Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @Fradista Utazó: "egy zödre festett ezres" Csak egy vicces részlet: az első acélvázasított M.V-öst a Füzesi először sá... (2024.03.16. 21:41) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: Ez nem baj vagy nem baj kérdése, hanem tény, legalábbis a jelenlegi adottságokkal. Csúcsban az SZTK Rendez... (2024.03.16. 21:36) A villamosok zöld rokonai
  • Fradista Utazó: @Hamster: Új felszíni vasutat ma már praktice sehol nem tudsz építeni lakóházak közt. A XIX. században ez még ment, me... (2024.03.16. 21:21) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: Nehogy azt hidd, hogy Törökbálinttól a kocsiszínig százzal mentek, és csak onnantól csoszogtak. Nézz rá a ... (2024.03.16. 21:06) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @Fradista Utazó: Gyanítom, hogy ezek a vasutak azok, amik külföldön már az első világháború környékén (kivételként lás... (2024.03.16. 21:00) A villamosok zöld rokonai
  • nyelv-ész: @Fradista Utazó: Nem a külső vonallal volt a baj, hanem hogy a városhatárnál elkezdődött a vánszorgás az alacsonyabb f... (2024.03.16. 20:57) A villamosok zöld rokonai
  • nyelv-ész: @Hamster: Ez komoly? Most tényleg az a baj, hogy a budai fonódó ki van használva? Ha kongana az ürességtől, akkor megi... (2024.03.16. 20:54) A villamosok zöld rokonai
  • Fradista Utazó: @Hamster: A békási vonal amúgy is kiemelkedik, melléje épült több lakótelep, főleg persze Békásmegyer, de Kaszásdűlő i... (2024.03.16. 20:30) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @Fradista Utazó: Biza, irtózatosan fura dolgok voltak időnként, pl. a szentendrei HÉV csak Filatorigátig jött be, pár ... (2024.03.16. 18:53) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: " a Keleti után feljön a felszínre, és villamosként megy ki Újpalotára" 80 méteres vonatok mennének a Thök... (2024.03.16. 18:32) A villamosok zöld rokonai
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (929) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (34) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (45) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1017) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (7) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (69) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (482) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (519) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (841) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáin

2018.03.07. 07:00 :: Hamster

régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal foglalkoztam. Ezúttal is Ab van Donselaar képei közül válogattam, és a feliratok, cégérek természetesen csak apropót jelentenek a villamosokban való tobzódáshoz :)

bkv_1910_1911_ln10a_aeevd.jpg

A virtuális időutazás Újpesten, az István és az Árpád út kereszteződésében kezdődik, ahol egy 10A-n közlekedő 1900-as ikerkocsi várakozik. A metróépítés kapcsán eltűnt ház portálsorának viszonylagos rendezettsége éles ellentétben van a feliratok színességével; érzésre a nyolcvanas évek első felében járhatunk, legalábbis az újságosbódé-típus, melynek egy példányát a bal szélen láthatjuk, akkoriban terjedt el. A másik megjegyzésem az, hogy a Csemege felirat alatt, közvetlenül a villamostól balra látható hirdetőoszlop mintha nem sima hirdetőoszlop lenne, hanem egy újrafelhasznált Beszkártos megállótábla. Ez eddig fel se tűnt - aki már élt akkoriban, attól kérdezem: másutt is megmaradtak ezek, vagy inkább kivétel volt, ha valahol meghagyták? Vagy mégse egy régi megálló-oszlopot látunk? Csak mert az alakja, a kivitele nagyon arra hajaz.

bkv_1902_1903_ln10a_4143_4142_ln10_aeevd.jpg

Haladjunk tovább Rákospalota felé - ez már biztosan a nyolcvanas évek, hiszen távolabb egy 10-esre táblázott Tatrát láthatunk (érdekes a modern cseh szerelvényt így együtt látni a 10A ősöreg ikerkocsijával). Balra "Az utolsó metró" című filmet hirdeti a felirat, jobbra egy butik reklámja lóg be a képbe. Örülhetünk, hogy a kétütemű pöfögények (Barkas, Wartburg) látványa mellé nem társul a szaguk, mert az sokat rontana a kép élvezhetőségén :)

bkv_2961_2960_ln30_19770806_avd.jpg

Most pedig elegáns ugrással Pesterzsébeten, a Török Flóris és a Nagysándor József (akkor csak Nagy Sándor) utca sarkán termünk. MÉH átvevőhely, ruhakölcsönző hirdetés - de vajon abban a sarokházban tényleg működött bármi? Elég vaknak néz ki az az ablak!

bkv_2969_2968_ln30_19770805_aeevd.jpg

Ugyanaz a sarok, csak másik irányból fotózva: az a háztartási bolt se úgy néz ki, mint ami abban az évtizedben kinyitott volna, pedig az ajtó melletti cetli szerint csak július 18. és augusztus 7. közt volt zárva. Van itt esetleg erzsébeti, aki ennyiből meg tudja mondani, melyik évben járunk? :) Villamosmániásoknak pedig az a kérdés, hogy mi hiányzik erről és az előző képről mához képest?

bkv_1525_ln51_aeevd.jpg

Az 51-es villamos végállomásán vagyunk a pestszentimrei Nagykőrösi útnál, az acélvázasított 1500-as nemrég futhatott be. A Balassi mozi még megvolt, mellette bisztró üzemelt, és mindkét tényt neonok hirdették, ahogy akkoriban szokás volt. A villamosok mögött egy rendőrségi fakabátot is kiszúrhatunk (ilyen van még valahol, vagy már az összes eltűnt?), a képet pedig egy Praga V3S alapú szippantóskocsi színesíti, pontosabban szürkíti tovább.

bkv_3869_ln62_19770805_avd.jpg

Egy zuglói talán megsértődik, ha a városrészét külvárosnak nevezem, de nekem kiskoromban úgy tűnt, mintha a Nagy Lajos király útja már egy másik kontinensen lett volna. A bfk (mint Budapesti Finomkötöttárugyár) feliratból arra következtetek, hogy a "jersey" felirat nem a szigetnek igyekszik reklámot csapni, hanem a dzsörzé anyagnak. A balra parkoló autók színpompás sora is egy költemény!

bkv_4331_4330_ln56_avd.jpg

Kockakő és kockás taxi a Szilágyi Erzsébet fasorban, a Fogasnál - de mi az a "napozó szalon" feliratú bódé? Itt már ilyen régen is szolárium működött? Csak én hittem, hogy a közhasználatú szolárium egy viszonylag új - értsd: rendszerváltás utáni - műfaj?

bkv_1738_1739_ln10_arpad_ut_19761018.jpg

És zárjuk a bejegyzést ugyanott, ahol elkezdtük. Ez egy régebbi fotó, hiszen nem csak a villamos régebbi, mint az első képen látható, de az ott említett újságosbódé is korábbi modell. A cégérek viszont ugyanazok, bár ez nem annyira meglepő, hiszen azok az idők nem a gyors csődbemenésről és eltűnésről szóltak. A jobbra álló taxi fekete alapon fehér rendszáma is jellegzetes látvány - ezek szerint ott droszt volt?

