Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

szeptember 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Ez megy most

  • Hamster: @Fradista Utazó: Óbasszus, igazad vna, sikeresen kitöröltem a bevezetőből, hogy 1977. (2019.09.23. 11:59) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • sako: Na, ez aztán a hétkezdés, acélvázas Bengálival, ez már igen :-))) Köszi (2019.09.23. 11:01) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • enpera: Utánam Srácok megvolt? Ott is egy kiselejtezett villamoskocsit vettek meg hétvégi háznak a gyerkőcök. (2019.09.23. 10:08) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • Fradista Utazó: Sehol nem írod, hogy mikor készültek a képek. Bár a szövegből úgy tűnik, mintha ismernéd a keletkezés idejét, és az va... (2019.09.23. 09:06) Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei
  • Guszty: @Hamster: Viszont otthon könnyedén bele lehetett rakni a szerkezetet, mivel az üveg ugyanolyan volt, mint a lehúzható ... (2019.09.22. 15:13) Autóš képek
  • Hamster: @Flankerr: Te vagy a kivétel, ami erősíti a szabályt :D (2019.09.21. 22:28) Autóš képek
  • SaGa: @rezgaras: Én egy M7-es csavarra emlékszem, a motornál, valahol a hengerfej környékén, és ha minden igaz imbusz kulccs... (2019.09.21. 19:27) Autóš képek
  • Flankerr: Gyakorlatilag ugyanilyen S100 és 120-asunk volta 80-s években/90-s elejéig (bézs 2014 váltotta, építkeztünk). A biliké... (2019.09.21. 02:01) Autóš képek
  • Hamster: @nyelv-ész: Na jó, de hát az MBX az luxusautó volt :) (2019.09.20. 23:14) Autóš képek
  • rezgaras: Úgy tudom, az S100-asnak volt egy különlegessége. A hátsó sárvédő M7-es (!!!) csavarral volt rögzítve. Azért volt csav... (2019.09.20. 22:52) Autóš képek
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (88) autók (76) bach (5) balaton (31) Balt Korthals Altes (7) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (159) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (11) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (759) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (79) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (6) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (255) csehország (33) csehszlovák (20) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (8) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (382) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (33) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (60) gibson (9) gitár (34) gmap (15) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (27) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (304) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (27) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (32) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (9) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (796) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (338) kritika (71) kulfoldi szemmel (74) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (48) nagypolszki (6) németország (307) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (214) nosztalgiabusz (22) nosztalgiavillamos (72) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (92) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (117) pozitívum (12) pozsony (34) prága (12) programajánló (27) púpos (14) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (72) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (7) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szliács (5) szlovákia (84) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (196) tapolca (6) társadalom (5) tatra (17) taurus (7) technika (52) technikatörténet (45) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (346) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (60) trolibusz (56) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (298) utcakép (164) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (390) városkép (86) városliget (8) vasút (428) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (724) villamos (645) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (32) youtube (260) zene (187) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Acélvázzal az Acélvárosban - Ernst Plefka képei

2019.09.23. 07:00 :: Hamster

A "régiképes" válogatásaim elsősorban Budapestről szoktak szólni, de nem túlzásba vitt lokálpatriotizmusból kifolyólag, hanem mert a külföldi fotósok legtöbbször a fővárost keresték fel. Persze néha felbukkannak képek például Szegedről, de az ilyesmi kivételnek számít. Most egy ilyen kivétel következik, Ernst Plefkától ugyanis kaptam néhány szép 1977-es miskolci felvételt.

miskolc_1977_16.jpg

A borsodi megyeszékhelyre tett kirándulásaim túlnyomó többsége a Tiszai pályaudvar előtt, a Kandó Kálmán téren kezdődik, úgyhogy innen indul virtuális sétánk is. A ma is létező végállomáson egy motor+pót+pót összeállítást látunk. Akinek a motorkocsi ismerős, az jó nyomon jár, ez bizony tényleg úgy néz ki, mint egy acélvázas ezres! Igazából viszont nem az, papíron ugyanis a Miskolc-Diósgyőri Helyiérdekű Vasút (MDV) 52-es pályaszámú ötablakos favázas motorkocsijaként született 1910-ben, és 1960-ban "acélvázasították". Az idézőjel annak szól, hogy ez a gyakorlatban egy új jármű építését jelentette, amit átkönyveltek a régi kocsi helyére. Ekkor kapta a 47-es számot is, amit 1977 júniusi selejtezéséig viselt.

