Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...
  10. Keleti kényelem, nyugati... pályaudvarra megy: MÁV "komfort kocsi"Gyerekkoromban tévéreklám hirdette a MÁV új szolgáltatását, a "Komfort" osztályt. Az akkor még nem retrónak számító faburkolatos közegben nénik és bácsik utaztak, luxusnak tűnő körülmények közt:...

Címkék

103 (7) 1233 (5) 125év (7) 2624 (13) 2806 (6) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (40) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (87) autók (73) bach (5) balaton (29) Balt Korthals Altes (5) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (19) berlin (155) berlini fal (20) bkv (46) blog (28) brno (9) budai vár (25) budaörs (39) budapest (743) budapesti pillanatok (41) buék (8) busz (74) búvár (9) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (36) csak egy videó (251) csehország (31) csehszlovák (9) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (6) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (5) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (373) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (18) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (6) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (31) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (59) gibson (9) gitár (34) gmap (13) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (24) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hampage (298) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) helikopter (11) hév (26) híd (29) (31) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (27) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (14) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (8) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (768) képregény (94) kérdés (8) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (335) kritika (71) kulfoldi szemmel (69) lánchíd (7) lanovka (6) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (37) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (7) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (41) miskolc (24) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (15) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (46) nagypolszki (6) németország (303) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (43) nosztalgia (212) nosztalgiabusz (21) nosztalgiavillamos (66) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (13) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (80) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (30) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (116) pozitívum (12) pozsony (24) prága (11) programajánló (26) púpos (13) queen (14) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (21) relax (12) repülés (124) repülőgép (42) repülőgépek (71) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (32) rock (72) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (13) semmering (9) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (20) szliács (5) szlovákia (70) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (193) társadalom (5) tatra (13) taurus (7) technika (52) technikatörténet (40) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (14) tömegközlekedés (342) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (59) trolibusz (51) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (87) überzenészek (17) utazás (296) utcakép (159) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (383) városkép (86) városliget (8) vasút (417) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (704) villamos (626) vlog (7) vonat (5) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (30) youtube (258) zene (186) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Újpest kocsiszíntől a Fóti útig, villamossal

2019.04.20. 07:00 :: Hamster

Pár hete tanfolyamon voltam Külső-Angyalföldön, ami meglehetősen megváltozott gyerekorom óta. Hozzá kell tennem, előnyére. Persze a villamosok kicsit hiányoztak, ezért is örültem meg Karl Holzinger majdnem 43 évvel ezelőtt készült képeinek, amiket gyorsan el is kértem tőle - a pozitív válaszért ezúton is köszönetet szeretnék mondani neki!

1976_04_30_bkv_si_1781_1780_10_ujpest_kocsisz_ho26107_hu_3.JPG

1700-as ikerkocsi áll be Újpest kocsiszínbe. Nem az "újpesti kocsiszínbe", mert a remiz Angyalföldön (volt) található - cserébe a még ma is működő Angyalföld kocsiszín Újpesten van. Érdemes megnézni a formatervezett portásfülkét is - nekem ez a dizájn valamiért csak lottózóként és újságosként volt meg.

1976_04_30_bkv_tm_3600_15_ujp_vasuti_hid_ho26108_hu_3.JPG

Ugyanez kicsit más szögből, az első Stukával. A képek 1976. április 30-án készültek, a fények alapján késő délután. A dátum megmagyarázza, miért van fellobogózva mind a kocsiszín, mind az összes villamos: május elseje alkalmából.

1976_04_30_bkv_tm_3604_15_ujp_vasuti_hid_ho26114_hu_3.JPG

Egy másik Stuka a leszállóhelyen - a 15-ös villamos ezután befordult a ma is meglevő "Vadászkastély" körül futó hurokvágányra.

1976_04_30_bkv_km_2837_ep_ep_3_ujp_vasuti_hid_ho26112_hu_3.JPG

Én igazán imádom a kopott villamosokat, de a 2837-es motorkocsi (balra) elég szégyenletesen néz ki! Jobbra egy újabb kocsiszíni menetet láthatunk. Valaki esetleg meg tudja mondani, mi az az üvegfalú épület a jobb szélen? Elég jellegzetes látvány volt, és ma már nyoma sincsen.