Folyt. köv., ha van rá igény :)

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani a fotósnak, Ab van Donselaarnak, és Tim Castricumnak, aki bescannelte őket! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges.

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek! Ha egy-egy képet megmutatnál másoknak, akkor is kérlek, tiszteld meg annyival a fotóst, hogy nem törlöd le a nevét a képről és nem teszed rá a saját vízjeledet! Köszönöm!

95 komment · 1 trackback

Címkék: budapest város képek villamos utcakép kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1013712528

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek utcaképében 2018.03.26. 10:02:36

Előző rész: a külvárosokban Az évekkel ezelőtt megkezdett módon most is az utcaképet díszítő/rondító (nem kívánt törlendő) reklámokra, cégérekre koncentrálva válogattam ki néhányat Ab van Donselaar felvételeiből: A Kádár-korszak "városkép-neonosítá...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

<3

(majd este elolvasom.)
még, még! :-)
Utazzunk vissza egy egyszerűbb időbe, amikor mindenből kevesebb volt, mégis többnek tűnt
Na most ez úgy volt, hogy megláttam ezt de nem néztem végig.
-Először Skype-on "pirosra" állítottam magam, hoztam egy kávét meg pár kekszet és akkor lassan ízlelgetve a képet, hangulatot, szöveget, visszautaztam a 80-as évekbe.
"hirdetőoszlop nem sima hirdetőoszlop, hanem egy újrafelhasznált Beszkártos megállótábla"
Eddig azt se tudtam, hogy azok eredetileg Beszkártos oszlopok voltak. Gyerekkoromból rémlik, hogy több helyen is láttam még ilyet, de meg nem tudnám mondani, hogy pontosan hol :-( Ez a konkrét példány biztos köztük volt!

"A villamosok mögött egy rendőrségi fakabátot is kiszúrhatunk"
Szóval a bódé neve a fakabát? Én eddig úgy tudtam, hogy magát a rendőrt jelenti. Bár sose értettem, hogy miért :-)

"ilyen van még valahol, vagy már az összes eltűnt?"
A Kínai követségnél pár hónappal ezelőttig még volt, de most már lecserélték valami modern kiadásra.

"Folyt. köv., ha van rá igény :)"
Van!!!
Még, még, még, soha sem elég! Meg Zsigulis, Nagypolákos képek, írások lehetnek vegyesen! Előre is köszönet!
@Division: "Eddig azt se tudtam, hogy azok eredetileg Beszkártos oszlopok voltak"
Én se tudom, ez csak egy feltételezés, mert hasonlóan néznek ki.
Az Újpesti Szülőotthon-ból Rpalotára a Czabán Samu térre vittek haza.(2.kép háttere,templom mellett)Azóta is Újpesten élek.
Még rémlik a 10-es és az 55-ös villamos,meg a régi "központ".
IMÁDOM EZEKET A NOSZTALGIKUS BEJEGYZÉSEKET!!!
Évek óta vártam ezt a folytatást, úgyhogy nem szeretnék újabb éveket várni az újabbra, Mester! ;)
@Division:
Pedig az, az őrbódé volt eredetileg fakabát:
mek.oszk.hu/adatbazis/lexikon/phplex/lexikon/d/szleng/sz67.html

Azt tudom, hogy szoláriumok már az 1980-as években, gyerekkoromban biztosan voltak, az egyik nagynéném Nagykőrösön(!) rendszeres látogatója volt az ottaninak. Erre a fogaskerekű mellettire viszont nem emlékszem, pedig itt nőttem fel. Érdekes látni a verduni csatamezőt a Városmajori Gimnázium helyén. Azt hittem - a Városmajorról lévén szó - az a hely rendezettebb volt. Ugyanitt a teniszpályák már műanyag borításúak! Elképesztően menőnek számíthatott az ilyesmi az 1970-es-'80-as évek fordulóján, amikor a gyakorlatilag szomszédos Vasas-pályán (ahol egy évtizeddel később maga Ivanisevic edzett) is kizárólag salakos pályák voltak.
A Szilágyi Erzsébet fasoron manapság minden nap 2X végigrongyolok autóval, és manapság nagyon szűkek a sávok, nagyobb terepjárók, buszok, teherautók kerekei sokszor vonaltól-vonalig érnek, közel negyven éve pedig - legalábbis a képről úgy tűnik - bőven volt hely.
Fakabát a városhatár mentén mindenhol volt a főutak mentén, hogy a rend éber őrei időben megállíthassák a fővárosból ki- vagy épp bejutni szándékozó bűnöző elemeket :-)
Nyilván ma nem értjük, mégis hogyan képzelték ezt, de ne felejtsük, hogy a rendőr őrszemek még abban a korban kerültek oda, amikor leginkább bicikliseket és lovaskocsikat kellett feltartóztatni, és a magasan iskolázott rendőrnek elég volt a tíz ujja, hogy összeszámolja az óránként elhaladó gépjáróműveket (igen, régen így hívták, nem elírás).
A fakabátok a rendszerváltás után még egy ideig megvoltak, de rendőr már nem posztolt bennük. Aztán pár évvel később a bódékat is eltakarították.
@nyelv-ész: Még egy fakabátos sztori. A 11-es úton is volt fakabát, a békásmegyeri nagy jelzőlámpás kereszteződésben. A 11-es akkor már négysávos út volt, jó nagy forgalommal, és a rendőrnek nem sok dolga akadt, hiszen esélye sem volt arra, hogy ravaszul megfigyelje az elhaladó járműveket, pontosabban a járművekben tartózkodókat. Viszont volt kulcsa a jelzőlámpa vezérlőszekrényéhez, és ha a vezérlő elromlott, kézzel tudta váltani a lámpákat. Sok észt nem kívánt a rendszer, le is volt írva neki, milyen sorrendben mit nyomogasson. Nagy bajt sem tudott okozni, mert olyan állás nem volt, hogy mindenki zöldet kapjon egyszerre. Villogó sárgát és mindenkinek teli pirosat azonban be tudott állítani.