miskolc_1977_15.jpg

A mögéje kapcsolt két pótkocsi viszont tényleg meglehetősen koros volt a kép készítésekor: a Budapesti Villamos Városi Vasút 1910-ben szerezte be a típust, még szimpla ajtókkal. A Beszkárt 1941-ben kettősfeljárósította őket, majd az ötvenes évek végén a Fővárosi Villamosvasúttól kerültek Miskolcra. Selejtezésük '77-ben zárult le, tehát Ernst még épp időben örökítette meg őket. Érdekesség, hogy ha minden igaz, a felénk legközelebbi, 209-es pályaszámú kocsi ma is megvan, egy hétvégi telken (Miskolcon elég sok selejtezett villamost vettek meg fészernek, hétvégi háznak).

miskolc_1977_20.jpg

Persze nem csak használtan beszerzett villamosok jártak ekkor Miskolcon, a balra látható Bengálit például újonnan vették állományba 1967 elején. A jobbra álló M4-es "fedett motoros teherkocsi" viszont ismét jövevény: eredetileg 1904-ben vásárolta a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság, és 1960-ban került ide. A napjainkban is használt Mukik elődje ma is megvan, felújításra vár Pesten.

miskolc_1977_01.jpg

A kinézetre a 47-essel teljesen megegyező 45-ös papírforma szerint eredetileg a "BÚR-vasút", azaz a nem kimondottan rövid nevű Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Közúti Vasút 33-as pályaszámú favázasa volt, amit a Fővárosi Villamosvasút '52-ben adott el Miskolcnak. 1960-ban acélvázasították, ami itt is egy új kocsi építését jelentette, emiatt nézett ki ugyanúgy, mint a teljesen más eredetű 47-es. Így közlekedett egészen 1977 júniusáig, amikor munkakocsit csináltak belőle. Végül 1998-ban selejtezték. És ha nem néztem be, akkor a felvétel a Thököly Imre utcánál készült.

miskolc_1977_03.jpg

Itt már a vasgyári hurok felfelé tartó ágában vagyunk, ami nagyjából ma is ugyanígy néz ki. Nincs már ellenben 3-as járat, ami a 2-es "ellenpárja" volt: Diósgyőrből (azaz kelet helyett nyugatról) jött a Vasgyárig, és fordult vissza a hurokban. Egyébként ezen túl volt az Acélvárosnak időnként egy 0-ás körjárata, egy 4-ese, aminek csak kevés nyoma maradt, és nagyon régen még egy vonala, Hejőcsabára.

4 komment

Címkék: város képek miskolc tömegközlekedés villamos utcakép kulfoldi szemmel Ernst Plefka

Békapofa, Papagáj, Füles, Levelibéka, Bagett és a többiek

2019.09.20. 07:00 :: Hamster

Még mindig a 2018-as képeimet dolgozom fel, és gondoltam, a múltkori cseh képmutogatás után esetleg valakit érdekelhetnek a különböző régi és/vagy fura vasak is, amiket a kassai fűtőházban láttam. Miközben a szöveget írtam az oldalhoz, konstatáltam, hogy a cseh és szlovák vasutasok ugyanúgy imádtak mindennek nevet adni, mint a hazaiak. Mondjuk szükség is lehetett erre, mert ki bírja megjegyezni azt, hogy "752-es sorozat", vagy "S499.1", amikor csak a hazai ipar száz körüli számú típust gyártott...

Nyílt nap a kassai fűtőházban
Mozdonyok, motorvonatok és az ő fura beceneveik...

Szólj hozzá!