40 komment

Címkék: budapest város képek villamos utcakép stuka 2806 kulfoldi szemmel Karl Holzinger

Linz Hauptbahnhof

2019.04.16. 07:00 :: Hamster

Ha bekötött szemmel odateleportálnának a linzi főpályaudvar utasforgalmi csarnokába, elég nehezen tudnám megmondani, hogy nem Grazban vagy Innsbruckban vagyok:

Hauptbahnhof Linz Von Oben.jpgVon Peter Holler - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, Link

Ez persze nem feltétlenül baj, mert cserébe akár egy repülőtérrel is össze lehet téveszteni, ahol szupermarket is működik, és amely alatt villamosmegálló fekszik. Az Osztrák Szövetségi Vasutak a kilencvenes évek végén indította el "Bahnhofsoffensive", azaz pályaudvar-offenzíva fantázianevű programját, melynek során a nem túl nagy építészeti értéket képviselő pályaudvarokból XXI. századi létesítményeket alakítottak ki. Ez egyes helyeken bulldózeres szanálást jelentett, másutt csak komolyabb átépítést - Linznél előbbi történt.

USIS - Hauptbahnhof Linz 1.jpgVon Fotograf im Auftrag der United States Information Agency (Pictorial Section der Information Services Branch (ISB)) - ÖNB, Bildarchiv der US-Informationsdienste in Österreich Inventarnummer: US 20.666, Gemeinfrei, Link

A pályaudvar története a szokásos: a XIX. század közepén megnyitott épületet a XX. század első felében bővítették, majd a második világháború rombolása után módosítva építették újjá. 2003-ból még halványan rémlik, hogy a régi főcsarnokból léptünk ki az utcára, mely jelentősen szét volt túrva, aztán 2005-ben már a légkondicionált "plazában" ültem le egy kuglófra és kávéra továbbindulás előtt. Ezalatt a Keletiben csak a pénzváltó körül őgyelgő rosszarcúak személye változott - hiába, ami tökéletes, azon nem lehet javítani :-/

dsc_0012.jpg

Linz egyrészt Ausztria (és tulajdonképpen Közép-Kelet-Európa) fő vasúti ütőerén, a Westbahnon (nem összetévesztendő a Westbahn nevű vasúti szolgáltatóval) fekszik, másrészt észak (Csehország) és dél (Selzthal) felé is indulnak innen vonatok. Kelet-nyugati irányban az imént említett Westbahn Stadler KISS motorvonatai, illetve az ÖBB Railjetjei dominálnak, de amúgy mindenféle regionális cuccokkal, és cseh nemzetközi szerelvényekkel is találkozhatunk (utóbbit sajnos nem sikerült elcsípni).

4 komment

Címkék: közlekedés utazás videó ausztria képek vasút pályaudvar linz

Addig gyorsítunk, addig tömörítünk mindent, amíg semmi se marad?

2019.04.13. 03:14 :: Hamster

Megjegyzés: ez most nem panaszkodás lesz, és nem is "a mi időnkben még minden jobb volt" siránkozás, egyszerűen csak megpróbálok leírni egy jelenséget - alvás helyett, éjjel háromkor. Majd meglátjuk, mennyire sikerül.

Biztos más is érezte már, hogy régi kedvenc filmjeink (legalábbis megfelelően ihletett hangulat nélkül) mai szemmel néha élvezhetetlenül lassúnak tűnnek. Az a sok felesleges részlet: a kelleténél mindig kicsit hosszabb bemutató beállítások, a természetes emberi reakcióknál tovább vett reakciósnittek, azok a jelenetek, amikor parasztiasan szólva egyszerűen nem történik semmi, csak az idő telik..! Valaki egyszer úgy írta le a különbséget a mával, hogy régen kiszálltak a kocsiból, bezárták az ajtaját, odasétáltak a kapuhoz, becsengettek - ma fékez az autó, és már benn is vannak a lakásban. Valamikor a kilencvenes években gyorsultak fel videóklip-szerűen az akciófilmek, aztán a sorozatok, aztán minden. Én akkor "hong-kongi hatásnak" neveztem ezt a jelenséget magamban, az ottani akciófilmes beállítások és vágások utánzását láttam bennük. Jó példa erre a Linda c. sorozat, amit manapság is gyakran adnak - el nem tudom képzelni, hogyan találhattuk pergően izgalmasnak annak idején! Illetve dehogynem: egyszerűen más tempóhoz voltunk szokva. Ma már a hiradó is pörgősebb, mint egy Bruce Lee-film...*

Ugyanez megtörtént az irodalomban is: ami régen kötelező olvasmányként heteken át elemezve volt a suliban, az ma csak egy igen unalmas film, ami után jön két jobb. Megkockáztatom, hogy bizonyos sorozatok egy-egy része jobban meg van írva, mint azok az epikus, csak ájtatos hanglejtéssel emlegethető művek, amelyek olvasásával anno napokat-heteket elvoltunk**. De persze nincs ebben semmi meglepő, hiszen annak idején Jókai is olvasmányosabbnak tűnhetett az Iliasznál, kicsivel később pedig Rejtő Jenő magával ragadóbb tudott lenni, mint Stendhal. Az irodalom mint olyan természetes fejlődését láthattuk.

