Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

november 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (8) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (26) 436 (8) 5884 (6) 611 (10) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (8) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) amszterdam (5) aracs ms (5) augusztus 20 (6) ausztria (106) autók (92) bach (5) badacsony ms (7) balaton (217) balatonföldvár (8) balatonfüred (10) balaton ms (7) Balt Korthals Altes (14) bardotka (13) basel (8) bbc (8) bécs (51) belgium (13) bengáli (46) berlin (163) berlini fal (20) bkv (64) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (7) budai vár (26) budaörs (39) budapest (998) budapesti pillanatok (53) buék (9) busz (126) búvár (21) bytom (6) bzmot (14) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) cirkáló (7) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (371) csehország (69) csehszlovák (42) csepel (6) csobánc ms (5) csörgő (16) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (15) doctor who (42) drezda (10) duna (75) düwag (6) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (14) emlékek (54) énblog (589) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (8) ezres (17) fan fiction (12) faros (10) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (31) felső szilézia villamos (27) fentrol (7) fényvillamos (22) ferihegy (41) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (27) fogyasztói (23) fonódó (11) fonyód ms (7) forintos emlekeim (5) fortepan (38) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (7) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) gellérthegy (5) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (83) gibson (10) gigant (8) gitár (39) gmap (21) gmunden (7) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (57) gróf széchenyi ms (7) gyermekvasút (46) haditechnika (15) hajó (211) hajtóművek-motorok (8) hampage (462) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (8) híd (31) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (15) idegenforgalom (21) ikarus (82) il 14 (10) innsbruck (7) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (21) katamarán (20) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (10) kelén ms (13) kelet-berlin (5) képek (1124) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (10) kirándulás (12) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (60) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (36) kölni dóm (5) komp (26) konstal (8) körtér (8) közlekedés (464) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) lapátkerekes (6) last ninja (6) látnivaló (11) lausanne (5) lelle ms (5) lengyelország (84) les paul (8) lhbs (25) linz (11) lipcse (12) li 2 (28) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) mercedes (7) metál (18) metró (47) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (7) MOD (7) morál (11) morgás (134) motorkerékpár (5) mozdonyok (33) mozi (11) mtp (7) muki (17) münchen (28) műrepülés (8) muv (10) múzeum (66) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (17) ndk (6) németország (335) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (79) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (51) nosztalgiahajó (35) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (7) nosztalgiavillamos (133) nosztalgiavonat (23) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (129) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (43) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (7) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (138) pozitívum (12) pozsony (68) prága (27) programajánló (28) púpos (25) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) rajzfilmek (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (48) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (64) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) románia (5) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) siófok ms (6) skanzen (5) skoda (19) sky channel (11) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) stadtbahn (6) star wars (5) stuka (6) stuttgart (9) super channel (5) svájc (30) szabadság híd (17) szárnyashajó (18) szavazás (6) szczecin (7) szeged (44) szekacs (8) szent miklós ms (7) szergej (46) szigliget ms (6) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (145) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (250) t3 (5) tapolca (8) társadalom (5) tatra (45) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (81) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (11) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (516) történelem (29) totalcar (5) trabant (7) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (77) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (96) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (478) utcakép (230) uv (66) vár (11) várnegyed (9) város (556) városkép (117) városliget (10) varsó (8) vasút (640) vasútállomás (7) vasúti becenév (6) vélemény (31) vicinális (13) vidám park (5) videó (1013) villamos (879) vitorlás (19) vízibusz (30) vlog (7) wachau (5) wartburg (6) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (50) youtube (358) zene (230) ziu (5) zlin (13) zsiguli (6) zürich (15) Címkefelhő

Utolsó kommentek:

@gigabursch: Az a krédés, hogy nem volt-e az egész szárnyashajózásdi egy szép zsákutca, hiszen szinte mindenhonnan eltűntek. Ahogy nagyrészt a légpárnások is, ha jobban meggondolom.

Bejegyzés: Ex-szárnyashajó helyett rövid forduló az Agárddal Agárdról
Jópofa hajóteste van.
Kár, hogy nem lehetett belőle továbbfejlődni.