Mellékszál: a kismotorokra (robogókra) akkor sem kellett rendszám , és bukósisak sem.
Viszont személyt sem szállíthattak, hiába voltak a Jawák, Simsonok kétülésesek. Persze erre sokan magasról tettek, vitték az asszonyt a robogóval csutkagázon.
Rendőrünk is már sok ilyet látott aznap elhaladni, de a forgalomra tekintettel nem tudott beavatkozni, hiszen nem vethette be magát a száguldó autók közé. Mígnem egyszer csak gondolt egyet, és mikor meglátott egy újabb kismotort két személlyel a fedélzeten, szépen pirosra állította a lámpákat, majd nagy büszkén kivonult intézkedni.

Már Leányfaluig ért a sor, mire megjött a váltás, és ismét bekapcsolták a lámpavezérlőt. Rendőrünk még javában intézkedett. Már túl volt a kötelező ideológiai kioktatáson (tudja az elvtárs, milyen, társadalomra veszélyes viselkedést tanúsított?), a személyi iratok ellenőrzésén, és a kismotor világítását, majd kötelező tartozékait ellenőrizte éppen. Valószínűleg urológiai vizsgálatra is sor került volna, ha a kiérkező felettes rendőr beavatkozása nem vet véget a könnyed vasárnap délutáni anziksznak.
Hogy ki volt a motoros ámokfutó, nem árulhatom el :-)
Van rá igény, de 1967-68 előtti fényképek is kellenének.
Sok éve olvasgatom a weboldaladon ezeket az írásokat, gyerekkorom, fiatalságom köszön a képekről vissza.
Pár éve készítettem egy sorozatot Újpest külső részein a régi, ma már bezárt, de ottfelejtett üzletekről, raktárakról. Ezek ma is ottvannak, pusztulnak, de "gyönyörű" dokumentumunk a múltról.
Hú, ez nagyon jól esett így ébredés után - hirtelen fiatalodtam 30 évet! (Ez az örvendetes állapot azóta már sajnos elmúlt. Gyorsan iszom is egy kávét, hátha legalább felébredek.)

Végre újra Ab van Donselaar képek! Órákig tudom ezeket nézegetni.
Az első és az utolsó képet érdemes "újraértelmezni".
A 10-es (55-ös) az Árpád úton járt, a központban keresztezték a 12-est.
Tehát szemben belra az a üzletsor van, ami ma már nincs, az az oldal megy az Árpád felé (Rózsa utca)
Nem lehet a Duna oldali rész, mert itt egy régi, árkádos épület áll a mai napig. (nincs lebontva)
A képen jobbra van ma a Spar (CBA vagy éppen mi), a jelzett sor helyén meg ma semmi, ott van a végállomás és a köralapú BKV épület.
Ennek a lebontott tömbnek a balra eső részén volt a klasszikus kocsma+cukrászsa, ahova már gyerekkoromban is cipeltek a szüleim.
Balra mögöttünk van az Állami áruház.
A villamos mögött látható sarkon ma is egy vegyesbolt van. Ezzel szemben volt a Fény mozi.
A fotó azért jó dokumentum, mert megmutatja, mára azért olyan sok új nincs, lebontások és a régi üzletek bezárása tapasztalható. A piac irányában a Haragvirág, ami a kép készítése idején még cukrászda és presszó volt, ma egy yrendi cukrászda lett és a sarki hentes helyén is valami divatkávézó van. Az Állami lepusztult, mellette a üzletsor a Duna felé lepusztult, a rendőrség felé a sor lepusztult (olyan helyek tüntek el, mint a valamikori "cigánykocsma", ahol lehetett viliárdozni, ami helyén a Vajusz lett és ami mára ismét zárva van...) és most kezdik bontani (lásd a pékség tömbjét), mert beindult az ingatlanmutyi.
Újpest ezen része 28 év után is pusztul, igaz a polgármseteri hivatal és környéke ragyok. Az Ady meg pusztul alig 500 méterre onnan.
Az Oxigén és a Aquapark miatt az uszoda sem lett rendberakva, most bontják.
.
Szóval egy ilyen retro fotó igazolja, hogy évtizedekkel ezelőtt több életszerűség volt egy 100 ezres kerület központjában, mint ma...
És még nem indultunk el mindenféle irányba.
(Én igen és dokumentálom)
1976-1980 között naponta utaztam iskolából haza a 62-es villamoson. 1976-ben negyedik osztályosként engedték meg először a szüleim, hogy egyedül menjek haza iskolából már. 1973-1976 között kényszernapközis voltam.

S mint földrajzmániás, a JERSEY feliratot mindig úgy értelmztem, hogy "Jersey, Guernsey, Man-sziget". 2 megállónyira laktam a felirattól.
Az erzsébeti képekhez szólnék hozzá. Elképesztő, hogy mennyire megváltozott a Nagy Sándor és Török Flóris utca kereszteződése 50 év alatt.
Akkoriban magam is jártam a 30-assal. (A Mester utca Körút felőli végén volt az egyik végállomása, onnan utaztam Erzsébetre vele.)
Ahogy a Török Flórisról a Nagy Sándorra forduló villamos képén látszik, még fasor volt és mellette a családi házak.(Ezeket kitakarja a képen a villamos) Az egyikben laktak a rokonaim, oda igyekeztem akkoriban néha diákként a ferencvárosi albérletből.

Azt a házsort és még pár utcányi családi házat letaroltak a 80-as (?)években, a helyén lakótelep áll.
Ma már autóval megyek arra időnként, és minden alkalommal a kertes házak hűlt helyére nézek...
@nyelv-ész: Úgy kb 20 éve volt egy fickó aki reszelt magának kulcsot ezekhez a vezérlőszekrényekhez, és azzal szórakozott, hogy forgalmas kereszteződésekben mindenkinek pirosat állított.
A MÉH átvevőhelyre egyszer vittem újságpapírt. A háztartásiban sokszor jártam.
De rég vártam már egy ilyen folytatást. Mégmég... :)
A 4. kép kiváló példa arra hogy jellegtelenedett el a környék...
Nézd meg a "Háztartási bolt"-ot! Oda a szép formájú bár lepusztult homlokzat.
A villamos feletti "kampós" lámpa önmagában szebbé tenné nem egy mai utca látképét...
Épp tegnap buszoztam Rákosizén. Az 5-ös busz végállomásáról a Városba az leginkább Erzsébet királyné (szegény, ha tudta volna mit neveznek el róla!) útján. Érzésre semmi sem változott a fotókhoz képest - inkább rosszabb, ha már...