Amit viszont sajnálok (és nem, ez még mindig nem önsajnáltatás, még ha annak is tűnhet), hogy egy olyan teljesen új médium, mint az internet, is erre a sorsra jutott. Tíz-tizenöt éve az volt a szöveg, hogy senki se csinál már weboldalakat, öt-tíz éve állítólag divatjamúlttá vált a blogolás... csak nem nagyon látom, hogy mi lett helyette. Mert az biztos, hogy 280 karakterben nem lehet ugyanazt elmondani, mint egy website-on. Kivéve persze, ha valakinek nincs mondanivalója. Persze van, aki a podcastokra esküszik, de bevallom, én azokon bealszom. Talán a youtube-erek tudnak valami pluszt adni, de azért valljuk be, nem mindenki születik képernyőre.

Egy konkrét példa saját praxisból: ha régen beesett 5-6 régi villamosos kép, akkor azzal hetekig-hónapokig elvoltunk. Ma beesik egy-két naponta annyi, és másnapra elfelejtjük őket. De ha el is mentjük, azzal is csak egy kezelhetetlen méretű szénakazalba szúrunk egy újabb tűt. És nem arról beszélek, hogy ne lehetne indexelni a képeket, mert lehet, sőt: a mesterséges intelligencia révén ez a jövőben jobban fog menni, mint valaha. Hanem, hogy számunkra lett értéktelenebb, amit látunk. Nem csócsáljuk meg, nem beszélgetünk róla, nem elemezzük ki. Nem vitatkozunk róla. Nem élvezzük ki.

6 komment

Címkék: vélemény gondolatok fogyasztói

Ferihegyi csúcsforgalom a magyar nagydíj után

2019.04.10. 07:00 :: Hamster

Gyerekkoromban fényképek alapján rajzolgattam business jeteket, és nem gondoltam, hogy valaha is látni fogok olyat. Aztán fordult a világ, és azóta mindig áll egy-két ilyen csoda a régi ferihegyi épület előtt, a kisgépes terminálnál. A Forma-1 futam idején pedig kimondottan hemzsegnek a betonon: kicsik, nagyok, két- és háromhajtóművesek! Tavaly nyáron egy reptéri túra keretében egész közelről megnézhettem őket. Klassz volt :)

Keresse meg a kakukktojást! :)Bizjet-tolongás a kisgépes terminálon

Szólj hozzá!

Címkék: ferihegy repülőtér repülőgépek hampage

Nagy együttzenélések

2019.04.07. 07:00 :: Hamster

Akinek a chiptune-ok nem jönnek be, az se maradjon zene nélkül :) Kezdetnek itt van egy talán kevésbé ismert sláger a kilencvenes évek elejéről a Was (Not Was) nevű formációtól:

Amikor először hallottam, a szemöldököm a magasba szaladt, hiszen a férfi énekhang igencsak ismerős volt. De nem, az nem lehet, nem működne közre egy ilyen műanyag valamiben, gondoltam. Aztán kiderült, hogy mégis: nem elég, hogy a női vokál tényleg a klipben szereplő Kim Basingertől származik (neki se kellett volna kétszer mondania nekem, amit a dalban, ti. hogy "let's go to bed":), a másik hang valóban Ozzy Osbourné! És hogy még érdekesebb legyen a történet, majd' egy évtizeddel korábban a dal eredeti demójában (majd annak későbbi remixében) a még ismeretlen Madonna volt a párja. Persze nem egyszerre énekelték fel a részeiket, de akkor se semmi sztárparádé ennek a számnak a története!