Címkék: szlovákia vasút csehszlovák kassa hampage

Autóš képek

2019.09.18. 07:00 :: Hamster

És akkor megint autózunk egy kicsit. Legutóbb elcsúsztunk a drágább jószágok felé, úgyhogy most nézzünk néhány csehszlovák remeket a rendszerváltás előttről!

dsc_0817.JPG

Múlt hónap végén villamosokat nézni mentem Brnóba, de a síndöcögények felvonulásának körítéseként állt néhány öreg gumikerekű is a helyszínen, köztük ez a Škoda 110R. Emlékszem, hogy megbámultuk anno, ha láttunk egy ilyet, máig imádom! Igaz, az 52 lóerős motorjával biztosan nem volt egy kimondott Porsche-gyilkos, de nagyon csinos volt.

dsc_0063.JPG

Nem tudom, hogy a kilencvenes években mit szívtak Mladá Boleslavban (vagy Wolfsburgban), hogy azt a szögletes semmiséget Feliciának keresztelték, hiszen ezt a nevet annak idején egy sokkal szebb és érdekesebb járgány viselte, már tudniillik ez itt fent. Szerintem gyönyörű!

dsc_0066.JPG

Kortársa, az Octavia kicsit fáradtabb kinézetű volt, bár az alapvető vonalai megegyeztek a Feliciáéval.  Azért érdekelne, hogy mennyire volt jó autó, hisz a külső nem minden. Nagybátyámnak egy időben Octaviája volt, ha jól emlékszem, de őt már nem tudom megkérdezni.

dsc_0075.JPG

Na itt dobtam egy hátast, mert ilyet még nem láttam: egy rikító piros Velorex! Elsőre nem is tudatosult bennem, mitől tűnt annyira furcsának, ...

dsc_0078.JPG

... aztán megszámoltam a kerekeit :) Igen, ez egy négykerekű Velorex JK Sport, ami Julius Kubinsky formatervező után kapta a nevét. Hogy ez tényleg a mérnök által épített két jármű egyike-e, vagy replika, azt sajnos nem sikerült kiderítenem.

47 komment

Címkék: autók csehország képek skoda csehszlovák oldtimer velorex brno

Száguldás, Púpos, szeretem

2019.09.16. 07:00 :: Hamster

Azt már mutattam, hogy milyen volt a Szergej vontatta csíkos gyorsvonati kocsi ablakában lógva élvezni az északi parti kanyargást, most következzék az a mozdony, ami miatt hajnali négykor ott kuksoltam egy vonaton a Déli pályaudvaron, hogy átszállással már nyolc utánra ott legyek Tapolcán.

dsc_0029.JPG 

A 114-es Púpost eddig még csak képen láttam, úgyhogy végre meg akartam nézni élőben is! A színe szerintem világosabb, mint a gyerekkoromban itt-ott még látható nem-piros M40-eseké; úgy fogalmaznék, hogy az emlékeimben spenót színűek voltak ezek a jópofa mozdonyok, ez meg inkább sóska - igaz, ki tudja, mennyire találó a hasonlat, hiszen piros-zöld színtévesztő vagyok :) Azt, hogy szín más, azt persze más is megerősítette, de a hozzáértőek szerint az évek során változott az árnyalat, úgyhogy lehet, hogy ez a szín is hiteles. A kockás "partedlit" külön imádom, klassz volt, amikor még minden sorozatnak külön festésmintát találtak ki, nem egyenszínű volt a teljes flotta!

8 komment

Címkék: balaton videó képek vonat tapolca púpos

Vonatok! Gömbölyded formák és bizsergető motorhangok! Egyenáram és váltakozó feszültség!!

2019.09.13. 07:00 :: Hamster

A cseh vasutat sokkal kevésbé ismerem, mint a németet, osztrákot vagy szlovákot, de 2018-ban kicsit közelebb sikerült kerülnöm hozzá. Kevés párhuzamot lehet vonni a magyarországival: nagyobb népsűrűség, emiatt több vonal, a járműveket pedig a közelmúltig szinte mind maguk gyártották... Ugyanakkor az ország ketté van vágva egy váltakozó feszültséggel és egy egyenfeszültséggel villamosított részre, ami nem könnyíti meg az életet. A szögletes mozdonyaikat még csak épp kezdem megkedvelni, a gömbölyű dízeleiket viszont kimondottan imádom :)

Cseh peronokon csavarogva 2018 júliusában és augusztusában
Régi vonat, új vonat, szögletes vonat, gömbölyű vonat...

Szólj hozzá!

