (11) lausanne (5) lelle ms (5) lengyelország (84) les paul (8) lhbs (25) linz (11) lipcse (12) li 2 (28) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) mercedes (7) metál (18) metró (47) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (7) MOD (7) morál (11) morgás (134) motorkerékpár (5) mozdonyok (33) mozi (11) mtp (7) muki (17) münchen (28) műrepülés (8) muv (10) múzeum (66) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (18) ndk (6) németország (335) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (79) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (51) nosztalgiahajó (35) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (7) nosztalgiavillamos (134) nosztalgiavonat (23) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (129) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (43) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (7) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (138) pozitívum (12) pozsony (68) prága (27) programajánló (28) púpos (25) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) rajzfilmek (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (48) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (64) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) románia (5) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) siófok ms (6) skanzen (5) skoda (19) sky channel (11) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) stadtbahn (6) star wars (5) statisztika (5) stuka (6) stuttgart (9) super channel (5) svájc (30) szabadság híd (17) szárnyashajó (19) szavazás (6) szczecin (7) szeged (44) szekacs (8) szent miklós ms (7) szergej (46) szigliget ms (6) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (145) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (250) t3 (5) tapolca (8) társadalom (5) tatra (45) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (83) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (10) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (11) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (517) történelem (29) totalcar (5) trabant (7) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (77) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (96) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (483) utcakép (230) uv (66) vár (11) várnegyed (9) város (558) városkép (117) városliget (10) varsó (8) vasút (643) vasútállomás (7) vasúti becenév (6) vélemény (31) vicinális (13) vidám park (5) videó (1015) villamos (881) vitorlás (20) vízibusz (30) vlog (7) wachau (5) wartburg (6) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (50) youtube (358) zene (230) ziu (5) zlin (13) zsiguli (6) zürich (15) Címkefelhő

Lehet, hogy az utolsó menetrend szerinti szárnyashajó Magyarországon?

2025.11.04. 06:00 :: Hamster

A cím nem véletlenül kérdés: hivatalosan tudtommal nem lett kimondva, viszont hajós körökben gyakorlatilag tényként kezelik, hogy idén október 11-én elment az utolsó rendszeresen közlekedő magyarországi szárnyashajó, és ha jövőre még látni fogjuk a jelenleg működőképes két jármű valamelyikét, akkor valószínűleg csak különmeneteken és kombinált turisztikai programokon. Mindenesetre a Vigadó térre érkezés előtt a személyzet úgy búcsúzott az utasoktól, hogy lezárult egy korszak, és remélik, hogy egyszer újra lesz szárnyashajó közlekedés Európában (bár tudtommal a görög szigetek közt még van, és talán volt szovjet területeken is), ha ez jelent valamit.

dsc_2626.jpg

A búcsú szelét érezve az utolsó hetekben igyekeztem időt szakítani arra, hogy kimenjek megnézni az utolsónak megmaradt esztergomi járat visszaérkezését Pestre. Ez elvileg csak szeptemberig közlekedett, akkor is csak péntek-szombat-vasárnap, de végül két héttel meghosszabbították a szezont, igaz, csak pénteki és szombati napokon. Én úgy vettem, hogy azért tették ezt, hogy aki lemaradt, annak legyen még egy esélye menni egyet ezzel a szerintem csodálatos járműfajtával.

img_4457a.JPG

Az itthoni szárnyashajók elég gyorsan szorultak vissza: a legnagyobb, Sólyom sorozatú hajók már a 2010-es évek közepe óta nem jártak, de két éve még elcsíptem az utolsó működőképes Vöcsköt, a II-est, amivel '86-ban a Queen együttes Pestre érkezett. Tavaly aztán az a hajó már vízre se került, viszont többször láttam, hogy a legkisebb típusból, a Bíbicből egyszerre kettő csinálta az esztergomi járatot, egy harmadik példány pedig tartalékban állt.