Bejegyzés: Ex-szárnyashajó helyett rövid forduló az Agárddal Agárdról
@NAR: "Azért ez egy picit olyan"
Pont nem olyan. Direkt írtam, hogy nem az aschachi, nem az ybbsi, nem a vaskapui, nem a bősi dolgot kellene lemásolni, hanem valami custom megoldást keresni. Az számomra világosnak tűnik, hogy ami van, az nem jó, és az is, hogy mindig van egy vagon kifogás, hogy miért nem szabad megcsinálni. A villamos sebességére is van egy vagon kifogás, onnantól kezdve, hogy "ááá, minek, hisz csak pár másodpercet lehet vele nyerni" (de ha azzal a pár másodpeccel eléred a zöldet, és nem állsz a pirosnál, akkor máris fél percet, egy percet, aztán azzal eléred a következőt is, és a végén még pont eléred Közvágóhídon az előző HÉV-et, és egy órával hamarabb otthon vagy, a vonalon meg kettővel kevesebb szerelvénnyel elviszik ugyanazt a forgalmat), hogy jobban kopik a jármű és a sín, több áramot fogyaszt, stb. Amiben van igazság, de másutt mégis működik, és eszük ágában sincs visszamenni 50 km/h-ra. De amikor valaki beszélni próbál róla, akkor előkerülnek a túlzások, mint itt az összes kút lejjebb fúrása, pedig senki nem írta, hogy a Bartók Béla úton kellene hetvennel mennie a 47-esnek, csak azt, hogy meg kellene vizsgálni, hol érné meg esetleg bevezetni, pl. az 1-esen ott, ahol a közút a sínek két oldalán amúgy is hetvennel megy. A tramtrainre is volt egy vagon kifogás, hogy miért nem működhet, aztán mégse dőlt ránk az ég, ráadásul állandóan tele van. Lehet, hogy másutt jobb helye lett volna a pénznek? Lehet, de attól még működik, kiderült, hogy a magyar vasúton is az egyik vasdarab tereli a másik vasdarabot, pont mint Németországban. Mindig mondják, hogy posztfaktuális világban élünk, de ez szerintem féligazság: az emberek annyit hallották a szakértőket arról beszélni, hogy ez nem lehet, az nem lehet, aztán mégis lehetett, hogy egy idő után már senkit nem érdekel, mit mondanak. Mindig mindennek vannak szakértői, akik szerint lehetetlen, és olyanok is, akik szerint lehetséges, és nincs semmi támpont, hogy kinek van igaza. Vannak vizes ismerősök és hajósok, akik szerint lehetne, kellene oda valami, meg vannak, akik szerint a fejünkre esik az ég, ha megpróbáljuk. Biztos van valami középút, de azt biztos nem úgy lehet megtalálni, hogy onnan indulunk, hogy át kell építeni a Dunát Mohácsig, mert ez laikusként erős túlzásnak tűnik :( És igen, lehet, hogy a mezőgazdaságnak jól jönne pár lépcső lejjebb is, hogy legyen mivel öntözni, Paksnak pedig már most kellene hűtőtorony, mert Nagymaros nélkül is túl meleg neki a Duna nyaranta. És akkor egy tételt máris kipipáltunk a "miért nem lehet" listáról.

Bejegyzés: Ez is a Duna, csak Németországban és Ausztriában
@Hamster: Azért ez egy picit olyan, mintha a finnországi banántermesztés mellett kardoskodnál, merthogy Costa Ricában működik a dolog, milyen, hogy csak náluk nem? :-) A földrajzi különbségeken ne lépjünk át olyan könnyen. Persze meglehet csinálni, hogy átépítjük a Duna medrét (rakpartok, hídlábak, magaspart Gödön, stb.) az 1-2 méterrel mélyebb mederre, az összes kutat lejjebb fúrjuk, stb. vagy belépcsőzzük a teljes magyar szakaszt (ekkor pl. hűtőtornyok kellenek Paksra, mert az felduzzasztott Duna túlmelegszik) - csak kérdés, hogy megéri-e. Szóval nem olyan egyszerű a dolog, mint a zártpályás villamos sebessége.

Bejegyzés: Ez is a Duna, csak Németországban és Ausztriában
Mivel a hajózás kicsit sem érdekel, így elhatároztam, hogy ide nem kommentelek. Viszont nem venném lelkemre, ha Hams emiatt depresszióba esne, feladná a blogolást, és szőrcsuhában vándorolna a pusztában. Úgyhogy mégiscsak kommenteltem :-)

Bejegyzés: Dunai életképek 2025 első feléből
Agyaltam egy ideig, hogy vajon mire gondolt a költő, de aztán rájöttem, hogy bizonyára a köd miatt született a cím :-)

Bejegyzés: Amikor emlékezetből indult el a hajó a túlpartra
@gigabursch: "A nullpontok közel sem egységesek."
Az ilyenek miatt van, hogy ezek a dolgok laikusnak átláthatatlanok. Én például azt se tudom, hogy mi az a SZET :)

Bejegyzés: Ez is a Duna, csak Németországban és Ausztriában
@NAR: Elnézést kérek, de nem hiszem, hogy ez jó megközelítés lenne, már csak azért se, mert szerintem senki nem akart egy paksnyit kivenni. Valami 180MW-ot találtam, az azért egy másik nagyságrend. Ha két gigával számolunk, akkor persze, hogy nem jön ki semmi értelmesen. Ugyanígy nem kell 15 métert emelni csak azért, mert Aschachnál az van, ki kell számolni, hogy mennyi lenne jó. A magyar interneten mindenki leírja, hogy meghal a folyó, nem lesz kavics, meghal a teljes élővilág, nem lesz víz Budapesten, a fejünkre esik az ég, stb, eközben mindenütt másutt tele vannak hasonló létesítményekkel a folyók, megoldják a problémákat. Csak megint nálunk más minden, csak megint nálunk nem működik semmi, ugyanúgy, ahogy nálunk nem lehet ötvennél gyorsabban mennie a villamosnak. Magyarországon más a fizika, na. Ha valaki nem szeretné, ha a visegrádi várból egy erőművet látna, azt értem, de ne próbáljuk már megideologizálni, hogy nálunk csupa megoldhatatlan problémát okozna. Pláne, hogy a Duna lassan hajózhatatlan (ezen a héten se kötnek ki Nagymaroson és Zebegényben a hajók), áramunk meg nincs elég.