Külső Üllői út 50-es villamossal: ugyanez az érzet. Eh, sosem lesz a külvárossá tett (Rákosi, 1950) vidék Budapest! Vissza kéne kapniuk függetlenségüket, hogy helyükre kerüljenek a dolgok.
Fantasztikus nosztalgiás képek. Igen van rá igény, folytasd hörcsög!
Az 51-es végállomása mellett fut a lajosmizsei vasútvonal..Az 51-es a Kálvin tértől mászott le egészen Pestszentimre központig?
A bisztro helyén ma egyébként a "Joe bácsi" étterem van, ha jól tudom..
A 2. képen lévő helyszínen (Rákospalota, Hubay Jenő tér) naponta megfordulok, lévén kb. 5 percre lakok onnan. A hely ma így néz ki kb. ugyanonnan:

https://www.google.hu/maps/@47.5625551,19.1149671,3a,75y,78.71h,85.78t/data=!3m6!1e1!3m4!1shF__bEVRuMGN_7Q7a5Apmg!2e0!7i13312!8i6656?hl=hu

A kép jobb szélén belógó "Divatáru Rövidáru" tábla által hirdetett üzlet pedig ma is létezik:

https://www.google.hu/maps/@47.5626365,19.1152513,3a,75y,115.47h,82.91t/data=!3m6!1e1!3m4!1sXP44Jb4lF-Ktb3owi5Sapg!2e0!7i13312!8i6656?hl=hu

Időtlen idők óta itt lakó kedvesem szülei szerint akkor is már csak rövidáru-üzlet volt, most is az - és szinte biztosan ugyanaz a nő viszi, aki akkor is. És nagyjából az egyetlen kereskedelmi egység, ami a kép időszakából mélg megmaradt itt...
"a "jersey" felirat nem a szigetnek igyekszik reklámot csapni, hanem a dzsörzé anyagnak"

Gyerekkorom egy nagy facepalm-pillanata volt, amikor rájöttem, hogy amit a nagymamám meg anyám "dzsörzének" mond, az ugyanaz, mint ami "jerseynek" van írva... Pedig volt rá minimum pár évem, hogy rájöjjek :D
@Division: Fakabát egy fakabáttal a városligetből: https://www.google.com/maps/@47.5090574,19.0757145,3a,75y,294.31h,81.14t/data=!3m6!1e1!3m4!1si2UhgCplWYItEgKf5R4lAg!2e0!7i13312!8i6656
"de mi az a "napozó szalon" feliratú bódé? Itt már ilyen régen is szolárium működött?"

Nekem ez a kép a 80-as éveknek tűnik, gondolom, a Körszállóból készülhetett? És igen, ilyenkor már vígan voltak szoláriumok :) Pár kommenttel feljebb Írtam, hogy Rákospalotán lakom - a gyerekkorom viszont Budakeszin telt, úgyhogy a Körszálló is mindennapos útvonalamba esett, csak gyerekkoromban - ami viszont pont a 70-80-as évekre esett :)
Az első és utolsó fotó a gyermekkorom szűkebb életterét dokumentálja. Ha visszafelé haladunk a villamos megállótól, azaz, az álló villamos hátulja felé, az első utca a (volt) Bán Tibor (partizán) utca következik. Ebben az utcában éltem életem első tizennyolc évét. Még a ház (hátrább levő alacsony) utcai frontja is látszódik, ahol éltünk szüleimmel.

A kérdés: taxi droszt volt-e a másik oldalon? Igen, méghozzá elég régi droszt. Már kisgyermek koromban is az volt, amikor még Warszavák (nagy kocsi) és moszkvicsok (kis kocsi)tették ki a taxi állomány nagy részét. Ebben az időben még kézzel csapták le a foglalt jelzést, ha valaki beszállt az autóba, valamint lovaskocsi szállította a tüzelőt és a jeget, amit a hűtőládába tördeltünk bele (hűtőszekrény még nem volt). Valóban, sokáig nem volt nagy változás a képen látható üzletek összetételében. A saját véleményem, hogy minden város és benne városnegyed jól tenné, ha a központi részét megőrizné régi hangulatában (persze felújítva, tatarozva), mert bár nem modern épületekről van szó, de a betonnál minden szebb és Újpesten már rengeteg beton található. Jellegtelen.
@Division: "Szóval a bódé neve a fakabát? Én eddig úgy tudtam, hogy magát a rendőrt jelenti. Bár sose értettem, hogy miért :-)"

Ha jól tudom, vitaott a "fakabát" szó eredete, a két uralkodó nézet egyike szerint valóban ezeket a szürke fabódékat nevezte el a népnyelv fakabátnak, lévén olyan kicsi, mintha csak egy kabát lenne a benne gubbasztó rendőrön - a másik szerint viszont az olcsó/szar anyagból készített szürke és fekete műbőr téli rendőrkabát a név eredete, ami - főleg, ha új volt - hidegben elég érdekesen nyikorgott mozgás közben, mint a fabútorok ajtaja:
kep.index.hu/1/0/1910/19103/191037/19103757_4cbd990a468bbbaa6c92dbf8dbba89a5_wm.jpg
www.szeretlekmagyarorszag.hu/wp-content/uploads/2015/09/razzia-17.png
www.szeretlekmagyarorszag.hu/wp-content/uploads/2015/09/razzia-18.png
m.blog.hu/ri/ritkanlathatotortenelem/image/Rend%C5%91rs%C3%A9g/Razzia72/019.png
A képek alapján valóban 70-80 években mutatja be a kerületek egy részét.Emlékszem 50 fillér volt egy vonaljegy 70 fillér volt egy átszálló.Régi idők voltak akkor voltam fiatal házas és minden eszembe jut.Akkor mentünk a Balcsira mert megengedhettük magunknak.Volt vállalati beutaló Szakszervezeti beutaló és megfizethető árak.A balaton mindenkié volt nem volt lezárt partszakasz amit csak az üdülő vendégei használhatnak.
Ami a legfontosab EMBEREK voltak egymással az EMBEREK.Ma ennek nyoma sincs.
Ember az embernek a farkasa az ország két részből áll.Szegényekből és GÁZszerelőkből.ja és világítás szakemberekből.Nem átkos hanem ÁLDOTT idő volt.
@atyus45: az nagyon rég lehetett, mert én már csak 1Ft-os villamos- és 1.50-es buszjegyre emlékszem. Pedig az se ma volt.
Kiváló képek, jó volt kicsit nosztagiázni és újra gyereknek lenni! Van igény a folytatásra! :-)) Köszi
@atyus45: "ÁLDOTT idő"? Mitől volt az áldott? Akkor sem voltak jobbak az emberek. A politika akkor is hazudott és a politikus akkor is lopott. Szegénység volt, főleg Újpesten és vele határos Rákospalotán (XV ker.). A szüleim mindketten segédmunkások az Újpesti Gyapjúszövőben. Havi 1000, azaz, ezer forint volt kettejük havi keresete. A rendőr bármikor bevihetett és rendesen elvert. Kocsma és részeg bőven volt. Az Újpesti Dózsa focicsapat, ha az FTC-vel játszott, utána kivétel nélkül mindig volt utcai verekedés. Minden olcsóbb volt, de a fizetés rendkívül alacsony. Ha összehasonlítom a mai béreket (átlagost!) és árakat, ma sokkal jobban élünk. Az ember mindig csak ember marad, csak a környezete és az eszközei változnak, azaz, az ember mindig az ember farkasa marad.
@bioLarzen: pont ezt akartam írni, hogy valószínűleg a Körszállóból fényképezték. A villamosmegállót valamikor az ezredforduló környékén újították fel, de a taxidroszt még megvan.
@hullajelölt88: Akkor nosztalgiázzunk az árak vonatkozásában.:)

