Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @Fradista Utazó: "egy zödre festett ezres" Csak egy vicces részlet: az első acélvázasított M.V-öst a Füzesi először sá... (2024.03.16. 21:41) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: Ez nem baj vagy nem baj kérdése, hanem tény, legalábbis a jelenlegi adottságokkal. Csúcsban az SZTK Rendez... (2024.03.16. 21:36) A villamosok zöld rokonai
  • Fradista Utazó: @Hamster: Új felszíni vasutat ma már praktice sehol nem tudsz építeni lakóházak közt. A XIX. században ez még ment, me... (2024.03.16. 21:21) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: Nehogy azt hidd, hogy Törökbálinttól a kocsiszínig százzal mentek, és csak onnantól csoszogtak. Nézz rá a ... (2024.03.16. 21:06) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @Fradista Utazó: Gyanítom, hogy ezek a vasutak azok, amik külföldön már az első világháború környékén (kivételként lás... (2024.03.16. 21:00) A villamosok zöld rokonai
  • nyelv-ész: @Fradista Utazó: Nem a külső vonallal volt a baj, hanem hogy a városhatárnál elkezdődött a vánszorgás az alacsonyabb f... (2024.03.16. 20:57) A villamosok zöld rokonai
  • nyelv-ész: @Hamster: Ez komoly? Most tényleg az a baj, hogy a budai fonódó ki van használva? Ha kongana az ürességtől, akkor megi... (2024.03.16. 20:54) A villamosok zöld rokonai
  • Fradista Utazó: @Hamster: A békási vonal amúgy is kiemelkedik, melléje épült több lakótelep, főleg persze Békásmegyer, de Kaszásdűlő i... (2024.03.16. 20:30) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @Fradista Utazó: Biza, irtózatosan fura dolgok voltak időnként, pl. a szentendrei HÉV csak Filatorigátig jött be, pár ... (2024.03.16. 18:53) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: " a Keleti után feljön a felszínre, és villamosként megy ki Újpalotára" 80 méteres vonatok mennének a Thök... (2024.03.16. 18:32) A villamosok zöld rokonai
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (929) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (34) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (45) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1017) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (7) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (69) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (482) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (519) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (841) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a Dunában

2014.02.27. 07:00 :: Hamster

Éveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni!

08220002.JPG

Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli csúcsa is szárazra kerül - izgalmas érzés, hogy az ember ilyenkor körbe tudja sétálni a Margit híd normál esetben vízben levő középső pillérjét! Legutóbb két éve csináltam ilyet, de most ennél korábbra, 2003 nyarára megyünk vissza.

08220035.JPG

Az ember ilyenkor olyan dolgokat is megnézhet közelről, amiket máskor nem. Például a szigeti pillér közepén áthaladó "alagutat" (mely állítólag a "takaréküreg" névre hallgat), ami azért van ott, mert ez igazából két pillér, amit az átlagos vízszint fölött összekötöttek. A parti pilléreken is van ilyen, csak azokat eltakarják a rakpartok.

08220032.JPG

Sok fura dolgot látni a kavicsok közt is. Ez a vaslemez vajon az építés/szélesítés/újjáépítés korabeli keszonhoz tartozott? Vagy a pillér betonalapjának zsaluzásához használták?

08220031.JPG

Ezek a gömbfa csonkok szinte biztos, hogy valami állványzatot tartottak a harmincas évekbeli szélesítés idején. Látható az is, hogy mennyi kőtörmelék hevert mindenfelé...

08220005.JPG

... többek közt a híd régi szobrainak, kőkoronáinak darabjai! A köztük tébláboló ember azonnal reménykedni kezdett, hogy csak az újra fel nem használható törmeléket hagyták itt, a világháborús aknákat, bombákat és robbanótölteteket nem :)

08220009.JPG

Angyal Tibi barátom (ő hívott engem ide) figyelmét azonban ez a hosszú vasdarab keltette fel, mert egyértelműen sínről volt szó. Régi képeken láttuk, hogy a híd 1935-37-es kiszélesítésekor használtak valami vasútszerűséget az építők, de ránézésre másféle sínekkel.

08220008.JPG

Ez a darab itt viszont nagyon jellegzetes szerkezet! A budapesti villamosvasutakon burkolt vágányzatnál sokáig a leegyszerűsítve két egymás mellé helyezett "sima" (Vignoles profilú) sínként leírható Haarmann rendszert használták, ami rendkívül anyagigényes volt (ismét leegyszerűsítve: egységnyi hosszra kétszer annyi sínt kellett beépíteni). A következő lépés a Phoenix típusú vályús sín volt, ami viszont nehezen beszerezhető volt eleinte.

08220010.JPG

Ekkor találták ki, hogy a Vignoles sín oldalához vályús hevedert rögzítsenek, hogy a sín feje és az útburkolat közti vályú biztosítva legyen (illetve hogy a ma használt oldalnyomkarimástól eltérő középnyomkarimás kerekek másik oldalának is legyen min futnia). Végül ez a megoldás se vált be, azt viszont elárulta magáról a maradvány ezáltal, hogy milyen eredetű. Hogy a híd 1945 januári végleges felrobbantásakor (előző év novemberében "csak" a pesti oldali nyílások semmisültek meg) került a Dunába, vagy az újjáépítéskor tolták félre, esetleg még a harmincas évek második felében végzett szélesítéskor zuhant a vízbe véletlenül, azt nem tudtuk meg, de érdekes volt élőben látni egy olyan megoldást, amivel addig csak rajzon találkoztam.