dsc_2509.jpg

Idén viszont már csak kettő járt közülük (az I-es és a IV-es), de sose láttam őket egyszerre dolgozni. Aztán nyáron jött a hír, hogy elbontották a Vöcsök II-t és a Bíbic III-at (utóbbi már 2011 óta nem járt), illetve a kétezres években magántulajdonként az országba került, és rendszeresen talán soha nem is közlekedő Quicksilvert.

dsc_2679a.jpg

Október 11-én tehát közlekedésmániásként egyszerűen ki kellett mennem a kora reggeli Duna-parti szélbe, hogy elkapjam a Bíbic I talán utolsó menetrend szerinti indulását Esztergomba. A "menetrend szerint" megfogalmazás annak szól, hogy különjáratként még legalább kétszer ment utána. Legjobb tudomásom szerint a két megmaradt példány (az I-es és a II-es) nem lett selejtezve, szóval még bármi megtörténhet...

180033.jpg

A reggeli fotó után nem sokkal vonatra ültünk Mariannal, és felmentünk Esztergomba, hogy felszálljunk a hajóra, és visszajöjjünk vele Pestre. Hozzánk hasonlóan többen búcsúzási céllal jöttek, de voltak "sima" utasok is, akik nem értették a bevezetőben említett búcsúbeszédet és az azt követő szomorú tapsot. Miután a Vigadó téren kiraktak bennünket, búcsúcsokrot kapott a hajó és személyzete, majd az áramvonalas kis járgány szirénaszó kíséretében indult vissza a Bem rakparti Mahart-Passnave bázisra.

Az út során elég sokat videóztam, majd az így kapott - magamhoz képest elég hosszú - filmecskét feliratoztam is, hogy emészthetőbb legyen azok számára is, akik nem tudják, mit kell nézni a képen. Például érdekes figyelni, ahogy az indulás után normál hajóként haladó jármű valahol 30 km/h fölött kiemelkedik szárnyra, és onnantól kezdve úgy gyorsul, mintha nem is hajó lenne. Utaztam már nagyon gyors motorcsónakon, de ez valami annál is különlegesebb érzés!

waze_szarnyashajo.jpg

Mivel a telefonomon nem volt GPS-es sebességmérő alkalmazás, Mariann a Waze-ben screenshotolta, hogy mennyivel megyünk, ami 69-70 km/h körüli sebességeket jelzett - plusz Budapestre érve folyamatosan dobta a figyelmeztetéseket, hogy gyorsabban megyünk a megengedettnél :) Szerintem érdemes feliratokkal végignézni a videót, elég jól visszaadja az út pillanatait! 

181338a.jpg

A videó végén látható fények nem effektek: a búcsú elképesztő színek közt zajlott, kicsit ott is maradtunk utána a felhőkben gyönyörködni.

183003.jpg

Igazából nem voltam szomorú, mert az átlagosnál nagyobb terhelésnek kitett járművek sokszor viszonylag hamar eljutnak abba az állapotba, amikor már nem üzemeltethetők tovább gazdaságosan, de ha tényleg nem térnek vissza, azért hiányozni fognak. 

UI: A fentebbi képen a Lánchíd színe szintén nem effekt, valamilyen emléknap kapcsán világították így ki.

A járművekről szóló információk részben a hajoregiszter.hu és a folyamhajo.hu oldalakról származnak, ezúton is meg szeretném köszönni a készitőik munkáját!

10 komment

Címkék: énblog budapest utazás videó képek duna naplemente bíbic hajó technikatörténet szárnyashajó vöcsök

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5218981957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nem kapcsolódik szorosan a tárgyhoz: az október a mellrák elleni küzdelem hónapja, tippre ez lehetett a Lánchíd kivilágítasának apropója.
Bár a hajózás nem nagyon izgat, de egy Bp-Visegrád szárnyashajó menetet már évek óta tervezgettünk. Nem a szárnyashajó miatt, hanem kirándulós, váratmegnézős, pisztrángzabálós programként. Úgy látszik, a tervezgetés a tett halála, és lecsúsztunk a szárnyashajóról. Sebaj, majd megyünk odafele busszal, visszafele nemszárnyas hajóval.