60-as évek: villamosjegy: vonalj.: 35 fillér, átszálló 50 fillér. Havibérlet nincs, csak heti jegy. Árára már nem emlékszem. 1kg fehér kenyér 3.60, ugyan ennyi 1kg liszt. A kristálycukor 5,40. A főző kolbász 3.80, de a fradi kolbász csak 2.80. A lottó és toto 3.30. Egy pohár kőbányai világos sör is ennyi, a korsó 5.40. A kis tyúk tojás 0.30 fillér, a nagy tojás 0.50 fillér. A húsok többsége 20-30 forintig, de a karaj 50-60 forint tájéka. A cigerettát szálanként is lehetett kapni, a mezítlábas Kossuth-tól a Terv-en keresztül, a filteres Arany Kossuth-ig. Szállja 0.20 fillér, ugyanannyi, mint 1db. stollverck, vagy tutti-frutti. Egy szoba-konyhás komfort nélküli lakás (általános volt) főbérleti díja 20-30 forint volt havonta. A mandarint és a banánt csak a főbb ünnepek előtt (pl. Karácsony) lehetett kapni és csak a Julius Meinl-üzletekben (Árpád út-Bán Tibor utca sarok). A mozi-jegy ára 1-3. sorig 2 forint, a 3-5-ig 2.50, 5-a leghátsói 5 forint. A film vetítése alatt is és a híradó utáni szünetben, benn a vetítőteremben sósperec árusítása állandó volt. Ára 1 forint. Ebben az időben egy négyszobás családi-ház ára a 15. kerületben 100 ezer forintot kóstált. A lottó főnyereménye 1 millió forint. Most ennyit hirtelen...:)
@bioLarzen:
Egyértelműen az időjárás viszontagságaitól védő őrbódé miatt nevezték fakabátnak.
@perpillanat:
Az a helyzet, hogy mindenki a saját szemüvegén át látja, és a saját emlékei nyomán értékeli ezt a korszakot. Ahogy itt ismertetted velünk, te nem az utca napfényes oldalán járva nőttél fel, ezért úgy gondolom, hogy számodra inkább a keserű tapasztalatok a meghatározóak. Én a Belvárosban cseperedtem fel, majd az életem legnagyobb részét mind Pesten, mind pedig Budán egy Országház központú, 3 km sugarú képzelt kőr által határolt területen éltem le. A munkahelyeim is itt voltak. Ettől függetlenül elég jól ismertem, és ismerem most is a külső kerületeket. Nekünk nem a kocsma, és a Fradi - Dózsa meccs volt a meghatározó élmény, hanem a Zeneakadémia, és az Állatkert, és a rendőr is csak ritkán igazoltatott, de soha nem vittek be, és soha nem vertek meg. Lehet, hogy emiatt nekem sokkal szebb emlékeim vannak a korabeli életről, mint neked.
@lobster thermidor: Nos -az mellett, hogy minden bizonnyal igazad van abban amit írsz-, mindketten elismerhetjük azt, hogy a belváros és minden turisták által látogatott hely, mint amiket voltál szíves felsorolni, kivételt képeztek sok mindenben. De! Beláthatod Te is, hogy ezen kivételezett területeken kívül esett Magyarország nagyobbik része, ami többé-kevésbé hasonlított inkább az általam vázoltakra. Bár, Újpest még a konszolidáltabb területek közé esett, mert voltak sokkal rosszabb helyek is pl. a vidék. Irigyellek a jobb környezetért és jobb bánásmódért. Azokra a helyekre, amiket felsoroltál csak néha és csak látogatóba jártunk, lévén, távol esett a lakóhelyünktől. Most, 10 perc alatt ott tudok lenni a 2-es villamossal.

Szóval: az a bizonyos "szemüveg" olyan szemüveg volt, ami azt mutatta, hogy mi van valójában a parlament 3km sugarú területén kívül és ez a látásmód realisztikusabb neveltetést adott.
@perpillanat: A 60-as évek jegyeiről: gyerekjegy (átszállásra is jogosít) 35 fillér, vonaljegy 50 fillér, átszálló 70 fillér, hetijegy 6 forint. A hatvanas évek második felében jelentek meg a bérletek, 68-ban kezdtem a gimnáziumot, akkor már volt tanuló bérlet, villamosra 20 forint, kombinált pedig 50. Egyik kedvenc mulatságunk volt a villamosozás (kombinált bérlete csak a gazdagabb kölyköknek volt, meg akiknek feltétlenül kellett a busz miatt, mert egyébként a villamoshálózat nagyon jó volt).
@bioLarzen: A képet akár magam is csinálhattam volna, ott laktam 77-tól 88-ig, az egyik szobánk arra nézett. A napfényes bódé megvolt, most mutattam a képet hű nőmnek, világosan emlékezett rá.
@Tehetetlen Dodó: Ó! Milyen pontosan emlékszel a villamosjegyárakra. Nem Te voltál az az ellenőr, aki leszállított a 12-esről, mert blicceltem?:D
Mellesleg, soha nem volt jegyem, se bérletem. Mindig lógtam. Kellett a pénz mozira és minden megnézett filmhez egy zacskó töltetlen savanyú cukorka. Mindkettő 2-2 forint volt. Ha nem volt elég rá, akkor ki a sarokra és kéregettem: "bácsi! nem tudna pár fillért adni villamosjegyre, mert nem tudok hazamenni". Összejött 8 forint így. Az négy film és cukor, akárhogy is nézem.:)
@perpillanat: Csak két mozi és két cukor az a nyóc forint...
@lobster thermidor: Akkor bizonyára nem is motoroztál akkoriban. Akinek volt kismotorja, és nem falun használta, ahol mindenki ismert mindenkit (főleg a körzeti megbízottat), az tudna mesélni. A 70-es, 80-as években mindennapos esemény volt egy közúti igazoltatás. Nem kellett hozzá szabálytalankodnod, gyorsan hajtanod. Csak úgy, mert miért ne. Hogy érezzed a törődést, hogy Nagytestvér figyel rád. És ha a rendőr kitalálta, hogy ma nincs rajtad füstszűrős sapka, akkor bizony kussolhattál, mert minimum rád sózott egyet a gumibottal, de még elő is állított, ha ahhoz volt kedve.

