25 éves a közlekedéses weboldalam, ünnepelgetem egy picit
Tudnivalók
Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.
Sam. Joe:
@Hamster: Igen, tudom, és még villany is van benne! 8-) Jó, akkor nem hülyeség, csak valahogy borsódzik tőle a hátam. ... (2025.07.19. 16:30)Öreg tuják (Közép-)Európa különböző sarkaiból
Hamster:
@Sam. Joe: Mirét hülyeség? Világítótetős, két peronja van a két végén, ahol be lehet menni az utastérbe, és zöld. (2025.07.19. 16:27)Öreg tuják (Közép-)Európa különböző sarkaiból
46Laca:
Én a ritkább zenei blokkokkal vagyok így. Nem zavarnak, de elkattintok, mert már rég tudom, nagyon eltérő ebben a műfa... (2025.07.19. 10:03)Szép hajók, jó hajók... meg az új katamaránok :)
Hamster:
@toto92: Érdekes teória, mert a város szép csendben tényleg megszerezte a részvények talán 51%-át, de ettől még nem le... (2025.07.18. 23:11)Öreg tuják (Közép-)Európa különböző sarkaiból
toto92:
@Hamster: a 4.-esre esetleg lehet indoklás hogy a BVV(V) volt a főváros saját cége, a BKVT meg magán vállalat és ezért... (2025.07.18. 18:46)Öreg tuják (Közép-)Európa különböző sarkaiból
Hamster:
@Sam. Joe: Egy színtévesztőhöz képest szerintem elég kiadósan megrágcsáltam a témát itt: hampage.hu/trams/villamosszin... (2025.07.18. 18:31)Öreg tuják (Közép-)Európa különböző sarkaiból
Hamster:
@Sam. Joe: Ez a közismert verzió, nekem is ezt mesélték, én is elhittem, de ma már nem vagyok biztos abban, hogy nem u... (2025.07.18. 18:29)Öreg tuják (Közép-)Európa különböző sarkaiból
Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje
A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll:
A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
Igazából nem csak az autók voltak szépek, hanem maga a körforgó lift is tetszett. Mondjuk elég speciális gépezet, nem sok további alkalmazási lehetősége jutott eszembe, miközben nézegettem :)
Ez is Gary Moore, csak nem épp blues! Kemény, mintha metál lenne, de azért dallam is van benne - kár, hogy nem sikerült visszatérnie ehhez a korszakához, mert szerintem teljesen egyéni volt... egyénibb, mint az x+1. blues lemez, ha szabad ilyet mondani. Egyébként a Queen Gimme the Prize-a mellett ez a szám volt az, aminél be kellett vallanom magamnak, hogy rettentően tetszenek ezek a "gitártépő" zenék - ez még a GnR, a Metallica és a NirvanaMTV-s áttörése előtt volt, amikor a metálosok még lesajnált népség volt :) Innen már csak apró lépés volt a Metallica meg a Motörhead...
Érdekes, hogy hogy megváltozott gyerekkorom óta a budaörsi reptér! Nem nagyon emlékszem*, hogy azelőtt - repnapokon kívül - vitorlázókat láttam volna itt, a kilencvenes években viszont megjelentek a csörlővel "fellőtt", aztán lelkesen termikelő gépek, és ma már fura lenne, ha nem lennének ott. Persze érthető, hogy korábban nem voltak jellemzőek a reptérre, hisz az '90-ig az MHSZ és a MÉM RSZ birodalma volt, komolynak mondható forgalommal**. Akkoriban, ha ilyen halkan suhanó jószágokat akartunk látni, ki kellett menni Farkashegyre vagy Hármashatárhegyre, most viszont olyan sűrű üzem van, hogy szinte párhuzamosan szállnak fel és le, illetve néha hármasával keringenek odafent:
Ha jól gondolom, Super Blaník, Pirat, Góbé, K-7, K-8 típusokat látunk; utóbbi kettőt csak valószínűsíthetően, mert nem tudtam rendesen leolvasni a lajstromot a videóról :) A fentebbi filmecske egyébként csak melléktermék: a 41-esen közlekedő nosztalgia villamos két felbukkanása közti időt ütöttem el azzal, hogy kigyalogoltam a Kőérberki út szélére, és mozgáskoordinációs gyakorlatokat végeztem a zsebkamerával. Régebben be is mentem ilyenkor a reptérre, de ma már nem ismerek senkit odabent, mittudomén, mik a szokások, mit szabad, hova lehet menni, szeretik-e, ha valaki fotózik... A kintről filmezés így is annyira lekötött, hogy majdnem lekéstem a nosztalgia tuját :)
* ha valaki másképp emlékszik, szóljon, lehet, hogy csak én jártam mindig rosszkor ott ** ma már hihetetlennek tűnik, hogy néha hosszú tömött sorokban álltak az Ancsák, Zlinek és Kamovok ott, ahol ma alig van élet, állandóan hallani lehetett a Pilatus jellegzetes hangját, és teljesen természetesnek számítottak a kötelékműrepülés-gyakorlatok
Gyerekkoromban egy amerikai filmben láttam egy jelenetet, amelyben este valami hegy tetejéről néztek le egy laposan elterülő, látszólag a végtelenig tartó városra, pontosabban annak fényeire. Nagyon tetszett, és fogalmam se volt arról, hogy csak idáig kellene eljönni ugyanezért :) Persze a Gellért-hegy se rossz, de más.
