Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @Fradista Utazó: "egy zödre festett ezres" Csak egy vicces részlet: az első acélvázasított M.V-öst a Füzesi először sá... (2024.03.16. 21:41) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: Ez nem baj vagy nem baj kérdése, hanem tény, legalábbis a jelenlegi adottságokkal. Csúcsban az SZTK Rendez... (2024.03.16. 21:36) A villamosok zöld rokonai
  • Fradista Utazó: @Hamster: Új felszíni vasutat ma már praktice sehol nem tudsz építeni lakóházak közt. A XIX. században ez még ment, me... (2024.03.16. 21:21) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: Nehogy azt hidd, hogy Törökbálinttól a kocsiszínig százzal mentek, és csak onnantól csoszogtak. Nézz rá a ... (2024.03.16. 21:06) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @Fradista Utazó: Gyanítom, hogy ezek a vasutak azok, amik külföldön már az első világháború környékén (kivételként lás... (2024.03.16. 21:00) A villamosok zöld rokonai
  • nyelv-ész: @Fradista Utazó: Nem a külső vonallal volt a baj, hanem hogy a városhatárnál elkezdődött a vánszorgás az alacsonyabb f... (2024.03.16. 20:57) A villamosok zöld rokonai
  • nyelv-ész: @Hamster: Ez komoly? Most tényleg az a baj, hogy a budai fonódó ki van használva? Ha kongana az ürességtől, akkor megi... (2024.03.16. 20:54) A villamosok zöld rokonai
  • Fradista Utazó: @Hamster: A békási vonal amúgy is kiemelkedik, melléje épült több lakótelep, főleg persze Békásmegyer, de Kaszásdűlő i... (2024.03.16. 20:30) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @Fradista Utazó: Biza, irtózatosan fura dolgok voltak időnként, pl. a szentendrei HÉV csak Filatorigátig jött be, pár ... (2024.03.16. 18:53) A villamosok zöld rokonai
  • Hamster: @nyelv-ész: " a Keleti után feljön a felszínre, és villamosként megy ki Újpalotára" 80 méteres vonatok mennének a Thök... (2024.03.16. 18:32) A villamosok zöld rokonai
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (929) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (34) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (45) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1017) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (7) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (69) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (482) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (519) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (841) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltak

2014.02.16. 04:00 :: Hamster

Múltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből.

Lijn_33_Florian_ter.jpg

Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A kereszteződés északnyugati sarkán még állt a Weisz áruház épülete, szemben a Dohánygyár épületében pedig a Budapesti Rádiótechnikai Gyár működött - ma többek közt az Index.hu lakik benne. A kép tippem szerint '76-os, azaz balra a fák mögött már a Flórián Üzletház is működött, a Vörösvári út viszont még keskeny volt és kockaköves. Bónuszként a 2000-es ikerkocsi mögött egy ZAZ 968-as, azaz kopoltyús Zaporozsec is látható.

Lijn_51_Kispest1.jpg

Játék az ablak tükröződésével a Bútorraktár kitérőben, Pestszentlőrinc szélén, az Ipacsfa utcában. Ezek is ikerkocsik, csak öregebb kinézetűek, mint a Flórián téren látott - a jobbra látható szerelvény hozzánk közelebb levő kocsiját 1912-ben építették és '80-ban selejtezték.

Lijn_51_Kispest.jpg

Még egy klasszikus beállítás az 51-esről: a villamos vágánya keresztezte a lajosmizsei vasútvonalat, a kereszteződéshez pedig bakter dukált, sorompóval, alakjelzővel. A sínnek ezen az oldalán a vasútnak volt őrháza, a túloldalon pedig - ha jól látom - egy villamosvasúti kuckó áll. A sorompótól balra az a tábla meg pont úgy néz ki, mint egy közúti STOP tábla - esetleg a földdel többé-kevésbé fedett síneken autók is eljöttek néha odáig, vagy csak a villamosnak szólt?