Bejegyzés: Ez is a Duna, csak Németországban és Ausztriában
@NAR:
Bôstől Pozsony alja, amíg visszafuzzaszt, légvonalban 26 km, átlagosan 18 métert emel.
Folyamkm-ben valami 30-32 km

Bejegyzés: Ez is a Duna, csak Németországban és Ausztriában
@NAR:
Néhány vízmérce nullpont:
forum.index.hu/Article/viewArticle?a=170572610&t=9011160

De vigyázat!
A nullpontok közel sem egységesek.
Nagymaros pl rendre kb egy méterrel kevesebbet mutat, mind a Vigadó, ergo a nullponti tszfm is mást hoz.

Valahol van egy teljes lista, de egyébként Nagymaros kb négy-öt métert "hastnosíthatott" volna.

A SZET-ek nem sok vízzel, hanem nagy nyomás különbséggel dolgoznak és mindig(!) a duzzasztott oldalra dolgoznak.
De sose sok vízzel.

A dunai szintén legcombosabb SZET is okoz takán 3 dm vízemelkedést.

Bejegyzés: Ez is a Duna, csak Németországban és Ausztriában
@Flankerr: 3, Amit olvastam, az alapján a Duna lejtése a nagy különbség, még Bősnél is négyszer(?) olyan meredek, mint Visegrádnál. Egyszer szórakozásból kiszámoltam, hogy ha Pakshoz méretű teljesítményt kellene kivenni a folyóból, akkor a Szent Mihály-hegyet kellene kivájni, nappal mondjuk napenergiából telitölteni és este kiengedni. Budapesten így naponta kétszer 2-3 métert ingadozna a vízszint... Állítólag a Bősről kiengedett víz is okoz fejfájást a kenusoknak, a Lupa-szigetnél a reggel szárazra kirakott stég feljárója délutánra víz alatt van. Az említett 15 méteres visszaduzzasztáshoz nálunk nem 40, hanem 200(!) kilométer hosszú víztározó kellene.

Bejegyzés: Ez is a Duna, csak Németországban és Ausztriában
@Fradista Utazó: Tudom, de nem is a mai fiatal korosztályt hiányolom, hanem a sajátunkat. Tudod, az öregeket :)

Bejegyzés: A 2025-ös balatoni retró hétvége, avagy nem kell mindig mindent lefotózni :)
@NAR: Teljesen átlagos peron magyar vasúton, pláne mellékvonaton/HÉV-en, bár már szerencsére elég sok helyen normálisat építettek helyettük. Feltételezem, hogy az alapelv az volt, pláne a gőzösök idejében, hogy az utasóközönség a felvételi épület előtt várakozik, és akkor indul el felszállni, amikor már megállt a vonat, aztán lehet sorban állni a szomszéd vágányon keresztben. A peronmagasság meg most se nagyon téma, bár ennél már magasabbakat csinálnak manapság, de szerintem nem eléggé. Gondolom van valami régi építési szabály, hogy jajj, mi lesz, ha túlméretes teherkocsinak kellene elférnie a peron mellett száz évente egyszer, az fontosabb, mint hogy Mari néni mekkorát esik majdnem minden leszállásnál. Amit egyébként még rosszabbá tesznek a kifelé nyíló ízelt ajtószárnyak, amiket sose értettem: nyomd a kilincset felfelé, az ajtót meg kifelé és oldalra, és közben ne veszítsd el az egyensúlyodat, mert különben arccal hárítod a betont. Tudom, nem szokott gyakran baleset lenni ebből, de ettől még nem logikus, hogy miért kell mozgáskoordinációs akadályversennyé tenni egy szimpla leszállást.

Bejegyzés: Mint a balatoni retróhétvége, de nem a Balatonon, és csak szombaton :)
@Hamster: A világ változik. A mai fiatal korosztály már az ilyen tartalmakkal, hogy egy weboldalon van valami szöveg meg képek, nem nagyon tud mit kezdeni.

Bejegyzés: A 2025-ös balatoni retró hétvége, avagy nem kell mindig mindent lefotózni :)
Az a peronszélesség (meg magasság) Pestszentimrén nem túl utasbarát...

Bejegyzés: Mint a balatoni retróhétvége, de nem a Balatonon, és csak szombaton :)
@nyelv-ész: Is. Egyébként a régi villamosos képek se érdekelnek már annyi embert.

Bejegyzés: A 2025-ös balatoni retró hétvége, avagy nem kell mindig mindent lefotózni :)
süti beállítások módosítása