Mellékszál, de érdekelne, milyen telefonja van a szerzőnek, amiben nincs egyetlen térképprogram sem. Vagy gyárilag volt, de kellett a tárhely, és ki lett smirglizve? Csak mert ma legfeljebb a nyomógombos nagyitelefonokon nincs ilyen.
Szegény magyar hajósok, hogy azt hiszik, ha nálunk megszűnt a szárnyashajózás, máshol nincs is Európában. És akkor lehetne azon is merengeni, mivé lett a Duna-tengerhajózásunkból, amire pl a Kassa hajó emlékeztethet..

Nos, amiről én tudok, pedig nem vagyok nagy utazó: Szicília, ott a Lipari-szigetek közt jó párszor utaztunk szárnyashajóval, tetemes időt lehetett nyerni vele a kompokkal szemben. Ahogy nézem, a mai napig van. Nyilván ott fontosabb, mint nálunk, mert a hajón kívül nincs párhuzamos közlekedési metódus, Strombolin még helikopterrel sem lenne egyszerű leszállni szerintem:
www.casavittorio.it/en/lipari-blog/how-to-reach-lipari-ferries-hydrofoils-and-useful-advice

De érdemes megnézni mit tud a Wiki: ezek szerint még jó pár helyen van európában is:
en.wikipedia.org/wiki/Hydrofoil
Olaszországban nemcsak ahol mi jártunk, de még három tavukon is üzemelteti a Liberty Lines, azon kívül pl Horvátországban, Bulgáriában, Isztambulban..
@toto92: Valószínűleg. Őszintén szólva úgy mondták nekem, hogy más színű, én csak világosabbnak láttam, színtévesztés rulez.
@nyelv-ész: Google Maps van, de azon irtó hülyén működik, legalábbis csak útvonaltervezés üzemmódban sikerült haladási sebességet kiiratnom vele, és amikor kijjebb zoomoltam a képen, hogy rendesen látszódjon, hol vagyunk, mindig eltűnt a szám. Olyan alkalmazás nem volt, ami csak a sebességet nézi és naplózza.
Van rá némi esély, hogy különjárati üzemként megmarad, az idei különjárati tarifák nem voltak drámaiak, nagyobb csapatot összerakva a menetrend szerinti ár elérnető volt. Reménykedjünk ebben.
Húú, az az utolsó előtti kép, elképesztő :)
Sajnos pont annyira fenntartható, mint a Concorde
@Nexavis:
Bulgáriában 2004-ben állt le.
Pedig gyerekkorombanrntem a Primorszko-Szozopol-Burgasz-Neszebar járaton.

Legközelebb Montenegró és valamelyik görög sziget között van, lent az olaszoknál Nápoly-Szirakúza térségében, valamint az oroszoknál.

Ennyi.

A Wiki meg pont oda való...
@gigabursch: Annál azért jobban fenntartható, különben a rendszerváltás után meghalt volna. De drága játékszer, legalábbis az itthoni életszínvonal-szinten. A TCL is csak azért jár Pozsonynál, mert a külföldi turisták azzal mennek vissza az 1-2 napos pozsonyi kirándulásról Bécsbe, hivatásforgalomban nem kellene senkinek. És már Budapestre is túl hosszú az út vele, pedig hogy beharangozták, hogy majd járni fog.

B lehetőség, ha olyan gyakran utazik vele olyan sok ember, hogy olcsóbban kijöjjön a jegy, de gyanúm szerint a tengernél nyaranta több turista van, aki gyorsan át akar érni a túlpartra, mint ahányan Visegrádról vagy pláne Bajáról Pestre akarnának ingázni. És nem lepődnék meg, ha a régió ott is nyomna bele pénzeket.
süti beállítások módosítása