Lijn_51A_Ulloi_ut.jpg

Ez a kép elsősorban villamosmánok számára érdekes, úgyhogy naná, hogy szeretem: a kéttengelyes motorkocsi két különböző típusú pótot vontat: a hátsó 1912-ből származik (amikoris valahogy így nézett ki - '55-ben aztán acélvázasították), előtte meg egy modernebb győri pótot látunk, ami szinte alacsonypadlósnak néz ki a két kocsi közt :) A helyszín az Üllői/Ecseri sarka, a metróépítés idején.

Lijn_59_Moszkva_ter.jpg

Ezt a képet akkor szoktam belinkelni embereknek, amikor előadják, hogy "az ezresek márpedig líra áramszedősek voltak". Persze, egy részük az volt, de nem mindegyik ám :) Ráadásul a kocsik egy része eredetileg is a ma használtakhoz hasonló szedővel épült. Ez a kép '79-ben készült, a rajta látható kocsik ekkor 67 évesek voltak, de még hátra volt nekik négy év. Az 59/A akkoriban a Moszkva tér és a Farkasréti temető főbejárata között járt, májustól júliusig a pálya építése miatt (78-79-ben felújították az egész 59-est), ősszel pedig halottak napja környékén. 

Lijn58_Budagyongye_1063.jpg

Az előző képen látható kocsikkal ellentétben az 1063-as gyakorlatilag az 58-as vonallal együtt ment nyugdíjba: '77. január elsejével selejtezték; a vonal csak néhány nappal bírta tovább - ahogy az a melltábláról kibetűzhető, a járat ekkor  - '76 őszén - is már csak Budagyöngye és Zugliget közt járt. A kocsi elég régi kivitelű: a szélvédő fölött széles napellenző, afölött szellőzőkopoltyúk, fényszóró helyett pedig még fényvetője van. A vonal se volt sokkal jobb állapotban: az utolsó hetekben egyetlen vágányon ingáztak a villamosok, az utolsó napokban pedig már fel se mentek a végállomásig, csak a Libegőig. Tim még pont jókor járt Budapesten, hogy megörökítse ezt a szomorú hangulatot Szépilonánál - szerencsére ekkor még a végállomásig is fel tudott menni, hogy ott is készítsen egy hihetetlenül hangulatos képet.

Lijn_8_Szent_Istvan_ter.jpg

A 8-as végállomása az újpesti piacnál, egy szépséges Csepel tornyoskocsival. Ebből a fajtából, ami a "csőrös Csepel" kései modellje volt - talán D450-es? -, nem láttam túl sokat; jó, hogy volt, akinek sikerült munkában elcsípnie. Néhány éve a szentendrei múzeum mögötti susnyásban állt egy hasonló - ha még megvan, jó lenne talpra állítani!

Lijn_3_Elmunkas_ter.jpg

Favázas pótkocsik, kései bogárhátú és a "zsámbéki templom" egy képen a Lehel téren. Van esetleg valaki az olvasók közt, aki meg tudja mondani, miféle egyenruhások közelednek felénk? Úgy értem, kicsit pontosabban annál, hogy "valami katonák" :)

Lijn_3_Vaci_ut.jpg

Egészen hihetetlen, hogy ez a forgalom nélküli, dús fasorok közt futó utca a Váci út, közvetlenül a Dráva utca/Dózsa György kereszteződése előtt! Pedig az: a fák mögött sejthető állványzat a Fővárosi Vízművek székházának építkezéséhez tartozik. A két középbejáratú pótot vontató 1606-os motorkocsi szintén nem kispályás: "eredetijét" 1897-ben építette a Schlick, acélvázasítását '56-ban végezték, és ebben a formájában '81-ig közlekedett. Vajon a trapéznadrágos, őőőő... hölgy (?) mögött látható ballonkabátos férfi milyen hirdetéshez tartozott? Valami detektíves filméhez? Vörös Október Ruhagyár, Május 1. Ruhagyár, vagy valami hasonló? Esetleg Alkalmi Áruház?