Ez egészen 89-ig tartott, mert a nagy rendszerváltó hevületben egyszer csak eltűntek a rendőrök az utakról, de szó szerint. Nem csak a fakabátok álltak üresen, de a nyári vasárnapi helikopteres járőrözés is megszűnt az M7-esen. Az volt az az év, amikor valutáért már hozhattál nyugatról használt autót, és alig 1-2 év alatt tele lett az ország a labancok levedlett 100 lóerős rozsdaboglyáival. Úgy repesztettek el az 1-es Golffal padlógázon az avítt Traguárok, Warnyúk, Zsigulátorok mellett, mint ma X6-os a járókeretes néni mellett. Fel is ugrott a baleseti statisztika az egekbe, és kellett vagy 8-10 év, mire egy kicsit kezdett megint rend lenni az utakon.
@atyus45: Azok az "áldott" idők olyanok voltak, hogy semmid nem volt, és semmit nem tudtál elintézni. Kivéve, ha párttag voltál, mert akkor csak leszóltak a pártközpontból, és még az utcaseprő is vigyázzban állt. Vagy jónevű maszek voltál, aki mindenhova tudott csúsztatni egy kis ügymenetet olajozó borítékot. Amiben persze nem olaj volt :-)

Egyébként persze EMBEREK voltak egymással az EMBEREK, csak épp még a balatoni üdülő gondnoka is besúgó volt, és mellé hatóságnak képzelte magát, aki megmondhatja, neked meddig ér a kerítés.

Szóval lehet itt nosztalgiázni, csak épp felesleges, mert az sem volt egy jó világ.
@EU zászlót mindenhova!: "Az 51-es a Kálvin tértől mászott le egészen Pestszentimre központig?" Nem egészen. Az 51-es volt az egyik (ha nem a) leghosszabb villamosvonal. A Nagyvárad térről indult és Pestimrén, a Vörösfény (így egybeírva!) utcában volt a végállomása. Aztán a 3-as metró megkurtította, a belső végállomás a használtcikkpiac ("Ecseri") elé került, utóbb pedig (ha nem tévedek) maga a járat is megszűnt.
@Tehetetlen Dodó: Bizony, talán 1965-ben vezették be a fővárosban az új bérleteket. Én 1966-ban kezdtem a középiskolát, az Operaháznál laktunk, 3 megállót kellett utaznom a Köröndig (akkor még Kodály nélkül), onnan csak 1 ugrás volt a Szinyei Merse Gimnázium. A bérletárak stimmelnek, a dolgozók havibérlete 45 Ft (csak villamos) és 110 Ft (buszra is jó) volt. És talán 1965-ben jött létre a BKV a FAÜ (= Fővárosi Autóbuszüzem) és a FVV (= Fővárosi Villamosvasút) no meg a HÉV összevonásával.
@lobster thermidor: Ismerek olyan embert, aki szerint pedig épp ugyanennyire "egyértelműen" a nyikorgó kabát miatt :)

De tulképp mindegy is, nem? ;)
@Tehetetlen Dodó: Akkor mégsem a körszállóból lőtték?
@atyus45: Hahh, én három nyáron is apám munkahelyi beutalójával voltam Balatonon :)

Mondjuk, nem csak, mert nagyszüleim Karádon laktak, ami nem egész 20 kilométerre van Lellétől... de ez mellékes :D
@Weißkopf: Így van jól emlékszel.
(Földiek vagyunk: én a Felsőerdősorban laktam, de a szomszédvárba jártam gimnáziumba, a Kölcseybe. Hű nőm volt szinyeis).
@bioLarzen: De, a kép szögéből ítélve valószínűleg. Én kicsit ferdébben láttam rá ugyanerre a tájképre. (A második emeleti lakásunk két oldalsó ablaka a körszálló teraszára nézett. Sokat röhögtünk, mert a konyhások hátul fociztak a kondérban kirakott gulyás mellet, időnként megjelent egy pincér, akkor megálltak, kanalaztak neki egy cserépedényre valót, a pincér besietett a hátsó ajtón és húsz másodperc múlva megjelent a teraszon és elegánsan letette a külföldi vendég elé az echte ungarische Gulaschsuppét).
@nyelv-ész: @perpillanat: te jobban élsz. Ez úgy a lakosság harmada, ha jól saccolok. A többi meg rosszabbul. Ezer forintos fizetés? Két embernek? Mikor? Kb. Rákosiék alatt.
Az én kezdő fizetésem 2300Ft volt és akkor már meg lehetett élni belőle... pedig ez kb. a minimálbér közelében volt. Ma minimálbérből választhatsz, hogy eszel vagy rezsire, esetleg gyógyszerre költesz.
@Trónkövetelő: a salak sokkal jobb, mint a muanyag. Azert szeretik a muanyagot, mert csak le kell betonozni, es radobni a muanyagot. Semmi karbantartas, locsolas nem kell. Es jatek utan sem kell lehuzni.
Ha palyat akart az ember berelni olyan helyen, ahol mindketto volt, a salak dragabb volt mindig.
Palotai meg ujpesti kepeket kerek meg szakajtonyit :)
Erdekes ez a Zuglo mar videk erzes. Nekem a Duna Plaza kornyeken a vaci ut volt olyan, mintha mar masik varos lenne. Persze akkoriban meg csak egy homokos pusztasag volt, meg egy 2x1 savos kockakoves ut.
Emlekszem, amikor a 2-es uton jottunk Pest fele, Dunakeszi utan meg milyen messze volt a Megyeri Csarda. Es kozben nem nagyon volt semmi. Most nagyon maskepp nez ki. No meg nem kell elmenni a Cernagyarig, hogy Palota fele lehessen menni.
@tlantos:
"Erdekes ez a Zuglo mar videk erzes."