És térjünk vissza a bevezetőre: annak idején fájlaltam, hogy a kiépítetlenség, és a gondozatlan fák miatt a legjobb fotólehetőség úgy adódott, ha az ember felmászott egy beton pingpongasztalra (vagy mire) a tulajdonképpeni hegytető és a kicsit lentebbi út közt. Ehhez képest nemrég egy kilátót is ideépítettek! Igaz, nem a legmagasabb pontra, és igaz, hogy a fák még így is kitakarják a full panorámát, de amikor kilátót kívántam ide, a jelek szerint nem specifikáltam elég pontosan a paramétereit :)
A pozsonyi villamoshálózat egyik nevezetessége a várhegy alatti alagút. A 790 méter hosszú műtárgyközúti alagútként kezdte pályafutását: 1943-ban kezdték építeni, de csak 49-ben adták át; közben egy ideig óvóhelyként üzemelt. A gyalogosforgalom miatt a felső szakaszából eredetileg egy plusz feljáró nyílt a felszínre: ez megvan ma is, csak le van zárva, ugyanis '83 óta a villamosoké a terep:
A viszonylag lapos szögben beeső fényben csodálkozva vettük észre, hogy mekkora por van odabent. Nem tudom, hogy valami aktuális munka során verték fel, vagy mindig ilyen, de elég látványos volt! A fentebbi képen az is látható, hogy a "cső" másik vége magasabban van; ami viszont nem nagyon vehető ki, az a szintén elég látványos közvilágítás.
... az alábbi képen természetesen nem holmi konyhai eszköz méretarányos utánépítése, hanem Darmstadt egyik jelképe:
A negyvenméteres építmény elég furcsa látvány két modern áruház közt, egy sétálóutca közepén, de természetesen nem mindig így nézett ki; az épületet, melyhez tartozott, 1886-ban bontották el:
Itt például John Mayall akkor épp aktuális Bluesbreakers felállásához csatlakozott vendégként - a szám eredetileg a banda 1969-es lemezén szerepelt, melyen Gary ifjúkori példaképe, Peter Green játszott. A prímet Buddy Whittington viszi a gitáron, ő épp csak belepötyög néha - legalábbis saját magához képest.
A videó szövege szerint Gary-nek nem volt kedve hazamenni egy kisebb helyi segélykoncert után, inkább visszament a színpadra egy fiatal srácokból álló bandával. És igazán megpróbálta "előreengedni" őket: 2:30 körül szó szerint háttérbe vonul, és nem csinál semmit, de a másik két gitáros nem mer elkezdeni szólózgatni, mert hát... szóval... ki merne elkezdeni szólózni, amikor ott van egy Gary Moore is a színpadon? :) A dobos és a basszer viszont nagyon élvezi. Meg én is.
És ez az egyik leghihetetlenebb videó, amit valaha láttam: valami kis klub még kisebb színpadán egy kvázi ismeretlen zenekar játszik - az egyik hangfal árnyékában meg ott áll Gary, nyomja a rakenrólt, és minden jel szerint tök jól érzi magát. Most komolyan, ennél csak az lenne meglepőbb, ha egy falusi lakodalomban Eric Clapton játszaná a Királylányt a Hooliganstől :O
Azt természetesen sejtettem, hogy az építmény a rokokó átépítés és falfestmények (hogy is fogalmazzak... nem ez a kedvenc építészeti stílusom) ellenére tetszeni fog, arra viszont nem számítottam, hogy a tövében ezt fogom látni:
Hiába, élni tudni kell - miért eddzzen az ember a világ végén, ha remek éttermek és sörözők közvetlen közelségében is lehet? :) Persze tudom, München közepén meg hullámlovagolnak:
Az idei Múzeumok Éjszakáját - ahogy már említettem - monóban nyomtuk Mariannommal: csak egy helyre mentünk, Ferihegyre. Eredetileg a "skanzent" is meg akartam nézni, mert már évek óta nem jártam ott, de végül ott csak gyorsan körülnéztünk, mert a reptérlátogatás a tervezettnél hosszabbra nyúlt. Ugyan főleg a kék óra miatt választottam az esti kört - remélve, hogy a Li-2-est elcsípjük pont akkor -, nem gondoltam, hogy különösebben sokat sikerül majd fotóznom, lévén a fényképezőgépem nem alkalmas az ilyesmire (aznap éppen azt játszotta, hogy nem jeleníti meg az aktuálisan látott képet a kijelzőn). A hangulatot viszont meg akartam örökíteni, úgyhogy videóztam, elég sokat:
Egy nosztalgia Setrával mentünk, de többször találkoztunk a BKV Malév-festéses Farosával, illetve a szintén nem túl rég elkészült Air Tours 250-essel. A távolból láttuk a még újabb 280-ast is, de azt a zárt területen kívül, és elég messziről. Ezen felül láttunk kisgépet, közepes gépet, illetve elég nagy teherszállítót... de inkább tessék a videót megnézni, ha már egyszer megharcoltam a szúnyogokkal, éjjeli lepkékkel és harapós tücsökforma valamikkel, amik időnként nekünk támadtak. Na jó, ennyire nyilván nem volt tragikus, de beszélni nem mindig mertem, mert telement a szám velük :)
Ez megy most