Lijn_11_Nagyszombat_ut.jpg

Óbudával kezdtük, Óbudával fejezzük be: 11-es villamos kanyarog a katonai amfiteátrum romjai mellett a Nagyszombat utcában. Nem is akármilyen: egy Stuka! Bontás és építés nyomai mindenfelé: balra hátul egy cementszállító MAZ, jobbra frissen ledózerolt házak maradványai, előttük bitumenmelegítő kályha. Nem lehetett ekkor már sok hátra a Pacsirtamező (akkor Korvin Ottónak hívták) utcai villamosnak se...

Ha eszetekbe jutott valami: emlék, kiegészítés, pontosítás a képek, helyszínek kapcsán, ne tartsátok magatokban, lehet kommentelni - a megosztásokat pedig előre is köszönöm!

A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Tim Boricnak!

Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Ugyanitt szeretném megjegyezni, hogy a képek lementése, majd saját néven a facebookra feltöltése egyszerre szomorú divat és igen nagy tiszteletlenség a képek készítőivel szemben.

63 komment

Címkék: énblog budapest város képek elveszett villamos utcakép kulfoldi szemmel Tim Boric

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr225816356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Újpesten nem csak a villamos szűnt meg, de még a fákat is kivágták egy pár éve... :-(
a stop tábla szerintem a vilinek szólt, hogy inkább akkor is álljon meg ha nyitva a sorompó.
Az 51-es/lajosmizsei vasút kereszt kultikus hely és kép, de a Google View-val valamit elnéztél, mert itt ma nemhogy út nincs, de ház se, csak a fővárosi autópiac hátsó sarka az őrház helyén, meg susnyás mindenfelé. De mindig jó látni ezeket a képeket, még ha az oldaladról ismerősek is többségükben. Akadnak esetleg még nem látott képek a tarsolyodban? Sokunknak rengeteget jelentenek...
Szerintem is a STOP tábla a villamosnak szól, elvégre "közúti vasút".
@montmartre: nem nézett el szerintem semmit, mint ahogy te is írod nincs ott út, így kicsit nehéz lett volna a gugli kocsinak bemenni oda. a mondat meg úgy szól, hogy a KÖRNYÉK hogy megváltozott azóta.
hangulatos kis összeállítás.
@montmartre: A guglin jelzettől mintegy 150 méterre délre volt ez a villamoskereszt. Tim képén a villamostól balra látható "harmonikatető" (ami nyolc különálló, de szorosan egymás mellé épült raktárépület) a mai gugli-képen is látható.
Hát, a katonákra csak a "valami katonák" válasz a helyes. Mindkét katona 65M MN legs. nyári kimenőruhát visel, a bal oldalinál az "öreg" kétfülű kimenőtáska is látható. A kép felbontása miatt sem a rendfokozati- sem a fegyvernemi jelzések nem kivehetők.
@¿Qué tapas hay?: Igen, pont ezt néztem én is. Nyilván ki lehet zárni egy-két fegyvernemet, de aki pontosan megmondja ezekről a katonákról, milyen fegyvernemhez tartoznak, az vagy hazudik, vagy csal vagy ismeri az illetőket :D
Azért öreg villamosok ma is bőséggel járják az utakat, a legöregebb Ganz-csuklósok már erősen 50 felé járnak, úgyhogy szép lassan behozzák az UV-kat szolgálati időben. Az első hannoveri banánokat meg 40 éve gyártották, nem tudom, hogy a most Budapesten közlekedők pontosan hány évesek lehetnek.
@hatja: Igen, de tényleg félreérthető, inkább kiszedem.
@jhoward: A vonatból jobban látszik, de ez a vonal kimaradt régi-új fotózásilag. Kár, hogy a guglisok még nem mennek be biciklivel/gyalog ilyen helyekre :)
@jhoward: Nem kötözködni akartam, azt hittem, ez egyértelmű. Ahogyan az is, hogy az exkereszttől északabbi képet tett be Hamster a mai állapotokról. Éppen te lőttél a pontos helyszínen képet még 14 éve ( ik435t.freeweb.hu/bpanno/foto/20000304/ex51-10.jpg ) ill. ezt is lementettem anno 2011-ben: mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/59887540.jpg
Csak azért vagyok így rácuppanva, mert diorámát készítek róla...
Azért hasznos a stoptábla, mert az alakjelző láthatóan akkor is szabadot mutat, mikor a sorompó éppen már (még?) zárva van. :)
Helyesbítést írnék az 59-es villamosok cseréjéhez: A vonalon új cseh gyártmányú Tátra villamosok egészen pontosan 1980. február 1.-én kezdték meg pályafutásukat. Onnan tudom, hogy 10 évesen azon a napon rajta ültem az egyik reggeli járaton. Egy reggeli német óra után igyekeztem volna az iskolába menni a délelőtti napközibe (tanítás délután volt) 10 óra körül. Mondanom sem kell, hogy nem mentem napközibe. 4-szer tettem meg az oda-vissza utat végállomástól végállomásig vele. Délutánra értem be tanításra. Sosem felejtem el azt a napot. Nagy élmény volt.
vagyis nem igaz, hogy 1979 októberében még 4 évük volt hátra a régi kocsiknak a vonalon. 1980. február 1.-én indultak a Tátrák az 59-es, néhány hétre rá a 61-es és 18-as vonalokon is megtörtént az üzemebeállításuk.
@endre69: Hol van az írva, hogy az 59-esen volt még négy évük?
@Hamster:
Viszont az 59/A akkoriban biztos, hogy csak halottak napi sűrítés volt? Mert a képen a Moszkva tér túl zöld ehhez...
Kedves Hamster!
Nagyon jó volt (ezt is) olvasni, köszönöm!
Tényleg STOP tábla, a panoramio-n találtam ezt a képet: www.panoramio.com/photo/65304353
Ráadásul "akkor és most" párba van rakva.
Valakinek ismerős ez a Lakos Rudolf?
Jó a két katona a Lehel téren.
Az utolsó képhez: a Keménykalap és Krumpliorr elején is pont Stuka jön ezen a helyen.