Címkék: prága közlekedés csehország vasút brno trainspotting hampage

Godley és kicsoda?

2019.09.11. 07:00 :: Hamster

Aki szerint a minapi gumikerekezés nem jelentett elég változatosságot a sok síndöcögény után, az fellélegezhet, mert most valami egészen más következik, és nem montipájtoni értelemben. Tegnapelőtt este kikapcsolódásként random zenékre kattogtattam a youtube-on, amikor is az éppen szóló számoknak utánaolvasva az derült ki számomra, hogy a nyolcvanas évek jó pár ikonikus videóklipjét ugyanaz a két ember, a Godley&Creme duó rendezte. Most ezekből válogattam néhányat, egy korábbi, Russell Mulcahyról szóló bejegyzéshez hasonlóan. Nem hiszem, hogy ez lesz az év leglátogatottabb bejegyzése, de néha ilyen is kell.

De előtte egy nagyon rövid történelemóra: a 10cc nevű angol bandáról nem sokat tudok, a fentebbi az egyetlen szám, amit ismerek tőlük. Ebben a formációban zenélt egy ideig Kevin Godley és a vicces nevű (én kérek elnézést, de nem lehet kihagyni) Lol Creme, akik a fentebbi számhoz annyiban kapcsolódnak, hogy nem ők szerezték azt, viszont majdnem megakadályozták, hogy lemezre kerüljön, annyira nem tetszett nekik. Végül mégis felvették, de alaposan átdolgozva, így lett belőle sláger. Hőseink '76-ban otthagyták az együttest, hogy a saját útjukat járják, majd több lemez után a hetvenes évek végén elkezdtek klipeket rendezni, továbbra is duóként.

Például ilyeneket, mint ez. Annak idején a hideg kirázott, amikor először láttam, és valószínűleg ez is volt a cél. Szerencsére a duó nem ragadt le az érthetetlenül művészieskedő látványnál, ...

... máskor például ilyen abszolút profi filmet alkottak az adott zene köré. Legalábbis szerintem nagyon illik a kép ehhez az Asia slágerhez!

Megint máskor idétlen James Bond-paródiát rendeztek egy valódi James Bond-film címzenéje köré. A Duran Durannal valószínűleg jó munkakapcsolatban álltak, mert pár évvel korábban ők rendezték a "Girls on Film" klipjét is, ami nagy MTV kedvenc volt.

De ők rendezték a zaklatók himnuszának, az "Every Breath You Take"-nek a klipjét is. Szerintem itt is tökéletesen eltalálták a zene hangulatát (a szövegét szerencsére meg se próbálták:).

9 komment

Címkék: énblog zene youtube popkultúra nyolcvanas évek

Töfi, a tolatómozdony

2019.09.09. 07:00 :: Hamster

Már egy ideje szemeztem a nagyobb szlovák pályaudvarokon üres kocsikkal tili-tolizó, furán szögletes dízel-villamos mozdonyokkal, de valahogy mindig lemaradtam arról, amikor épp mozogtak. Róluk van szó:

img_2552.jpg

A "Nagy Hektor" (Velký Hektor) becenevű gépeket 1962 és 72 közt gyártotta a ČKD, a "Hektor" becenevű, az ötvenes-hatvanas évek fordulóján épült sorozat alapján:

T 435 003 Dampflokfest Dresden.JPGBy Rainerhaufe - Own work, CC BY-SA 4.0, Link

Első ránézésre rettentő nagy különbség nem fedezhető fel köztük (a forgóvázakat később egységesítették, úgyhogy pusztán az alapján nem lehet megkülönböztetni őket), de állítólag a nagyobbik komfortosabb és megbízhatóbb volt. Majdnem 300 készült belőlük, és ahogy augusztusban Zsolnán láthattam, elég sok még működik közülük.

dsc_0505.JPG

A képeken talán nem látszik, hogy a fülke falai, illetve a géptér eleje nem teljesen függőlegesek, hanem kicsit befelé dőlnek. Ettől valahogy olyan aranyos játék kinézete lesz a masináknak.

