Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (110) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (8) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (415) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (403) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (68) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (401) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (590) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

1977. augusztus 29., hétfő

2023.10.20. 06:00 :: Hamster

Nem tudom, mennyire volt különleges a címben szereplő nap. Aki aznap született, annak biztosan, de nekem nem igazán, mert el voltam foglalva azzal, hogy 2 éves és 18 napos legyek. Karl Holzinger viszont Budapest utcáit járta, a tömegközlekedés kapcsán az akkori városképet is megörökítve nekünk. A fotókban a rajtuk látható villamosok típusa a közös pont: kedvenc kéttengelyesemről, az Ezresről van szó.

1977_08_29_bkv_vm_1023_11_becsi_ut_ho37204_hu.JPG

A Bécsi út és a Nagyszombat utca sarkánál készült ez a fotó, ahol akkor még a Pacsirtamező utca felé is kanyarodtak sínek, melyeket a 11-es villamos használt. A 17-es viszont egyenesen ment tovább, ahogy ma is, de csak a Margit kórházig, mert az onnantól a Vörösvári útig tartó szakasz az ipari armageddon állapotában leledzett. Az 1023-as kocsinak akkor már kevesebb mint egy éve volt hátra, mert '78 áprilisában selejtezték, ennél érdekesebb viszont a háttérben a karosszéria többi részétől eltérő színű hűtőrácskeretes-lámpakarimás Trabant. Pimp My Ride 1977 :)

1977_08_29_bkv_vm_1020_17_becsi_ut_ho37206_hu.JPG

A Kolosy téri megálló kicsit kevésbé volt lehangoló látvány, mint az előző fotó helyszíne, de csak kicsit. Már leírtam valahol, hogy erről a környékről van pár homályos emlékem, melyeket úgy tudnék összefoglalni, hogy "hogy élhetnek így emberek?". A szomszédos Lajos utca városiasabb volt (a családdal többször jártunk is az ott működő, eredeti Sipos Halászkertben), a Bécsi út és a fölötte levő néhány utca viszont elég szomorú képet mutatott.

1977_08_29_bkv_vm_1033_5777_56_moszkva_ter_ho37208_hu.JPG

És most egy jókora ugrással a Moszkva téren termünk, ahol az 1033-as motorkocsi épp útjára indulni készül lecsapható rácsos pótkocsijával. A hullámlemezzel borított, gomba alakú objektumokat, melyek egyikében kedvenc hamburgeresem (a csalamádés éjjel-nappali) működött, még csak ekkor építették.

1977_08_29_bkv_vm_1003_33a_vaci_ut_ho37144_hu.JPG

És ismét ugrunk egyet, Angyalföldre. A 33A járat a mai 1-es villamos talán legtömöttebb szakaszán, az óbudai kocsiszín (nagyjából a mai Vörösvári úti végállomás) és a Váci út közt ingázott. A viszonylaton az évek során gyakorlatilag mindig olyan járművek közlekedtek, amilyeneket épp találtak a kocsiszínben (Stuka, Ganz csuklós, ikerkocsi, "alumíniumstuka"), a lényeg az volt, hogy kétirányúak legyenek, mert a Váci útnál nem volt hurok, ahol "rendesen" megfordulhattak volna.

1977_08_29_bkv_vm_1005_33a_florian_ter_ho37150_hu.JPG

Itt már átrobogtunk a hídon, és a Flórián téren állunk. Jobbra a Pacsirtamező utcába menő síneket lehet sejteni, ezek csatlakoztak másik végükon az első képnél említett lekanyarodó vágányokhoz. Ami bennem emlékeket ébreszt, az az, hogy akkoriban minden forgalmasabb közterületen volt óra: mindig tudni lehetett, mennyi az idő, akkor is, ha elfelejtettük felhúzni a karórát. A másik dolog, amiből akkoriban több volt, az a nyilvános vécé, bár nem pont errefelé. Bájdövéj, azoknak a visszahozására nagyobb szüksége lenne a mai Budapestnek...

1977_08_29_bkv_wi_1938_1939_33_florian_ter_ho37149_hu.JPG

Ugyanaz a hely, csak egy 1900-as ikerkocsival. Ennek a típusnak jellegzetessége, hogy Ezresekből, és az Ezresekkel rokon HÉV kocsikból építették 1963/64-ben. Utóbbi kocsik a törökbálinti és tétényi HÉV megszüntetése után lettek villamossá alakítva: eleinte ugyanott jártak, ahol előtte, csak immár kettesével, sárgán (a valóságban ez azért bonyolultabb volt). Az ikerkocsi felénk eső fele eredetileg a Budapest-Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút 41-es, a hátsó pedig 45-ös pályaszámú motorkocsija volt. Akit pedig ezek az információk nem hoznak lázba, gyönyörködjön a szép kék Nysában :)

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Karl Holzingernek. A képek szerzői jogai őt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

5 komment

Címkék: budapest 1977 város képek emlékek villamos utcakép ezres kulfoldi szemmel Karl Holzinger

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1418237875

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wow, megint régi képek! :)

Hja, azért vannak a városnak bőven pontjai amik előnyükre változtak az évtizedek során.

A 17-esről még nem láttam képet ezressel, ami persze nem jelent semmit :D de valahogy csak UV-s/Stukás kép jött szembe eddig a világhálón.
Amúgy a köztéri vécékkel kapcsolatban maximálisan egyetértek, bár a Blaha Lujza téri pisilde kálváriáját elnézve vannak kétségeim a dolog működőképességét illetően - "érdekes módon" Badenben gond nélkül tud üzemelni az automata, használat után a teljes önmagát fertőtlenítő közvécé.
@toto92: Nem tudom, ott mi volt, de sajnos Pesten kell, hogy valaki üljön az ajtó előtt, hogy ne menjen be akárki. Zürich jobb negyedeiben felügyeletlenül vannak ingyenes nyilvános vécék, de ott azért más a közönség (a rosszabb negyedekben nem tudom, mi van). Az viszont tévút, hogy gazdasági alapokon vállalkozóknak kiadják, és jajj de jó lesz. Egy ekkora városnak teljen arra, hogy pénzt toljon bele! És a legjobb az lenne, ha este 7-8 után is lenne itt-ott nyitva egy-egy. Az meg egyenesen szánalom, hogy Kelenföldön a metróhoz épült aluljáró, buszvégállomás, P+R paroló, de két budit már nem bírtak belenyomni a tervekbe. Menjé' át a Volán állomására, mert az jó...
Amúgy érdekes hogy a 33A-ra jutott ICS (úgy sejtem a táblázásból hogy fel voltak rá készülve), eközben a sima 33-ason meg ikerkocsikkal, esetleg két pótos szerelvényekkel pendliztek. Ennyire nagy lett volna az igény a Váci útig?
@toto92: Szerintem az egész 33-ast nem tudták volna kiadni, talán a vezetők se hajthatták a típust, de 1-2 kocsi (nem tudom, mennyi volt rajta) átugorhatott a 11-esről. Aztán úgyis elvitték őket a Nagykörútra.
süti beállítások módosítása