5:20-nál
videa.hu/videok/film-animacio/kemenykalap-es-krumpliorr-1-2-film-4mCYfq7EcbCw1Uoh
@Trónkövetelő: Valamiér túgy emlékszem, azt mondta Tim, hogy ősszel járt itt. Ami lehet még: májustól-júliusig az egész vonal csak a főbejáratig tartott, elképzelhető, hogy az is 59/a néven futott, bár az FSZU-ban nem írják, csak a halottak napja környéki dolgot:
"59/A
Moszkva tér - Temető főbejárat
10.27, 10.28, 10.31, 11.01.
8:30 18:00
Temetői járat
Visszafogás a Görbe u. elötti váltón
Istenhegyi út, Liptó u., Süveg u. mh. megszűnik ideiglenesen"
Lehet, hogy az kavart meg, hogy vannak olyan képei is, amin alaposan felöltözött emberek várják a járatot. Igaz, olyan is, amin sorbanállás van a Görbe utca előtti váltón.
@Hamster: Kicsit gondolkoztam, nézegettem a többi képet, és lehet, hogy neked lesz igazad. Túl zöld minden, lehet, hogy nem Tim mondta, hogy abban az évben ősszel járt itt :)
@airdace: Persze, hogy ismerős, rengeteg remek fotót csinált.
A Váci úton a Ferdinánd (Élmunkás) hídnál áll egy régi
épület. Ez valaha a Vám- és Pénzügyőrség egyik hivatala
volt.Lehet, hogy a két egyenruhás munkába siető finánc.

Üdv
Az első képhez: nem készülhetett 1976-ban, mert a Flórián üzletközpont ebben az évben nyílt és akkor a régi házsort a sarkon lévő áruházzal együtt elbontották. 1974-ben még játszottunk a kiürített, bontásra váró házak padlásán, tehát 75-ben bonthatták le az egészet. A fák között meg az óbudai piac üzemelt. Hihetetlen, hogy ez valamikor úgy volt, talán már nem is igaz! :-)

Jó ez az összeállítás.

Más.