Nekem is, pláne annak fényében, hogy mostanában vezetgetik be egyre inkább a fizető parkolást arrafelé...
@Tehetetlen Dodó: Nekem a húgom járt (1968-72 között) a Kölcseybe (francia tagozatos osztályba). A kerületben volt még 1 gimnázium valahol a Népköztársaság útján (Varga Katalinról elnevezve). Ezt kezdték tatarozni 1968-ban, a személyi állományát átrakták a Szinyeibe, bevezették a délelőtt-délutáni tanítást, 40 perces órák, 5 perces szünetekkel. Ez már sok volt nekem, lehetetlenné váltak volna a délutáni különórák (angol, német), így átmentem a VIII. kerületi Vörösmarty Mihály Gimnáziumba (hozzánk legközelebb ott volt spanyol tagozat), ott érettségiztem 1970-ben.
@tlantos: Tegyük hozzá (tapasztalatból mondom), hogy a műanyag borítás pár csepp esőtől eléggé csúszós lett. Ez a salakkal nem történhet meg.
@Weißkopf: sot, a salakot locsolni kell. A muanyagon azt utaltam, hogy allatira feltoltodott rajta az ember, aztan razott a halo meg a drotkerites, illetve nem lehetett olyan jokat csuszni rajta, mint a salakon. Bonuszkent sokkal melegebb is volt rajta nyaron (olyankor fel is tudott puposodni), viszont a bort is hamarabb leszedte egy-egy terdelesnel.
@sako: a xiii. kerulet mar kimaxolta, lassan az egesz kerulet fizetos, pedig a szele azert mar eleg messze van a varoskozponttol.
Megjegyzem, hogy a Lumumba utca is elegge maskepp nezett ki akkoriban.
Arra gondolva valoban olyan kulvaros erzesem volt (azzal egyutt, hogy palota sokkal messzebb volt).
@bioLarzen: No, előkapirgáltam régi felvételeimet, 1984 körül készültek, ezek szerint a "napozó szalon" házikó már akkor is ott állt.
Íme két kép, az ablakomból felvéve:
www.kepfeltoltes.eu/images/hdd1/2018/03/10/362Szil_gyi_ff1.jpg
www.kepfeltoltes.eu/images/hdd1/2018/03/10/483Szil_gyi_ff2.jpg
@Weißkopf: Nahát, akkor a húgod a B-be járt, ahol a Koncz Zsuzsa sógora tanította a franciát... kicsi a világ, hát még a VI. kerület.
@Tehetetlen Dodó: Így van/volt, ha jól emlékszem, Boldizsár Gábornak hívták a tanárt (a tablón láttam a képét).
@Tehetetlen Dodó: Király képek!

Az első kép alapján... egy Trabi-szalon volt a földszinteteken? :D
@bioLarzen: Hát... akkoriban nagyobb volt az egy főre eső Trabantok száma, mint manapság...
Haha, szuper képek, jöhetnek továbbra is ezerrel.
És az autóknak voltak színeik, akkoriban.
Nem csak fekete-szürke-fehér meg piros volt, hanem még egy csomó féle szín.
Amúgy lehet azt tudni, hogy ki volt ez az Ab van Donselaar?A baráti köröd tagja, vagy totál vadidegen?
Már ha publikus a dolog...
A szürke kalodában posztoló és unalmában bírságolgató köcsög rendőröket hogy rühelltük mi is faterral, pedig akkor még gyerek voltam.És nem voltunk sosem rebellisek, vagy ilyesmi, de minket is "elkaptak" párszor ilyen igazoltatgatásokra.De örültem, mikor mexüntek ezek a városhatárbéli bevezető utakon.
Egyet értek pár hozzászólóval, az "áldott" 70-es - 80-as évek egy fikarcnyival se volt jobb, mint manapság, csak egyszerűen a akkor voltunk fiatalok, gyerekek, és az idő mexépít mindent.Még hogy emberek voltak az emberek, jah a sok feljelentgetés, besúgás, stb megvan?Lóf@$zt volt jobb régen, vissza ne jöjjön az a rohadt "áldott" Kádár-korszak!
@geegee: Az akkori autók színei valóban ma már szokatlannak tűnnek. Mellesleg nekem pont azok a régi színek tűnnek rondának. Volt nekünk is babakék meg libafos-zöld autónk, nem nosztalgiázom a színük után... Micsoda élmény volt, amikor anno a Balcsin megláttuk a nyugatnémet meg osztrák autókat, ezüstmetál színben!
@nyelv-ész: Így utólag azt mondanám, olyan játékautó-színei voltak az akkori autóknak. És azért akkoriban kint se csak metálfények voltak, a különbség az volt, hogy keleten olyan nem nagyon volt, ezért izgalmasnak tűnt :)
@nyelv-ész: Ja, nekünk volt egy szürke, aztán egy sárga Trabant, aztán egy sárga Dacia, és az első új autónk egy piros Dacia. Fiatalos, dinamikus színek voltak :)
@Hamster:
Nekünk egy okkersárga Skoda meg egy citromsárga Zastava jutott. Bár a Zastava és a Yugo akkoriban nagyon menőnek, szinte nyugati kocsinak számított. Valahol tudat alatt biztos hatott rám ez a gyerekkori színkavalkád, mivel a mostani kocsim színe is piros. Ugyan nem ez volt a szempont a megvásárlásánál, de szeretem a színét :)
@nyelv-ész: Manapság 10 autóból kb 8 ezüstmetál.A legjellegtelenebb színek egyike.De ha valakinek az tetszik, hát lelke rajta...
@geegee: Nem baj, ha "jellegtelen", nem minddenki akar az autója színével feltűnni. Nekem nemcsak az ezüst, a többi metál szín is tetszik. Van ilyen... Olyat is láttam már, hogy valakinek bejött a mozdonyok elején a citromsárga mázolmány :-)
@nyelv-ész: Jogos, de azért fotókon szebb látvány a parkoló színpompája, mint az, amit mondjuk a ház elé kinézve látok manapság, ti. hogy tízből 2 autó nem fekete, fehér vagy ezüst. Ja, és a mozdonyok eleje sáfránysárga, nem citrom, hogy valami relevánsat is írjak :D
@Hamster: Sáfránysárga? Ez volna az? www.szintan.hu/lista/s/s01.htm