A történet vége az lett, hogy Tibi megnézette a sínt a Városi Tömegközlekedési Múzeum akkori igazgatójával, ami nyomán a BKV kiemelt egy darabot abból (az egészet nem tudták, túl mélyen beleágyazódott a mederbe a másik vége). A leletmentést koordináló Közlekedési Múzeum ezen túl a szobrok maradványait is elszállította; ők már régóta tudtak az itt heverő értékekről, csak az alacsony vízállás és segítő partnerek együttállására vártak.

Kiegészítést, pontosítást - mint mindig - most is szívesen fogadok! Mivel se vasútépítő, se hidász nem vagyok, nyilván pongyolán fogalmaztam helyenként, de remélem, azért még elviselhető volt :)

Források: A budapesti közúti vasút 100 éve (Közdok, 1966)
Dr. Gáll Imre: A budapest Duna-hidak (Hídépítő Rt, 2005)
http://www.bibl.u-szeged.hu/ha/margithid/

18 komment · 1 trackback

Címkék: budapest elveszett villamos margit hid

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr925817844

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a Dunában (2) 2014.03.16. 21:24:31

A múltkor írtam a Margit híd középső pillérjének tövében talált háború előtti sínmaradványról. Angyal Tibi barátom, aki annak idején a leletmentés szükségességét felvetette, küldött pár saját fotót a sín kiemeléséről (kikockázva az arcokat, kéretik túl...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Itt akkor visszakapcsolódunk a múltkori 51-es villamoshoz: ott a vasúti kereszteződésnél volt egy korlát (úgy 10 éve még meg volt), amit ilyen vályú hevederből hegesztettek össze. Gondolom, ahogy kikopott a használatból ez a rendszer, a megmaradt anyagok felesleges ócskavas kategóriában szerepeltek a raktárban.
Micsoda poszt!!!
De kár, hogy nem csapoltam egy kávét az olvasás előtt...! :-)
@cserepfalva: "De kár, hogy nem csapoltam egy kávét az olvasás előtt"
Olyan unalmas, hogy kávé nélkül belealszol? :(
Jajj Mester félre ne értsd!
A kávé együtt jár a szünettel, pihenővel, élvezettel!
A habos kapucsínót nem a koffein miatt issza az ember.
Legalábbis én! :-)
Lassúság, élvezet...! ;-)
Annakidején is olvastam, de most is jó volt újra végigmenni. Örülök, hogy ki tudtátok hozatni, elismerésem.
@Division: Én meg se tudnám számolni, hány helyen láttam különböző táblák oszlopaként síneket. Főleg kisvasutak mentén, ahol a kiszerelt kis síneket már más vasútba nem lehet beépíteni.
Pont múltkor fedeztem fel egy kerítésben sínprofil formájú oszlopokat, azóta azon gondolkozom, mi használ öt centi magas Vignoles-sínt.
@SomiTomi:
Esetleg fel lehetne használni őket a 3-as metró felújításához...
@SomiTomi: síneket igen, de az általam emlegetett esetben nem sínről hanem az arra felcsavarozható vályú idomról van szó, ami a poszt témájában látható összeszerelt formában.
Hogy akkor, két éve nem futottunk össze a híd alatt... :D
(Bátorság próbám...)... :)
".... felhajtom a kombinétodat..."

bocs, de ez itt ON :)
@Division: Tulajdonképpen az összes, pályába már nem használható anyagnak ez a sorsa. Ha jól emlékszem Tárnok átépítésekor az ideiglenes peront betonaljakkal építették meg. Azok mondjuk lehet, hogy még használhatóak voltak, mert ugye el is bontották nem sokkal később, de mellékvonalon állandó peront is láttam már betonaljakból.
@Hamster: Nem ér írni valami érdekesről, és közben csak úgy, szinte mellékesen megemlíteni valami még érdekesebbet.
Nemrég néztem, mintha már nem lenne meg az alagút. Vagy csak olyan magas volt a víz?
pastelpiano.blogspot.hu/search/label/Margit-sziget
Anno 2003-ban én is jártam a hely -színen. Látható volt a pillér tövében a széttört márványtábla latin szöveggel,aranyozott betűkkel.
Pár nap alatt eltűnt. Remélem a sínekkel
eggyütt mentették ki azt is.
Jártam itt, klassz volt.
<a href="http://geocaching.hu/caches.geo?id=592">Hídláb</a>
Nekem is 2011-ben volt meg a hely, a gyerekeknek is nagyon tetszett.

Köszi a posztot!
Nagyon jó a poszt!
Nem hittem volna, hogy a harmincas évekből még maradhattak fenn ilyenek!
@SomiTomi: "mellékvonalon állandó peront is láttam már betonaljakból"

Szemeretelepen is betonaljból van az állandó peron, pedig az ország egyik legfontosabb fővonalán fekszik.
Én a rákosszentmihályi lóvasút sínszálait találtam meg egy Körvasútsori ház kerítésébe építve oszlopokként. Mire erre rádöbbentem utólag, a kerítést elbontották, a síneket meg felhasználták az új ház alapjába.
süti beállítások módosítása