A Hévizi úti villamos végállomásról, illetve a Bogdáni úti pályaudvarról nincs valami anyag? Utóbbi helyén van a Baumax áruház, én nem is olyan régen (1988-97) laktam arrafelé és a pályaudvaron még volt teherforgalom. Az Óbuda v.áll felől jött egy vágány, ami az aquincumi hídnál kanyarodott harmadiknak a HÉV sínek mellé, arra 23 óra körül rendszeresen betoltak egy teherszerelvényt és a Bogdáni útnál kezdték egyenként feldolgozni a vagonokat. Nyári éjszakákon néha nem lehetett aludni tőlük, olyan ricsajt csináltak.
@Hamster: Volt egy időszak a nagy rekonstrukció idején, amikor a felső szakaszon még épültek a vágányok. Kísérleti megoldás volt a beton aljzattal, nehezen akat összeállni. Ekkor csak 59/a volt, minden villamos visszafordult a temető főbejáratnál.
@Rézsöly Püpü: Nem, nem bontották még el akkor azt az öreg házat, egy ideig mögöttük volt a Flórián. Ez már csak azért is biztos, mert Tim '76-ban járt először Budapesten, tehát nem fotózhatott itt '75-ben :)

"A Hévizi úti villamos végállomásról, illetve a Bogdáni úti pályaudvarról nincs valami anyag?"
hampage.hu/kozlekedes/5-os/
@EZ1: Igen, ebben az időszakban készült a kép, csak azt nem tudtam, hogy ekkor 59 helyett 59/a táblákkal jártak a tuják.
ez a mai helyzet is!
nem volt fejlesztés a BKV-nál:
a kötött pályás villamost inkább megpróbáltak kisöpörni, és " rozsda marja" a síneket
a szük utcákba buszt tettek, melyek nem is tudnak befordulni; akadályozzák a forgalmat, s terhelik a kis utcák rosszul alapozott- nem buszokra- utcáit
@J.S.B.: A Dózsa György út és a Lehel út sarkánál van egy pár honvédségi ingatlan, csak pár megálló villamossal a Lahel tér, lehet, hogy akkor is ők használták ezeket az ingatlanokat.
@Generic Jingle:

Arrafelé volt a HM2. Miután akkoriban köztudott volt, hogy ami szögletes katonáéknál, azt gurítják, ami kerek, azt viszik, sikeresen előállt az a szituáció, hogy parancsnoki sofőrnek a vidéki bakákat tették meg, így eljátszotta az egyik a Lehel - Dózsa sarok és Nyugati pu. viszonylatában a visszafelé úton előadott tökéletes eltévedést. Őzikén keresztül jött a rinya, hogy menjen érte valaki, mert nem talál vissza.
@Generic Jingle: Igen valóban a HM 2 , ha jól emlékszem két megálló a Lehel térről. (sajnos jártam ott néhányszor) Amiről én írtam az a VPOP épüleze volt, most nem tudom mi lehet de igen fényes.
@Hamster: Az 59-esek képe alatt itt: "Ez a kép '79-ben készült, a rajta látható kocsik ekkor 67 évesek voltak, de még hátra volt nekik négy év."
@endre69: Próbáljuk meg azt értelmezni, hogy "a rajta látható kocsik". Nem az "59-es vonal kocsijai".
@Trónkövetelő: 1984 szeptemberben vonultam be katonának, már a vállra akasztható kimenőtáskát kaptam, de az "öregeknek" (akik egy évvel korábban vonultak be), még a képen látható füles kimenőtáskájuk volt, tehát nagyjából ekkor zajlott a csere. Az egyenruhát is nagyjából ekkor "modernizálták", de abból nekem még a régi jutott, ami a képen is van. A képet nagyítva a bajuszos harcos idősebbnek látszik a társánál, és nincs nála táska, lehet, hogy egy hivatásos tiszthelyettes megy egy honvédegyénnel valahova?
Ezeket a képeket már unalomig ismerem. :(
Újak lesznek a közeljövőben?
@J.S.B.: A wécé centerhez tartozik, irodák vannak benne. Sóház a neve.
@Ashes & Frost: Hát, ha ilyen "szépen" kéred, akkor sokára.
Én igyekeztem szépen kérni most is, régebben is... :)
Az újpesti képet a pillanat törtrésze alatt sikerült felismernem. "Bazi öreg vagyok."
@¿Qué tapas hay?: A táskát cipelő hadfi szerintem Flottillás. A Kimenősapkán nincs ellenző,nekem sötétkéknek tűnik,és belenagyítva erősen látni vélem a fehér gallért.Az MN9680 ha jól tudom,86-ban kapta vissza ezt a kimenőruhát(annó úgy néztünk ki benne,mint aki az Auróráról szabadult :) )Ezen a matrózon szerintem még a köztes-zöldruhás előtti kimenőruházat látható.A másik katona zöld kimenőben van...ha ez nem az átmeneti időszak a kék kimenő visszaállításakor-feltételezem,h kiadtak régi kimenőruhákat is-akkor a másik atyafi Tűzszerész lehet...ők is a Kis-Petőfiben voltak elhelyezve...ha ez az átállás ideje,akkor lehet akár ő is Flottillás,csak még zöldben... :)
@Ragyogó Világitótorony: Elvi síkon miért is ne lehetnének flottilások a katonák? Szerintem nem megállapítható.