5 komment

Címkék: videó szlovákia képek vasút csehszlovák zsolna

Barangolás a megelevenedett autóskártya és matchbox gyűjteményben

2019.09.06. 07:00 :: Hamster

No, mostanában kicsit túlzásba vittem a vaskerekűeket, úgyhogy autózzunk, pontosabban garázsozzunk egyet! Ugyan Mercedeseztünk, Ferrariztunk, mindenféléztünk már onnan az elmúlt hónapokban, azért még maradjunk egy kicsit a régi és/vagy drága kocsik berlini gyülekezőhelyén, a Classic Remise-ben! (Ha valahol rosszul ismertem fel a képen látható kocsit, írjátok meg kommentben, hisz közismerten nem az autók a szakterületem:)

dsc_0203.jpg

Ha jól sejtem, ez egy Lamborghini Espada, amiről gyerekkori autóskártyás élményeim vannak csak - most meg ott állt előttem az üvegdobozban.

dsc_0104_1.jpg

DeTomaso Panterám viszont matchboxban is volt, rögtön kettő is (már fogalmam sincs, miért). Imádtam: a formáját, a nevét, mindent!

dsc_0204.jpg

A Lancia Stratost valószínűleg űrhajónak tervezték, csak nem készült el hozzá a hiperhajtómű, ezért inkább autóként gyártották :)

dsc_0156_1.jpg

És maradjunk még kicsit az "olcsó" olasz autóknál: ez itt egy Maserati Biturbo Spyder. Ő már az olasz kocsik kockásodó korszakában készült, de azért nem csúnya. Tényleg, nem volt ilyen is autóskártyán? Valahonnan csak megtanultam, hogy van olyan, hogy biturbó...

dsc_0083.jpg

A Fiatról elsősorban az olcsó autók jutnak eszembe (leginkább nagybátyám egérkamion 500-asa), de csináltak ők szép kocsikat is. Igaz, a képen láthatót a Pininfarina rajzolta, ha jól tévedek.

dsc_0109_1.jpg

A Monteverdi egy svájci kisszériás gyártó volt, amiről bevallom, ezelőtt még sose hallottam. A fentebbi, szerényen High Speed 375 L névre keresztelt típus kasztniját a Carozzeria Fissora gyártotta, valószínűleg ezért voltam biztos abban, hogy olasz járgányról van szó. Piszkosul tetszett. Amikor ilyen autókat látok, elkezdem sajnálni, hogy nem vezetek autót. Meg hogy nem vagyok multimilliárdos, hogy vehessek egyet :)

40 komment

Címkék: autók berlin németország képek oldtimer classic remise

Száguldás Szergejjel

2019.09.02. 07:00 :: Hamster

A MÁV a nyár folyamán kétszer is retró hétvégét tartott a Balaton északi partján: a megszokott Csörgők helyett régen látott és/vagy régi festést viselő mozdonyok húztak bizonyos vonatokat. A júliusi időpontot átlustálkodtam, augusztus első hétvégéjén aztán nagy nehezen megembereltem magam, és hajnalban lezötyögtem a tóhoz. Bár a menün szerepelt Púpos és Nohab is, a legmaradandóbb élmény végül a "bajszos" festésű Szergejhez kapcsolódott:

dsc_0143.JPG

Ezt a szerelvényt Almádiban kaptam el. Az időjárás természetesen nem játszott együtt velem: a vonat érkezése előtt még tökéletes szögből érkező verőfény világította be az állomás eme ficakját, aztán ahogy jött a Szergej, úgy jött a fotófelhő is :) Sebaj, így is szép volt! És nem csak a mozdony viselt régimódi festést, ...

dsc_0152.JPG

...  hanem a kocsik is! Nemrég ugyanis egy garnitúra győri gyorsvonati kocsit a felújítás során nem az aktuális flottaszínekre festettek, hanem a hatvanas-hetvenes években szokásos "vékony csíkosra". Én ilyet szerintem már csak fényképen láttam, de élőben nagyon jól néztek ki - nem véletlenül szeretik a vasútmodellezők ezt a színtervet!

dsc_0183.JPG

Az előző hétvége képei és videói kapcsán eléggé ki voltam bukva, hogy milyen füstöt eregetett a két Szergej. Hisz beszélhetünk arról, hogy a vonatozás környezetbarát dolog, de ki hiszi ezt el, ha a mozdony több kormot dob, mint egy gőzös? Lélekben felkészültem arra, hogy élőben is zavarni fog a fekete áldás... aztán azt vettem észre magamon, hogy nem hogy nem zavar, hanem poénosnak találom. Ez egy ilyen mozdony, ez így indul. Jó, hogy nem mindenütt mindig ilyen jár, de két hétvégén elmegy! Egyébként ahogy látható, a retró vonatozás rengeteg érdeklődőt vonzott, az állomásokon meglepően sokan fotózták-videózták az öreg dízelfaló indulását.

