Mit szólnátok egy kis hétközbeni (mostanában mindig hétfőn adtam közre az ilyeneket) "régiképes" bejegyzéshez? Amúgy is úgy látom, hogy több mint egy éve nem voltak Ab van Donselaartól származó fotók!
Kezdjük valahol a két Tétény (Buda és a "sima") határán, a Növény utcai aluljárónál, ahol egy 43-as villamost látunk kifelé tartani az egyvágányos szakaszon. A képen látható 1600-as acélvázas tuja nem volt jellemző erre a vonalra, a típus néhány példánya csak pályafutásának utolsó bő évére került a budafoki remizbe. Az aluljárót egybként a közelmúltban átépítették, de a Google Maps street view-ján ezen sorok írásakor még a régi látszik.
És ugorjunk gyorsan egy másik megszűnt egyvágányos vonalra, a külső Nagykőrösi útra, pontosabban a Vasút utcába, ahol a lajosmizsei vasútvonal mellett futott az 51-es villamos utolsó másfél kilométere! A pantográf szedős 1500-as épp a végállomásra érkezik az akkori Vörösfény utcához. Fura, hogy a villamosmegálló-tábla már a ma használatos, ettől kicsit olyan, mintha mostanában készült volna a fotó.
Ennek a képnek is van némi MÁV-os vonatkozása: az 50-es villamost a nem kimondottan szofisztikált nevű "Iparvasút" megállónál keresztezte a "Nagy Burma-vasút", ami a ceglédi és a kelebiai vasútvonalat kötötte össze a kertek alatt. Egy szerencsésebb világban talán pont egy erre a vonalra alapozott S-Bahn szolgáltatás tenné lehetővé Soroksár és Erzsébet még üres részeinek beépítését, plusz Lőrinc és Szentimre belső részeinek kötöttpályás ellátását, nálunk viszont épp mostanában szedik ki a vágánykeresztezést. Félreértés ne essék, ha nem jár rajta semmi, akkor ne legyen bent, ne lassítsa feleslegesen a villamost, csak fura érzés, amikor Budapesten vasúti síneket szednek fel.
És egy picit repüljünk vissza a városba: a Gellért téren a 2002-es felújításig háromvágányos megálló üzemelt, ami '79-ben épült. Itt viszont még az annál is korábbi kétvágányos megállót láthatjuk. Ami esetleg furcsává teszi a fotót, az az, hogy a jobb oldali villamos felénk eső vezetőállásában is ül valaki - az illető azonban nem a villamosvezető, csak valaki, aki beült a mérsékelten zárt fülkébe :)
Az előbb láttuk a Nagy-Burmát, és sejthetjük, hogy volt Kis-Burma is. Természetesen volt: Ferencváros vasútállomást kötötte össze a kelebiai vonallal a belső Nagykőrösi úton és Pesterzsébeten át. A Határ utat a Köteles utcánál keresztezte, ahol a sorompó miatt létesítettek egy egészen 2005-ig megmaradt villamosmegállót, az utcák vonalában pedig ma is látható, merre futott a vasút.
A Kádár utcai hurok az egyik olyan "elveszett vágány", ahol nagyi szerint jártam, csak olyan kicsi voltam, hogy nem emlékszem rá. Ma már hihetetlen, hogy az autók nem tartották fel kétpercenként a Visegrádi utcában végállomásozó villamosokat! Annál is inkább, mert például ezen a képen is "be van állva" a bal oldali vágány, illetve a járdán is parkol egy Zsiguli - persze ez már a hurokvágány hattyúdala volt, az UV csak pihenni állt be a megmaradt sínpárra; lehet, hogy azért mertek beparkolni az űrszelvénybe, mert tudták, hogy nem jár arra menetrend szerinti villamos. De őszintén szólva a pontos dátum ismerete nélkül ez csak találgatás, úgyhogy nem sértődöm meg, ha "sujbert" vagy más kijavít kommentben :)
Valami elképesztő nyomor figyelhető meg ezen a képen; aki nem járatos arra, talán nem is ismeri fel elsőre, hogy a Bécsi út és a Nagyszombat utca torkolatában járunk. Nem sok emlékem van a hetvenes-nyolcvanas évek Óbudájáról és Újlakjáról, de ami van, az ilyen hangulatú. Bár érdekes módon a villamosokra pont nem emlékszem, pláne nem az itt látható Stuka tesóira. Balról egyébként az 1981 januárjában megszüntetett Pacsirtamező (akkor Korvin Ottó) utcai vonal becsatlakozása látszik. Milyen jól jött volna a Budai Fonódó projektnek, ha ez még mindig meg lett volna!
A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak. A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!
Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!
Ez megy most