A kép valamikor 1973 és 1978 között készülhetett, ekkoriban - emlékeim szerint - a flottilások épp ugyanazt a 70M kimenőruhát hordták mint a többi fegyvernemnél. A kék kimenőruhát a 82M ruházat rendszeresítését követően vezették be. A sapkáknak van ellenzője, csak nehezen látható, mert mindkét katona szabályellenesen - bár meleg időben teljesen logikus módon - a fejtetőre hátratolva viseli azt.
Régi poszt már de kikívánkozik belőlem egy kiegészítés az 51-es lajosmizsei kereszteződéséhez. Lejtmeneti irányban (Használtcikk piac felől) volt egy kitérő váltó beépítve ami a sorompó leengedésével együtt állt kitérő irányba egy rövid holtvágányra terelve az esetleg megállni nem tudó villamost.
Saját tapasztalatom volt a hasznosságáról!
@streetlover: "Saját tapasztalatom volt a hasznosságáról! "
Erről lehet többet tudni? Megfogott vonattal történő ütközés helyett?
@Hamster: Igen, az volt a szerepe, hogy ha nagy lendülettel jöttél (elbambultál mint egyszer én) akkor a vakvágányra kanyarodjál, ne a vonat alá.
@streetlover: szépen körbelőtted, de mondd csak, a villamosnál nem csonkavágány a neve? ;-)
@Bagira79: Konkrétan inkább védőcsonka. Ha jól tévedek, eredetileg kapcsolat volt ott a vasúttal, aztán ennyit meghagytak belőle.
Bróhaha, végre látok sorompót keresztben leengedve bármilyen sínekre, de rég óta várom már!
:D
@geegee: Annak idején az 50-es mizsei sorompóján láttam ilyet, gyerekkoromban még volt szép kézzel tekerős sorompója az útnak és a villamosnak is. Ami fura, hogy erre emlékszem, meg a baktert szólító kolompra az őrház oldalán, de fogalmam sincs, milyen vonatok miatt álltunk ott. Gondolom Csörgősök lehettek.
@Hamster: Istenigazából közút-vasút kereszteződésnél szeretném már látni, csak egyszer, egyetlen egyszer, hogy a vasútnak van keresztbe sorompója...
:-)))))
@Hamster: Haha, igen, ez az!
:D
De gondolom, ez is csak valami mutatóban megmaradt cucc lehet, vagy valami lezárt, mexűntetett vasútvonalé, esetleg kerítés része, hogy ne kolbászoljanak be illetéktelenek a sínekre...Vagy nem.
@geegee: Nem, régen ez volt az alap, bár mára nyilván megfogyatkozott. Arrafelé gondosan ügyeltek arra (nem szórakozásból, hanem előírások miatt), hogy a vasút minden mástól el legyen zárva, miért pont egy közúti átjáró lett volna kivétel ez alól?
@Ló Elemér: Ezt a füles szkáj ridikült valamikor akkor vezették be, amikor én voltam katona, '72 körül.
@Ragyogó Világitótorony: Vagy akár az építőszázadtól is jöhettek be a 3-as villamoson zötyögve.
süti beállítások módosítása