Ugyanez igaz a Twisted Sister "Be Chrool to Your Scuel" című opuszára is, hiszen Dee Snider mellett Alice Cooper a másik fő vokalista. De a hangszeresek közt is találunk ismert neveket: a zongorát Billy Joel püfölte, a gitárszóló pedig a Stray Cats-es Brian Setzer műve. És akkor még nem is beszéltünk a klipről, melynek szokásosan hosszú kerettörténetének a Rendőrakadémia-sorozatból ismerős Bobcat Goldthwait a főszereplője. És most váltsunk stílust:

4 komment

Címkék: zene pop youtube rock freddie mercury ozzy osbourne queen alice cooper brian may

C64 zene kerestetett...

2019.04.06. 16:23 :: Hamster

Annak idején C64-en találkoztam egy cracktro-gyűjteménnyel, aminek a zenéi annyira tetszettek, hogy átvettem őket kazettára. Az egyes részeket az évek során sikerült azonosítanom (Deflektor, Masters of the Universe, meg még egy pár, ami most nem jut eszembe), egyetlen kivétellel. Most véletlenül beleakadtam ugyanabba a "dalba", de más feldolgozásban. Sajnos nem találtam mellette infót arról, hogy ki írta, mi a címe, ezért felrakom ide, hátha valakinek beugrik, mi ez. Még az is lehet, hogy valami popsláger átdolgozása? Az megmagyarázná, miért létezik többféle változatban is C64-en. Mindenesetre az a verzió, amit én keresek, jobban meg volt hangszerelve.

Update: Nem kell keresni, "peticske" megtalálta. Azt sejtettem, hogy feldolgozás, de hogy Jean-Michael Jarre, azt nem:

5 komment

Címkék: zene youtube kérdés nosztalgia c64

Berlin környéki villamosvasutak: Schöneiche és Woltersdorf 2018 szeptemberében

2019.04.02. 07:00 :: Hamster

Berlinben található a világ egyik legnagyobb villamoshálózata, de aki az egyvágányos, egymást kitérőkben kikerülő, erdőkön és kisvárosi utcákon átvágtató vonalakat szereti, annak sem kell messzire mennie, hiszen a német főváros határában három ilyen üzem is működik: a schöneichei, a woltersdorfi, és a strausbergi. Míg ezek közül a harmadik már alacsonypadlóra váltott, az egyikben kizárólag az ötvenes évekből származó járművek szállítják az utasokat, és a másikban is "youngtimer" klasszikusokkal (DÜWAG-okkal és Tatrákkal) találkozhattunk.

Berlin környéki villamosvasutak: Schöneiche és Woltersdorf
Régi és még régebbi járművek... még!

2 komment

Címkék: utazás berlin németország tömegközlekedés villamos hampage schöneiche woltersdorf

Zajos indítások

2019.03.30. 07:20 :: Hamster

A napokban megint tévelyegtem egyet a youtube-on mindenféle nagy gépezetek hangjai után kutakodva. Az ilyesmivel napokig el tudok lenni, most meg is osztanék néhányat a kedvenceim közül.

A Class 50 már ránézésre is egy tipikus angol dízelmozdony, márpedig azok szeretnek füstölni. És valóban: a hetvenes évek Queen-koncertjeire emlékeztet az, ami a kipufogókból előtör! (A videó elég hosszú, úgyhogy aki siet, 7:33-tól hallgathatja meg a tizenhathengerest nagyobb fordulatszámon.)

Az iménti mozdony motorja se volt kicsi, de a komolyabb hajókéhoz képest eltörpül. Ez itt fent például egy 291 méter hosszú ömlesztettáru-szállító géptere. Egy ekkora jármű nem slusszkulcs elfordítására indul, úgyhogy a videón láthatunk mindenféle hűtő- és légrendszereket, dízelgenerátorokat, kormánylapát-mozgatást is. Ha jól értem, a tulajdonképpeni fő motor csak valamikor 3:54 körül röffen be, csak ezt nem hallani ki a zajból. Mindegy, a dízelaggregát indítási hangja is szép!

Alapjában véve olyan, mint a Sopron motoros, csak kicsit nagyobb, nem? Itt is külön tudomány, hogy mi mindent kell csinálni, mielőtt elindulnak a Láng motorok.

És most nézzünk valami még hangosabbat: a fentebbi videón a Luftwaffe egyik Phantomját röffentik be, patronos indítással. Ha jól értem, ez a szerkezet valami olyasmi, mint egy tüzérségi lövedék, ami töltet helyett (a terminológiám majdnem biztos, hogy nem korrekt, haditechnikusok javíthatnak!) forró gázt "lő ki", amit a hajtómű megforgatásához használnak (az itt látható esetben tudtommal nem közvetlenül a hajtóműlapátokat forgatják át vele, hanem az indítómotort, ami mandínerből a hajtóművet forgatja meg). Ez a verzió a látszat ellenére egész tiszta; a korai sugárhajtásúak indítópatronjai bezzeg piszok módon kormoltak!