Nekem úgy tűnik, ennél jóval hidegebb árnyalat, de itt a lista, lehet válogatni, hogy ki melyik árnyalatot látja benne: www.szintan.hu/nev511.htm
@nyelv-ész: Ne egy színtévesztőtől kérdezd, hogy milyen ;) de nekem vasutas mondta, hogy az az :)
@Hamster:
Még a mellékelt fotón sem sikerült olyan villamost választani, aminek a színe megegyezne az állítólagos "villamossárgával".
De a buszok mostani színe sem stimmel, hivatalosan a jelenlegi festés "égkék" :)
Ahogy Weöres Sándor mondaná, a mennyekbe vágtató prolibusz :)
Érdekes, hogy a szolira kevésbé emlékszem, mint az újságosra. Talán le sem vágtam, hogy az mire való. Bár a neve is kifejezőbb volt. (1994-től jártam a Baár--Madasba.)
A pesterzsébeti képpárhoz: először a járművön kerestem a különbséget. Szembetűnt, hogy a kerek keretbe nem a fémlemezből kivágott viszonylatszám, hanem a szögletes tartóba való műanyag tábla van betéve.

Különbségként a ma kb. véletlenszerűen elhelyezettnek tűnő Budapest és BKK matrica meg a monitorra tervezett Arial vagy egy még újabb betűtípus helyett a BSZKRT-s feliratok tűnnek szembe.

Meg rájöttem, kellő ideig nézelődve, hogy infrastrukturálisnak mondható a feladvány megoldása (nem lövöm le, a Hol járunk vasúti kvízben van rá jó szabály is, hogyan hagyjuk a másikat játszani).
@Albu: Hát sajnos nem úgy néz ki, mintha bárki is játszana...
@perpillanat:
Tapasztalatból mondhatom neked, hogy a hatvanas években nem sok turista fordult meg a Belvárosban, és a budai Vár is inkább a béke szigete volt, és egy cseppet sem hasonlított a mostani zsibvásárhoz.
Bár írtam, de nyilván elkerülte e figyelmedet, hogy annak ellenére, hogy a város szívében éltem, de a külső kerületekben is gyakran megfordultam, ezért bár nem ott töltöttem a mindennapjaimat, de bőségesen vannak emlékeim azokról a területekről is. Tudod nem mindenki ragadt le a szűken vett lakókörnyezeténél, mert a rokonok, barátok, barátnők, osztálytársak a város különböző részein éltek, ezért a napi, de főként a hétvégi program része volt a csavargás a városban.
@Albu: Érdekes, én is így voltam vele: a napszalonra nem is emlékeztem, pedig szinte szemben laktam vele (aztán a régi fényképeimen megtaláltam, lásd feljebb). Az újságosra emlékszem: akkoriban (90-es évek első fele) egy hosszúhajú, mozgássérült fiú volt ott a bódéban.
@Hamster: Amikor vettünk egy Wartburgot, fehéret kértünk. Csepelen, az átvételkor mondták, lehet választani, van sárga vagy sárga. Ha fehéret akarunk, meg kell várnunk a következő szállítmányt.
Így lett gyönyörű sárga Wartburgunk...
@nyelv-ész: Jó, persze, ez igaz.Túl is tárgyaltuk.
Mi az a citromsárga mázolmány a mozdonyokon?Még nem láttam olyat.Igaz, mozdonyt magát se sűrűn látok...
@nyelv-ész: @Trónkövetelő:

Haha, de jó ez a színtan oldal. :D
Megnéztem, strandkorlátkék nincs közte...
Akkor valszeg a kolbászzsírmetál (olyan téglavöröses-barnás szín) se szerepel, jó eséllyel...
:-))))))
@Tehetetlen Dodó: A sárga az jól áll majd minden autónak.Nekünk is volt a családban sárga Wartung, még meg is van.Nincs azzal a színnel semmi baj. :D
Szolárium már volt a 80-as évek elején vidéken is. Unokanővérem aki 80-81-ben érettségizett már javában járt már oda. Ennek köszönhetően, most 55 évesen simán kinéz 75-80-nak az arca.

Azért tűnhet olybá, hogy a rendszerváltás utáni termék a szoli, mert akkor kapta ezt a nevet addig napfürdő volt, ill. akkor nőttek gombamód lakótelepeken, garázssorokon ilyesmi.
@lobster thermidor: A vár és környéke a 90-es évek közepén lett ilyen nyüzsgős. A korábbi hangulatát ma már maximum egy téli napon adja vissza, vagy kora hajnalban...
Ha a pesterzsébeti képek egy időszakból valók akkor a legkésőbbi időszak a hetvenes évek közepe-vége lehet mert az "Utcák, presszók, villamosok" részben van egy kép ami az Aranybárány Bisztrót mutatja és az kb 76-78 környékén lett lebontva. Azután a villamos nem is ment végig az Ady Endre utcán a lakótelep építése miatt hanem lekanyarodott *jobbra -úgy ahogy ma is-az akkor még Nagy Sándor utcára . A MÉH átvevőhely tuti működött, emlékszem rá. A baj csak az, hogy eltelt 40 egynéhány év és simán rá lehet ismerni a környékre annyira nem sok minden változott, pedig rá férne. Az Erzsébeti képekről a mai állapothoz képest egy pár sin hiányzik fentebb említett *okból azaz a 31-es tuja akkoriban nem a Jókai Mór utcánál keresztezte a Kossuth Lajos utcát hanem az Ady Endre utcánál. Ugyanakkor a 31-es már nem a Baross utcában járt hanem a Török Flórison indult le "Pacsirtára". Érdekesség képpen, a változatlanságot alátámasztandó, a 13-as villamos végállomása Erzsébeten a Nagy Sándor-Baross utca sarkán volt. Az a kis rozoga épület amiben meghúzhatták magukat a villamos vezetők még mindig áll! Sárga lapos tetős kis ház a Nagy Sándor utca 14 mellett. Másik érdekesség, hogy a Baross-Madách sarkán fordult a 31-es a Vörösmarty utca felé kb 1971-ig. Bár már néhány éve felszedték a síneket és leaszfaltozták az utcát, azért a Google map-on még mindig megtalálhatóak a villamos vonal nyomai.(Baross u 98)
Amúgy jó a blog szépek a képek gratula hozzá!
A Nagy Lajos király útja kép nem mostanában készült? Ja nem, az autók cserélődtek, más nem változott.
süti beállítások módosítása