12 komment

Címkék: énblog balaton videó képek vasút szergej

Bányászlámpás motorkocsival Pozsony körül

2019.08.26. 07:00 :: Hamster

Néha megkérdezik tőlem, hogy mitől kattantam rá mostanában ennyire a szlovák vasútra. Nos, egyrészt igen erős a nosztalgiafaktor. Például azóta tetszenek ezek az aránytalanul nagy felső fényszóróval ("bányászlámpával") rendelkező motorkocsik, hogy először megláttam egy ilyet valamikor 7-8 évesen, vakáció közben:

dsc_0440.JPG

Szlovákia vasútjainak egyik vonzereje számomra az, hogy a "Bzmotokat" leszámítva minden vontatójárművük idegen - szokatlan, furcsa, nem megszokott - számomra. Ráadásul többségük elég egzotikusan is néz ki: a gülüszemű Búvár, a mellben erős Bardotka, a teljesen ufó Laminátka, vagy épp a fentebbi, M 286-os sorozatú motorka. Persze ezek mind csehszlovák eredetű járművek, így Csehországban is megtalálhatók, de oda nem tud az ember kiugrani Pestről úgy, hogy este ismét otthon van.

dsc_0452.JPG

Mindenesetre idén júniusban - harmincvalahány év után - végre sikerült egy ilyen Bányászlámpással utaznom! Igaz, ránézésre ez nem múzeumi, hanem kivonáskori állapotú példány lehetett, eredetileg például műbőrrel voltak az ülések borítva.

dsc_0415.JPG

A sorozat tudtommal már nem közlekedik normál forgalomban, úgyhogy csak különmeneten tudtam elcsípni. Nem is akármilyenen: az élményt már a szerelvény összeállítása megelőlegezte! Bányászlámpa, utána három "Bzmot" egy mellékkocsival, aztán két M 262-es - ilyen vonat biztosan sosem járt menetrend szerint! Az útvonal is érdekes volt: Pozsonyligetfaluból (Petržalka) Pozsonyszőlősön (Vajnory) át Szencig (Senec), onnan pedig vissza Pozsony-Keletig (Bratislava východ), a vasúti múzeumhoz.

Ez így biztos sokaknak követhetetlen, úgyhogy felskicceltem ide a pozsonyi vasúti hálózatot: baloldalt lentről mentünk jobbra fel. Ahogy látható, az útvonal nem volt nyílegyenesnek mondható. Régen ugyan létezett egy, a belvároson és az Öreg hídon átvezető útvonal, melyet itt pirossal (remélhetőleg - még mindig színtévesztő vagyok) rajzoltam be, de azt 1985-ben leváltották egy újonnan épített (fél)körgyűrűvel, mely a kétszintes (!) Kikötői hídon (Prístavný most) halad át a Duna fölött, és elkerüli a sűrűn lakott városrészeket.

dsc_0423.JPG

Ja, és a vonatunk nem csak egymagában csattogta körbe a szlovák fővárost, hanem Nové Mestóig ezzel a fekete szépséggel versenyezve: az egyik vágányon mi mentünk, a másikon ő, egy sor tartálykocsit vonszolva. Az Csehszlovák Államvasutak 555.3-as sorozatú gőzösei a német Birodalmi Vasút 52-es sorozatú hadimozdonyainak 1963-ben elvégzett átépítésével jöttek létre. Szén- helyett olajtüzelésűek lettek - de megmaradtak ugyanolyan impozáns látványnak :)

5 komment

Címkék: énblog videó szlovákia képek vonat pozsony gőzmozdony szergej gmap