5 komment

Címkék: youtube dízel technika hangok űrhajózás hajó repülőgép mozdonyok hajtóművek-motorok

Öregek a fűben

2019.03.25. 18:00 :: Hamster

Amíg megjön a kedvem a blogíráshoz, nézegessünk öreg autókat, ezúttal a budaörsi repülőtérről, ahol 2018 tavaszán ismét megrendezték a szokásos nosztalgia találkozót.

img_1790.JPG

Az AMC Pacer elég fura szerzet: kisautónak tűnik, de ugyanolyan széles, mint a korszak többi középkategóriás amerikai kocsija. Ráadásul elég viccesen is néz ki a kis békaszemeivel meg a gömbölyű hátsójával. Én a Wayne világában láttam először ilyet: a főszereplő és csipet-csapata egy ilyenben headbangelt a Bohemian rhapsody-ra.

img_1787.JPG

Mintha most több amerikai autó lett volna, mint amennyi lenni szokott - ami nem baj, mert amúgy szökőévente találkozom ilyenekkel. Ennek megfelelően nem nagyon ismerem fel őket magamtól: ezt például kis guglizás után Chevrolet Chevelle Malibu... valaminek gondolom. Majd valamelyik rezidens autómán kommentelőm kijavít, ha tévedek :)

Update: "Nem jársz messze, ez egy Chevy El Camino. Negyedik generáció, annak is a végéről, a szögletes lámpák miatt 1977-esnek tippelem." - köszönet Sam.Joe-nak!

img_1691.JPG

Na, ezt viszont felismerem, ez egy tuningolt Kispolszki! Esetleg uborkakonzerv, csak nem visel kalapot. Pirosban és feketében szebb, de így se csúnya.

img_1693.JPG

Most pedig jöjjenek a csillagosok, akik mindig szép számban képviseltetik magukat. Ezt a piros szépséget például biztosan láttam két éve.

16 komment

Címkék: autók képek budaörs oldtimer motorkerékpár

A kassai vasútállomás

2019.03.21. 07:00 :: Hamster

Régen volt már pályaudvar itt a blogban, nem? És Szlovákia is, úgyhogy a kettőt most szépen összekötöm, és a kassai vasútállomásról fogok néhány képet mutatni :)

dsc_0675.jpg

Fura egyvelege ez a pályaudvar a szocmodernnek és a rendszerváltás utánnak. A peronok, illetve a városból majdnem mindenhonnan látható toronyépület egyértelműen a hetvenes éveket képviselik, ...

Kassa,vasútállomás, Buffalo Bill Show, 1906.JPGVon Unbekannt - http://postcards.hungaricana.hu/hu/search/results/?query=SZO=%28Kassa,%20d%C3%B3m%29, CC0, Link

... mert a vasút megnyitásakor épültből később Pfaff Ferenc tervei alapján átépített régi indóháznak (lásd fentebb) sajnos nyoma sem maradt. Kassára egyébként először a Tiszavidéki Vasút érkezett meg 1860-ban, ezt az 1870-es években a Kassa-Oderbergi Vasút eperjesi, illetve oderbergi vonalai követték, illetve néhány további Tiszacsernyő és Torna felé. Az évek során eléggé elhasználódott állomásépületet a hetvenes években cserélték le a ma is láthatóra.

Košice - Železničná stanica (interiér)3.jpgVon Ladislav Luppa - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, Link

Pontosabban ma már nem teljesen azt látjuk, mint amit 1973-ban, 2016-ban ugyanis modernizálták az eléggé coccjalista hangulatot árasztó főépületet. Építészetileg ugyan nem volt rettentő látványos a változás, ugyanakkor szeretném, ha legalább valamelyik budapesti fejpályaudvaron megközelítőleg olyan minőségű szendvics- és süteménykínálatból lehetne választani, vagy hogy olyan tiszta nyilvános vécé állna az utazni indulók rendelkezésére, mint itt. Talán csak ülőhelyből nincs elég a csarnokban, de amúgy tiszta Németország itt várni a vonatra!

1 komment

Címkék: utazás videó szlovákia képek búvár vasút kassa pályaudvar trainspotting